کد خبر: ۷۵۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جگر های عرضه شده در قصابی های غیرمجاز بین راهی در استان بدون نظارت به مردم عرضه می شوند و افزون بر ۵۰ درصد از آنها آلوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مختار رجایی فر» روز سه شنبه اظهار کرد: جگرها به دلیل انگلی بودن با نظارت دامپزشکی در کشتارگاه ها معدوم می شوند اما این جگرها در قصابی های بین راهی بدون نظارت به مردم عرضه می شوند.

رجایی فرد با اشاره به تعداد قصابی های غیرمجاز در استان گفت: در "دشت روم" (۲۰ کیلومتری شهر یاسوج) ۶۰ قصابی بین راهی فعال است و حدود ۱۷ قصابی دیگری در سایر نقاط استان به صورت بین راهی گوشت عرضه می کنند.

وی اضافه کرد: "شش" و "روده" لاشه های دام در قصابی های بین شهری مشتری ندارد و اغلب در کشتارگاه حذف می شوند اما در این قصابی ها به صورت غیرمجاز و به قیمت گوشت ۴۰۰ هزار تومانی به مردم فرخته می شوند.

مدیر کل دامپزشکی در پاسخ به تعداد لاشه های بیمار در بین قصابی های بین راهی گفت: لاشه های لاغر که به کشتارگاه آورده شوند معدوم می شوند اما این موارد در این قصابی های بین راهی بدون نظارت عرضه می شوند.

رجایی فر یادآور شد: افزون بر ۸۰۰ بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام وجود دارد از بیماری های انگلی تا بیماری های عفونی مثل "سِل"، "تب کریمه کنگو"، "هاری" و دیگر بیماری ها که همه اینها به انسان منتقل می شوند.

وی گفت: خیلی از بیمارها در دام نامشخص هستند و لازم است لاشه ۲۴ ساعت پس از کشتار در سردخانه در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری شود و یک روز بعد به بازار عرضه شود.

مدیر کل دامپزشکی تاکید کرد: ذبح ها باید با نظارت ها انجام شود چرا که برخی از بیمارهای مشترک بین انسان و دام کشنده است و حتی در سالجاری در کشور ۶۰ فوتی ناشی از بیماری "تب کنگو" گزارش شده است.

رجایی فر تصریح کرد: قصابی های بین راهی غیرقانونی و غیر مجاز است چرا که دام های ذبح شده در این قصابی ها اغلب مریض و بیمار و خارج از نظارت بهداشتی عرضه می شود.

وی گفت: خواسته همه ما از قصابی های "دشت روم"، ذبح گوسفندان در کشتارگاه و تحت نظارت است و حتی می توان روزانه تعداد بیشتری با اطمینان خاطر دام ذبح و عرضه کرد.

"ما خواهان تعطیلی و بیکاری هیچ فردی نیستیم بلکه ساماندهی آنها در اولویت برنامه ها است و از طرفی در "دشت روم" که بیشترین قصابی های غیرقانونی دایر است فاصله آن تا کشتارگاه صنعتی دامی یاسوج کمتر از قصابی های مستقر در مرکز یاسوج تا کشتارگاه است چرا این قصابی های در کشتارگاه کشتار نمی کنند."

مدیر کل دامپزشکی یادآور شد: متاسفانه سال های سال این مشکل در استان وجود دارد و ما درگیر هستیم و از طرفی هر روز سلامت و بهداشت افراد تهدید می شود.

رجایی فرد یادآور شد: سازمان های مختلفی اعم از دامپزشکی، محیط زیست، علوم پزشکی، غذا و دارو و سازمان های قضایی و انتظامی متولی و مرتبط با برخورد و مدیریت قصابی های بین راهی است اگرچه در حال حاضر دامپزشکی به تنهایی قصابی های بین راهی را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می کند.

وی گفت: مدیریت اساسی و اثرگذار این مشکل نیازمند همراهی و تلاش همه سازمان های مرتبط است اگرچه دامپزشکی با خیلی از قصابان نامبرده نشست هایی برگزار کرد و آنها را توجیه کرد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
1
۶۰ کشته به دلیل کریمه کنگو ؟!
آمارتان درست نیست برادر !
نظر شما
ادامه