کد خبر: ۷۶۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون ضمن بیان این مطلب که 293 اهدا کننده در امر تولید واکسن ضدهاری مشارکت کردند، گفت: مراحل دریافت پلاسما تا پایان امسال انجام و پلاسمای جمع آوری شده سال آینده به منظور استحصال این واکسن به خارج از کشور ارسال می‌شود.

دکتر صدیقه امینی درباره جزئیات اجرای طرح تولید واکسن اختصاصی ضد هاری توضیح داد: افرادی که دچار گزیدگی توسط حیوانات هار می‌شوند نیازمند رسیدگی و درمان سریع هستند، به گونه‌ای که اگر مداوای این افراد با تاخیر انجام شود، صدمات جانی سنگینی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. واکسنی که این افراد در حین درمان دریافت می‌کنند ایمنوگلبولینی است که بر اساس عامل بیماری ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: تمام کشورها با توجه به امکان وجود حیوانات هار به این واکسن نیاز دارند.

امینی ضمن اشاره به این که تولید این واکسن با پیچیدگی‌های خاصی همراه است، گفت: چندین سال قبل این دارو را از پلاسمای اختصاصی که در ایران تولید می‌شد، تهیه می‌کردیم اما پروژه به واسطه تعطیلی پالایشگاه متوقف شد. خوشبختانه امسال تولید مجدد این دارو را در کشور آغاز کردیم.

معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون، با بیان این مطلب که استحصال واکسن‌های اختصاصی از طریق پلاسمای انسانی صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: افرادی که داوطلب انجام این کار هستند، آگاهانه رضایت می‌دهند مورد واکسیناسیون قرار بگیرند تا ایمنوگلبولین‌های ضد بیماری هاری در بدنشان ساخته شود.

وی ادامه داد: پس از طی این مرحله، پلاسما را اخذ و تحت فرآیندهای خاص به منظور خالص‌سازی ایمنوگلبولین قرار داده و در نهایت به صورت ویال‌های دارویی به مراکز مربوطه تحویل می‌دهند.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا پروسه اهدای پلاسما به منظور ساخت سرم ضدهاری با اهدای خون معمول متفاوت است، عنوان کرد: داوطلبان باید حائز تمامی شرایط اهدای خون باشند و از سوی دیگر رضایت بدهند که پنج نوبت واکسن دریافت کنند. این افراد همچنین از نظر وجود تمام بیماری‌ها مورد مشاوره قرار می‌گیرند.

وی درباره تعداد داوطلبان شرکت کننده در این طرح گفت: این افراد پس از مشاوره، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند که اگر موفقیت‌آمیز بود به عنوان داوطلب پذیرفته می‌شوند. واکسن در چند نوبت و به فاصله 28 روز تزریق می‌شود. در پایان پس از طی مدت زمان استراحت، پلاسما فرزیس انجام می شود.

معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون ادامه داد: حجم پلاسمای جمع آوری شده باید به حدی برسد که قابل ارسال برای شرکت‌های پالایشگر باشد. پلاسمای ارسالی در این شرکت‌ها به دارو تبدیل و به کشور بازمی‌گردد.

امینی ضمن بیان این مطلب که اکنون تعداد قابل توجهی از داوطلبان، مرحله تزریق واکسن را طی می‌کنند و عده‌ای نیز در دوران استراحت قرار دارند، گفت: پس از طی این مراحل، پلاسما فرزیس را آغاز می‌کنیم. در مجموع تعداد اهداکنندگانی که تا این تاریخ پذیرش شده‌اند 293 نفر بوده‌اند که از این تعدادی 239 نفر واکسن دریافت کرده‌ اند.


وی اضافه کرد: مراحل دریافت پلاسما تا پایان سال انجام می شود. پس از ارسال پلاسما به منظور استحصال واکسن اختصاصی، مشکلات موجود واکاوی و نتایج مشخص می‌شود.

معاون فنی و کنترل کیفی سازمان انتقال خون درباره پروژه‌های دیگر این سازمان از جمله تولید واکسن ضد کزاز و ضد هپاتیت، توضیح داد: مطابق زمان‌بندی‌ موظف هستیم هر سال یک پروژه را شروع ‌کنیم. سال آینده تولید واکسن ضد کزاز را آغاز خواهیم کرد.

امینی در پایان عنوان کرد: در این مرحله 5 استان برای اهدا انتخاب شده‌اند. همه استان‌ها را برای یک پروژه‌ انتخاب نمی‌کنیم. پنج استان تهران، اصفهان، خراسان، رضوی، گلستان و مازندران در پروژه انسان‌ دوستانه تولید واکسن ضدهاری مشارکت دارند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
0
0
سلام دکتر لطفی زاده خواهشی دارم از حضورتون در بعضی سایت ها در قسمت نظرات امکان ارسال نظر خصوص برای مدیر سایت وجود دارد خواهش می کنم این امکان را در حکیم مهر فعال کنید . مرسی
محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم ضمن تشکر از بازدید شما / این امکان در حکیم مهر وجود دارد. در تمام صفحات حکیم مهر از بالای صفحه در بخش ارتباط با ما می توانید نظر خود را به صورت خصوصی برای مدیرمسئول ارسال فرمایید.
نظر شما
ادامه