کد خبر: ۷۶۵۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از مشکلات مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی (بخش اول):
مالک یک مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی به حکیم مهر می‌گوید: برای دو سال مالیاتی گذشته، حدود ۸۰ میلیون تومان از من گرفتند. شما می‌توانید از ساعت‌فروشی‌ها و فروشندگان لباس میدان محسنی سوال کنید که چقدر مالیات پرداخت کردند و از من چقدر گرفتند؟!

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مراکز مایه‌کوبی یکی از رسته‌های دامپزشکی هستند که علی‌رغم فشار کاری بسیار بالا، اما اغلب مورد بی‌مهری مسئولین و گاهی مردم قرار می‌گیرند. پایگاه خبری حکیم مهر تلاش دارد در یک سلسله گزارش، پای درد و دل‌های این قشر زحمت‌کش نشسته و مشکلات آنها را بازگو کند.

مخاطبین مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی متفاوت هستند

«اگرچه اسم خدمات دامپزشکی روی مراکز مایه‌کوبی است، اما واقعیت آنچه اتفاق می‌افتد، چیز دیگری است.» این را مالک یکی از مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی در شهر تهران به حکیم مهر می‌گوید:‌«عوام و مردم عادی جامعه تصور صحیحی از دامپزشکی ندارند و نمی‌توانند دامپزشک را از فردی که پت‌شاپ راه‌اندازی کرده است، منفک کنند. یعنی اطلاعات آنها عمیق و گسترده نیست و معمولا عموم جامعه می‌گویند که آقای دکتری که پتشاپ زده است. این وضعیت در سطح کوچکتر در صنف خودمان نیز وجود دارد. کمااینکه مراکز مایه‌کوبی به دو دسته دام و طیور تقسیم می‌شوند.»

وی توضیح می‌دهد: «آنهایی که در حوزه طیور فعالیت می‌کنند، از نظر اقتصادی یا شاید به خاطر دوره‌هایی که گذرانده‌اند، از نظر علمی و تحصیلی، افرادی مطلع‌تر و پیگیرتر از فعالان صنعت دام هستند. البته در صنعت دام نیز آنهایی که در حوزه گاوداری صنعتی فعالیت می‌کنند، افرادی صاحب نظر و صاحب ایده و آگاه به مشکلات صنف هستند و غالبا با ریشه‌های چند ده ساله‌ در این صنعت فعالیت می‌کنند. مساله اینجاست که افرادی که دام سبک پرورش می‌دهند و اتفاقا یکی از بازوهای اصلی مراجعه به مراکز مایه‌کوبی هستند، بیس و پایه زندگی آنها بر مبنای زندگی دامداری و عشایری است. کمااینکه پرورش گوسفند و دام سبک اگر مرتع نباشد، توجیه اقتصادی ندارد. در نهایت مشکل و معضل اصلی مراکز مایه‌کوبی با این قشر، جدای از سایر مشکلات و مسائل مختلفی که با این نوع دامداری سنتی داریم، گزینه‌ای به نام اداره دارایی و مالیات است.»

برای مالیات به جایی می‌رویم که تیم پرسپولیس می‌رود!

این مالک مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی می‌افزاید: «برخی از مراکز مایه‌کوبی شهر تهران ازجمله مرکز بنده به لحاظ جغرافیایی در جایی استقرار یافته که اسم آن غلط ‌انداز است؛ لواسانات از شمال رودهن شروع می‌شود و تا بلوار پژوهش که اداره کل دامپزشکی استان تهران در آنجاست، ما هیچ واحد طیوری نداریم و صرفا مراجعین ما از روستاها و افرادی هستند که طیور سنتی نگه می‌دارند و هیچ واحد گاوداری صنعتی یا نیمهصنعتی نداریم. همچنین هیچ واحد پرورش گوسفند از هر نژادی حتی نیمهصنعتی هم نداریم. در این منطقه زمین گران شده و افراد متمول برای ویلاسازی، سکونت و تفریح هجوم آوردند و اصلا توجیه ندارد که فرد یک زمین ارزشمند را به پرورش دام اختصاص دهد. حالا در نظر بگیرید واحدهای مالیاتدهنده در این حوزه، جاهایی از جمله تیم ورزشی پرسپولیس، باشگاه کاپ انقلاب، فدراسیون فوتبال، کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آنها در مناطق جردن، فرمانیه، الهیه، زعفرانیه و... واقع شده و دقیقا در همان حوزه مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند‌ که پرونده مرکز مایه‌کوبی بنده ارجاع می شود.»

وی تصریح می‌کند: «ممیزهای اداره دارایی حتی حاضر نیستند به خود سختی بدهند و با من همراهی کنند و ببینند که عملیات ما در اطراف سد لار عشایری است و در همین پایتخت جاهایی وجود دارد که خودرو نمی‌رود و ما عشایر را از نظر واکسیناسیون پشتیبانی می‌کنیم. این درحالی است که در همین تهران بیمارستان‌های دامپزشکی وجود دارد که انواع خدمات آرایشی و بهداشتی دام کوچک، جراحی و... را به صورت کاملا توافقی انجام می‌دهند و چرخش مالی مجموعه‌های آنها هیچ سنخیتی با گردش مالی مرکز مایه‌کوبی بنده ندارد، اما هر دوی ما با هم در یک حوزه مالیاتی رسیدگی می‌شویم و مسائلی که من به آنها می‌گویم، اصلا برای آنها قابل درک نیست. با همان نگاهی به مرکز مایه‌کوبی نگاه می‌کنند که مثلا خانم سفیر فلان سفارتخانه یا مدیرعامل فلان کارخانه‌ سگ خود را به بیمارستان دامپزشکی می‌برد و حاضر است که هر مبلغی را برای پانسیون بپردازد.»

پرسنل ما در جایی فعالیت می‌کنند که موبایل هم آنتن ندارد

این مالک مرکز مایه‌کوبی خاطرنشان می‌کند: «این در حالی است که پرسنل من در جایی کار می‌کنند که به مدت سه ماه نه موبایل آنتن دارد، نه برق دارند، نه آب لوله‌کشی و نه گاز. برای او با آبگرمکنی که با کپسول گاز کار می‌کند، حمام درست می‌کنیم و آب از چشمه می‌آوریم. دیزل ژنراتور می‌بریم که روشنایی داشته باشیم. پرسنل من سه ماه با عشایر سر و کله می‌زند و چقدر پول می‌گیرد؟ این پول مشخصا مبلغی است که اداره کل دامپزشکی با ما قرار داد بسته و می‌گوید N ریال بابت هر راس و ایاب و ذهاب به شما می‌دهم. مثلا اداره دامپزشکی به نیابت از سازمان دامپزشکی کشور یک قرارداد ۱۰۰ میلیون تومانی با من می‌بندد، بعد می‌گوید من با تو قرار نمی‌بندم. علت را می‌پرسم و می‌گویم مگر نظام دامپزشکی به من پروانه تاسیس نداده است؟ مگر من را مسئول فنی نمی‌داند و مگر تجهیزات من را تایید نکرده است؟ می‌گوید چرا، اما از نظر قانون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور من نمی‌توانم با شما به عنوان شخص حقیقی قرارداد ببندم، بلکه شما باید بروی و حقوقی شوی. من را موظف کردند که شرکت تاسیس کنم، بعد این شرکت می‌رود در اداره دارایی شعبه چهارراه جهان کودک که متمولین خیابان میرداماد به آنجا می‌آیند.»

وی می‌افزاید: «به این شکل می‌شود که برای دو سال مالیاتی گذشته، حدود ۸۰ میلیون تومان از من گرفتند. شما می‌توانید سری به میدان محسنی بزنید و از ساعتفروشی‌ها و فروشندگان لباس آنجا سوال کنید که چقدر مالیات پرداخت کردند و از من چقدر گرفتند؟ در حالی که ۱۰۰ میلیون تومانی که دامپزشکی به من می‌‌دهد، می‌گوید تو شرکت هستی و باید بروی و ۱۴ درصد یعنی ۱۴ میلیون تومان خالص به تامین اجتماعی بدهی و از او مفاصاحساب تامین اجتماعی بگیری به خاطر قراردادی که ما با شخص حقوقی بستیم. حساب و کتاب مالیاتی را هم که حداقل ۱۲ درصد در نظر می‌گیرند.»

تعرفه واکسن وحشتناک است

سوالی که پیش می‌آید این است که در برابر این همه سختی کار و مصائب مالیاتی، آیا تعرفه‌ای که برای مراکز مایه‌کوبی در نظر گرفته می‌شود، صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟

این مالک مرکز مایه‌کوبی اظهار می‌کند: «موسسه رازی از طریق پخش کشوری به پخش استانی واکسن می‌دهد و پخش استانی به مراکز مایهکوبی و بعد اعلام می‌کند که مرکز مایهکوبی شما موظف هست که این جدول را رعایت کند و به دیوار بزند. یعنی شما با این مبلغ واکسن را از پخش استانی خریدی و اجازه نداری که بهای تمامشده واکسن را با مصرفکننده نهایی بیشتر از این ۶ درصدی که به تو اجازه سود دادیم، حساب کنی. یعنی تعرفه را طوری مشخص کرده‌اند که من اجازه دارم فقط ۶ درصد روی پولی که بابت خرید واکسن بهادار می‌پردازم و آن را به دفترم می‌آورم و به مصرفکننده می‌دهم، سود بکشم.»

وی ادامه می‌دهد: «از طرفی اداره دارایی به من اعلام می‌کند که شما این قدر واکسن خریدی و ما فاکتورهای تو را قبول نداریم که این چنین سندسازی کرده‌ای. می‌گویم یعنی چه؟ می‌گوید کل پولی که دامپزشکی به تو داده و کل پولی را که تو واکسن خریدی با هم جمع می‌کنیم و می‌گوییم که گردش مالی است. گردش مالی را ضربدر ۳۰ درصد می‌کنیم و از نظر من ممیز، تو ۳۰ درصد از این گردش مالی را سود کرده‌ای. از ۳۰ درصد باید ۲۵ درصد پول به دارایی بدهی.»

ادامه دارد ...


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
11
همکارانی که تخفیفات آنچنانی به دامداران میدهند و سود قانونی ۱۲ درصد را هم حتی نمیگیرند خیانت کار ترین هستند. ما دامپزشکان بیشتر از اینها حق مان است. اداره دارایی تمامی ارزان فروشان را نقره داغ خواهد کرد
ناشناس
|
Singapore
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
1
10
من هم مرکز مایه کوبی دارم چاره اینه که ده ساله طرح های دولتی کار نمی کنم و خودم و کنار کشیدم و از قیافه تامین اجتماعی و مامور پایش اداره دامپزشکی و دارائی و... راحت شدم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
آفرین بهترین کارو کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
5
دقیقا .من سال ۸۲ کارگزار بیمه شدم تا وقتی قابل قبول بود باهاشون همکاری کردم بعد دیدم دارند سو استفاده میکنند رها کردم هنوز هستند همکارانی که با ۲۰ سال سابقه همکاری به امید استخدامند. در مورد همچین طرحهایی هم چند بار شرکت کردم دیدم نه اینم یه جوری سو استفاده هست بیخیال شدم . یک ریال هم تخفیف نمیدم .نامه فدایت شوم هم برای ارباب رجوع نفرستادم و خدا را شکر روز به روز هم ارباب رجوع هام بیشتر شده. یک همکار دارم نصف تعرفه میگیره اول کار ۸۰ درصد ۲۰ درصد بود ارباب رجوع هامون حالا بعد ۱۵ سال کار به شکلی که عرض کردم خدمتتون شده ۵۰ ۵۰ . و تازه ارباب رجوعهایی که من دارم قابل مقایسه هم نیستند هم علمی کار میکنند و به توصیه ها هم کامل عمل میکنند . پس فقط درست کار کنید و علمی بدون کوچکترین ارزان فروشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
سلام . میشه شمارتون بدید .
ناشناس
|
Lithuania
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
0
همکار عزیز خسته نباشید
اگر بجای مایه کوبی از کلمه واکسیناسیون استفاده شود احتمالا مفهوم تر خواهد بود
مایه کوبی واژه مصطلحی نیست و بسیاری از مسئولین خارج از مجموعه دامپزشکی یا آنرا نشنیده اند یا بکار نمی برند..
امیدوارم مشکل شما هم با گرفتن مشاوره از متخصصین دارایی حل شود..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
2
نظام دامپزشکی در این موارد ساکت شده و از حقوق بخش خصوصی دفاع نمی کند
همکار کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
1
دامدار روستایی رو فاکتور میگیرم
دامدار صنعتی هم درآمد داره هم ادعا داره هم پر رو و هم نالان پای دام و شخصیت و انسانیت میشه انتخابش دامش هست
من دامپزشک و هم قشری هامون ابزاری بیش برای این قشر کم بهره از همه چیز نیستیم.از سود پر بهره اند.از بقیه چیز متاسفانه کم بهره
هوای دامدار سنتی و روستایی رو در حد توان باید داشت ولی دامدار صنعتی پشت سرمون میخنده که هیچ شاید فوش هم بده که چرا کم تونسته سر کیسه مون کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
0
0
قبلا دارایی از طرحهای خدماتی مراکز ۳ درصد پول میگرفت . ولی الان همشو به عنوان سود خالص مرکز لحاظ میکنه. خدا لعنت کنه
نظر شما
ادامه