کد خبر: ۷۵۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، کرمان، کاشمر، قم، ملکان و خراسان شمالی

 

معاون دامپزشکی خراسان رضوی؛
صادرات فرآورده‌های دامی خراسان رضوی 22.5 میلیون دلار است


معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی از 22.5 میلیون دلار، صادرات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور در هشت ماهه امسال به سایر کشورهای جهان خبر داد.
دکتر جواد اعلمی اظهارداشت: این میزان کالا، وزنی بیش از 4میلیون و 680هزار کیلوگرم داشته و انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور را در بر می‌گیرد که با مجوز این اداره کل به کشورهای دیگر صادر شده است.
وی دقت در بررسی محموله‌های صادراتی و وارداتی را از جمله مواردی دانست که نقش مستقیمی در سلامت جامعه و اقتصاد کشور دارد و یادآور شد: پذیرش محموله‌های صادراتی مرتبط با دام و طیور جمهوری اسلامی در دیگر کشورها منوط به داشتن گواهی معتبر دامپزشکی است و این مهم در زمینه محموله‌های وارداتی نیز صادق است و تا محموله‌ای دارای گواهی معتبر دامپزشکی از کشور مبدا نباشد، اجازه ورود به کشور را ندارد و بر این اساس کلیه محموله‌ها در سامانه یکپارچه قرنطینه دامی سازمان دامپزشکی کشور به صورت آنلاین ثبت می‌شود.
وی عمده کالاهای صادراتی طی مدت یادشده را شامل انواع فرآورده‌های خوراکی و غیرخوراکی خام دامی دانست و مقصد صادرات استان در این حوزه را کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آسیای میانه و حوزه خلیج فارس ذکر کرد.
اعلمی، میزان واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور را نیز طی مدت فوق، 134میلیون کیلوگرم دانست که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از130هزار تن کاهش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به نقش ترانزیت در گردش اقتصادی افزود: در سال جاری، 18میلیون کیلوگرم کالاهای مرتبط با دام و طیور نیز از طریق مرزهای استان به منظور ترانزیت وارد کشور شده که پس از بررسی مدارک بهداشتی به منظور خروج از مرزهای دیگر به آن ها اجازه ترانزیت داده شده است که این رقم نیز با افزایش یک هزار تنی نسبت به مدت هشت ماهه سال قبل روبرو بوده است.

 

--------------------------

 

توسط بازرسین اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت گرفت:

2 هزارو 457 نفر ساعت بازرسی در راستای افزایش بهداشت غذای نذری ایام محرم


مشاور مدیر کل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از 2 هزارو 457 نفر ساعت بازرسی بهداشتی در ایام محرم خبر داد .
دکتر مینا قاضی زاده گفت: تعداد 94 اکیپ ثابت و 80 اکیپ سیار در سطح استان متشکل از 80 دکتر دامپزشک ،86 بازرس بهداشتی گوشت و 16 ناظر شرعی از ساعت 7 لغایت 21 در  روزهای تاسوعا و عاشورا  به ادای تکلیف شرعی ذبح دام از سوی هم استانیهای سوگوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نظارت نمودند.
مشاور مدیر کل عنوان کرد :در این برنامه تعداد 876 راس دام مورد بازرسی قرار گرفته است.
وی ادامه: 108 کیلو گوشت و 74 کیلو الایش خوراکی  غیر قابل مصرف و نا سالم تشخیص داده شد که  ضبط و  از چرخه مصرفخارج گردید.
دکتر قاضی زاده ضمن  تشکر از همکاری کلیه شبکه های دامپزشکی شهرستانها و هم استانیهای عزیز در راستای اعمال وظایف قانونی دامپزشکی در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا ،از اجرای  فراگیر و موفق برنامه بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی در این ایام خبر داد و از مردم عزیز درخواست نمود پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق شماره تماس 1512 در شهر کرمان و 03411512 در سایر شهرستانها با ما در میان بگذارند.

---------------------------

 

توزیع مکمل های درمانی رایگان در مناطق محروم کاشمر


طی دو مرحله ، بیش از یک تن پودر مکمل و ویتامین بین دامداران واحدهای اپیدمیولوژیک مناطق محروم شهرستان کاشمر توزیع گردید .
دکتر محمد عارفی، رییس شبکه دامپزشکی کاشمر با بیان این خبرافزود : با توجه به خشکسالی در سال های گذشته، این مکمل ها جهت جلوگیری از کمبود ویتامین های ضروری در جیره ی غذایی که نقش اساسی در بقای آبستنی، ایمنی و مقاومت دام ها دارن ، بین دامداران مناطق محروم و به صورت رایگان توزیع شده است.

 

---------------------------

 

واکسیناسیون هاری توسط دامپزشکی شهرستان قم


 براساس گزارش اداره دامپزشکی شهرستان قم طی هفته گذشته درراستای مبارزه بابیماریهای واگیردار دامی ومشترک بین انسان ودام تعداد3475 راس گوسفندوبزعلیه بیماری تب برفکی وتعداد45 قلاده سگ گله نگهبان علیه بیماری هاری واکسینه گردیده اند.

 

---------------------------

 

با همکاری بسیج سازندگی، سمپاشی جایگاه‌های دام در شهرستان ملکان صورت گرفت


 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان گفت: با همکاری بسیج سازندگی در قالب طرح هجرت 3 جایگاه‌های دام این شهرستان به صوت رایگان سمپاشی شد.
دکتر ودود فدای حسینی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان با اعلام این خبر افزود: در راستای مبارزه با انگلهای خارجی دام، با همکاری بسیج سازندگی این شهرستان در قالب طرح هجرت 3، تعداد 60 هزار راس دام و  300 هزار مترمربع از جایگاههای دام به صورت کاملا رایگان در روستاهای محروم سمپاشی شدند.

 

---------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
طرح مطالعاتی پرورش میگو در آب‌های شور استان اجرا می‌شود

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح مطالعاتی پرورش میگو در آب‌های شور استان اجرا می‌شود.

دکترعلی اصغر شریفی به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به این که این اداره کل هم اکنون دو طرح پژوهشی ویژه را دنبال می‌کند، افزود: طرح مطالعاتی پرورش میگو برای اولین بار در ایران در آب‌های شور داخلی انجام می‌شود.

وی پرورش بهداشتی مرغ خانگی در مناطق روستایی با استفاده از معیارهای امنیت زیستی و بهداشتی در جهت تولید مرغ خانگی و سایر فرآورده‌های طیور را از دیگر طرح‌های پژوهشی ویژه این اداره کل بیان کرد.

شریفی ادامه داد: این اداره کل فعالیت‌های پژوهشی را برای اجرا انتخاب می‌کند که کاربری بوده و مسیر ارائه خدمات را به خدمات گیرندگان تسهیل سازد و سبب ارائه بهتر آن خدمات شود.

وی اظهارکرد: به همین دلیل اساس انتخاب پروژه‌های تحقیقاتی این اداره کل در جهت ارائه خدمات و حفظ جمعیت دامی و بهداشت موادغذایی خام دامی است.

وی بیان کرد: ارتقای کیفیت شیر خام و ارائه آن به مصرف کنندگان و طرح اندازه گیری بار میکروبی شیر در سطح استان از جمله طرح‌هایی بوده که در سال گذشته اجرا شده و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم.

 

 

نظر شما
ادامه