کد خبر: ۷۶۹۰۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرخ‌رضا کبیر» افزود: همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی مراکز درمانی دامپزشکی بر اساس قانون تصویبی مجلس شورای اسلامی نبوده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک معتقد است که در شیوه‌نامه جدید اخذ مالیات اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ضرایب در نظر گرفته شده برای انواع رسته‌های شغلی دامپزشکی به خصوص کلینیک‌های دامپزشکی حیوانات کوچک بسیار بالا و خارج از تصور و بیش از حد معقول اعلام شده برای سایر گروه‌های درمانی است که از نظر او دلیل آن عدم تسلط و اطلاع مناسب از میزان سرمایه‌گذاری و استهلاک و سختی کار این مراکز توسط کارشناسان مربوطه است.

«دکتر فرخ‌رضا کبیر» به حکیم مهر می‌گوید: «از سوی دیگر نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی مراکز درمانی اعلام نیاز شده است، در صورتی که بر اساس فصل دوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، معافیت‌های مالیاتی ماده ۱۹ بند ۹، انواع دارو، خدمات درمانی، انسانی، حیوانی، گیاهی و خدمات توانبخشی و حمایتی، از معافیت دائمی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برخوردارند.»

وی تصریح می‌کند: «از سوی دیگر در هنگام تهیه تمامی مواد و لوازم مصرفی خود، این مالیات در صورت قانونی بودن پرداخت می‌شود و اخذ مضاعف آن بر اساس قانون تصویبی مجلس شورای اسلامی نبوده و در صورت الزام به پرداخت، باعث بالا رفتن شدید هزینه‌های مربوط و بالتبع احتمال کاهش انجام مراقبت‌های پیشگیرانه برای سلامت جامعه در ارکان مختلف خواهد بود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مشکلات ایجاد شده اخیر در حوزه مالیات همکاران دامپزشک چیست؟

ما با دو بحث مالیاتی روبرو هستیم که یکی مالیات بر ارزش افزوده است و دیگری مساله ضرایب مالیاتی که دو مساله‌ی کاملا متفاوت هستند. متاسفانه ضرایب مالیاتی در نظر گرفته شده برای دامپزشکان در رسته‌های مختلف شغلی، ضرایبی است که نسبت به سایر گروه‌های پزشکی بررسی نشده و سختی کار دامپزشک، هزینه‌های جاری و حتی هزینه‌های مربوط به وسایل او که خیلی گران‌قیمت و آسیب‌پذیر هستند، در نظر گرفته نشده است.

حکیم مهر: چه ضریبی در نظر گرفته شده است؟

در رابطه با کلینیک‌های دامپزشکی حیوانات خانگی، ۳۵ درصد از ضریب درآمد را در نظر گرفتند که این رقم به‌عنوان درآمد خالص خیلی زیاد است. کمااینکه استهلاک لوازم و هزینه‌های ما خیلی زیاد است. هزینه‌های جاری و پایه ما خیلی زیاد است و ما از چند سال پیش به دنبال این بحث هستیم و متاسفانه هنوز و به دلایل مختلف به نتیجه‌ای نرسیدیم.

مساله دوم مرحله دهم اعلام گروه‌هایی است که باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. اولین چیزی که در این اعلام نوشته شده، تمام مراکز دامپزشکی است بدون اینکه هیچ استثنایی قایل شده باشد. مالیات بر ارزش افزوده ماجراهای خاص خود را دارد؛ اول از همه در قانون آن که سال ۱۳۸۶ مورد تایید قرار گرفته، ماهیت آن به شکل واضح توضیح داده شده است. مالیات بر ارزش افزوده به این معناست که اگر شما یک جنسی را بخرید و تغییری در آن ایجاد کنید و این تغییر باعث افزایش قیمت آن شود و ارزش افزوده آن را بالاتر ببرد، آن بخش مابه‌التفاوتی که افزایش ارزش پیدا کرده، شامل ۹ درصد مالیات می‌شود. دقیقا همان چیزی که در حال حاضر در هیچ جا به درستی اعمال نمی‌شود. کمااینکه وقتی به یک رستوران هم می‌روید، از شما ۹ درصد مالیات ارزش افزوده روی کل فاکتور می‌گیرند در حالی که اصلا اینطور نیست و این رویه مطابق آنچه در قانون نوشته شده، نیست که البته ما به آنها کاری نداریم.

در ماده ۱۲ فصل دوم قانون مالیات بر ارزش افزوده و در بخش معافیت‌ها به صراحت نوشته شده که عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر و همچنین واردات آنها حسب مورد، از پرداخت مالیات معاف است. در ادامه و در قسمت نهم این مساله در مورد انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی انسانی، حیوانی و گیاهی و بعد از آن در بند ۱۵ در خصوص خوراک دام و طیور ذکر شده است. وقتی در قانون به این صراحت آمده که معافیت مالیاتی برای این کارها باید اعمال شود، چطور است که در فراخوان دوره دهم، تمام فعالیت‌های دامپزشکی ذیل مالیات گنجانده شده است؟

مساله بعدی این است که اگر روی آنچه که ما استفاده می‌کنیم، قانون مالیات بر ارزش افزوده نافع باشد، ما در حال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آن هستیم. اگر منظور برق، آب، گاز و حتی داروهایی است که خارج از این معافیت‌ها قرار گرفته، ارزش افزوده همه اینها پرداخت می‌شود و همه ما به‌عنوان مصرف کننده هستیم و چطور باید روی اینها ارزش افزوده پرداخت کنیم؟ این مساله باعث ایجاد یک هرج و مرج عملکردی می‌شود، کمااینکه همین الان دامپزشکان مالیات بر درآمد را اضافه بر عرف عادی سیستم درمانی و به غیر از تمام عوارض و مالیات مربوط به پسماند، عوارض کسب و پیشه و... پرداخت می‌کنند. لذا پرداخت ۹ درصدی که اصلا نمی‌توان آن را محاسبه کرد، خودش مشکل زیادی به وجود خواهد آورد.

حکیم مهر: این تصمیم چه تبعاتی دارد؟

همین الان خیلی از داروها و موادی که ما مصرف می‌کنیم و وسایل گران‌قیمتی که مورد استفاده قرار می‌دهیم، باعث می‌شود که تعداد مراجعهکننده به کلینیک‌ها و به دامپزشک کاهش پیدا کند. اینکه قرار است چطور ارزش افزوده برای خدمات ارائه شده محاسبه شود، خودش یک ماجرای دیگر است. اگر قرار باشد برای این هم دوباره ۹ درصد اضافه پرداخت شود، باعث بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش مراجعه به مراکز می‌شود. وقتی هم که کاهش مراجعه اتفاق می‌افتد، می‌تواند خطرات اجتماعی خیلی زیادی به دنبال داشته باشد، کما اینکه کار اصلی ما کنترل و کمک به حفظ سلامت جامعه است و وقتی این افزایش‌ها اتفاق می‌افتد، عملا این کنترل‌ها و بهبود شرایط جامعه به دلیل عدم مراجعه و عدم ارجاع بیمار به مراکز، مقداری تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

سازمان نظام دامپزشکی کشور چندین مکاتبه در این زمینه انجام داده که این بخش ماجرا برای ما بسیار خوشایند و خوشحالکننده است اما به نظر می‌آید که به هیچ کدام از مکاتبات پاسخی داده نشده و شاید لازم باشد که از طرف نظام دامپزشکی نماینده‌ای برای پیگیری شرایط مامور شود، چون تا اول دیماه که این فراخوان داده شده، وقت زیادی نمانده و قاعدتا باید کسی به دنبال این مسائل برود و اگر ببیند که پاسخ‌گو نیستند، با توجه به قوانین موجود و مستندات، می‌توان در صورت لزوم موضوع را حتی به مراکز بالاتر مثل دیوان عدالت اداری ارجاع داد. چون اگر این قانون اجرا شود، کنترل کردن آن واقعا سخت خواهد بود. کمااینکه ماجراهای زیادی در خصوص نحوه محاسبه آن وجود خواهد داشت و یک سیستم غیرمتعارف را نیاز دارد که سختی‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

امیدوارم این مشکلات هرچه سریع‌تر حل شود تا تمرکز همکاران بیشتر بر روی مطالعه، فعالیت‌های علمی و بهتر کردن کیفیت خدمات باشد، تا اینکه نگران مسائل جنبی باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
United States of America
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
1
13
ممنون از حکیم مهر و مصاحبه با دکتر کبیر عزیز، ایشان واقعا آگاه، عادل و با سواد هستن. ای کاش در بخش دولتی هم از ایشان استفاده میشد، همچین گهری در دامپزشکی، کم یاب است. انشالا همیشه سالم و عاقبت بخیر باشند
ناشناس
|
Sweden
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
7
والله اگه بخواد این بازی اجرا بشه هرج و مرج اتفاق میفته و واقعا کار سخت میشه. خیلی سخت. مردم همین الانشم پول ندارند و نمیان، فکر کن فاکتورش هر چی میشه ده درصد هم بهش اضافه بشه. چی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
سلام _ بودجه کلا بر مبنای دریافت مالیات از تمامی صنف ها و خود مردم بسته شده و به عناوین مختلفی که بعضا مایه تعجب می شود این پول دریافت می شود هیچ راهی هم ندارد به این شکل کسی می تواند حیوان خانگی داشته باشد که واقعا توان مالی نگهداری آن را داشته باشد
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
3
شهرداری هم اذیت می کنه
ناشناس
|
Sweden
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
4
با شهرداری و مالیات و پسماند و غیره نمیشه ادامه حیات داد
ناشناس
|
Sweden
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
0
5
به نظرم درب دامپزشکی ها رو ببندید خیال همه ما راحت بشه. بریم اسنپ شرف داره به این زندگی نکبت بار
پاسخ ها
کهبدِبیطار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
خیال کسی که راحت میشه همونیه که نباید بزاریم خیالش راحت شه
سنگر رو خالی کنیم به هر بهانه ای هیچی از دامپزشکی نمیمونه
دکتر مشیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
2
4
درود بر دکتر کبیر عزیز که بسیار پیگیر و مهربان و آگاه و دلسوز این رشته هستند و صد البته استاد ارزشمندی برای جامعه دامپزشکی کشور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
1
7
دولت ....... ورشکست شده .............. و دست کرده تو جیب مردم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
2
0
۱۳میلیون برای یک سال مالیات اومده برام. اونم تو یه شهرستان کوچیک تو سیستان و بلوچستان
dr vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
1
2
دوستان کار درمانی مرد و دیگه فایده نداره بهترین جا در دامپزشکی واسطه گری و نظام هست
...............
نظر شما
ادامه