کد خبر: ۷۶۶۳۷

حکیم مهر: سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان صالح آباد گفت: دامداران از مصرف نان خشک بطور جد خودداری نمایند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سرپرست شبکه دامپزشکی صالح آباد گفت: نان کپک زده اثرات نامطلوبی بر سلامت دام دارد لذا از دامداران انتظار می رود از تغذیه دام با نان خشک کپک زده جدا خودداری کنند.

«جمشید واعظ کیا» با بیان اینکه استفاده از نان خشک‌های کپک زده بیشتر در دامداری‌های سنتی و بصورت غیر بهداشتی برای تامین خوراک دام ها دیده می‌شود، گفت: متاسفانه این مواد به عنوان یکی از منابع ارزان تامین انرژی در برخی دامداری‌های سنتی و روستاها استفاده می‌شود.

واعظ کیا با اشاره به اینکه جمع آوری نان خشک‌ها معمولا به صورت اصولی انجام نشده و نان ها دچار کپک زدگی می‌شوند، گفت: روی این نان‌ها انواع و اقسام قارچ‌ها رشد کرده که برخی از آنها می‌توانند تولید سموم قارچی معروف به مایکوتوکسین‌ها کنند که از معروفترین این قارچ‌ها آفلاتوکسین‌ها هستند که قارچی سمی بوده و به راحتی جذب بدن دام شده و با مصرف شیر توسط انسان، به بدن فرد منتقل میگردد.

وی افزود: تغذیه دام با نان کپک زده سلامتی دام را به خطر می اندازد و موجب سقط جنین می شود و همچنین شیر دام هایی که با نان کپک زده تغذیه می شوند آلوده به سمی خطرناک است (سم آفلاتوکسین) که در دراز مدت ممکن است باعث ایجاد بیماری سرطان در انسان شود. همچنین نان حاوی کپک موجب آلرژی در انسان می شود لذا انتظار می رود دامداران از دادن نان خشک کپک زده  برای سلامتی خود و دام بطور جد خودداری نمایند.

واعظ کیا در پایان از تمامی دامداران درخواست نمود که با توجه به تنوع در خوراک دام ها با قیمت های متفاوت، از خوراک هایی که با دستورالعمل سازمان دامپزشکی تهیه شده است استفاده نمایند.


نظر شما
ادامه