کد خبر: ۷۵۴۴۲
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با عضو کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر آراسب دباغ‌مقدم» افزود: یکی از همکاران سازمان دامپزشکی خیلی سربسته به من گفتند که ما این دستور را قبول نداریم، اما متاسفانه وزیر وقت توجهی نکرد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در هفته‌ی گذشته، ترخیص محموله ۱۲۱ تنی گوشت‌های منجمد برزیلی از گمرک شهید رجایی پس از هفده ماه، نگرانی‌هایی به دنبال داشت و برخی ابهامات در مورد سلامت این گوشت‌ها مطرح شد. ترخیص با تاخیر بیش از یک ساله محموله گوشت برزیلی که ظاهرا عازم کارخانجات سوسیس و کالباس شده، حواشی را در مورد این ماجرا در پی داشته است.

این نگرانی‌ها ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با «دکتر آراسب دباغمقدم» عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا از نظر علمی صحیح است که یک محموله گوشت که ۱۷ ماه از تاریخ مصرف آن گذشته، در فرآورده‌های گوشتی مصرف شود؟ آیا اصلا دادستانی می‌تواند با حکم قضایی سازمان دامپزشکی را ملزم به ترخیص این گوشت نماید؟

در مورد تاریخ انقضا برای همه فرآورده‌ها به خصوص فرآورده‌های زود فاسد شونده مثل گوشت، دو بحث وجود دارد؛ یک بحث علمی و براساس مطالعات الگوهای مدل‌سازی است که معمولا تعیین می‌کنند که مثلا گوشت، ماهی، مرغ و شیر فلان اندازه می‌توانند نگهداری شوند. این اندازه‌گیری‌ها بر اساس مدل‌های الگوسازی و یک‌سری کارهای تجربی است که با دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. البته الزاما هر تولیدکننده‌ فرآورده، ممکن است این فعالیت‌ها را انجام ندهد و به این اکتفا کند که رقبا یا هم‌صنف‌ها چطور تاریخ می‌زنند و او هم همان مقدار تاریخ بزند. در حال حاضر این وضعیت بیشتر مرسوم است و اگر به بازار مصرف خیلی از مواد غذایی نگاه کنید، می‌بینید که با هر شرایطی که تولید و بسته‌بندی شده باشند، اما باز در تاریخ تولید و مصرف مشابه هستند و معمولا تفاوت چندانی از این نظر ندارند.

بحث دیگر این است که وقتی تاریخ انقضایی توسط یک تولیدکننده برای یک محصول درج می‌شود، یک بار حقوقی هم دارد؛ یعنی آن تولیدکننده قبول یا تضمین می‌کند که اگر شرایط نگهداری رعایت شده باشد، تا پایان آن تاریخ مشکلی از نظر کیفیت محصول یا از نظر ایجاد مسمومیت غذایی و... پیش نمی‌آید و اگر به شرط رعایت آن شرایط نگهداری، مشکلی پیش بیاید، تولیدکننده مسئولیت دارد.

اینها بحث‌های علمی کار است. اینکه سازمان دامپزشکی گوشتی را که تاریخ انقضای آن گذشته بوده، مدت انقضا را افزایش داده، نه اینکه شدنی نباشد، اما اگر به روش علمی تمام پارامترهای میکروبی، شیمیایی و فیزیکی گوشت را بسنجد و بر اساس آن تاریخ‌ها اقدام کند، می‌توان گفت که کار علمی انجام شده است، اما اگر که صرفا بدون مطالعه و بررسی رفتار نماید، پس کار به صورت علمی انجام نشده و می‌توان به آن ایراد گرفت. الزاما هم صرفا بحث میکروبی و سلامت مطرح نیست، کمااینکه وقتی اعلام کردند که در فرآورده‌های گوشتی استفاده شود، یک موضوع این است که ممکن است به لحاظ تکنولوژیکی در فرآورده گوشتی اشکال ایجاد کند. یعنی به هر حال تغییراتی در بافت گوشت ایجاد شود که از نظر جذب آب، موادی که به فرآورده گوشتی افزوده می‌شود و... بتواند مشکل‌ساز شود.

بحث دیگر این است که به همین شکل هم سرانه مصرف فرآورده‌های گوشتی در کشور ما نسبت به کشورهای اطراف خیلی پایین‌تر است. در واقع سرانه مصرف فرآورده‌‌های گوشتی از جمله سوسیس، کالباس و... در ایران حدود دو کیلوگرم اما در کشور ترکیه چهار کیلوگرم است. مردم ما همینطوری هم به فرآورده‌های گوشتی بی‌اعتماد هستند. ریشه این بی‌اعتمادی، موارد مختلف از جمله رسانه‌های اجتماعی هستند و آنچه در اقوال می‌آید و سینه به سینه نقل می‌شود که در سوسیس و کالباس از فلان گوشت استفاده می‌شود. حالا به یک‌باره خبری منتشر می‌شود که سازمان دامپزشکی به گوشتی که تاریخ آن گذشته، مجوز داده تا در فرآورده‌های گوشتی استفاده شود. این مساله آن بی‌اعتمادی را صد چندان می‌کند.

وقتی یک خبر به صورت رسمی و به این حالت پخش می‌شود، مردم تصور می‌کنند که شنیده‌های قبلی آنها هم درست بوده است که این مساله اصلا برای صنعت فرآورده‌های گوشتی خوب نیست. هرچند من دیدم که صنعت فرآورده‌های گوشتی موضع‌گیری کرده بود که ما این گوشت‌ها را استفاده نخواهیم کرد و... اما به هر حال چه استفاده کنند یا نکنند، خود خبر خیلی برای صنعت فرآورده‌های گوشتی جالب نیست.

حکیم مهر:‌ بحث بعدی این است که آیا به طور کلی مصرف فرآورده‌های منجمد وارداتی، چند ماه پس از تولید قابل استفاده است؟ آیا در دنیا استانداردی در این خصوص وجود دارد؟

بعضی از کشورها اجازه مصرف این فرآورده‌ها تا دو سال را می‌دهند اما در ایران سازمان دامپزشکی مقداری این کار را با سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دهد و تاریخ را نسبت به سایر کشورها کمتر در نظر می‌گیرد؛ به عبارتی روی تاریخ انقضا حساسیت دارد.

حکیم مهر:‌ یکی از انتقاداتی که در این خصوص مطرح شد این بود که با توجه به اینکه یک ماه مانده به پایان تاریخ انقضاء یک گوشت اجازه داده شده که در فرآورده‌های گوشتی و سوسیس و کالباس مصرف شود، الزاماً این فرآورده گوشتی هم ظرف مدت یک ماه مصرف نمی‌شود و ممکن است چند ماه طول بکشد تا فروش رفته و مصرف شود. آیا این مساله مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

ظاهرا اجازه ندادند که برای مصرف خانوار بیاید و در فروشگاه‌ها بماند. تا آنجا که من می‌دانم به این محموله اجازه مصرف فرآورده‌های گوشتی را دادند با این دیدگاه که فرآورده‌های گوشتی در کشور ما از نوع حرارتدیده و پخته شده هستند و یک محصول اصطلاحا نیمهپاستوریزه به حساب می‌آیند. چون دمایی که می‌بینند دمای پاستوریزاسیون است اما بسته‌بندی آنها غیرپاستوریزه بوده و اصطلاحا به آنها فرآورده‌های نیمهپاستوریزه می‌گویند. بنابراین سازمان دامپزشکی احتمالا با این دیدگاه این اجازه را داده که به هر حال اینها هر مشکلی هم که داشته باشند، یک حرارت در حد پاستوریزاسیون می‌بینند و مشکل آنها برطرف می‌شود. احتمالا تصور کردند که بهتر از این است که اجازه دهیم مصرف خانوار شود که ممکن است خدای نکرده ایجاد بیماری کند، چون ممکن است نیم‌پخت مصرف شود یا به هر دلیلی پخت خوبی نداشته باشد.

حکیم مهر:‌ اشاره کردید که پیش از این اتفاق نیز ذهنیت خوبی راجع به فرآورده‌های سوسیس و کالباس وجود نداشت و حالا با این اتفاق این ذهنیت بدتر هم شد. در این شرایط چه باید کرد؟

به نظر من اصل ماجرا از آنجا شروع شد که وزیر پیشین جهاد کشاورزی به یکباره به رئیس وقت سازمان دامپزشکی دستور داد که حق ندارید برای تعیین صلاحیت گوشت‌های وارداتی دامپزشک بفرستید و باید به همان پروتکل‌های بهداشتی کشورهای صادرکننده اعتماد کنید و همان را معیار قرار دهید و فقط ناظر شرعی بفرستید. این ابلاغیه همان زمان هم واکنش‌های زیادی داشت و خود من چندین مصاحبه در این خصوص انجام دادم. خاطرم هست یکی از همکاران سازمان دامپزشکی نیز همزمان با من در میزگردهای مرتبط شرکت کردند اما چون سلسله مراتب سازمانی به آنها اجازه نمی‌داد که صریح صحبت کنند، خیلی سربسته گفتند که ما این دستور را قبول نداریم، اما متاسفانه وزیر وقت توجهی نکرد.

سازمان دامپزشکی در زمان ریاست دکتر آقامیری در پی بازگرداندن این دستور و تبدیل آن به حالت اول بود تا دوباره دامپزشکان را اعزام کنند. اتفاقی که افتاده این است که ایران از یک حق مسلم خود که نظارت در هنگام خرید است، صرفنظر کرده است. این حق هر خریداری است که روی جنسی که می‌خواهد تحویل بگیرد، به لحاظ بهداشتی و کیفی نظارت داشته باشد و خب بعد از آن هم دیدیم که چه حجمی از گوشت‌های بدون کیفیت وارد شد که وضعیت بهداشتی مناسبی نداشتند و همه اینها به آن دستور غیرعلمی و غیرکارشناسی وزیر قبلی برمی‌گردد. امیدوارم در دولت جدید و با وضعیت جدید سازمان دامپزشکی، این روند اصلاح شود. هرچند که سازمان دامپزشکی الان یکی از بدترین شرایط را دارد و به صورت سرپرستی اداره می‌شود و با این تغییر و تحولات رئیس آن در این مدت کوتاه، به نظر من آسیب‌های زیادی دیده است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

خواهش من از پایگاه خبری حکیم مهر این است که موضوع عدم اعزام دامپزشک به کشورهای فروشنده گوشت به ایران را برجسته کرده و روی آن کار کند و به نوعی مطالبه کند که این اتفاق دوباره بیفتد. مثل این است که شما بگویید چون سوپرمارکت نزدیک منزل بهداشت را رعایت می‌کند، چشم‌بسته از مغازه او شیر برمی‌دارم یا بدتر از آن اینکه هر شیری را که در منزل فرستاد، من قبول می‌کنم. مسلما وقتی می‌خواهید خرید کنید، به تاریخ تولید، انقضا، کیفیت بسته‌بندی و... آن دقت می‌کنید و هیچ‌وقت نمی‌گویید چون بهداشت فلان فروشگاه خوب است، چشم‌بسته قبول می‌کنم. الان دچار چنین مشکلی هستیم و امکان آن هست که باز هم چنین داستان‌هایی تکرار شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
5
17
تصمیمات را دامپزشکان نمی‌گیرند بلکه به آنها دستور می‌رسد ............... کسی فراتر از دامپزشکی تصمیم گیرنده است.......
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
تبعات این دستور غلط توسط فردی فاقد صلاحیت تصمیم گیری درخصوص بهداشت گوشت را مردم باید بدهند؟
اساسا اعتماد بی چون و چرا در تجارت خارجی به کشور بیگانه خصوصا از بعد بهداشت مردم صحیح است؟
آیا نباید کسی بازخواست میشد؟
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
کارشناس عزیز، وقتی یک قشر جامعه شجاعت دفاع از خود را نداشته باشند، همیشه انسانهای فرصت طلب فراوان است تا برای آنها تعیین تکلیف کند. یادته وقتی کتاب طب داخلی هاریسون را آتش زدند پزشکان چه اعتراضی کردند؟ این در حالی بود که مسئولین پزشکی می‌گفتن نه اشکالی نداره حالا یک کتاب بوده ولی پزشکان غیروابسته به هیچ جا همه یک صدا محکوم کردند و وزارت بهداشت را هم مجبور به اطاعت و عذرخواهی کردند چون می‌دانستند اگر واکنش مشان ندهند تمام دانشکده‌های پزشکی پر از انسانهای می‌شود که تخصصی در این زمینه ندارند. برای دامپزشکی الان این اتفاق افتاده و از خود دفاع نکردند و در انتظار نشستند که فلان مدیر و مسئول برای آنها وعده سر خرمن بیاورد و توجیه کند. از ماست که برماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
21
یک روشنگری کوچک
دستور وزیر جهادکشاورزی وقت، متعاقب موافقت رییس سازمان وقت بوده که طی صورتجلسه ای با حذف ناظر موافقت کرده بودند پس تقصیر را نباید به گردن وزیر انداخت

ضمنا رییس قبلی سازمان هم اعتقادی به اعزام ناظر سازمان نداشت چه بسا در زمان ریاست سازمان و سرپرست وزاتخانه این بخشنامه را ابلاغ نکردند تا اینکه سرپرست جدید سازمان، پیگیری و وزیر فعلی ابلاغ کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
2
15
حکیم مهرعزیز ، اگرقصدت اطلاع رسانی به مردم است ، شما با دو نفر مصاحبه کنید .1- مدیرکل دفترنظارت بربهداشت عمومی وموادغذایی سازمان 2- سرپرست مدیرکل وقت قرنطینه سازمان. این همه مصاحبه های رنگارنگ . ............... درجامعه هم باعث تشویش اذهان عمومی میشوید.
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
7
5
درود بر جناب آقای دکتر دباغ مقدم که به حق یکی از همکاران علمی، فرهیخته و منصف می باشند.
دکتر کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
7
13
از دکتر اراسب دباع مقدم به خاطر این مصاحبه غلمی خوب و دفاع از حق مسلم مردم ایران در واردات با کیغیت گوشت که با دلارهای 28000 تومانی و از جیب این مردم است و همجنین دفاع از حق قانونی همکاران در اعزام و نظارت بهداشتی کمال تشکر را دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
4
2
باید دید دیوان عالی کشور چه تصمیمی میگیرد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
5
3
جناب دکتر اولآ این گوشتها 18 ماه تاریخ مصرف داشته ودرصورت نزدیک شدن به تاریخ انقضآی برطبق مقررات میتوان ازمایشهای میکربی لازم واز نظر بازدرید ظاهری واورگالپتیک بررسی لازم بعمل اورده ودرصورت تآیید بصورت مصرف خانوار یا بصورت مشروط درصتعت سوسیس وکالباس وصنایع پخت بصورت فراوده مصرف نمود و مطلع باشید که درصتعت سوسیس وکالباس فراورده بمدت 3 ساعت ودر 15 اتمسفر فشار پخت میگردد ونمیتوان گفت نیمه پستوریزه وکلیه محموله های گوشتی برطبق پرتوکل توافق شده بین دوکشور تولید ودر مبدآ گمرک ورودی ازمایشات لازم واز نظر کیفی واروگالونپتیکی مورد بررسی ودر صورت سلامت اجازه ترخیص داده میشود این موارد درگذشته که اعزام انجام میشد اتفاق افتاده بود واز نظر اقتصای پس از تآیید بهداشتی نباید ازنظر مصرف باعث از بین رفتن سرمایه مملکت شد وتصمیم کارشناسی درمورد ان اتخاذ گردد سری هم به کشتارگاهای داخل بزنید واز داخل سامان دهی کنید بعدآ خارج وهیچ کشوری برای نظارت نیرو اعزام نمی کند وبه توافق نامه پرتوکل وبازرسی لازم درمبدآ ورودی اقدام میکند وتاکنون هیچ محموله غیر بهداشتی که از وظایف سازمان دامپزشکی میباشد وارد کشور نشده ...
پاسخ ها
احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
دوست و احتمالا واردکننده گرامی آیا شما خودتان از گوشت منجمدی که نزدیک ۱۸ ماه از تاریخش می گذره استفاده می کنین؟لطفا به وجدانتان رجوع کنین.دوما ما در کشور خودمان برا مسیولین فنی کشتارگاههای دام یه نفر به عنوان ناظر دولتی منصوب می کنیم که مراقب اوضاع باشن حالا شما انتظار دارین از اون ور دنیا گوشت میاد به همون پروتکل های کشور مبدا اکتفا کنیم؟!واقعا پشت این همه اصرار بر عدم اعزام چی نهفته است خدا عالم است
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
2
این گوشت چون قیمتش ارزان ه حدودا کیلویی 140 هزار تومان .و دست امور پشتیبانی دام هست..فعلا سرش خریدش در شرکتها دعواست .برای مصرف خانوار.البته سوسیس و کالباس هم بشه بازم مصرف خانواره فرقی نداره.مگر با مدرک و سند ثابت کنند که دست شرکتهای بسته بندی گوشت نرفته... چی سالم هست که این باشه
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
5
6
سپاس از آقای دکتر دباغ مقدم
بنده با اعزام ناظر بهداشتی جهت واردات فراورده های خام دامی موافقم . دستور وزیر وقت جهاد کشاورزی نوعی دخالت درامور بهداشتی بود . اما جناب دکتر ، قطعا سیستم haccp را بهتر از من می دانید یا مقررات EC که حضور ناظر بهداشتی خریدار درآن جایی نداره . و درکشورهای مسلمان که ناظر بر ذبح دارند هم نیاز به ناظر ذبح شرعی نیست . اما چون قانون ذبح شرعی قوی تر از قوانین بهداشتی ست ، کسی مانع حضور در کشور فروشنده نیست . اگر سازمان دامپزشکی کشور تمام تلاش خودش رو برای تثبیت پروتکل های خریداری فراورده ها بزاره و ایران قدرت آنرا داشته باشه که اگردر طی تولید فراورده ،مقررات والزامات رعایت نشده باشه و یا اینکه شرایط در مقصد چیزی نباشه که اظهار شده ( ظاهرا اسناد اظهارشده مشکل داشته) ، بتونه طبق قرارداد با دریافت خسارت محموله را عودت ویا معدوم کنه ، بهتر از درگیر شدن با موضوع اعزام هست . بعضا دیده شده با وجود اعزام بازرس طی حمل یا هردلیل دیگه ، محموله مشکل داشته . تجربه حضور من بعنوان ناظر بهداشتی این بود که کشور فرانسه ، سوریه ، امارات متحده عربی از کشتارگاهی که مادراون حضورداشتیم هیچ نماینده ای نداشت و بعد از اتمام کشتار و بسته بندی روز قبل گوشت متعلق به ایران ، تولید برای کشورهای دیگر شروع می شد ، متاسفانه وزیر وقت ، به موضوع پروتکل ها توجه کرده و توقع داشته سازمان دامپزشکی موضوع رو مدیریت کنه ، ولی درزمان موعود ، دربرابر دخالت مثلا دادستانی ، همراه سازمان دامپزشکی نبودند . اگر سازمان دامپزشکی کشور برابر استانداردهای مواد غذایی حتی رعایت دستورالعمل نمونه برداری محموله رو آزمایش کرده و سلامتش رو تایید کرده که قطعا همینطوره ، بایستی به نظر سازمان احترام گذاشت . اما اگر ترخیص دستوری بوده واویلا . درگذشته مواردی داشتیم که محموله سالم بوده اما اجبارا دستوری ترخیص شده . این طرف موضوع رو هم باید دید .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
پس تا اینجای کار دروغ بزرگ شما مبنی بر فعال بخش خصوصی بودن دروغ از آب درآمد ، شما یک کارمند دولتی هستید که روز و شب بجای کار کردن برای کشور به شغل شریف کامنت نویسی مشغول هستید
....................
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
سلام.
جناب اقای سبک رو ،چند سوال داشتم اگر پاسخ بفرمایید ،سپاسگزارم .
1- جنابعالی قبل ازاعزام ،چند سال سابقه بازرسی گوشت داشته و دارید ؟
2- بفرمایید بر اساس کدام ازمایش روتین ،گوشت گاو از گوساله تشخیص داده می شود ؟3 - خوب اگه نیازی بحضور بازرس در کشتارگاه نیست و ازمایشات تکمیلی محصول نهایی کفایت می کند ،چرا با کشتارگاههای داخلی هم قرارداد امضا نمی شود ؟4- دلیل اینکه شما باحضور بازرس مخالفی ،عدم اطلاع شما از بازرسی گوشت نیست ؟
برای اطلاع حضرتعالی ،کلا بررسی محصول نهایی و عدم مغایرت با قوانین بازرسی گوشت در مقصد هم در همه قراردادها ذکر شده و حتی عودت محموله هم ذکر گردیده است ،اینگونه نبوده که محموله ای که بازرس داشته ،امکان برخورد نداشته است .اتفاقا قوانین بازرسی گوشت سازمان درخصوص محموله های گوشت منجمد وارداتی خیلی دقیق و سخت گیرانه بود که متاسفانه در زمان دکتر رفعیی پور ،دستخوش تغییرات ناخوشایندی شد ،که حتی کشتار گاو ماده هم صورت گرفت که با اعتراض خیلی از همکاران روبرو شد و صدا بجایی نرسید و تا اینکه بازرسین را حذف کردند .
بدون تردید حضور بازرسین گوشت در کشور مبدا الزامی است (البته بازرس نه تماشاچی ).
سبک رو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
جناب دکتر قیصر بیگی سوال اول ۶ سال بطور غیرمستمر بعنوان‌کارشناس سل و بروسلوز ، آزمایسگاه ، قرنطینه ، نظارت بهداشتی ، مبارزه ، بررسی ببماری ها و نظارت عالی در کشتارگاه دام و طیور و....
کجای کامنت من مخالفت با اعزام نوشته شده ؟
اگر با واقعیت محض مخالفید کهه بنده سکوت میکنم .
حداقل بمدت ۶ سال تمام‌گوشتها و مرغ ها و .... بازرسی شده توسط همکاران را امثال بنده بازرسی ، آزمایش و ترخیص کردیم .
. صحبت من اینه که ما قدرت عودت محموله ها را نداریم و این ارتباطی با بازرسی و غیر بازرسی نداره . حالا اگر شما از نظر بنده خوشت نیومد از شما عذرخواهی می کنم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
آقای کامنت گزار آمریکایی .......... چه اصراری داری دبگران رو دروغگو‌معرفی کنی . اگر کسی ۶ سال کارمند دولت بود بعد وارد بخش خصوصی شد تااخر عمر کارمند‌میمونه . بنده خدا‌من‌که با اسمم کامنت میزارم و هویتم مشخصه . توچرا خودت رو مخفی میکنی ؟
کامنت گذار آمریکایی
| United States of America |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
خوب استاد سبک نرو به من بگو اگه کارمند دولت نبودی چطور تو کامنت اول گفتی

تجربه حضور من بعنوان ناظر بهداشتی این بود که کشور فرانسه ، سوریه ، امارات متحده عربی از کشتارگاهی که مادراون حضورداشتیم هیچ نماینده ای نداشت

میگن دروغگو کم حافظه است آقای سبک نرو یا بهتر بگم
ک ق
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
سلام.
آقای دکتر سبک رو ،با تمام احترام برای شما همکار گرامی ،ولی حضرتعالی بازرس گوشت محسوب نمی شوید چون سابقه کار در کشتارگاه ندارید .
نظارت عالیه جز بازرسی گوشت محسوب نمی شود .
متاسفانه جای بسی تأسف دارد واقعا ما (تا آنجایی که بنده اطلاع دارم )در سازمان دامپزشکی هم نداریم کارشناسان یا مدیرانی که حداقل سابقه پنج سال بازرسی گوشت در کشتارگاه را داشته باشند ،شده حکایت اساتید محترم دانشگاه ،خودشان اصلا بازرسی نکردند ولی بازرسی گوشت تدریس می کنند .
یکی از همکاران ما که اصلا سابقه بازرسی گوشت نداشته،خودش تعریف می کرد که رفتم از فلانی(که یک پست مدیریتی مهم و حساسی در اداره کل داشت ) پرسیدم که من اصلا بازرسی نگردم ،مرا راهنمایی کنید که آنجا رفتم چکار کنم ، به ایشان گقته بود اصلا نگران نباش ،رسیدی کشتارگاه مهرت را تحویل مدیر کشتارگاه بده ،اونها خودشان همه کارها را انجام می دهند.
همکار گرامی چه دلیلی داشت که مدیر کشتارگاهی که بنده در آنجا وظیفه بازرسی را بر عهده داشتم ،تمام تلاشش را کرد که بنده را جابه جا کند و چرا ما تا روز آخر با کشتارگاه درگیر بودیم .
در کشتارگاهی که بنده حضور داشتم ،گوشتهای بسته بندی شده تازه، که تاریخ مصرف آنها گذشته بود را لابلای گوشتهای سایر کشورها مجددا بسته بندی و صادر می کردند .
چندین بار بخاطر اشتباه در تشخیص سن دامهای کشتاری ،کشتار را تعطیل می کردم و مهرم را برمی داشتم .
تخلفات بهداشتی متعدد را می توانم عنوان کنم که از حوصله خوانندگان محترم خارج است .
هر کسی که عنوان می کند نیاز به بازرس نیست و مثل سایر کشورها پروتکل بهداشتی امضا کنیم ،بنظر بنده اصلا بازرسی گوشت را نفهمیده است .
خیلی از همکاران سازمان و استانها از نوشته های من ناراحت و رنجیده خاطر می شوند و همچون گذشته مزاحمت‌های ایجاد خواهند کرد ،اما وجدان و شرافت انسانی حکم می کند که حقیقت را کتمان نکنیم و آنچه که درست است را بیان کنیم ،اعزام بازرسین کاملا درست و علمی است ولی شیوه اعزام همکاران اشکالات متعددی دارد که بایستی اصلاح شود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
جناب دکتر قیصرببگی ، تحقیق کنید ، تنها گروهی از بازرسان اعزامی که به دلیل سخت گیری در بازرسی بعداز گذشت ۲۸ روز که بنابود ۶ ماه درکشور هند حضورداشته باشند به بهانه ایراد ویزا دپورت شده بودند چه کسانی بودند متوجه خواهید شد ، بازرسی گوشت کیفی بهتراز کمی ست . بنده بعداز همان سفر کلا از سازمان دامپزشکی منفک شدم . درهرحال تصمیم گیری بابزرگان است . خداقوت .
دامپزشک
|
Japan
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
10
4
سلام شما بررسی کنین دکترها میرن برزیل آیا تخصص این کار دارن طرف چند سال هست کشتارگاه دام ندیده میره اونجا یک مدت طول میکشه مراحل کار برزیل یاد بگیره بعد ایشون چطوری میخواد نظارت کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
دقیقا
دامپزشکی که ۱۵ ساله کارش امضا کردن بوده و کشتارگاه نرفته چطوری میرفته نظارت می کرده برزیل!!
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
برای کسب تخصص و اجازه از محضر شما حتما آقایان دکترها خدمتتان خواهند رسید
سیاه پوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
بابا تو دیگه از کجا پیدات شد!!!؟؟
واقعا دامپزشکی!!؟؟
عجب !
اگه حرف نمی زدی کسی نمی گفت طرف لاله!!
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
کاملا درست می فرمایید.حرف حق تلخه .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
1
من تعجب میکنم چرا اینقدر دم از برزیل میزنید مگر دربرزیل چه خبر بوده مگر ایران فقط دربرزیل تولیدداشته یا جازبه دیگری دارد ایران در اروپا استرالیا نیوز لند رومانی هم تولیدداشته لطفآ توضیح دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
تو برزیل به اقایان گویا خیلی خوش گذشته
کارشناس
|
Germany
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
4
2
سلام و عرض ارادت خدمت همه بزرگان صنف

دوستان عزیز بهتر است با خود صادق باشیم و به این موضوع از جنبه علمی و اقتصادی نگاه درستی داشته باشیم .

همه به خوبی میدانیم بیش از نود درصد کارشناسان اعزامی اصلا در مورد بازرسی گوشت تجربه و اطلاعات فنی ندارند و با یک هفته آموزش هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد ....

باید قبول کرد اعزام کارشناسان نظارتی و هم چنین روحانیون حوزوی برای نظارت فنی و شرعی فقط جنبه کسب درامد ارزی برای آن عزیزان است و تقریبا بر روی نظارت گوشت های خریداری شده نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه کاملا اثرات منفی هم دارد !!

میگویید چرا ؟!!!

خب مشخص است ، وقتی شما به یک شرکت وارد کننده دو نفر ناظر شرعی و بهداشتی را که گاها با خانواده هایشان به آنجا میروند با هزینه های هتل و حقوق سه تا چهار هزار دلاری و غذا و رفت و آمد و .... تحمیل میکنید ، بسیار طبیعی است که آن شرکت هزینه های تحمیلی را روی قیمت گوشت بکشد و یا اگر طبق قرار داد نتواند این کار را انجام دهد روزانه با خرید چند گاو ماده یا پیر و یا خرید گاو از گله های کم نظارت شده و.... با قیمت پایین تر هزینه های خود را جبران نماید .

در این شرایط بسیار قابل انتظار است که قسمت هایی از گوشتهای وارداتی مشکل دار باشد .

گواه راستی آزمایی این سخن ؛ ده ها پرونده جنجالی در خصوص گوشتهای وارداتی آلوده به انگل و سل و میکروب و‌.... در صدر اخبار کشوری است
و هم چنین صد ها پرونده تخلفات گزارش شده به حراست سازمان دامپزشکی و‌ وزارت جهاد در مورد ناظرین شرعی و بهداشتی در داخل خود سازمان دامپزشکی و حوزه ولایت فقیه سازمان و وزارت خانه است .

باید شرافت داشت و این هزینه های مادی و هم چنین مخاطرات بهداشتی را به جان هشتاد میلیون نفری که به ما به عنوان کارشناس و معتمد اعتماد کردند تحمیل نکنیم ....

در تجارت اصولی ، کشور صادر کننده متعهد است که کالاهای ارسالی ( مثلا گوشت ) از همه نظر مورد تایید باشد ، در غیر این صورت باید عودت شود و کلیه خسارت ها رو کشور صادر کننده متحمل شود .

ولی در شرایط تجارت غیر اقتصادی و غیر علمی ما با اعزام دو نفر ، یکی ناظر شرعی جهت تشخیص رو به قبله بودن گاو در حین ذبح با هزینه متوسط شش هزار دلار در ماه !!
و دیگری کارشناسی بی تجربه ان هم با شش هزار دلار در ماه گوشت وارد میکنیم !!!

و‌چون کارشناس اعزام کرده ایم تقریبا مجبوریم هر چه که آورده ایم مصرف کنیم .
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
جناب مافیا حالا شما شدی طرفدار مردم. شما حتی الفبای بازرسی گوشت را بلد نیستید .
بازرسین بهداشتی با خانواده نمی رفتند،چون این اجازه به اونها داده نمی شد ، اون کسان دیگری بودند که با خانواده با هزینه شرکت می رفتند .
شرافت یعنی در اموری که تخصص نداری صحبت نکنید .
قوانین بازرسی گوشتهای منجمد وارداتی را اگر سواد دارید دوباره مطالعه بفرمایید.
در هر صورت حتی با وجود بازرس اگر محموله مشکل بهداشتی داشته باشد ،عودت داده می شود .

شرافت یعنی شجاعت داشته باشید و مسولیت نوشته های خود را بپذیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
شمار کارشناس نیستید.
شما وارد کننده گوشت هستید.
یک دامپزشک نام ببرید که با خانواده به برزیل رفته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
آقای قیصربیگی اندکی درادبیاتت تحدید نظر کن . اگر از موضوعی عصبانی هستی دلیل نداره به اشخاص حمله ور بشی . چند بار کامنت خودت رو مطالعه کن . صبور باش برادرمن .
Sfrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
*صرفا جهت اطلاع*
جناب دکتر قیصر بیگی
از آنجایی که اینجا در این محیط هیچ مدرک هویتی نه داده می‌شود و نه تایید میشود هر شخصی می‌تواند با اسم شخص دیگری نظر ارسال کند
پس لطفا عقلانی و عقلایی صحبت فرمایید که بعدها سوتفاهم و پاپوش درست کردن برای افراد رخ ندهد، بنده هم نه *کارشناس مورد نظر و نه مخاطب نظر شما نیستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
0
0
دکتر دباغ تکیگاهی هست مطمئن برای دامپزشکان ارتش. من دعا میکنم هیچ وقت بازنشسته نشن.
نظر شما
ادامه