کد خبر: ۷۷۶۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: عضو کمیته علمی بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: طرح پژوهشی بررسی علل تلفات بچه ماهیان خاویاری در استان گیلان اجرا می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، فرصت‌های شغلی و کارآفرینی در عرصه شیلات و توجه به جنبه‌های اقتصادی کسب و کار در آن و حمایت‌های قانونی ترویجی، ایجاد مراکز کارآفرینی و ترویج فرهنگ عمومی کارآفرینی، بستری برای کارآفرینی در عرصه ماهیگیری و آبزی پروری است.

از فرصت‌های کارآفرینانه‌ در صنعت شیلات می‌توان به پرورش انواع آبزیان از جمله نرم‌تنان و سخت‌پوستان اشاره کرد.

ماهیان پرورشی از نظر دمای مورد نیاز برای پرورش در ایران به ۲ گروه عمده گرمابی و سردابی تقسیم می‌شود.

ماهیان گرمابی پرورشی از چهار گونه تشکیل شده که هر گونه دارای رژیم غذایی خاص است. این گروه از ماهیان بیشترین استعداد رشد را در دمای ۲۲ تا ۳۰ درجه سیلسیوس دارند و بصورت توام و معمولا در استخرهای خاکی پرورش می‌یابند. زمان مناسب برای پرورش این نوع ماهیان نیمه اول سال است.

از سوی دیگر افزایش جمعیت در دنیا و نیاز به امنیت غذایی و تامین مواد پروتئینی، اهمیت و جایگاه تولید و پرورش ماهی را بیش از گذشته نمایان می‌کند.

در پرورش ماهیان توجه به کیفیت و دمای مناسب آب، اقلیم مساعد، تغییرات فصلی، زمین مناسب و مدیریت صحیح بهداشتی و رعایت اصول امنیت زیستی باید مورد توجه قرار گیرد.

مهمترین، آسانترین و کم هزینه‌ترین روش جلوگیری از ضررهای اقتصادی ناشی از بروز بیماری‌ها در یک استخر پرورش ماهی پیشگیری از بیماری ها و محافظت ماهیان از عوامل بیماری‌زا است.

به همین دلیل طراحی مناسب یک استخر یا مزرعه پرورش ماهی بر اساس موازین بهداشتی و مدیریت مطلوب بهداشتی از موارد بسیار مهم در تولید اقتصادی ماهیان به شمار می‌رود.

از سوی دیگر آبزی پروری یکی از ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌های تولید پروتئین است،میزان تبدیل غذا به گوشت در آبزیان به مراتب بیشتر از سایر جانوران پرورشی بوده و نقش مصرف گوشت ماهی در تامین سلامت افراد بسیار حائز اهمیت است.بنابراین ترویج آن برای جیگیری در سبد غذایی مصرف کننده بیش از پیش احساس می‌شود.

«سعید جوان» امروز ۴ بهمن ماه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه استان گیلان در تکثیر ماهیان گرمابی رتبه اول و در پرورش این ماهیان رتبه سوم کشوری را دارد، اظهار کرد: این استان در تولید ماهیان سردآبی رتبه ۱۶ کشوری با میزان حدود ۴ هزار تن در سال را دارد.

وی با بیان اینکه در پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان پس از مازندران رتبه دوم کشور را دارد، افزود: از ابتدای سال جاری مجوز صادرات حدود ۲ تن خاویار از مراکز استان صادر شده و این میزان هر ساله رو به افزایش است. از سوی دیگر با توجه به صادرات محور بودن خاویار و مرغوبیت خاویار تولیدی در ایران، مزارع پرورش ماهیان خاویاری به سرعت در حال گسترش است به طوری که مزارع زیادی در سطح استان در مرحله صدور پروانه تاسیس و بهره برداری هستند.

اجرای طرح بررسی علل تلفات بچه ماهیان خاویاری پرورشی در گیلان 

عضو کمیته علمی بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی از اجرای طرح پژوهشی بررسی تلفات علل بچه ماهیان خاویاری در استان خبرداد و گفت: یکی از بخش‌های مهم در پرورش آبزیان پرورش ماهیان خاویاری در گیلان است که با سرعت بالایی در حال توسعه است.

جوان از ماهیان خاویاری به عنوان یک محصول استراتژیک و صادرات محور یاد و تصریح کرد: بعضی از گونه‌ها نظیر گونه سیبری حدود پنج سال و در بعضی از گونه‌ها نظیر فیل ماهی که گونه غالب در مزارع پرورش ماهیان خاویاری است معمولا ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا به مرحله خاویار برسد و این ماهیان در مراکز دارای پروانه بهداشتی استحصال خاویار گیری انجام و بعد از انجام نمونه برداری و آزمایشات لازم به مرحله صادرات می‌رسد.

وی با بیان اینکه وظیفه دامپزشکی نظارت بهداشتی بر مراکز تکثیر و پرورش آبزیان است، افزود: در این مراکز از ابتدای سال طرح‌هایی نظیر بیماری یابی و یا نمونه‌برداری از موارد مشکوک به بیماری انجام می‌شود.

عضو شورای پژوهشی دامپزشکی گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری طرح مراقبت فعال بیماری های ویروسی ماهیان دریایی انجام شده ، گفت: در ۲ مرکز بزرگ تکثیر ماهیان دریایی در خرداد ماه و تیرماه قبل از رهاسازی بچه ماهیان تکثیر شده به دریا، نمونه‌برداری و آزمایشات لازم انجام و سپس مجوز رهاسازی به دریا صادر شده است.

جوان درباره بررسی بیماری ماهیان گرم آبی در استان، خاطرنشان کرد: بیماری KHV یا بیماری ویروسی هرپس ماهی کوی، یک بیماری ویروسی است که در سال ۱۴۰۰ چند کانون در استان شناسایی و خوشبختانه مدیریت بهینه و اجرای دستورالعمل های بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی استان با کمترین تلفات مهار شد و در دو سال گذشته هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است؛ بر اساس بررسی انجام شده این بیماری به احتمال زیاد از کشور عراق وارد ایران شده بود.

وی با اشاره به حساسیت سازمان دامپزشکی در زمینه پایش بیماری هرپس ویروس کوی، خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی در سال جاری باید پنج درصد مزارع فعال استان برای بررسی این بیماری تحت پایش قرار می گرفت که در استان به دلیل حساسیت موضوع تا هفت درصد مزارع پرورش ماهی به صورت تصادفی آزمایش شد و خوشبختانه مورد مثبتی گزارش نشد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان دامپزشکی گیلان درباره طرح‌های مراقبتی بیماری‌های ویروسی ماهیان سردآبی، گفت: جهت شناسایی سه ویروس سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی (VHS)، ویروس نکروز عفونی بافت‌های خون ساز (IHV) و بیماری نکروز پانکراس(IPN)  در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی به صورت مداوم و دوره‌ای نمونه‌برداری شده و تحت پایش و مراقبت قرار دارند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
توکل نیا
|
Finland
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
0
1
موفق باشید دکتر با انگیزه و جوان گیلان . واقعا جای طرح های پژوهشی در ساختار سازمان دامپزشکی کشور خالی است . شبکه گسترده سازمان در سراسر کشور توان بالقوه ای برای انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد میکند . امید است که این رویه همچنان ادامه داشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
1
0
این طرح توسط سعید جوان و امید جهان انجام میشه
نظر شما
ادامه