کد خبر: ۷۵۴۲

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از کاهش ۶۰درصدی تعداد مبتلایان انسانی بیماری بروسلوز(تب مالت) خبر داد و گفت: آمار این بیماری از 26 هزار و 835 نفر در سال 83 به 11 هزار و 796 نفر در سال 89 کاهش یافته است.

دکتر سید محسن دستور در چهارمین همایش کشوری بروسلوز که صبح 22 آذرماه سالجاری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: بروسلوز از آن جهت که یکی از مهمترین بیماریهای باکتریایی خسارت‌بار دامی و از بیماریهای منتقله از دام به انسان است همواره در اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: حال به دلیل تنوع گونه‌های عامل بیماری، طیف وسیع میزبانی، مقاومت باکتری در شرایط مختلف محیطی، راه‌های متعدد انتقال آن، پخش حجم انبوه باکتری از دام‌های مبتلا، طولانی بودن زمان پاک شدن دام مبتلا، حاملان بدون نشان بیماری دارای جنبه‌های اپیدنیولوژیکی پیچیده‌ای است.

دستور ادامه داد: از این منظر و به همان میزان نیز کنترل و ریشه‌کنی این بیماری مشکل و پیچیده است و تنها تعداد محدودی از کشورهای جهان از جمله 17 کشور از این بیماری پاک شده‌اند و در تعدادی از کشورها مجدداً بیماری پس از پاک شدن شیوع یافته یا در تعدادی از کشورهای پاک شده مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

وی بیان داشت: کشور ما علاوه بر موارد و شرایط خاصی که دارد به دلیل استقرار در منطقه جغرافیایی پر خطر بیماریهای دامی، مرزهای گسترده خاکی، حیات وحش غیرقابل کنترل، تردد غیرمجاز دام با کشورهای همسایه، نوع پرورش و نگهداری انواع دام در مجاورت یکدیگر و جابه‌جایی بدون ضابطه و کوچ‌روی دام در داخل کشور شرایط مناسب‌تری برای حفظ عامل بیماری تکمیل زنجیره‌ اپیدنیولوژی بیماری دارد لذا کنترل بیماری با مشکلات افزون‌تر و پیچیده‌تری مواجه نیز می‌شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور در طی 5 دهه از آغاز این بیماری با استفاده از تجارب صاحبنظران و محققان کشور به صورت مستمر از ظرفیت‌های علمی و تجربی مراجع ذیربط بین‌المللی نیز گفت: بر این اساس دائماً این برنامه‌ها را در راستای تکامل آنها بازنگری و تغییر یافته است تا بتوان با برنامه علمی - کابردی و استفاده از روش و ابزار موثرتر نتایج بهتری را کسب کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در برنامه 5 ساله پنجم توسعه با توجه به تحولات صورت گرفته در برنامه‌های مقاطع زمانی مختلف و استفاده از دستاوردهای حاصله نقاط ضعف و قوت و با توجه به اینکه عوامل بیماری‌زا مرزهای جغرافیایی را به رسمیت نمی‌شناسد و نمی‌توان بدون توجه به وضعیت بیماری و برنامه‌های تامین بهداشت دام در کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه که میزان کیفیت این برنامه‌ها و چگونگی عملکرد و نتایج آن تاثیر مستقیم در موفقیت و شکست برنامه‌های ما دارد.

ذستور ادامه داد: هر چند برنامه‌های کنترلی برسلوز با آئین‌نامه اجرایی مدون توسط پیشکسوتان دامپزشکی تدوین و تاکنون مورد اجرا گذاشته شده است و نتایج آن نیز قابل ارائه است ولی مشخص بودن پویایی لازم در گزینش تاکتیک‌های زمانی در همه برنامه‌های 5 ساله به صورت سالانه و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وضعیت بیماری بروسلوز در جهان اشاره داشت: در حال حاضر گرچه بروسلوز در کشورهای توسعه یافته ریشه‌کن شده است اما این بیماری به عنوان یک مشکل اساسی بهداشت دام و بهداشت همگانی با پیامد خسارات اقتصادی در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در مناطقی که دام منبع درآمد و اشتغال است به شمار می‌رود.

وی با اشاره به دلایل بسیاری که باعث بومی باقیماندن این بیماری از جمله تنوع باکتری، تنوع میزبان، بقای جرم در طبیعت، توسعه جمعیت دامی و نوع دامداری و شیوه نگهداری دام افزود: تردد و نقل و انتقال غیرمجاز دام، فقدان یا ضعف پشتیبانی سرویس‌های دامپزشکی، سطح پایین بهداشت همگانی و کوچ‌روی دام و شیوه عشیره‌ای از دلایق بومی باقیماندن این بیماری است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بیماری در ایران طی سالهای اخیر گفت: طی سال‌های 1385 تا 1389 اجرای برنامه‌ مبارزه با بروسلوز در جمعیت دامی براساس اولویت‌های واکسیناسیون فراگیر، تست و کشتار محدود، اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای و آموزش و ترویج افراد صورت پذیرفته است.

دستور همچنین بیان کرد: محدود بودن سهم منابع (اعتبارات، نیروی انسانی و تجهیزات) ضمن محدودسازی عملیات تست و کشتار در جمعیت‌ دامهای روستایی و عشایری به منظور حفظ دستاوردها اقدام موثر در جهت توسعه ایمن‌سازی دامهای روستایی و عشایری از طریق افزایش حجم عملیات مایه‌‌کوبی دامهای روستایی و عشایری صورت پذیرفته است.

وی افزود: عملیات اجرایی مبارزه با بروسلوز نشان می دهد بر طبق جمعیت گاو تحت پوشش تست و کشتار در سال 83 بالغ بیش از 798 هزار و 255 راس که در سال 89 که بالغ بر 81 هزار و 89 راس بوده است نشان می‌دهد. در زمینه تست و کشتار دام از جمله گاو، گوساله در آمار ثابتی قرار داریم.
وی گفت: در این راستا توانسته‌ایم درصد راکتور به تست در گاو از 29 دهم در سال 83 که تعداد مبتلایان انسانی که 26 هزار و 835 نفر بود را به 11 هزار و 796 نفر در سال 89 کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه البته این آمارها آمارهای رسمی وزارت بهداشت است و آمار نهایی و کل به حساب نمی‌آید تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور از آنجا که مهمترین راه پیشگیری بروسلوز در انسان و همچنین کاهش خسارات اقتصادی در دام‌ها را در برنامه‌های خود دارد برای 4 سال آینده واکسیناسیون بره و گوساله‌های ماده واجد شرایط را به میزان 90 درصد انجام خواهد داد.

دستور با اشاره به برنامه‌های پیش روی سازمان دامپزشکی در 4 سال آینده از جمله واکسیناسیون گوسفند و بز ماده به میزان 90 درصد گفت: در همین راستا واکسیناسیون گاو و گاومیش ماده به میزان 90 درصد و آموزش عوامل اجرایی و آموزش ترویجی در جامعه روستایی و عشایری و همچنین نظارت بر اجرای عملیات با روش نمونه‌برداری و آزمایش و در نهایت اعمال اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از برنامه‌های پیش روی سازمان در ۴ سال آینده به حساب می‌آید.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه