کد خبر: ۷۷۰۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: با شیوع بیماری دامی تب‌برفکی در این شهرستان سه کانون این بیماری در دام های سنگین شناسایی و از گسترش آن جلوگیری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «عباس آغاز» روز سه‌شنبه اظهار کرد: کارشناسان این شبکه توانستند سه کانون بیماری تب‌برفکی را در بین دام های سنگین این شهرستان شناسایی کنند و در شعاع سه کیلومتری این کانون‌ها مایه کوبی‌دام‌ها انجام شد.

وی یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در منطقه میادین دواب این شهرستان اطلاع ثانوی تعطیل و روش‌های مقابله با شیوع بیماری و ضدعفونی کردن جایگاه های دام در دستور کار قرار گرفت.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد با بیان اینکه ژس از مایه‌کوبی هر دام بین سه تا چهار ماه نسبت به بیماری ایمن می شود گفت: در سال جاری تعداد ۱۷ هزار و ۹۶۵ راس دام سنگین، ۱۵۱ هزار و ۳۱۵ راس دام سبک در ۱۸۳ واحد دامداری علیه بیماری تب‌برفکی در شهرستان مهاباد واکسینه شده است.

وی افزود: دامداران باید در این ایام از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

آغاز گفت: مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری تب‌برفکی در این شهرستان با اجرای طرح مایه‌کوبی گوسفندی و گاوی تا پایان سال جاری تداوم خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
1
چرا واکسن نزده بودید !؟؟؟ شما باید به تخلفات معرفی شوید.
نظر شما
ادامه