کد خبر: ۷۵۳۸۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
معاون فنی سازمان نظام دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدحسن گلپایگانی» افزود: در تعرفه‌های داروخانه‌های دامپزشکی چیزی به نام «حق مشاوره نسخ» گنجانده شده که معادل حق فنی نسخه‌های پزشکی است و رقم آن بین ۸ تا ۳۲ هزار تومان است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به گفته معاون فنی سازمان نظام دامپزشکی، علت اصلی مالیات‌های سنگین دامپزشکان، عدم آشنایی اداره مالیات و کارشناسان آن بخش با حرفه دامپزشکی است: «متاسفانه در خیلی جاها وقتی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نام برده شده، اسم دامپزشکی هم آمده است و باعث شده این شبهه ایجاد شود که دامپزشکان هم در رده پزشکان و با همان میزان درآمد هستند.»

«دکتر محمدحسن گلپایگانی» در گفت‌وگو با حکیم مهر به عدم آشنایی خیلی از همکاران با قوانین مالیاتی و استفاده از تخفیف‌های مالیاتی اشاره و تصریح می‌کند: «یکی از هنرهایی که دامپزشکان باید داشته باشند، تکمیل کردن دفاتر مالیاتی است و شاید یکی از ایرادهای حرفه ما این است که کار را به کاردان نمی‌سپاریم. ما می‌بایست در زمان پر کردن اظهارنامه‌ها، از نظرات مشاوران و کارشناسان مالیاتی استفاده کنیم.»

وی با یادآوری اینکه مسئولین فنی بهداشتی الزامی به ارائه اظهارنامه برای گرفتن پروانه مسئولین فنی ندارند، می‌گوید: «هرگونه پرداخت حقوق مستلزم پرداخت مالیات است و مسئولین فنی بهداشتی باید هوشیار باشند که مالیات‌ها از طرف کارفرما پرداخت شود. کمااینکه هر کدام از ما به‌عنوان یک ایرانی در وزارت اقتصاد و دارایی یک پرونده مالیاتی داریم. مسئولین فنی باید همانطور که بیمه‌های خود را مطالبه‌گری می‌کنند، پرداخت مالیات را نیز مطالبه کنند تا خدای نکرده در زمان‌های خاص مثل سفر خارجی، ممنوع‌الخروج نشوند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مالیات سنگین دامپزشکان برخی از آنها را دچار مشکل کرده است. راهکار سازمان نظام دامپزشکی چیست؟

در این زمینه مکاتباتی انجام شده و علت اصلی آن، عدم آشنایی اداره مالیات و کارشناسان آن بخش با حرفه دامپزشکی است. متاسفانه در خیلی جاها وقتی از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نام برده شده، اسم دامپزشکی هم آمده است و باعث شده این شبهه ایجاد شود که دامپزشکان هم در رده پزشکان و با همان میزان درآمد هستند. البته بنده منکر این نمی‌شوم که در حوزه دامپزشکی همکاران بسیار موفقی داریم که حتی از خیلی از پزشکان متخصص هم درآمد بیشتری دارند که جای افتخار است. اما چیزی که باید دنبال کنیم این است که خدماتی که همکاران دامپزشک در حوزه‌های مختلف از مسئول فنی گرفته تا کلینیسین و داروخانه‌دار ارائه می‌کنند، جزء خدمات حوزه کشاورزی است و مطمئنا خدماتی که این دوستان می‌دهند، هرچقدر ارزان‌تر باشد، قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی هم کمتر خواهد شد.

مثلا اگر ما هزینه‌های درمان و پیشگیری از بیماری‌های دام را عدد A در نظر بگیریم، مالیات آن هر چقدر کمتر باشد، بعدا به واسطه اینکه در حوزه کشاورزی است، مطمئنا تاثیر خود را در حوزه قیمت تمام شده محصول خواهد گذاشت. البته ما معتقد هستیم که این حوزه باید معاف از مالیات باشد، کمااینکه خیلی از محصولات کشاورزی تولید کنندگان و گندم‌کاران و حتی در حوزه دام و طیور در خیلی از بخش‌ها از مالیات و ارزش افزوده معاف هستند. قاعدتا ما هم به اینها خدمات می‌دهیم و چون خدمات بهداشتی ارائه می‌کنیم، در نهایت قیمت تمام شده محصول را پایین می‌آورد.

همانطور که مستحضر هستید مالیات‌ها یک‌سری ضرایب براساس منطقه، شغل، درآمد و... هم دارند. سازمان نظام دامپزشکی ضمن اینکه به صورت متمرکز در این قضیه ورود پیدا کرده و مکاتباتی را با وزارت اقتصاد و دارایی انجام داده، از تمام رؤسای نظام استان‌ها نیز درخواست شده تا از پتانسیل و ظرفیت‌های استانی و روابطی که وجود دارد، برای تبیین و شناساندن وظایف دامپزشکی و خدماتی که می‌دهد، به ادارات کل اقتصاد و دارایی و کارشناسان استفاده کنند. در این خصوص رؤسای نظام استان‌ها باید به صورت جدی ورود و جلسات منظم برگزار کنند.

نکته بعدی که وجود دارد، عدم آشنایی خیلی از همکاران با قوانین مالیاتی و جاهایی است که می‌توانند از تخفیف‌های مالیاتی استفاده کنند. درواقع تکمیل کردن دفاتر مالیاتی یکی از هنرهایی است که باید داشته باشند و شاید یکی از ایرادهای حرفه ما این است که کار را به کاردان نمی‌سپاریم. ما می‌بایست در زمان پر کردن اظهارنامه‌ها، از نظرات مشاوران و کارشناسان مالیاتی استفاده کنیم. این ظرفیتی است که می‌بایست در قالب کلاس‌های توجیهی از آن استفاده کرد و بهتر است که به دلیل گستردگی کشور، در حوزه‌های استانی در ماه‌های خرداد یا اواخر سال مالیاتی و مالی، کلاس‌هایی را در این خصوص برگزار و از کارشناسان خبره مالیاتی کمک بگیرند تا در تکمیل اظهارنامه‌ها ضرر نکنند و بتوانند مالیات عادلانه پرداخت کنند.

ما معتقد هستیم که مالیات باید پرداخت شود چون در رشد اقتصاد کشور تاثیر دارد و اینطور نیست که کسی نخواهد مالیات بدهد اما مالیات باید عادلانه و منطبق با درآمدها باشد، درست در کنار سایر مشاغل.

حکیم مهر: در حوزه مالیات مسئولین فنی بهداشتی چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

به طور کلی بحث مالیات مسئولین فنی حذف شد. مکاتبه‌ای که سازمان نظام دامپزشکی با مهندس حسینی، معاونت توسعه وقت سازمان دامپزشکی انجام داد و حکیم مهر هم آن را منتشر کرد و همچنین پیگیری‌هایی که مسئولین فنی استان‌ها انجام دادند، در نهایت منجر به این شد که مدیر کل محترم دفتر نظارت بر بهداشت مواد غذایی نامه‌ای را در حکیم مهر منتشر کردند مبنی بر اینکه مسئولین فنی بهداشتی الزامی به ارائه اظهارنامه برای گرفتن پروانه مسئولین فنی ندارند.

اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن اینکه هرگونه پرداخت حقوق، مستلزم پرداخت مالیات است. به نظر من مسئولین فنی بهداشتی ما باید هوشیار باشند، کمااینکه به هر حال هر کدام از ما به‌عنوان یک ایرانی در وزارت اقتصاد و دارایی یک پرونده مالیاتی داریم و باید به این نکته توجه کنیم که مالیات‌ها از طرف کارفرما پرداخت شود. مسئولین فنی باید همانطور که بیمه‌های خود را مطالبه‌گری می‌کنند، پرداخت مالیات را نیز بخواهند تا خدای نکرده در زمان‌های خاص مثل سفر خارجی، ممنوعالخروج نشوند.

لذا مسئولین فنی باید بحث مالیات را جدی بگیرند، اما اینکه چه کسی باید این مالیات را پرداخت کند، بیمه، مالیات و حقوق باید بر حسب تخفیف‌های مالیاتی یا معافیت‌های مالیاتی محاسبه و توسط کارفرما پرداخت شود. اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید که من مالیات را پرداخت نمی‌کنم.

حکیم مهر: هزینه تمدید پروانه به خصوص برای داروخانه‌های دامپزشکی گران شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

مستحضر هستید که هرگونه تعرفه برای اعضای محترم سازمان نظام دامپزشکی توسط خود سازمان تعیین می‌شود و هر گونه افزایش یا کاهش تعرفه و قوانینی که برای اعضا وضع می‌شود، حاصل اتفاق نظر و رأی خرد جمعی در شورای مرکزی است. این تصمیمی بود که اعضای شورای مرکزی به اتفاق در این خصوص گرفتند و کسانی که در این زمینه طرح را آوردند، توجیهات خاص خودشان را در کمیته تدوین ضوابط و مقررات ارائه کردند.

حکیم مهر:‌ توجیه آنها چه بود؟

 توضیح آنها این بود که در برابر اقداماتی که نظام دامپزشکی برای آنها انجام داده، هزینه تمدید پروانه رقم زیادی نیست. اگر بخواهم مثالی بزنم، در همین تعرفه‌ها چیزی به نام «حق مشاوره نسخ» گنجانده شده است که معادل حق فنی نسخه‌های پزشکی است و رقمی که برای آن در نظر گرفته شده بین ۸ تا ۳۲ هزار تومان است. البته این رقم مانند تعرفه حیوانات کوچک به صورت توافقی در نظر گرفته شده است تا همکاران بتوانند در قبال خدمات فنی که به فرد متقاضی دارو ارائه می‌دهند، دریافت کنند. در واقع رقمی که برای حق فنی یک نسخه در روز گنجانده شده، معادل همان را می‌توان به عنوان تعرفه خدمات صدور و تمدید پروانه در نظر گرفت.

به عبارتی می‌توان گفت که وزن یک حرفه و یک شغل به این است که ما یک مدرک را ارزشمند کنیم. برای اینکه صدور پروانه داروخانه ارزشمندتر شده و قدر آن دانسته شود، می‌بایست با تشخیص اعضای محترم شورای مرکزی، رقمی در شأن فعالیت حرفه‌ای همکاران ما در داروخانه تعیین شود. ضمن اینکه همین مساله شاید باعث شود که رغبت و تمایل به احداث داروخانه در خیلی از نقاط به واسطه رقم بالایی که دارد، کمتر شود و افراد بیشتر برای صدور پروانه‌های کلینیک، مایه‌کوبی یا حتی بیمارستان مراجعه کنند. چون مجموعه‌ای از همکاران در طیف‌های مختلف را می‌تواند در بر گیرد و از لحاظ فنی مقبول‌تر و پسندیده‌تر است که یک مجتمع، همه خدمات را بدهد تا اینکه بخواهد بخشی از حرفه ما صرفا به فروش دارو آن هم بدون وجود کلینیک و نسخه مشغول شود. البته امیدواریم که با استقرار طرح «نسخه الکترونیک» از تخلفات و انحرافات در حوزه عرضه دارو به ویژه آنتیبیوتیک که می‌توانند مقاومت دارویی ایجاد کنند، جلوگیری شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
11
11
بعد قرنی یه مسول ما را درک کرد، خدا رو شکر هنور چنین آدمهایی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
دکتر گلپا هرجا هستی موفق باشی، تنها امید ما به حضور شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
یاشاسین
ضمانت اجرا
| Poland |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
.............
سلام ببخشید اگر کارفرما مالیات را پرداخت نکرد باید چکار کنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
10
10
عالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
دکتر گلپایگانی ، امیدواریم به عنوان یکی از معدود مدیران فنی بدنه سازمان دامپزشکی بتوانید از حقوق بخش خصوصی هم دفاع کنید
رقابت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
این کامنت اول داره با رقابت تنگاتنگی بالا میره.خخخ
و ایضا تعداد انتشار یافته ها و انتشار نیافته ها.
قشنگ معلومه که طرفین داستان شامل ذی نفعان و ذی ضرران قرار داره.
...............
مسول فنی فروشگاهی و بازار روز مراکز عرضه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
2
14
باسلام ودرود کارفرما از گذشته تاکنون درحال بازی شطرنج با دامپزشکی است
دامپزشک داروخانه دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
10
9
با سلام و سپاس ویژه از حکیم مهر بابت مصاحبه پرمحتوا و بسیار آموزنده با دکتر گلپایگانی عزیز.
مسوول فنی با وجدان بیکار شده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
10
4
«وزن یک حرفه و شغل به این است که ما یک مدرک را ارزشمند کنیم» برادر من چه کسی باید از منه مسوول فنی بهداشتی که حقوق بگیر کارفرما هستم وطبق قانون از تخلفات بهداشتی کشتارگاه و توقعات خلاف دستورالعمل های سازمانی وقوانین بهداشتی کارفرما جلوگیری ودر نهایت تعامل موارد را مستند به اداره کل دامپزشکی گزارش می نمایم دفاع نماید. گفتن حرف آسان است ولی در عمل آنکه بازنده است مسوول فنی متعهد واشنا به قوانین بهداشتی وصادق در کار است که تاوان صداقت کاری وباج ندادن به کارفرما را باید بدهد واز کار بیکار شود. اگر مسوول فنی نباید اظهار نامه مالیاتی ارایه بدهد بهتر نیست دوستان ...... مرکز نشین مکاتبه ونتیجه مکاتبه دادن یا ندادن مالیات را به ادارات کل مالیاتی و نظام دامپزشکی استان ها اعلام فرمایند تا مسوول فنی که مالیات حقوق ناچیزدریافت نکرده خودرا قبلاً از طرف کارفرما پرداخت کرده در گیر پیگیری این مسایل به صورت شخصی نشود. برادر من قدری همت وارزش قایل شدن برای همکار وهم رسته شغلی خود نه تنها از ارزش شما نمی کاهد بلکه کارنامه مسوولیتی شما را هم پر بارتر ومقبول تر می نمایاند. وارزش شغل و مدرک شغلی هم بالاتر می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
خوب برادر گفتن ارائه برگه مالیات مسول فنی را حذف کردند.
گفتن دیگه مالیات که باید بدن همه.اما مسولین فنی مالیات بسته به حقوقشان را کارفرما باید بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
0
6
ولی گفتند هر روز برید چک کنید ببینید کارفرما مالیات پرداخت کرده یا نه؟!! اگر پرداخت نکرده کی باید دفاع کنه از مسوول فنی؟!!! این یعنی تنش ؟!!!
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
1
0
برای تمدید یا قرار داد جدید مسولین فنی باید از طریق درگاه ملی اقدام کرد و اونجا ثبت نام در سایت اداره مالیات و دارایی الزامی هست.این یعنی همه حساب های مسولین فنی چک می شود و از درامدهای دیگه اش هم مالیات گرفته می شود.اداره مالیات خودش را درگیر اینکه شما دامپزشکی یا... نمی کند و بر اساس درامدها باید مالیات داد.چه توضیحی برای این دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
یعنی میخواهی فرار کنی از مالیات؟ بهترین کار اینه بری دامدار یا کشاورز بشی تنها قشری که مالیات نمیده. بقیه فرار میکنن.
دامپزشک
| United States of America |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
فرار چیه؟چند بار مالیات بدیم؟وقتی از حقوق مون کم میشه دوباره مالیات بدیم؟تازه بعدش دردسر خود اظهاری و..
اداره مالیات میگه انقدر توی حساب هات جا به جا شده مالیاتش بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
2
3
بدون اغراق جناب دکتر گلپایگانی یکی از با سوادترین مدیران سیستم دامپزشکی کشوره و اشراف کاملی از شرایط کاری همکاران داره
نظر شما
ادامه