کد خبر: ۷۶۰۵۱
تعداد نظرات: ۹۷ نظر
رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری WHO انستیتو پاستور ایران:
«دکتر امید مرادی» نیز اظهار داشت: مکررا ثابت شده است که با واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت سگ‌ها می‌توان هاری را کنترل کرد؛ این مقدار بر اساس آستانه ایمنی گله‌ای به دست می‌آید ...

حکیم مهر: هرساله در ۲۸ سپتامبر، مصادف با ششم مهرماه، به مناسب سالروز مرگ لویی پاستور کاشف اولین واکسن هاری، رویداد روز جهانی هاری با هدف اتحاد همه ذی‌نفعان، ترویج اطلاعات درست و مقابله با انتشار اطلاعات غلط برگزار می‌شود. انتشار اطلاعات غلط صرفا موجب افزایش رعب و وحشت شده و حاصلی جز اقدامات شتاب‌زده ندارد. اقداماتی که نه تنها باعث کاهش هاری نمی‌شوند، بلکه ضمن ظلم بی‌مورد به جمعیت درخور توجهی از سگ‌ها که خود قربانیان هاری و غفلت از واکسیناسیون و حداقل‎‌های رفاه حیوانات هستند، عملا امکان کنترل و ریشه‌کن‌کردن هاری را از میان می‌برد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شرق، در‌حالی‌که به لحاظ علمی ثابت شده است تنها راه ریشه‌کن‌کردن هاری واکسیناسیون سگ‌ها‌ست و حذف سگ‌ها نه‌تن‌ها تأثیری در کاهش هاری ندارد، بلکه حتی می‌تواند اثر معکوس داشته باشد، دائم می‌بینیم از هاری و ۹۹.۹۹ درصد کشنده‌بودن آن صحبت می‌شود، اما سخنی از قابل پیشگیری بودن به میان نمی‌آید.

در‌حالی‌که علم ثابت کرده است که هاری به تراکم جمعیت سگ‌ها وابسته نیست، اخبار جعلی از رتبه سوم ایران در مرگ‌و‌میر هاری منتشر شده است و عجیب‌تر آنکه این افزایش جعلی را به افزایش جمعیت سگ‌ها، آن‌هم با دلیل غریب دیگری یعنی غذا‌رسانی نسبت می‌دهند! هر‌ساله شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال «همه برای یکی و سلامت واحد برای همه» است.

به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با سه نفر از متخصصانی که در این ارتباط صاحب صلاحیت علمی و تجربی هستند. «دکتر روزبه بشر» رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری WHO انستیتو پاستور ایران نخستین فردی بود که پاسخ‌گوی سؤالات ما شد.

رفرانس هاری در ایران انستیتو پاستور است

بشر در پاسخ به این سؤال که معنی رفرانس هاری چیست و اینکه می‌گویند رفرانس هاری در ایران انستیتو پاستور است، یعنی چه؟ گفت: «در همه کشور‌ها یک آزمایشگاه مرجع برای هاری وجود دارد که موارد مشکوک به آنجا ارجاع می‌شود. در ایران آزمایشگاه انستیتو پاستور مرجع است. در حدود ۱۰۱ سال قبل فرزند یکی از سفرای خارجی در ایران پس از گزش سگ به مرکز انستیتو پاستور برده شده و، چون مرکزی برای تشخیص هاری وجود نداشته، او را به خارج از ایران بردند. پس از آن تصمیم به تأسیس آزمایشگاه مرجعی برای هاری در ایران گرفته می‌شود و این آزمایشگاه در انستیتو پاستور تأسیس شده که از آن زمان نمونه‌های مشکوک به هاری به آزمایشگاه انستیتو پاستور به عنوان آزمایشگاه مرجع فرستاده می‌شود و این آزمایشگاه موارد را به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌کند.»

از چند سال قبل سازمان دامپزشکی به‌طور خودسرانه اقدام به تأسیس آزمایشگاه هاری نموده است

وی افزود: «به‌جز این، به دلیل فعالیت‌هایی که آزمایشگاه ما با سازمان بهداشت جهانی در زمینه هاری دارد، آزمایشگاه همکار سازمان بهداشت جهانی هم هست که این مسئله مجزا از مرجع‌بودن آن است؛ یعنی ما از طرف سازمان بهداشت جهانی هم به عنوان آزمایشگاه همکار و هم مرجع معرفی شده‌ایم. تا چند وقت گذشته تمام نمونه‌های مشکوک به هاری به مرکز ما ارجاع می‌شد، اما از چند سال قبل سازمان دامپزشکی به‌طور خودسرانه اقدام به تأسیس آزمایشگاهی کرده و نمونه‌های مشکوک دامی را به آنجا ارجاع می‌دهد که این آزمایشگاه از نظر هیچ مرکزی به عنوان آزمایشگاه مرجع شناخته‌شده نیست، اما ما فعالیت‌های خود را طبق برنامه انجام می‌دهیم و گزارش‌ها را به سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کنیم. در مورد هاری ما تنها آزمایشگاه مرجع و همکار این سازمان در ایران هستیم».

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بر اساس مصاحبه با فرد غیرمتخصص و فاقد اطلاعات!

بشر در ادامه در پاسخ به این پرسش که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی درباره مسئله سگ‌ها در ایران منتشر کرده که در آن گزارش ایران به عنوان رتبه سوم مرگ‌و‌میر هاری در جهان عنوان شده، این خبر هم مکرر بازنشر شده است، آیا شما این خبر را تأیید می‌کنید؟ گفت: «من به عنوان یک پژوهشگر و متخصص که ۲۷ سال است در حال کار‌کردن روی بیماری هاری هستم، بدون ذکر منبع خبری را نمی‌پذیرم. گزارش منتشر‌شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر اساس مصاحبه با فردی است که نه مسئولیتی در این زمینه دارد و نه تخصص و اطلاعات صحیح. پشت این ادعایش هم هیچ منبع و اطلاعات درستی وجود ندارد

بیشترین موارد مرگ از هاری در ایران، مهاجران غیرقانونی پاکستان و افغانستان هستند

وی افزود: «در واقع اطلاعات مربوط به هاری را یا مرکز ما باید منتشر کند یا مرکز کنترل بیماری‌ها که هیچ‌کدام از ما چنین گزارشی را تأیید نمی‌کنیم. اتفاقا وضعیت ایران در حال حاضر از خیلی کشور‌ها بهتر است. ما معمولا سالانه پنج تا شش مورد مرگ ناشی از ابتلا به هاری داریم که دو، سه سال اخیر تعداد آن کمی افزایش یافته است. سال گذشته ۱۶ مورد و امسال تا‌کنون ۱۴ مورد ثبت شده، اما بیشترین موارد مرگ از هاری مهاجران غیرقانونی پاکستان و افغانستان هستند که به دلیل رایگان‌بودن خدمات درمانی مربوط به هاری پس از گزش به کشور ما وارد می‌شوند، منتها پس از بروز علائم ابتلا برای اقدام به درمان‌شان دیر شده و در کشور ما فوت کرده و جزء آمار ما ثبت می‌شوند یا در کشور گزیده شده‌اند، اما به دلیل ترس از شناخته‌شدن پس از گزش به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و وقتی مبتلا شده و ناچار در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت کرده و جزء آمار کشور ما ثبت می‌شوند. پاکستان سالانه پنج هزار مورد مرگ ثبت‌شده ناشی از هاری دارد و تعدادی از کشور‌های آفریقایی آمار بالایی دارند.»

اینکه ایران رتبه سوم مرگ از هاری را داشته باشد کاملا نادرست است

وی در ادامه افزود: «در واقع ما به دلیل تغییر آمار در کشورمان نمی‌توانیم بگوییم که چه رتبه‌ای در جهان از لحاظ مرگ ناشی از هاری داریم. خوشبختانه در ایران به دلیل برنامه ملی کنترل هاری آمار ابتلا زیاد نیست؛ البته ما معتقدیم همین میزان هم باید به صفر برسد، اما اینکه ایران رتبه سوم مرگ از هاری را داشته باشد کاملا نادرست است و مشخص است که این آمار را فردی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداشته، منتشر کرده است و من متعجبم که مرکز پژوهش‌های مجلس چطور بدون اطلاع و بر اساس اطلاعات غلط، بدون ارتباط با ما یا مرکز کنترل بیماری‌ها این گزارش را منتشر کرده است. من پیشنهاد می‌کنم مرکز پژوهش‌های مجلس یا هر مرکزی با مرکز کنترل بیماری‌ها درباره آمار ثبت‌شده هر بیماری و در مورد هاری با ما یا مرکز کنترل بیماری‌ها مرتبط باشد».

کشتار جمعی سگ‌ها راه‌حل کنترل هاری نیست

وی با طرح این سؤال که در بسیاری از مواقع پس از تلفات انسانی شهرداری‌ها اقدام به حذف سگ‌ها می‌کنند، آیا حذف یا کشتار سگ‌ها می‌تواند در کنترل هاری مؤثر باشد؟ تصریح کرد: «سال‌هاست مشخص شده که کشتار جمعی حیوانات چه سگ یا حیوانات مشابه راه‌حل کنترل هاری نیست. پس از کشتار منطقه خالی‌شده، سگ‌های جدید یا حیوانات حیات وحش جایگزین می‌شوند. گاهی پس از حذف سگ‌ها، روباه و شغال دیده شده است. به همین جهت حذف یا کشتار سگ‌ها روش کنترل بیماری هاری نیست.»

در ایران اگر کشتاری انجام شود، مخفیانه است

وی افزود: «در ایران هم رسما کشتار صورت نمی‌گیرد. اگر کشتاری انجام می‌شود، مخفیانه است. الان در کمیته‌هایی که در شهرداری یا وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وجود دارد (من در هر دو کمیته حضور دارم) ما و دوستان در وزارت کشور در حال تدوین دستورالعملی هستیم که طبق آن کشتار انجام نمی‌شود و با روش‌های مدرن مثل CNVR  سگ‌های بلاصاحب عقیم و واکسینه و به محل صید بازگردانده می‌شوند و از این طریق تعداد سگ‌های بلاصاحب به تدریج کم می‌شود و واکسینه هم می‌شوند. در مورد حیوانات خانگی هم که سازمان دامپزشکی مسئول است تا صاحبان آن‌ها را ملزم به واکسیناسیون حیوانات‌شان کند.»

تغذیه مناسب سگ‌های بلاصاحب می‌تواند خطر هاری را کاهش دهد

بشر با بیان اینکه افزایش رفاه در سگ‌ها به کنترل بیماری هاری کمک می‌کند، گفت: «یعنی زجرنکشیدن، عدم زباله‌گردی و تغذیه مناسب به کنترل هاری کمک می‌کند که پس از CNVR کنترل شود، اگر حیوان سیر باشد، زباله‌گردی کم می‌شود. یکی از مشکلات این است که در مراکز انباشت زباله سگ‌ها زیادند و حیواناتی مثل شغال، روباه و گاهی گرگ هم در این مراکز دیده می‌شوند که با سگ‌ها درگیر می‌شوند. مخازن هاری در حیات وحش است. در کشور ما بیشتر در روباه‌ها دیده می‌شود. وقتی تماس و درگیری آن‌ها با سگ‌ها اتفاق می‌افتد، امکان انتقال هاری از حیات وحش به حیوانات اهلی زیاد می‌شود. به همین جهت تغذیه مناسب سگ‌های بلاصاحب و تغذیه‌نکردن آن‌ها از پسماند و عدم تجمعشان در مراکز زباله که از مصادیق رفاه حیوانات است، می‌تواند ریسک هاری را کاهش دهد».

آزمایشگاه سازمان دامپزشکی در تبریز مورد تأیید هیچ مرکزی نیست و نتیجه اشتباه می دهد!

او با نقد گزارش‌ها درباره افزایش هاری در جمعیت گربه‌ها خاطرنشان کرد: «این کار غیرمسئولانه سازمان دامپزشکی است که آزمایشگاهی را در تبریز که مورد تأیید هیچ مرکزی نیست، مرجع اعلام کرده است. من به عنوان ممیز بین‌المللی با ایزو‌های آزمایشگاهی به این مرکز رفتم و این مرکز را به دلایل مختلف تکنیکی تأیید نکردم. متأسفانه این مرکز در حال ارائه آمار اشتباه است و مراکز دامپزشکی زیادی از این آزمایشگاه گلایه دارند. مدتی قبل این آزمایشگاه پنج نمونه پلنگ را مثبت اعلام کرده بود که سازمان محیط زیست این نمونه‌ها را برای ما ارسال کرد و هر پنج مورد منفی بود؛ چون فقط ما آزمایش تکمیلی هاری را انجام می‌دهیم. تشخیص هاری در گربه بسیار سخت است و تجربه زیادی می‌خواهد. همکاران ما در تبریز فاقد این تجربه هستند. بر اثر این فقدان تجربه و امکانات، نمونه‌های زیادی را در گربه‌ها مثبت اعلام کرده‌اند که پس از بررسی دریافتیم منفی بوده‌اند.»

برای کنترل هاری باید رویکرد سلامت واحد را جدی بگیریم

بشر همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا به جای لغو کشتار‌هایی که هم پر‌هزینه و بی‌تأثیر است و هم مخالفت اجتماعی دارد، واکسیناسیون سگ‌ها در ایران انجام نمی‌شود؟ گفت: «بحث تغییر مدیریت و ضعف همکاری بین سازمان‌ها در کشور ماست که با تغییر مدیران، تصمیم‌گیری‌ها و رویکرد‌ها تغییر می‌کند و اهمیت یک موضوع برای افراد مختلف به عنوان مسئول متفاوت است. در مورد کنترل هاری که یک بیماری مشترک است، باید رویکرد سلامت واحد را جدی بگیریم».

بشر در ادامه خاطرنشان کرد: «تمام واکسن‌های هاری وارداتی یا تولید داخل باید از نظر قدرت ایمن‌زایی در انستیتو پاستور تست و تأیید شوند. هیچ واکسن دامی وجود ندارد که روی آن نوشته شده باشد سه سال دوام دارد و در مورد دام‌ها واکسیناسیون باید سالانه تکرار شود.»

با واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت سگ‌ها می‌توان هاری را کنترل کرد

«دکتر امید مرادی» رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران و متخصص جراحی دامپزشکی نیز پاسخ‌گوی سؤالات ما بودند.

او در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود با واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت سگ‌ها می‌توان هاری را کنترل کرد، این عدد ۷۰ درصد از کجا می‌آید؟ گفت: «بله مکررا ثابت شده است که با واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت می‌توان هاری را کنترل کرد. این مقدار بر اساس آستانه ایمنی گله‌ای به دست می‌آید. مطابق با مفاهیم اپیدمیولوژی، مقدار ایمنی گله‌ای بر اساس عدد سرایت پایه (R0) محاسبه می‌شود؛ به این معنی که هر فرد مبتلا به چند نفر می‌تواند بیماری منتقل کند. برای مثال این عدد برای بیماری سرخک ۱۲-۱۸، فلج اطفال ۵-۷ و سویه دلتای کووید‌۱۹برابر با ۵-۷ است. به بیان دیگر یک فرد مبتلا به سرخک به‌طور میانگین می‌تواند بیماری را به ۱۲ تا ۱۸ نفر منتقل کند. این برابر با عدد سرایت پایه یا R0 در نظر گرفته می‌شود. زمانی که R0 بزرگ‌تر از یک باشد بیماری در جمعیت شیوع دارد، وقتی R0 برابر با یک شود بیماری در جمعیت پایدار باقی می‌ماند و هنگامی که R0 به کمتر از یک برسد انتشار بیماری در جمعیت میرا خواهد گرفت و از بین خواهد رفت. هرچقدر عدد R0 به صفر نزدیک‌تر شود بیماری سریع‌تر از بین می‌رود. بر این اساس معادله ایمنی به این شکل به دست می‌آید: در انسان عدد R0 برای هاری تقریبا برابر با صفر است، برای حیواناتی مثل گربه این عدد کمتر از یک است یعنی زمانی که یک گربه به هاری مبتلا شود بیماری صرفا در نتیجه انتقال بین گربه‌ها در جمعیت پایدار نخواهد ماند».

درصورتی‌که یک سگ مبتلا به هاری شود، می‌تواند هاری را به یک یا دو سگ منتقل کند

او در ادامه همچنین در پاسخ به این سؤال که پس براساس فرمول ایمنی، چون لازم است ۷۰ درصد سگ‌ها واکسینه شوند پس باید عدد سرایت پایه در سگ‌ها ۳.۵ باشد، درست است؟ گفت: «خیر ابتدا لازم است توضیح دهم درمورد سگ‌ها این عدد بین ۱ و ۲ است یعنی درصورتی‌که یک سگ مبتلا به هاری شود احتمالا می‌تواند هاری را به یک یا دو سگ منتقل کند. در پژوهشی که پروفسور کیت همپسون و همکاران در بالی اندونزی انجام دادند عدد R0 در سگ‌ها ۱.۲ به دست آمد. پس اگر عدد سرایت پایه را به‌طور میانگین برابر با ۱.۵ بگیریم، بر طبق فرمول ایمنی پوشش واکسیناسیونی ضروری برابر با ۳۳ درصد خواهد شد». مرادی در ادامه با بیان اینکه پس بر این اساس که نباید درصد ضروری برای واکسیناسیون ۷۰درصد باشد، تصریح کرد: «یکی از دلایلی که هاری به تراکم جمعیت سگ‌ها بستگی ندارد همین است. سگی که به هاری مبتلا شود، در هر صورت فرصت انتقال هاری به یک یا دو سگ بیشتر ندارد، اگر در منطقه کشتار صورت گیرد و قلمرو‌ها باز شوند آن سگ می‌تواند با دامنه بیشتری حرکت کند و همان شانس انتقال را پیدا کند و زنجیره ادامه پیدا خواهد کرد. به همین دلیل می‌گوییم هاری مستقل از تراکم جمعیت است. درحالی‌که اگر آن سگ به سگ‌های واکسینه‌شده برخورد کند عملا ویروس هاری در دام آنتی‌بادی سگ‌های واکسینه خواهد افتاد و متوقف می‌شود».

با رسیدن به واکسیناسیون ۷۰ درصد، ایمنی گله‌ای تا پایان سال حفظ می‌شود

مرادی در پاسخ به این سؤال که پس این ۷۰ درصد از کجا می‌آید؟ تصریح کرد: «دلیلش یکی از مفاهیم مهم در پویایی جمعیت سگ‌هاست و از آنجایی که در ایران فهم درستی از مفاهیم پایه پویایی جمعیت سگ‌ها وجود ندارد این مفهوم مهم هم به درستی جا نیفتاده است. این مفهوم گردش جمعیت نامیده می‌شود. بگذارید مثالی بزنم، زمانی که ما در ابتدای سال کودکان را در برابر سرخک واکسینه می‌کنیم، جمعیت نسبت به بیماری مقاوم می‌شوند و پوشش واکسیناسیون عملا پایدار باقی می‌ماند و نرخ مرگ‌و‌میر یا زاد و ولد در حدی نیست که در این میزان تأثیر چندانی داشته باشد، اما زمانی که درباره سگ‌ها صحبت می‌کنیم، اگر بخواهیم با توجه به نرخ گردش جمعیت سگ‌ها در برنامه‌های واکسیناسیون ابتدای سال مثلا به ۳۳درصد واکسیناسیون برسیم در پایان سال این میزان بسیار کمتر از مقدار انتظارمان خواهد بود و ایمنی از بین خواهد رفت. به همین دلیل در ابتدای سال باید به حدود ۷۰ درصد برسیم که تا پایان سال متناسب با نرخ گردش جمعیت ۲۰ تا ۴۰ درصد سگ واکسینه‌شده داشته باشیم. این مقدار براساس نرخ متداول گردش جمعیت در کشور‌ها و تحقیقات مکرری که انجام‌شده به دست آمده است. پس با رسیدن به ۷۰ درصد حتی اگر گردش جمعیت نرخ بالایی هم داشته باشد ایمنی گله‌ای تا پایان سال حفظ می‌شود تا کمپین واکسیناسیون سال بعد مجدد به پوشش ۷۰ درصدی واکسیناسیون برسیم.

حذف و کشتار توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند موجب افزایش شیوع هاری شود

او در ادامه با تعریف مفهوم گردش جمعیت خاطرنشان کرد: «بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهم، اگر شما در محله‌تان در حال حاضر مثلا ۱۰ گربه داشته باشید سال آینده نیز با وجود زاد و ولد نسبتا بالای این گربه‌ها تقریبا همین مقدار گربه مشاهده خواهید کرد، هرچند احتمالا بسیاری از گربه‌هایی که امسال دیده‌اید، سال بعد با گربه‌های دیگری جایگزین شده باشند. اندازه جمعیت گربه‌های محله‌تان تابع ظرفیت حمل است. اما نرخ گردش جمعیت و جایگزین‌شدن گربه‌های جدید به‌جای قبلی‌ها تابع عواملی مثل زادوولد، مرگ‌و‌میر به سبب تصادفات و بیماری‌ها، مهاجرت از قلمرو‌های مجاور و... است. عوض‌شدن دائمی اعضای جمعیت باعث می‌شود در طول سال پوشش واکسیناسیون ما در حال کاهش باشد، به‌خاطر همین است که ما درباره حیوانات خیابانی باید نرخ گردش جمعیت را در نظر بگیریم. همین دلیل است که حذف و کشتار توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند موجب افزایش شیوع هاری شود. کشتن بدون تبعیض به‌هیچ‌وجه نباید انجام شود، ما با حذف درصد کوچکی از جمعیت نیز در حقیقت نرخ گردش جمعیت را بالا می‌بریم و این باعث کاهش پوشش واکسیناسیون می‌شود. پس باید همواره سگ‌ها را واکسینه کنیم، نه اینکه با حذف جمعیت، خودخواسته گردش جمعیت را بالا برده و باعث اتلاف پوشش واکسیناسیون شویم. حتی اگر ابتدای سال به پوشش واکسیناسیونی قابل قبول برسیم در انتهای سال ایمنی گله‌ای از دست می‌رود. ضمن اینکه با کشتار سگ‌ها ساختار اجتماعی سگ‌ها به هم می‌ریزد و این امر موجب افزایش گزش، پرسه‌زنی و درگیری بر سر قلمرو‌ها و افزایش سروصدا و نارضایتی شهروندان، و از همه مهم‌تر افزایش ریسک انتقال هاری خواهد شد».

افزایش رفاه سگ‌ها باعث می‌شود نرخ گردش جمعیت کاهش یابد

مرادی در پاسخ به این سؤال که اولویت واکسیناسیون با چه سگ‌هایی است؟ گفت: براساس سهم سگ‌ها در انتقال بیماری و میزان محدودشدن یا پرسه‌زنی مطابق جدول است. به همین دلیل است که سگ‌های واکسینه‌شده باید به منطقه خودشان برگردانده شوند. در برنامه CNVR سگ‌ها پس از واکسیناسیون باید به منطقه خودشان برگردانده شوند تا با پایدارشدن جمعیت، نرخ گردش جمعیت پایدار شده و پوشش واکسیناسیون منطقه افزایش یابد. همچنین فاکتور مهم دیگری که باعث می‌شود نرخ گردش جمعیت کاهش یابد، افزایش رفاه سگ‌هاست. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت حیوانات تأکید می‌کند ضمن اینکه کاهش اندازه جمعیت سگ‌ها نمی‌تواند کمکی به کاهش هاری کند. یکی از اهداف برنامه DPM (مدیریت جمعیت سگ‌ها) پایدارکردن جمعیت سگ‌ها با کاهش نرخ گردش جمعیت است، یعنی سگ‌هایی که سالم و واکسینه هستند و می‌توانند ایمنی گله‌ای را تأمین کنند».

اولین‌بار در ژاپن هاری با واکسیناسیون گسترده سگ‌ها به کلی ریشه‌کن شد!

«دکتر مجید فصیحی‌هرندی» رئیس مرکز تحقیقات کیست هیداتید ایران و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز در این خصوص پاسخ‌گوی سؤال‌های ما بودند. فصیحی در پاسخ به این سؤال که متخصصان تأکید دارند راهکار کلیدی ریشه‌‌کن‌کردن هاری، واکسیناسیون سگ‌هاست، از چه زمانی حذف یا کشتار برای کنترل هاری به کلی منسوخ شده است؟ گفت: «اولین‌بار در ژاپن از سال 1921 تا سال 1957 هاری با واکسیناسیون گسترده سگ‌ها به کلی ریشه‌کن شد، بااین‌حال تا دهه 80 میلادی سازمان جهانی بهداشت در قبال کشتار در کنار واکسیناسیون سکوت کرده بود و مخالفت آشکاری نشان نمی‌داد، تا اینکه با شروع دهه 90 میلادی تا امروز صریحا این کار را نهی کرده است.»

شکست‌های پی‌در‌پی در کنترل هاری باعث تغییر رویکرد قبلی شد

او با بیان اینکه تصور غلطی وجود دارد که افزایش صرفا حیوان‌دوستی و گسترش مفاهیم حقوق حیوانات باعث این نتیجه شده ادامه داد: «این نظر درست نیست. شکست‌های پی‌در‌پی در کنترل هاری باعث این تغییر رویکرد شد، تا سال 1980 متخصصان سازمان بهداشت جهانی دانش خوبی از اکولوژی روباه‌ها داشتند، اما تقریبا هیچ دانشی از مفهوم پویایی جمعیت سگ‌ها نداشتند؛ بنابراین در سال 1984 سازمان جهانی بهداشت با همکاری برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP) سه پروژه تحقیقاتی در سریلانکا، اکوادور و تانزانیا آغاز شد که در شرایط اجتماعی-فرهنگی مختلف، به سؤال‌های زیر پرداختند: عوامل اکولوژیکی که بخش‌های مختلف جمعیت سگ‌ها را تعیین می‌کنند چیست و چگونه می‌توان این بخش‌ها را تعریف کرد؟ گردش جمعیت چیست و چه اهمیتی برای اقدامات کنترلی دارد؟ عوامل شکل‌دهنده مدیریت جمعیت سگ از دیدگاه اکولوژیکی و اخلاقی چیست؟»

حتی در مواقع افزایش موارد هاری نمی‌توان سالانه بیش از چهار تا شش درصد از جمعیت را حذف کرد

وی افزود: «نتایج این تحقیقات دیدگاه‌ها را به شدت تغییر داد، آنها فهمیدند که در واقع حتی در مواقع افزایش موارد هاری انسانی و حیوانی، نمی‌توان سالانه بیش از چهار تا شش درصد از جمعیت را حذف کرد. در یک سال شدیدترین تلاش‌ها در پروژه گوایاکیل اکوادور انجام شد و حدود 24 درصد از جمعیت تخمینی سگ‌ها حذف شدند؛ و البته هیچ کاهش معناداری در جمعیت و انتشار هاری مشاهده نشد؛ چراکه نرخ حداقل 30 تا 40 درصدی گردش جمعیت در جمعیت سگ‌های کشورها کاملا معمول است و در چنین شرایطی کشتار نمی‌تواند باعث کاهش جمعیت شود و به سرعت جمعیت جدید جایگزین جمعیت قبلی می‌شود. با این نرخ گردش جمعیت، حذف پنج درصد از جمعیت سگ‌ها، حتی باعث تقویت جمعیت نیز می‌شود، این در حالی است که پژوهش‌های سازمان جهانی بهداشت نشان داد که معمولا کمتر از سه درصد از جمعیت سگ‌ها در کشورها با برنامه مداوم کشتار به‌صورت پایدار قابل حذف هستند.»

اذعان سازمان جهانی بهداشت بر بی اثر بودن کشتار یا حذف سگ‌ها بر کاهش جمعیت آنها یا کنترل هاری

فصیحی‌هرندی افزود: «پس از آن مکررا این نتایج تأیید و تقویت شد، در کشورهای مختلفی در آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا به‌طور هم‌زمان واکسیناسیون و کشتار انجام شد، به‌طور مثال در تانزانیا سالانه 180 هزار سگ واکسینه و 30 هزار سگ کشته می‌شدند یا در شیلی در دو سال 196 هزار سگ کشته شدند و چهار برابر این مقدار واکسینه شدند، در حالی که تصور می‌شد هاری ریشه‌کن شود، مشاهده شد که پوشش واکسیناسیونی به سختی به 40 درصد رسید که با توجه به نرخ گردش جمعیت سالانه تا پایان سال از این مقدار هم کمتر شد. نتیجه کشتارها صرف‌نظر از اتلاف بودجه مصرفی برای کشتار بی‌حاصل، به ازبین‌رفتن سریع‌تر پوشش واکسیناسیون با افزایش خودخواسته نرخ گردش جمعیت منجر شد. به دنبال این مشاهدات میدانی در سال 1992 سازمان جهانی بهداشت صریحا اعلام کرد که «تاکنون هرگز، هیچ مدرکی به دست نیامده است که نشان دهد کشتار یا حذف سگ‌ها تأثیری بر کاهش جمعیت سگ‌ها یا کنترل هاری داشته باشد.»

در یک استان جنوبی چین فقط در پنج روز ۵۰ هزار سگ کشته شدند  

او در پاسخ به این سؤال که آیا کشتارهای خیلی بزرگ در تاریخ هم این مسئله را تأیید می‌کنند خاطرنشان کرد: «بله، در سال 2003 تا 2006 مرگ‌ومیر ناشی از هاری افزایش یافته بود، در نتیجه دولت چین در سال 2006 اقدام به کشتار بسیار وسیعی از سگ‌ها کرد، فقط در پنج روز در یک استان جنوبی چین 50 هزار سگ کشته شدند، به مردم دستور داده شده بود که سگ‌هایشان را بکشند، اگر سگی را پیدا می‌کردند که توسط صاحبش کشته نشده بود، روبه‌روی صاحبش آن‌قدر آن را می‌زدند تا بمیرد. هم سگ‌های واکسینه‌شده هم واکسینه‌نشده، هم سگ‌های صاحب‌دار و هم بدون صاحب کشته شدند. با وجود این اقدامات شدید هاری مطلقا کنترل نشد و عملا به دلیل افزایش نرخ گردش جمعیت، زادآوری جایگزین جمعیت و جابه‌جایی و مهاجرت سگ‌های واکسینه‌نشده خطر انتقال هاری افزایش یافت. تا امروز هم این نتایج مکررا تأیید شده و مؤید این گفته مشهور است که «هر سگ واکسینه‌شده، عنصری برای جنگ در برابر هاری است.»

 

انتشار یافته: ۹۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
7
8
مقاله و مطالب بسیار جامع و مفید و کاربردی،بهتر است کسانی که موافق کشتن سگ های بلاصاحب هستند و موارد و گزارشهایی که به طور غیر دقیق و غیر علمی در خصوص بیماری هاری در گربه ها صحبت میشود این مقاله و این مطالب را دقیق بخوانند،قطعا اگر دستگاههای مرتبط همانطور که توضیح داده شده و اگر روند واکسیناسیون هاری در سگ ها صورت گیرد قطعا موارد بیماری هاری به طور قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت،با تشکر بابت باز نشر این مطلب
پاسخ ها
میم. سین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
سلام. یعنی واقعا کاهش سگهای ولگرد رو کاهش هاری تاثیر نداره؟ پوشش واکسن رو جمعیت سگهای ولگرد چطور انجام میشه؟ وقتی عمده جمعیت سگهای کشور ولگرد هستند، چطوری پوشش واکسیناسیون را به ۷۰درصد برسانیم؟ چرا درک زبان ریاضی اینقدر مشکل است ؟ برای رسیدن به این عدد ایده ال راهی جز کوچک کردن جمعیت هدف داریم؟ راستی ببخشید گفتم ولگرد، سگ بی صاحاب، ... شروع شد : طرح سراسری مایه کوبی سگهای بی صاحاب با مشارکت دامپزشکی و خود سگ بی صاحاب ، فشار حداکثری برای افزایش آمار و هوایی کردن نمودار، نتیجه: باخت و البته کم نشدن یک مو از ارزش هایمان.
ناشناس
| Kenya |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
حالا هاری رو بگذار کنار. با حمله سگهای ولگرد به بچه ها تو مسیر مدرسه و کوچه چکار باید کرد؟ با واکسیناسیون این خطر هم بر طرف میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
در پاسخ به دوستانی که حاشیه نویسی کرده اند:با عنایت به اینکه تصور می شود عزیزانی که به حکیم مهر مراجعه می کنند یا زمینه کارشان دامپزشکی است یا علائقی در این زمینه دارند،بنابراین انتظار می رود دست کم در زمینه های مرتبط گامی فراتر از میانگین جامعه بیاندیشند برای داوری در زمینه مدیریت جمعیت حیوانات بی سرپرست از جمله سگ های پرسه زن از منابع موثق مانند WHO, FAO, ,HSUS, ICAM، ASPCA و همچنین منابع و گزارشات داخلی از جمله آخرین دستورالعمل وزارت کشور بهره گیرند تا نظراتشان مبتنی بر نگرش علمی و موثق و قابل استناد باشد زیرا با عنایت به زمینه تخصی کار حکیم مهر نظر دوستان ممکن است در برخی موارد مستند بقیه قرار گیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اگر سگهای ولگرد بی گناهند چرا هر ساله تعداد سگ گزیده گی ها توسطشان رو به افزایش است؟ امروز شمردم در فاصله پانصد متری بین شبکه دامپزشکی و شبکه بهداشت شهر ما ۲۳ سگ ولگرد مشغول گشت بودند در کمال امنیت! صبح سحر خود گردن کلفتم که شکارچی قدیمی هم هستم جرات ورزش رفتن و دویدن ندارم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
کاهش تراکم در جمعیت هر کلنی شانس تماس منجر به انتقال بیماری را کاهش می دهد و این یک اصل است.
در خانه بمانید و فاصله گذاری اجتماعی را از یاد بردید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
6
10
درود بر دکتر بشر عزیز و بزرگوار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
بله ایشان در سال گذشته هم عدم اعتبار مرکز تشخیص هاری تبریز رو بخاطر عدم تجهیزات کافی متذکر شدند اما توجهی به آن نشد
ما تقریبا تمام نمونه های که میفرستیم تبریز مثبت هستند و نمونه منفی تابحال نداشتیم و اصلا منتظر جواب نمیمونیم
حتی یک مورد هم تکرار نمونه برداری به دلیل کافی نبودن نمونه و یا نمونه اشتباه نداشتیم
حتی مواردی که نمونه ها چندین روز بعد گرفته میشدند هم مثبت بودند
.....................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
دقیقا حق با دکتر بشر هستش تا ما آمار درستی از موارد مثبت واقعی هاری نداشته باشیم نمی‌توانیم براش برنامه ریزی کنیم
مرکز تشخیص تبریز آمار اشتباه میده
با دشمن فرضی که نمیشه جنگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
2
12
بله ژاپن‌ با‌ واکسیناسیون هاری رو ریشه کن‌ کرد!
ژاپن جزیره هست و هیچ ورودی نمیتونه داشته باشه
کشورهای همسایه ما متاسفانه اصلا نمیدونن هاری چیه که بخوان برنامه واکسیناسیون رو رعایت کنن. نمونه ش استان خراسان رضوی که هر هفته ما گزارش هاری رو در همین‌ حکیم مهر از این استان داریم.
سگهای ولگرد باید از بین برن و بقیه سگها واکسینه بشن
با عقیم سازی هرگز به سمت‌ریشه کنی هاری نخواهیم رفت. فقط خودمونو گول میزنیم
واکسیناسیون سگهای ولگرد با این‌جمعیت زیاد با توجه به شرایط موجود هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود.
اصلا نمیدونیم چه تعدادی سگ ولگرد وجود داره که بخوایم براشون واکسن تهیه کنیم! حتی برای ۷۰ درصد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
سلام . پاسخ شما عالی بود . مشکل این است که ما جمعبندی از نظرات نظری دانشگاه ، آزمایشگاه هاری ، اجرا که به نظر من قلب تپنده مبارزه با هاری است وجود ندارد. هر کس ساز خودش را می نوازد و نتیجه این می شود که تنی همه کار کنند و کیلویی مملکت نتیجه بگیرد .
گام اول این است که ما آمار درستی از هیچ چیز !! نداریم . لذا در این وانفسا، هر کسی از ظن خود شد یار من !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
جناب آقای دکتر بشر واقعاً رفرانس هاری کشور هستند فردی دلسوز و با سواد که نظرات ایشان در مورد هاری کاملاً علمی و قابل تعمق می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اتفاقا بقیه استانها هم دقیقا به اندازه خراسان درگیر هاری هستن و گاهی بیشتر منتها چون یک عملیات روتین دامپزشکی هست به عنوان خبر نمیفرستن به حکیم مهر
من خودم کارشناس یکی از شهرستانهای کوچیک شمالی هستم و امسال سه مورد نمونه برداری و هاری مثبت در گاو و سگ داشتیم و هیچکدوم رو هم نفرستادیم به حکیم مهر.
حکیم مهر که مرکز امار نیست برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
برادر ۱۳:۱۷ کارشناس شهرستان کوچک شمالی
اینجوری کارشناسی میکنید؟!
کسی‌نگفت حکیم‌مهر مرکز آماره
گزارشها از یک استان به نام خراسان در این سایت مثالی بود برای شیوع هاری و اوضاع نابه سامانی از وضعیت سگهای ولگرد در کشور.
به عنوان یک کارشناس لطفا دیدتون رو نسبت به هاری عوض کنید.
قطعا مرکز اصلی تصمیم گیری و تایید کننده تشخیص بخش هاری انستیتو پاستور هست. جاییکه آب هست تیمم باطله برادر
شما نمونه برای ازمایشگاه تبریز میفرستین با نتایج مشخص. پس‌ کارشناسی و تشخیص شما هم به احتمال قوی دارای ایراده
به امید ریشه کنی هاری از کشور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
کاملا صحیح می فرمایین. سازمان دامپزشکی بجای ارائه آمار غلط باید پوشش واکسیناسیون سگ ها رو بالا ببره.
کارشناس سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
10
13
همکار آزمایشگاه هاری در تبریز یکی از بهترین هاست.
انشاالله دیگر شاهد این غرور و خود برتربینی در افرادی که ادعای علمی دارند ، نباشیم.
از دید آزمایشگاهی، نمونه ی مثبت ، مثبت است مگر اینکه شما نتوانید تشخیص دهید و به اشتباه منفی اعلام کنید.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
اساسا چه نیازی به آزمایشگاه تبریز هست وقتی پاستور رو داریم؟ سازمان بیماری‌هایی رو که از قبل زیر نظر گرفته رو کنترل کنه، هاری پیش‌کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
بهترین در اعلام مثبت؟؟؟
یعنی فقط از روی سابقه حیوان مثبت بودن رو اعلام میکنن؟؟
خیلی از علل دیگه علایم مشابه هاری نشون میدن مثل مسمومیت و یا برخی کمبودهای متابولیک مثل کمبود منیزیم و ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
شما از‌ مغز کله پاچه گوسفند نمونه هم‌بفرستی
میگن‌مثبت
جالبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
ما تو استانمون هرچی به تبریز فرستادیم گفتن مثبت هست ، توی یک مورد اصلا سگ هاری نداشت ولی در فرم علایم هاری را زدیم ببینیم چه جوابی میدهد، جواب بود مثبت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
اتفاقاً من دوبار به تبریز نمونه فرستادم هر دو را مثبت اعلام کردن و با توجه به نتایج بالینی تشخیص شان درست بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
عزیزم وقتی تمام موارد ارجاعی رو مثبت اعلام میکنن پس ما مشکلی در تشخیص درست موارد مثبت نخواهیم داشت ما میگیم درصد موارد مثبت کاذب این مرکز بالاست یعنی مواردی که منفی هستند اما مرکز به اشتباه مثبت اعلام میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
من الان بیست ساله کارشناس هاری هستم. تا حالا به دفعات چندین نمونه مغز گاو و گوسفند سالم رو بعنوان مغز سگ فرستادم تبریز همه رو مثبت جواب دادند.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
6
22
تا جایی که بنده می دانم سازمان دامپزشکی متولی بهداشت در دام و البته در سگها است، تاسیس یک مرکز تشخیصی در این سازمان بعید است اقدامی خودسرانه به حساب آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
برای تاسیس یک آزمایشگاه مرجع باید از مراجع ذیصلاح مجوز داشت و این آزمایشگاه باید توسط WOAH یا WHO تایید شده باشه. آزمایشگاه تبریز از کجا تاییدیه داره؟ از هیچ کجا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
4
با سلام. هر دقت تونستید آمار دقیقی از سگ و گربه های ولگرد داشته باشید واکسیناسیون راه حل است. بهتره از تجربه های کشورهای همسایه مثل ترکیه استفاده کنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
5
2
دامپزشکی و دامپزشکان و حکیم مهر بسیار خودسرانه عمل میکنند متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
0
نكته جالب اينجاست كه چرا ما يك پروتوكل ثابت براي كنترل بيماري هاري در كشور نداريم !؟ اگر هم داريم آيا تمام دامپزشكاني كه پروانه فعاليت از نظام دامپزشكي دريافت ميكنند و در ميدان مبارزه با هاري هستند به اين پروتوكل مسلط هستند يا خير؟ آيا سازمان دامپزشكي ميداند دامپزشكي كه به عنوان اولين خط مبارزه با هاري در جامعه فعاليت ميكند به اين پروتوكل مسلط ميباشد يا صرف اينكه از دانشكده دامپزشكي فارغ التحصيل شده و چند كلاس انلاين ثبت نام كرده ايشان را در خط اول مبارزه با چنين بيماري مهلكي قرار ميدهد؟ مسولين عزيز اگر بدانند چه وظايفي دارند و پروتوكل هاي مشخص تعيين كنند و نيروهاي خود را آموزش دهند ، آن وقت مثل اكثر كشورهاي پيشرفته تر ما هم بيماري هاري را كنترل ميكنيم .
توضيحًا تمام كشورهاي پيشرفته تر ،از دامپزشكان باليني آزمون پروتوكل هاي پيشگيري از هاري ميگيرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
6
9
وقتی ما مرکز رفرانس هاری در کشور داریم (انستیتو پاستور ایران) و از ظرفیت این مرکز استفاده نمی کنیم و نمونه ها را فقط مجاز هستیم به مرکزی بفرستیم که تاییدیه معتبر ندارد، این کار چه توجیه ای می تواند داشته باشد؟ بجز خودخواهی و نپذیرفتن شعار جهانی “سلامت یکپارچه”
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
از بس موسسه تاقچه بالا میزاره
الان دیگه منت شون رو نمیکشیم، خدا رو شکر خودمون آزمایشگاه رفرنس داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
دوست عزیز خوبه آدم بجای تخریب شخصیت حقایق رو بگه. مراکز استان نمونه های مربوط به پایان نامه و طرح های تحقیقاتی رو بعنوان نمونه مشکوک به هاری به انستیتو پاستور می فرستادند. انستیتو هم
درخواست هزینه این نمونه ها رو کرد. کجا طاقچه بالا گذاشتند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
7
8
با سلام ، مطالب خوبی نوشته شده بود
لکن اینکه یک شخصی بدون هیچ مدرک و مستندی ادعا می کند
کارشناسان سازمان دامپزشکی در تبریز تجربه ندارند و یا چرا نمونه ها را به مرکز انستیتو پاستورنمیبرند
برداشتی که می توان گرفت و آن عدم همکاری خوب و زیاد خواهی انیستیتو ازسازمان دامپزشکی بوده است .
و دوم اینکه ایشان در چه جایگاهی هستند که فعالیتها و برنامه های اجرایی سازمان بیهوده وخودسرانه اعلام می کنند . آیا باید از شما اجازه می گرفتند .
خوب است یک مقداری خویشتن دار باشند . و سازمان را با کلمات بی معنی و بدون پشتوانه تخریب نکنید .
و بنظرم بهتر که سازمان دامپزشکی مرکز انیستیتو را کنار گذاشته اند که بهتر کار و نتیجه می گیرند. و مدعی هم نیستد .
و از حسادت کارهای خوب سازمان دارید از درون خود را می خورید .
تاریخ گواه این است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
علت کنار گذاشتن موسسه پاستور ایران و شعباتش از ارسال نمونه هاری توسط سازمان دامپزشکی کشور، فقط و فقط مسائل مالی بوده است. زیرا در گذشته، تفاهم نامه مالی بین دو طرف امضا می شد; چون سازمان دامپزشکی پول نداشت به موسسه پاستور بدهد، نمونه های هاری، به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی می رود. و طبیعی است که به دلیل تضاد منافع، موسسه پاستور هم دوست ندارد یک رقیب داشته باشد. البته بحث فنی و مستدل (و نه مغرضانه و جهت دار) همواره ارزشمند، قابل احترام و قابل دفاع است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
عزیزم اعلام نظر در مورد مثبت یا منفی بودن یک حیوان بدون تجهیزات لازم نیازمند هوش بالایی ندارد
ضمن اینکه جناب دکتر بشر فرمودند به عنوان بازرس ایزو از این مرکز بازدید کردن و عدم اعتبارش رو تشخیص دادند .
در مورد دوماً شما ببینید ساده است نظام دامپزشکی پروانه کلینیک صادر می‌کنه یعنی به عنوان یک مرجع تشخیص میده دامپزشک مسئول و تجهیزاتش در سطح دریافت مجوز درمانی هستند یا نه ؟
در مورد آزمایشگاه‌ها هم همینطور مرکز تشخیص انستیتو پاستور به عنوان همکار بهداشت جهانی و مورد تائید دنیا باید مراکز تشخیصی دیگه رو تایید کنه که مطابق استانداردهای جهانی و در حد دریافت ایزو باشند که نیستند و ایشون این شجاعت رو داشتند که اعلام کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
به احتمال زیاد شما در سازمان مشغول به کار هستین یا استخدام این مجموعه اید.
میشه لطفا آورده سازمان در مورد هاری رو در چند سطر برای ما که چیزی از هاری نمیدونیم بفرمایید؟
فقط و فقط چند سطر از اقدامات سازمان در جهت کنترل هاری رو بفرنایید؟
ریشه کنی که همه میدونن یک شعار بود مثل همیشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
آخه فقط هاری که نیست که سازمان این روش اشتباه رو پیش گرفته. در مورد PPR و بروسلوز و سل و خیلی از بیماری های دیگه هم آزمایشگاه سازمان دامپزشکی جواب غلط میده. چند سال پیش مرغ های وارداتی که آلوده به آسپرژیلوس بودند رو هم مرکز تشخیص سازمان منفی اعلام کرد که بعدا گندش درآمد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
4
10
انستیتو پاستور در قبال انجام آزمایش از سازمان دامپزشکی مبلغ زیادی در خواست کرد و سازمان حاضر به پرداخت نشد و به موازات آن آزمایشگاه خودش را راه اندازی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
اصلا اینطور نبود و نیست. انستیتو پاستور همیشه تست ها رو رایگان انجام داده. درخواست انستیتو پاستور این بوده در مورد پایان نامه های دانشجویی و طرح های تحقیقاتی، نمونه هاشونو به اسم نمونه مشکوک به هاری به انستیتو پاستور نفرستند که رایگان انجام بشه.
ناشناس
|
France
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
4
6
با سلام و احترام.
ضمن احترام به جناب آقای دکتر بشر، اما ایشان به حرف خودشان که گفته اند «باید رویکرد سلامت واحد را جدی بگیریم» اعتقادی ندارند، ایشان بدون رعایت اصول اخلاقی و همکاری بین بخشی که خودشان بیان کرده اند، «آزمایشگاه سازمان دامپزشکی در تبریز مورد تأیید هیچ مرکزی نیست و نتیجه اشتباه می دهد!», با چه دیدگاهی اسم از سلامت واحد برده آید. اگر شما مرجع سازمان جهانی بهداشت هستید چرا تلاشی نکردید که این آزمایشگاه را همکار خود نمایید؟ با چه مدرکی نتایج آزمایشگاه تبریز را اشتباه می دانید؟
از جناب آقای دکتر بشر انتظار این است که علمی صحبت بفرمایند و واقعا اعتقاد به سلامت واحد داشته باشند.
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
اتفاقا همکاری انستیتو پاستور ایران با سازمانهای دیگه مانند سازمان دامپزشکی سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت کشور و شهرداری ها در راستای سلامت واحده.
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
10
با سلام
از آقای عادل حقیقی خواستار توضیح جامع در خصوص فعالیت آزمایشگاه رفرنس هاری تبریز هستیم.
پاسخ ها
سیاه پوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
یادت باشه هیچ ماست بندی نمی گه ماستش ترشه!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
5
6
سلام وقت رخیر
اتفاقا ازمایشگاه هاری تبریز توسط تیم پاستور ممیزی شده است و گروه قبل از اقای دکتر بشر تایید کردند ضمنا نمونه های همزمان به دو آزمابشگاه ارسال شده است و نتابج نشان از عملکرد صخژح آزمابشگاه تبریز می باشد
اقای دکتر موستوفی ببش از ۲۵ سال بر روی هاری کار کرده و دارای تجربه کافی می باشد
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
با سلام، برای دوستانی که با روند استاندارد کردن یک آزمایشگاه آشنایی ندارند عرض می کنم. گروه مشاور استاندارد کردن یک آزمایشگاه خودشون حق ممیزی یک آزمایشگاه رو ندارند. آقای دکتر غلامی و آقای مهندس فرهاد و خانم دکتر فرحتاج بعنوان تیم مشاور به تبریز رفتند و قرار بود تیم ممیزی بعد از تجهیز آزمایشگاه از اونجا ممیزی کنه. ممیزی شامل یک ممیزی صفر یا ممیزی شناخت و یک ممیزی فایز یک و یک ممیزی فاز 2 میشه و فقط بعد از ممیزی فاز 2 امکان تایید یا عدم تایید یک آزمایشگاه وجود داره. در حال حاضر در انستیتو پاستور فقط اینجانب مدرک بین المللی سر ممیزی irkao دارم. ما از آزمایشگاه تبریز ممیزی صفر انجام دادیم و اونجا رو تایید نکردیم چون کیفیت میکروسکوپ فلئورسنت مناسب نبود. حیوان خانه برای تست تکمیلی هاری نداشتند و کارشناسان اونجا که هم مورد احترام و از دوستان عزیز ما هستند می باید بیشتر کاراموزی می کردند. متاسفانه این روند توسط آقای دکتر ماکنعلی قطع شد و خودشون راسا آزمایشگاه تبریز را رفرانس اعلام کردند.
آزمایشگر بی طرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
4
7
با سلام،
چه اشکالی دارد در کشور چند مرکز مجهز باشد؟!
پس لطفاً خود موسسه وظیفه کنترل، پیشگیری و ریشه کنی هاری را هم برعهده بگیرد.
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
با سلام دوست عزیز اشکالش این است که ما سالی 550 تا 650 نمونه مشکوک به هاری داریم و اگر یک ضریب افزایش در نظر بگیریم تا بیست سال دیگه هم به هزار نمونه نمیرسه. حالا فرض کنیم سالی هزار نمونه. هر سال هزار نمونه یعنی روزی چهار نمونه. هیچ جای دنیا و هیچ عقل سلیمی برای چهار نمونه در روز شبکه آزمایشگاهی درست نمی کنه. همه جای دنیا یک آزمایشگاه رفرانس هاری دارند. راه اندازی آزمایشگاه هزینه زیادی نیاز داره. همه جای دنیا بجای ساخت آزمایشگاه های همکار مرجع هاری که هزینه زیادی داره و تازه نمونه هم نداره اون پول را صرف کنترل هاری و واکسیناسیون سگ ها می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
6
مرکز تشخیص اگر از سازمان جهانی بهداشت دام woah می توانست مرکز رفرانس هاری دامی را اخذ نماید (مانند جناب دکتر بشر که توسط سازمان جهانی بهداشت wHO بعنوان رفرانس هاری معرفی شده اند) دیگر این بحث ها پیش نمی آمد ولی تا زمانی که این اتفاق نیافتاده بهتر است از توان انستیتو پاستور ایران استفاده شود
رقابت خوب است ولی حسادت نامقبول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
هیچ سندی بر رفرانس بودن پاستور وجود ندارد
لطفا سرتیفیکیت مربوطه ارائه گردد
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با سلام همان زمان که نامه تاییدیه همکاری و رفرانسی بخش هاری انستیتو پاستور از طرف رئیس سازمان جهانی بهداشت برای وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه ایران ارسال شد یک نسخه از طرف وزیر بهداشت برای وزیر جهاد و رئیس سازمان دامپزشکی ارسال شد ولی هیچوقت این نامه به سازمان های تابعه دامپزشکی ارسال نشد.
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
1
در میان اینهمه هیاهو برای هیچ این مردم هستند که از ادامه وضعیت این بیماری در کشور عذاب میکشند
سلامت جامعه در بعد دامی یا انسانی آن موضوعی نیست که بر روی آن بتوان گروکشی انجام داد و این رفتار از سوی هر دو طرف نکوهیده است ، سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل استانی بدون اینکه بؤدجه ای از سرفصل بیماریهای مشترک که در اختیار وزارت بهداشت است دریافت کند بدون هیچ چشم داشتی نمونه ها را برای امور آزمایشگاهی به انستیتو پاستور می فرستاد و این عملکرد و نمونه‍ ها به اسم وزارت بهداشت تمام میشد و افتخار موضوع در ید با کفایت دوستان بود در حالی که کارکنان سازمان دامپزشکی کشور با کمترین امکانات و حتی بدون تجهیزات حفاظت شخصی از این کیس ها نمونه های مغز و ... اخذ میکردند و می‌فرستادند انستیتو پاستور حالا گذشته از استفاده های تجاری از این موضوع اصل داستان که ارائه پلن مشترک با به اشتراک گذاری منابع مالی و پشتیبانی بود هیچ گاه محقق نشد بنابراین دلیلی وجود ندارد که سازمان دامپزشکی همچنان تامین کننده منابع تحقیقاتی ، تجاری و بودجه ای انستیتو پاستور و وزارت بهداشت باشد
کارشناس سازمان دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
4
10
من کلی تو سایت سازمان بهداشت جهانی گشتم اما هیچ مطلبی راجع ب اینکه انستیتو پاستور ایران همکار اونجاست ندیدم، کاش برای این ادعا یه لینک بزارن وگرنه مشخصه ک دروغه محضه و مورد تائید نیست.
بخش هاری پاستور جواب فوری لطفا...
لینک سند همکار بودن و مورد تائید بودنتان را ارائه دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اینم تازه مد شده که نظرات شخصی رو به بهداشت جهانی منتسب می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
در باب نظرات دوستان و هدف شان از این نوع اظهار نظر ها، منی که از بیش از نیم قرن پیش با دامپزشکی دمخور هستنم می مانم: WHO Collaborating Center for Reference and Research on Rabies, Pasteur Institute of Iran,

Tehran Province
Tehran,
Pasteur Institute of Iran (IPI),No. 69,Pasteur Ave, Tehran, Iran.
1316943551 منبع :https://rabiesalliance.org/country/iran-islamic-republic
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
تکمیلی: The concurrent method of injecting serum and vaccine, demonstrated by Pasteur Institute of Iran, was soon included in the World Health Organization's guidelines for treatment and prevention of rabies. Only with this intervention, Pasteur Institute of Iran could be considered as one of the saviors of humanity. Due to the valuable services of the rabies department at the regional and international level, in 1973, it was selected as the WHO collaborating center for rabies control and research.
Enayatrad M, Mostafavi E. Pasteur Institute of Iran: History and Services. Research on History of Medicine. 2017;6(4):209-26.
ناشناس
| Germany |
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
ناشناس ساعت ,,۸:۳۸
با سلام. این نوشته های کپی شده از سایت انستیتو پاستور ایران مدرک شد؟
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دوست ارجمند
مرا به بزرگواری خود ببخشید، گمان کرده ام دوستانی که در این صفحه اشتراک کرده بویژه پیام می گذارند دست کم تحصیلات دانشگاهی دارند هر چند برای بسیاری از چیزها تحصیلات هم لازم نیست، اینترنت کارها را آسان کرده، دانشمند: یادداشت های من برگرفته از تارنمای انسنتیتو پاستور نیست هرچند این انستیتو و همچنین موسسه رازی فخر ایران و ایرانی است. پایین هر نقل قول منبع آن ذکر شده است جسارتا برگردان فارسی جمله اول :" مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت برای مرجع و تحقیقات بیماری هاری، انستیتو پاستور ایران، انستیتو پاستور، تهران، استان تهران، ایران" است که ذیل آن منبعش درج شده است: " اتحاد جهانی برای کنترل هاری" که موسسه ای جهانی است که مرکز آن در کانزاس ایالات متحده امریکاست و 28 سازمان بین المللی و ملی در آن مشارکت دارند که انستیو پاستور ایران از آن جمله نیست.
برگردان فارسی جمله انگلیسی دوم: "روش همزمان تزریق سرم و واکسن که توسط انستیتو پاستور ایران شرح داده شد، به زودی در دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی برای درمان و پیشگیری از هاری قرار گرفت. تنها با این مداخله می توان انستیتو پاستور ایران را یکی از ناجیان بشریت دانست. با توجه به خدمات ارزنده بخش هاری در سطح منطقه ای و بین المللی، در سال 1973 به عنوان مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای کنترل و تحقیقات هاری انتخاب شد" که برگرفته از مقاله ای در "نشریه پژوهش تاریخ پزشکی" است.
اما در مورد خود سازمان بهداشت جهانی: در صفحه مرتبط آن سازمان در آدرس : https://apps.who.int/whocc/List.aspx?Ap7n4St/XL8GweNsBjgx+w==
آمده است: زیر عنوان انستیتو پاستور ایران دقیقا در کد ,IRA-55
آمده است:EMRO WHO Collaborating Center for Reference & Research on Rabies
امیدوارم این یکی نیازی به ترجمه نداشته باشد.
به قول مولانای کبیر: "آنچه می گویم به قدر......" اما هنوز مانده ام هدف و منافع برخی از دوستان انشالله دانشمند، از تخریب یکی از مهمترین موسسات پژوهشی و علمی کشور چیست؟
دکتر روزبه بشر
| United States of America |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
با سلام به همه دوستان من دکتر بشر هستم. در پاسخ به دوستانی که به همکاری و رفرانس بخش هاری انستیتو پاستور با سازمان جهانی بهداشت شک دارند باید عرض کنم یک روز قدم رنجه بفرمایند تشریف بیاورند بخش هاری انستیتو پاستور تا من نامه رئیس سازمان بهداشت جهانی خطاب به وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و رونوشت به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ان بخش هاری بعنوان همکار سازمان جهانی بهداشت و اسم اینجانب بعنوان رئیس آزمایشگاه معرفی شده را ارائه کنم. البته اگر با من تماس بگیرند می توانم برایشان ارسال هم بکنم. اگر به سایت سازمان جهانی بهداشت هم مراجعه کنید در منطقه EMRO. مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت معرفی شده اند و اسم بخش هاری انستیتو پاستور و اسم اینجانب آنجا هست. در پاسخ به دوستی که گفته بودند شواهد جواب اشتباه تبریز چیست و از من خواسته بودند علمی صحبت کنم باید عرض کنم بعد از ۲۷ سال کار پژوهش یاد گرفته ام هیچ حرفی را بدون سند و مدرک نزنم خواهش می کنم که تشریف بیاورند تا من شواهد آماری را به استناد مراکز دامپزشکی استان ارائه کنم. در پاسخ به دوستی که گفته اند آزمایشگاه تبریز قبلا ممیزی و تایید شده است باید عرض کنم این آزمایشگاه هیچ گاه به ممیزی استیج ۲ نرسید. تنها فردی که مدرک سرممیزی بین المللی از کشور انگلستان را دارد در انستیتو پاستور. اینجانب هستم و من هیچوقت آزمایشگاه تبریز را بخاطر نقص در مدارک و تجهیزات و نداشتن حیوانخانه تایید نکردم.
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
سلام اگر به سایت سازمان جهانی بهداشت مراجعه کنید خیلی راحت می تونین صفحه مربوطه را پیدا کنید. سازمان دامپزشکی هم از این موضوع بخوبی اطلاع دارند ولی به صرفشون نیست به این موضوع اعتراف کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
5
مدیران محترم مرکز ملی تشخیص و دفتر مبارزه لطفا پاسخ دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
4
آمار رسمی بیماری هاری در کشور طبق اعلام وزارت بهداشت :
تا سال ۹۷ کمتر از ۱۰ مورد
سال ۴۰۱ ، ۱۶ مورد ابتلا و مرگ
جناب دکتر بشر بنظرتان دلیل افزایش، موارد منفی است؟!
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با سلام و عرض ادب. در پاسخ به سوال شما، این مسئله درست است که موارد هاری انسانی در چند سال اخیر افزایش داشته است ولی دلیل این مسئله باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. افزایش تعداد موارد هاری می تواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله افزایش موارد گزش، افزایش موارد هاری دامی، افزایش آگاهی مردم و مراجعه به مراکز درمان و پیشگیری هاری، افزایش آگاهی پزشکان در مراکز درمانی در مورد هاری و تشخیص بهتر موارد هاری و افزایش موارد ارجاع موارد مشکوک به هاری به آزمایشگاه رفرانس انستیتو پاستور و افزایش موج مهاجران و پناهندگان از افغانستان و پاکستان و عوامل دیگر . در هر صورت در همه کشورهای موفق در کنترل هاری، واکسیناسیون و مدیریت جمعیت سگ ها عامل اصلی در کنترل هاری بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
2
6
با سلام
سازمان دامپزشکی کشور متولی بهداشت و مدیریت بیماری های دامی است، و بیماری هاری یکی از بیماری های ویروسی مهم دام است که در سگ و گاو و اسب و شتر و غیره شایع است، و سازمان دامپزشکی می توان برای تشخیص بیماری های مختلف دام نظیر شاربن و تب برفکی و هاری و غیره آزمایشگاه راه اندازی کند و نیازی به اخذ اجازه از هیچ کسی ندارد، و این که گفته شده است که سازمان دامپزشکی در اقدامی خود سرانه اقدام به این کار کرده است، دور از ادب و شأن علمی این بزرگوار است و باید معذرت خواهی کند.
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
دوست عزیز باید اطلاع داشته باشید که مجوز یک آزمایشگاه رفرانس می باید از طرف سازمان های بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت دام صورت گیرد و متاسفانه نامیدن آزمایشگاه تبریز بعنوان آزمایشگاه رفرانس کاملا خودسرانه و بدون اخذ این مجوز ها بوده است.
کارشناس نظارت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
3
7
نمونه بارز یک عاشق چشم و گوش بسته سگ های ولگرد ........:
-غذارسانی ب سگهای ولگرد -واکسیناسیون با هزینه میلیونی
البته نابودی حیات وحش بی رمق ایران و مجروح و زخمی شدن هموطنان و بعضا فوت بچه های بیگناه در اثر حمله سگهای ولگرد (این فرشته های معصوم!) هم اصلا مهم نیست ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
واقعا گل گفتی.
کاملا صحیح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
ببوسم من دهانت را ، زبان در فشانت را.
بسیار درست گفتی.
همکار محقق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
4
7
با سلام و احترام

به نظر می رسد به استناد قــــانــــــــــون متولی بحث سلامت دام ، طیور ، آبزیان در هر زمینه ای سازمان دامپزشکی کشور می باشد .

جهت اطلاع جناب دکتر بشر ، انستیتو پاستور هم اگر قصد دارد در خصوص موارد "حیوانی" هاری اعلام نظر نماید ، الزاماً باید بعد از ممیزی و انطباق از سوی دفتر بهداشت و بررسی بیماری دامی سازمان و مرکز ملی تشخیص و مطالعات راهبردی سازمان دامپزشکی کشــــــور صورت پذیرد
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با سلام دوست عزیز بیشتر از 101 سال است که بخش هاری انستیتو پاستور از طرف سازمان جهانی بهداشت که سازمان بالا دستی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی ایران است بعنوان آزمایشگاه رفرانس تایید شده است. وقتی یک سازمان بالا دستی یک مرکز را تایید می کنند سازمان های پایین دستی موضفند که اجرا نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
4
8
سازمان دامپزشکی کشور با افتخار و اقتدار آزمایشگاه مرجع ملی تشخیص هاری را در سالهای گذشته در تبریز راه اندازی کرده و اخیرا هم ارتقا و بروز رسانی فنی لازم را انجام داده است ( میکروسکوپ ایمنو فلورسنس و روش تکمیلی ملکولی ... )،طبق قانون انجام آزمایشات حاکمیتی در حوزه وظایف سازمان دامپزشکی کشور می باشد، لطفا کمی منصف باشیم ، موفق و پیروز باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تست تشخیصی هاری بر پایه ایمنوفلورسنس اونوقت اخیرا میکروسکوپ تهیه شده قبلا نفتی بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
کدام مرجع بین المللی این آزمایشگاه را تایید کرده؟ هیچ جا؟ از کجا تاییدیه دارد؟ از هیچ جا؟ گزارش ممیزی و نظارت مستمر کجاست؟ هیچ کجا. اصلا اونجا آزمایشگاه نیست. یک اتاق درست کردند که تجهیزاتی هم نداره اسمشو گذاشتند آزمایشگاه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
3
5
با سلام،
واقعا از آقای دکتر بشر که خودشان را فرد رفرانس و مجرب در هاری معرفی نموند انتظار دیگری بود. شخص دکتر بشر به اتفاق تیم ممیزی پاستور، صلاحیت مرکز هاری تبری را جهت انجام تشخیص هاری بعد از جندین سال کار موازی(جهت تایید اخذ جواب های مشابه) مصوب کرده و ادامه کار ان مرکز را تایید کرده اند. همین جا اعلام میگردد در صورت عدم تصحیح مطالب از جانب دکتر بشرف موضوع با مستندات اعلام خواهد گردید.
پاسخ ها
دکتر روزبه بشر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با سلام و عرض ادب من بعنوان سر ممیز بین المللی ایزو از آزمایشگاه تبریز بازدید کردم این بازدید ممیزی رسمی نبود و بعلت نقص تجهیزات و جواب های اشتباه و نداشتن حیوان خانه برای آزمایش تکمیلی تشخیص هاری این مرکز را تایید نکردم. ولی معاون وقت سازمان دامپزشکی دکتر ماکنعلی راسا آزمایشگاه تبریز را رفرانس اعلام کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
2
6
کدام قانونی به شما اجازه داده که فکر کنید ، غیر از آزمایشگاه مرجع ، آزمایشگاه دیگری نباید تاسیس شود؟
چه برنامه ای و چه بودجه ای برای واکسیناسیون سگهای ولگرد دارید؟

واکسیناسیون سگ گله ، عملی بسیار سخت است.
واکسیناسیون سگ بلاصاحب (آن هم سالی یکبار) کاری محال و غیر ممکن
شما دو روز بیا و واکسن بزن تا همه نوشته هایت را انکار کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
شما برو مقررات بین المللی رو بخون در همه کشورها فقط آزمایشگاه های مرجع مجاز هستند نمونه های سل و بروسلوز و هاری و ppr , و بیماری های دیگه ای که طرح ملی یا بین المللی برای کنترل یا ریشه کنی وجود داره انجام بدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
2
2
با سلام،
قابل توجه کلیه دوستانی که در بعضی موارد از نتایج ازمایشات بر روی نمونه های هاری تبریز انتقاد داشتند اینکه مرکز هاری تبریز مانند دیگر ازمایشگاههای همکار به صورت دوره ای با ارسال نمونه های کور مثبت و منفی مورد بررسی قرار میگیرد که تا کنون نتایج غیر متعارفی اخذ نگردیده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
ما خودمون نمونه کور فرستادیم
یک نمونه مغز سگ مشکوک به هاری تلف شد
با یک نمونه مغز گاو تازه ذبح شده در کشتارگاه که مرکز تبریز هر دو رو مثبت اعلام کرد ولی همکاران نگذاشتند نتایج رسانه ای بشه
دکتر روزبه بشر
| United States of America |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
با سلام من دکتر بشر رئیس بخش هاری انستیتو پاستور هستم. اصلا اینطور نیست آزمایشگاه تبریز اصلا مورد آزمون قرار نمی گیرد و هیچ مرکز داخلی یا خارجی این آزمایشگاه را تایید نکرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
5
5
نتایج هاری در تبریز بسیار دقیق و منطبق بر مستندات علمی تایید و صادر می گردد(همراه عکس ایمنوفلورسانس ) که در نوع خودش منحصربفرد می باشد، از لحاظ سطح تشخیصی و صحه گذاری روش های آزمون مربوطه جای تقدیر و تشکر دارد، بله ما می دانیم که اگر نمونه ها به پاستور نرود باعث کمی آزردگی خاطر دوستان محترم می شود ولی قرار نیست که چشم امان را به روی واقعیت ها ببندیم، سازمان دامپزشکی در حوزه های مختلف تشخیصی واقعا گوی رقابت را برده است، آفرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بنظرتون آیا ارسال کننده نمونه می‌تونه تایید کنه که عکس ایمنوفلورسنس موجود مربوط به نمونه خودش هست؟
مستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
ناشناس 14:49 آيا ارسال كننده نمونه صحت و سقم نمونه ارساليش را تائيد ميكند ؟ ويا فقط به جواب آزمايش مصور شك ميكند ؟ مواظب الفاظي كه استفاده ميكنيد باشيد جون دامنگير خودتان ميشود .
هوشیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
مستان جان آیا مرکز تابحال به هیچ نمونه ای فارغ از صحت ارجاع ایرادی مبنی بر ناکافی بودن نمونه یا غیرقابل ارزیابی بودن بخاطر مثلا اتولیز یا دمای بالا یا .. گرفته؟
ما خونابه خالص رو هم بفرستیم مثبت اعلام میشه خب قبول کنین دیگه ازمایش انجام نمیشه فقط از روی علایم
اونوقت من اصلا مشکلی با مسئولین اون مرکز که بابت کار نکرده حقوق میگیرن ندارم من مشکلم با الزام سازمان مبنی بر بخاطر انداختن جون کارشناسان بخاطر نمونه برداری از مورد حمله سگ هار یا مشکوک قرار گرفتن تا احتمال زخمی شدن حین سربریدن سگ و استرس بعد اون تا احتمال پرش خونابه به طرف چشم و .. همکاران هستم
همون طور که میدونین عینک محافظ حین نمونه برداری اونقدر بخار میگیره که عملا نمیشه باهاش کار کرد و خطر افزایش پیدا می‌کنه
بالطبع همین خطرات به نوعی دیگه مثل احتمال ابتلا از طریق تنفس و مخاطرات برای همکاران ازمایشگاه مرجع هم هست اما دلیل نمیشه که برای فرار از بار مسئولیت همه موارد رو مثبت اعلام کنند که نه سیخ بسوزه نه کباب ولی بیت المال حیف و میل بشه
بهتره کلا سازمان تشخیص رو براساس علایم بالینی بزاره و معدوم سازی و واکسیناسیون برای همه موارد مشکوک انجام بشه
وقتی در نهایت قراره تمام موارد مثبت باشند دیگه چه کاریه اینهمه دردسر تازه مشکلات حمل و ارسال پستی و خطرات ناشی از شکستن ظرف نمونه و انتشار آلودگی و خطرات ناشی از اون رو نگفتم
ما همین ظرفها رو از اداره کل میگیریم میداریم شبکه هر بار ۲۰ درصد شکستگی و تخلیه مایعات ظرف رو داریم اونوقت فک کنین ی نمونه از خراسان یا زاهدان یا ... بره تبریز و هیچکدوم نشکسته باشند
شما باور میکنین؟
دکتر روزبه بشر
| United States of America |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
باسلام ای کاش اینطور بود. ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
فرودن که با کاهش جمعیت سگها ساختار اجتماعی شان به هم می ریزه
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
2
4
سلام.
مگه همه ی کارها به سامان است که این مورد فقط مشکل دارد ؟
سازمان دامپزشکی ،سالهاست که اعتبار خود و توانایی های خود را از دست داده .
و ای کاش حکیم مهر سانسور نکند .
بدون تردید سازمان دامپزشکی عقیم شده است .

مثل روزروشن است که چه بلایی سر سازمان اوردند .

وقتی اتفاقات سالیان گذاشته کنار هم بچینیم ،دستان نفوذ هویداست .
حسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
3
3
سلام خدمت همکاران .بنده 15 سال بعنوان کارشناس و مسئول اداره در شهرستان خدمت نموده ام تا همین چند سال قبل 2 نمونه هم زمان به هر دو مرکز ارسال می شد و متوسط سالی 5 نمونه ارسال می شد تنها در یک مورد نتیجه مغایرت داشت که نتیجه مثبت ملاک عمل قرار گرفت
اینکه اکثریت جواب ها مثبت هست نشانگر مهارت کارشناسان ادارات دامپزشکی شهرستانها در تشخیص بالینی موارد مشکوک به هاری می باشد
بنظر می رسد بحث های مالی و مبلغ کلانی(چند میلیونی برای هرنمونه) که انیستیتو پاستور از اعتبارات حداقلی سازمان می خواد بیشتر در این بحث دخیل هست تا اینکه بحث پایه علمی داشته باشد
بهتر است انستیتو پاستور در مورد مجوز هایی هم که ادعا می کنند از سازمان بهداشت جهانی دارند هم یک شفاف سازی بفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
من الان ۵ ساله شاغلم و نمونه هاری فقط به یک مرکز میفرستیم
قبلا آمل که باز جای شکر داشت
و فک کنم از ۱۴۰۰ تبریز که فک نکنم هیچ مورد منفی رو گزارش کرده باشه
با چه منطقی مثبت اعلام کردن نمونه های مشکوک ارسالی نشانگر مهارت میشه برادر؟
اصلا فلسفه نمونه برداری چیه ؟
اینکه ما موارد منفی رو تشخیص بدیم و از هزینه های اضافی بابت پیشگیری انسانها و دام‌های در تماس دام مشکوک جلوگیری بشه
اینکه همه رو مثبت تشخیص بدن که از پس گدای کور محله ما هم برمیاد
من نمی‌دونم چرا خودتون رو بخواب می‌زنین چرا نگران اون نمونه بردار بیچاره نیستین ؟ اون حجم از استرس برای نمونه ای که نهایتا با ی گوشه چشم مثبت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بسیار نظر کوته بینانه ای هست که بخاطر هزینه سلانه چند تا تست هاری دقیق که می‌ره تو جیب پاستور و نوش جانش
هزینه تجهیز یک آزمایشگاه مستقل و کارکنانش و هزینه ایمن سازی و هزارتا هزینه اضافی دیگه رو قبول میکنیم فقط و فقط از سر لجاجت در حالیکه آمار درستی هم در نهایت نخواهیم داشت
و اصلا به این مورد فکر نمی‌کنیم که چه هزینه ای از جیب بیت المال صرف واکسیناسیون افراد و دام‌های در تماس با حیوان مثبت کاذب میشه
همین واکسن هاری انسانی که مثل نقل و نبات برای کل خانواده تجویز میشه قیمت هر یکی اش حداقل دو میلیون تومنه
حالا صرفنظر از واکسیناسیون دامها در شعاع یک کیلومتری و هزینه و وقت و انرژی و نیروی انسانی و استهلاک وسیله نقلیه و بنزین و ..
خواهشاً یک کم فکر کنین جهالت تا کی؟
گرچه همه اینها ناشی از بیسوادپروری و بیسواد ترجیحی ماست
از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
داداش برو تو سایت WHO. شفاف نوشته. حالا شما می خوای تخریب شخصیت کنی یه چیز دیگه است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
همکار ارجمند شما مدرکی داری که انستیتو پاستور پول خواسته. من شخصا تا حالا هر چی نمونه فرستادم انستیتو پاستور رایگان انجام دادند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
آقای حسن زاده عزیز شما خودت خوب می دونی وضع آزمایشگاه تبریز چقدر خرابه. انستیتو پاستور تا حالا از هیچ جا پول مطالبه نکرده. همین الان سازمان حفاظت محیط زیست نمونه ها رو رایگان می فرستند انستیتو پاستور چون به آزمایشگاه تبریز اطمینان ندارند. خیلی از صاحبان سگ ها و گاوها هم خودشون نمونه می فرستند به انستیتو پاستور چون میدونن آزمایشگاه تبریز همه نمونه ها رو مثبت جواب میده. بیخود هم به بخش هاری انستیتو پاستور تهمت نزن برو تو سایت سازمان بهداشت جهانی، می بینی که بخش هاری انستیتو پاستور رو بعنوان همکار سازمان بهداشت جهانی و رفرانس هاری معرفی کرده. یک کمی خود دار باشین. حسادت تا چه حد آخه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
شما اگر راست میگی بیا در مورد بروسلوز و سل و هزار تا بیماری دیگه که بخاطر سوء مدیریت سازمان دامپزشکی همه جا پر شده شفاف سازی کن.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
1
1
ببینین من فکر میکنم تمام این بحثها بخاطر عدم حضور یک اپیدمیولوژیست متخصص در سازمان دامپزشکی هست
حضور اپیدمیولوزیستها گاهی می‌تونه خیلی از هزینه ها رو کاهش بده مگر اینکه بحث سیاسی باشه قابل ذکره که یک کتابی هست به نام چگونه با آمار دروغ بگوییم که مطالعه آن خالی از لطف نیست
ببینین در اپیدمیولوزی یک مبحثی هست به نام ارزش اخباری مثبت که شامل مواردی است که دامپزشک از روی علایم یک بیماری را تشخیص میدهد و پس از انجام ازمایشات مشخص میشود که واقعا بیمار است. بنابراین اگر یک دامپزشکی تمام مواردی رو که برای ازمایشگاه می‌فرسته همشون مثبت میشن پس ارزش اخباری علایم بالینی در تشخیص صحیح بیماری صد در صد است.
بنابراین اگر سازمان دامپزشکی یک اپیدمیولوژیست باوجدان داشت که تعداد نمونه های ارسالی به تبریز رو که کارشناسان باهوش شبکه های دامپزشکی تشخیص دادن و زحمت نمونه برداری از اون رو کشیدن و نتایج تست مثبت این موارد رو مورد بررسی قرار میداد متوجه میشد حتی اگر ارزش اخباری مثبت هاری از روی علایم بالینی حیوان نتیجه ای نزدیک به صد در صد هم داشته باشه انجام تست پرهزینه هاری با آنهمه مخاطرات پیش رو آن غیرقابل توجیه است.
گاها سازمان دستورالعمل هم داده که در موارد شک به هاری، منتظر جواب نمونین و پروتکل پیشگیری و واکسیناسیون رو اجرا کنین بنابراین چه لزومی به انجام تست هست؟
و چه لزومی داره با یک مرجع دیگری که ادعا میکند تکنیکهای دقیقتری جهت تشخیص تفریقی دارد سرجنگ داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
دوست عزیز من پی اچ دی اپیدمیولوژی و عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی هستم. لطفا مطالعه بفرمایید چون هاری و خیلی از بیماری‌های عصبی از نظر بالینی قابل تفریق نیستند تنها روش تشخیص قطعی هاری تشخیص آزمایشگاهی و تست های مورد تایید او آی ای است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
1
0
http://hakimemehr.ir/fa/news/76109
قابلتوجه آن کسی که در موسسه پاستور بود و مصاحبه کرده بود و آن کسی که نوشته بود آزمایشگاه تبریز ، هر کله پاچه ای را مثبت اعلام می کند.

آیا آقایان دلیلی روشن تر از آفتاب می خواهند تا قبول کنند که هاری بیشتر شده است؟
دکتر روزبه بشر
|
United States of America
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
0
2
باسلام در پاسخ به دوستی که نوشته بودند وجود آزمایشگاه همکار چه اشکالی داره باید عرض کنم شبکه آزمایشگاهی و آزمایشگاه های همکار وقتی معنی پیدا می کنه که تعداد نمونه اینقدر زیاد باشه که یک آزمایشگاه رفرانس قادر به پاسخگویی نباشه. این مسئله در مورد کویید ۱۹ صادق است چون روزی چند هزار نمونه به مراکز تشخیص ارجاع میشد. در مورد هاری این مسئله صادق نیست چون ما سالی ۵۵۰ تا ۶۵۰ نمونه مشکوک به هاری انسانی و دامی داریم اگر با یک ضریب افزایشی بگوییم هفتصد نمونه. اصلا حتی هزار نمونه ، می‌شود هفته ای بیست نمونه یعنی روزی چهار نمونه. هیچ منطقی تایید نمی کند برای روزی چهار نمونه شبکه آزمایشگاه همکار تشکیل شود. هزینه ایجاد آزمایشگاه بسیار زیاد است. همه کشورها یک آزمایشگاه رفرانس هاری دارند در عوض پول را بجای تاسیس آزمایشگاه همکار صرف واکسیناسیون سگ های صاحب دار و بلاصاحب می کنند تا هدف واکسیناسیون ۷۰ درصد محقق شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
0
1
من کارشناس هاری هستم ده سال سابقه کار دارم . یک بار خودم از مغز چند تا مرغ پنج تا نمونه فرستادم به تبریز و همزمان به پاستور ، تبریز همه رو مثبت جواب داد و پاستور منفی.
نظر شما
ادامه