کد خبر: ۷۷۶۷۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک و واکاوی یک خلاء قانونی:
«دکتر فرخ‌رضا کبیر» افزود: نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی نیاز به گزارش درباره درمانگران غیرمجاز دارند، چون تعداد بازرسین آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانند همه جا سرکشی کنند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به نظر می‌رسد که مساله رسیدگی به معضل «درمان غیرمجاز» یکی از گره‌های کور قوانین سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور است؛ خاص آنکه سازمان نظام دامپزشکی فقط می‌تواند در مورد تخلف آن دسته از همکارانی ورود کند که حتما به عضویت نظام دامپزشکی درآمده باشند و کارت عضویت دریافت کرده باشند.

رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک معتقد است که این گره در حوزه پزشکی هم وجود دارد: «اینکه کسی بگوید که من شماره نظام نمیگیرم که کسی روی من نظارت نداشته باشد، خلاف است. طبق قانون تمام آنهایی که از دانشگاههای معتبر فارغالتحصیل میشوند، موظف هستند که شماره نظام دامپزشکی بگیرند و بر اساس قوانین جاری نظام دامپزشکی کار کنند.»

«دکتر فرخرضا کبیر» در گفتوگو با حکیم مهر تصریح میکند: «پیشنهاد بنده این است که با توجه به سیستمهای کامپیوتری موجود، برای کسانی که تازه فارغالتحصیل میشوند، یک پرونده موقت تشکیل و این گونه موارد در آن قید شود. بالاخره این شخص اول تا آخر باید مجوز کار بگیرد تا کار کند. حتی اگر بخواهد به خارج از کشور هم برود، به تاییدیه اینکه عضو نظام دامپزشکی ایران بوده احتیاج دارد. آن موقع او را بازخواست کنند که مشخص شود که کار خلاف انجام داده و مجبور شود مراحل قانونی را طی کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، چرا اگر یک دامپزشک عضو نظام نباشد، نظام دامپزشکی نباید بتواند که به تخلفات او رسیدگی کند؟

دقیقا شبیه همین مشکل در حوزه پزشکی هم وجود دارد؛ در واقع ما باید در ابتدا یک تعریف از درمانگر غیرمجاز ارائه کنیم. از نظر بنده درمانگر غیرمجاز دو دسته است؛ حالت اول اینکه شخص دامپزشک است و مجوز کار ندارد و حالت دوم اینکه شخص اصلا دامپزشک نیست و اینها خیلی با هم فرق میکنند. ممکن است یک دامپزشک پروانه کار نداشته باشد و اقدام به درمان کند که این مصداق کار بدون اجازه و بدون پروانه است و قابلیت پیگیری دارد. در حالت بعدی شخص اصلا دامپزشک نیست و اقدام به درمان میکند که ماجرای این دو زمین تا آسمان با هم متفاوت است.

حکیم مهر: لطفا هر دو حالت را تشریح کنید.

شخصی که دامپزشک نیست و در کار دامپزشکی دخالت میکند، تا آنجا که من اطلاع دارم باید پیگیریهای لازم و شکایت از او از طرف اداره کل دامپزشکی استان یا نظام دامپزشکی صورت گیرد. اما نظام دامپزشکی و اداره کل نیاز به یک گزارش دارند، چون تعداد بازرسین آنها به اندازهای نیست که بتوانند همه جا سرکشی کنند، بنابراین نیاز مبرمی هست که اگر همکاران دامپزشک ما چنین فردی را میبینند، گزارشی راجع به آن بدهند که سازمانهای مربوطه بتوانند آن را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند.

اما در رابطه با فردی که دامپزشک است، مسائل مختلفی را در بر میگیرد. وقتی یک نفر دامپزشک است، در یک شرایط اورژآنسی یا مثلا اینکه در منزل یکی از دوستان یا یک جای خاص باشد که حیوانی نیاز به کمک و حمایت داشته باشد، آیا آن دامپزشک میتواند بگوید که چون من پروانه ندارم، این کار را نمیکنم؟ قاعدتا خیر. اما یک زمان است که شما میبینید در یک مرکز معتبر دامپزشکی و جایی که به شکل قانونی کار میکند و مجوز کار گرفته است، چند نفر از افراد فاقد مجوز هم کار میکنند که در این مورد هم باز زیرشاخههایی وجود دارد. اگر در حضور دامپزشک مجوزدار کار کنند و در حال کسب تجربه باشند، یک ماجراست و یک زمانی هست که یک دامپزشک مجوزدار، آن مکان را به افرادی که مجوز ندارند، سپرده و آنها تحت پوشش آن مجوز رسمی کار میکنند که این هم خودش غیرمجاز است.

اما مساله ای که وجود دارد این است تعداد افرادی که میتوانند این مساله را دنبال کنند، زیاد نیست. به هر حال نمیتوان برای هر مطب یک مراقب قرار داد که ببینند شخص چه میکند و چه نمیکند. بعضی وقتها هم هست که به دلایل مختلف در یک مطب اتفاقی میافتد و به اجبار آن شخصی که صاحب پروانه است، به مدت چند ساعت آنجا را ترک میکند و مجبور است برای شرایط خاص از یکی دو نفر استفاده کند که در مورد آن هم نمیتوان گفت که کار خلاف انجام داده است. تمام اینها تقسیمبندیهای خاص خود را دارد.

حکیم مهر: اینکه شخص دامپزشک باشد اما برای پیشگیری از پیگیری تخلف، عضو نظام دامپزشکی نشود، چطور؟

اینکه کسی بگوید که من شماره نظام نمیگیرم که کسی روی من نظارت نداشته باشد، خلاف است. طبق قانون تمام آنهایی که از دانشگاههای معتبر فارغالتحصیل میشوند، موظف هستند که شماره نظام دامپزشکی بگیرند و بر اساس قوانین جاری نظام دامپزشکی کار کنند.

حکیم مهر: همین که میفرمایید خلاف است را چطور میتوان رسیدگی کرد؟ چون از یک طرف نظام دامپزشکی ورود نمیکند و از طرفی سیر مراحل قانونی در دادگاهها مستلزم صرف وقت و پیگیری زیاد است.

اگر شخص شماره نظام نگرفته باشد و شروع به کار کند، اینجا او را به عنوان دامپزشک در نظر نمیگیرند و اگر کسی شکایت کند، چون پروندهای ندارد، به این صورت نخواهد بود که در سابقه او در نظام دامپزشکی چیزی آورده شود، اما به عنوان درمانگر غیرمجاز میتوان به مراکز بالاتر و قوه قضاییه شکایت کرد و مانع از عملکرد او شد.

حکیم مهر: آیا در اینجا خلاء قانونی وجود ندارد که نظام هم بتواند ورود کند تا برخورد با آنها سادهتر شود؟

شاید یکی از کارهایی که بتوان انجام داد این است که با دانشکدههای دامپزشکی ارتباط برقرار کرد و برای هر فارغالتحصیل، قبل از اینکه بخواهد شخصا پرونده مستقیم در نظام دامپزشکی باز کند، برای او یک پرونده موقت سراسری در نظر بگیرند. چون همانطور که میدانید عضویت دامپزشکان در نظام بر اساس استان است. مثلا من که نظام دامپزشکی استان تهران هستم، اگر در تهران کار کنم، میتوانم تحت نظر باشم و اگر در شیراز کار کنم، مرتکب خلاف شدهام.

پیشنهادی که بنده چند وقت پیش دادم، این بود که با توجه به سیستمهای کامپیوتری موجود، برای کسانی که تازه فارغالتحصیل میشوند، یک پرونده موقت تشکیل داده شود که این گونه موارد در آن قید شود. بالاخره این شخص اول تا آخر باید مجوز کار بگیرد تا کار کند. حتی اگر بخواهد به خارج از کشور هم برود، به تاییدیه اینکه عضو نظام دامپزشکی ایران بوده احتیاج دارد. آن موقع او را بازخواست کنند که مشخص شود که کار خلاف انجام داده و مجبور شود مراحل قانونی را طی کند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

من قبول دارم که قوانین جاری یک مقدار مشکل دارد. مشکل آن هم به چند دسته تقسیم میشود که یکی از بزرگترین آنها این است که برخی از امور به نظام دامپزشکی و برخی به سازمان دامپزشکی برمیگردد. امیدوارم با این انتخابات جدید که مشارکت بیش از ۵۰ درصدی در آن واقعا امیدوار کننده بود، به نتایج دلخواه برسیم. این تعداد شرکتکننده در انتخابات خیلی جالب است. دقت داشته باشید اینکه بیش از ۵۰ درصد از افراد واجد شرایط رای دادند، در حالی است که ما خیلی از افراد را داشتیم که فوت کردند و این جزو آمار است. خیلی از افراد از کشور خارج شدند و خیلی از افراد در سیستم دامپزشکی مشغول به کار نیستند و ما آماری از آنها نداریم. بنابراین بالای ۵۰ درصد شرکتکننده ضریب بسیار قابل قبول و جالبی است. امیدوارم با این شرایطی که اتفاق افتاده، بتوان این گپهای قانونی را به آرامی در سالهای پیش رو و با کمک تمام عزیزانی که رای بسیار خوبی آوردند، رفع کنیم و در جهت بهتر شدن شرایط دامپزشکان پیش رویم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
0
17
وقت بخیر، عرض ادب به دکتر کبیر عزیز

طبق قانون الزامی برای عضویت پس از دانش اموختگی در سازمان نیست، فقط بر اساس ماده ۲۹ قانون تاسیس سازمان نظام برای اخذ کلیه پروانه های اشتغال داشتن شماره عضویت الزامیست، یکنفر درسش تموم شده شاید نخواد کار دامپزشکی کنه و بخواد در مغازه پدری مشغول تجارت فرش شود
پاسخ ها
ناآشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تا وقتی نظام دامپزشکی فقط از تمدید عضویت نظام هدفش پول درآوردن باشه و هیچ نظارتی بر روند انجام فعالیت اعضا نداره و از هر قشری وارد عرصه دامپزشکی می شوند...هیچ انتظاری نیست
علی
|
Finland
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
2
2
یه دانشجو میاد می ایسته توی بیمارستان و با عنوان دکتر کار می کنه و میگه دکتره، گندی هم بزنه یقه پروانه دار ها رو می گیرن بعدش هم طرف میذاره می‌ره بی خیال نظام و جعل عنوان و جرم و تمام اینها... ولی وقتی شماره نظام می گیره، حالا میشه بهش رسیدگی کرد. این که قانون نمیشه. قبل از اینکه شماره نظام بگیره باید جمعش کرد. خب مشخصه.
یه سری های دیگه هم هستن که دیگه عالین. میاد توی اینستا خودشو دکتر دامپزشک افتخاری معرفی می کنه (اونم با نظر سنجی توی استوری!) بعد جالبه که بدون هیچ دانش و مدرک و سوادی میگه پتشاپ من تبدیل شده به مرکز تحقیقات کج منقارها. هیچکسی هم باهاش کاری نداره. یعنی رسماً نه تنها نظام و اداره، بلکه کل سیستم تحقیقاتی و دانشگاهی رو هم زیر سوال برده. هیچکسی هم کاریش نداره.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
2
7
آقای دکتر عزیز
ما همه این درسها رو پاس کردیم
..........................
والا ما خودمون که ده ساله عضو نظام هستیم چه خیری از نظام دیدیم؟
چند بار گزارش درمانگر غیرمجاز رو به نظام دادیم و گفتن باید شکایت دامدار حتما پشتش باشه؟؟؟
....... میخان همه از زمان فارغ التحصیلی عضو نظام بشن که اگه مثلا بعد ده سال خواستن ی حرکتی بزنن و مثلا با ی شرکت قرارداد ببندند بگن خب تو از سال فلان عضو نظام بودی و حق عضویت ندادی اول تسویه کن بعد راجع به امتیازبندی و قراردادت صحبت میکنیم درسته؟؟؟؟
میدونین چه پول مفتی بابت حق عضویت از کسایی که هیییییچ مسیولیتی نسبت بهشون ندارن دریافت میکنن؟؟؟
.............................
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
2
4
با سلام .. فراغت از تحصیل دامپزشک یا پزشک یا دندانپزشک و غیره و در بعضی کشورها کلیه فارغ التحصیلان ، اجازه ورود به کار را ندارند و میباید حتما مراحل امتحانات بعد از فارغ التحصیلی را به پایان رسانده تا بتوانند مجوز کار دریافت کنند .. عضویت در سازمان نظام دامپزشکی و‌داشتن شماره الزام‌ اور نیست .. ضمن انکه در اکثر کشورها جامعه دامپزشکی متعهد و دارای وجاهت لازم برای موضوعات علمی ، امتحانات بورد و دیگر موضوعات مرتبط با دامپزشکی است .. از نظر اینجانب نظام دامپزشکی حاصل تفکرات سیاسی بوده است نه واقعیات علمی و انحلال ان و سپردن امور به دست جامعه دامپزشکی و صاحبان اندیشه لازم و ضروریست ..
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
2
4
یه سری از افراد بدون اینکه مجوز و‌پروانه داشته باشند دارن تو ملک مسکونی ویزیت و جراحی میکنند وقتی به نظام دامپزشکی اطلاع میدیم میگن چه ایرادی داره همکارتونه به اداره هم میگیم میگن بنویسید مکتوب کنید اما دریغ از یک پیگیری تنها مراکزی که مجوز دارند زیر تیغ بازرسی هستند…
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
1
2
سلام مجدد : تا زمانی که دارندگان مدرک دامپزشکی از دانشگاههای کشور به رسمیت شناخته میشود و‌حق دخالت در درمان و سایر امور دامپزشکی را دارند .. احدی نمی تواند انها را از حرفه دور نگهدارد . هیچ تفاوتی در حال حاضر بین دارندگان مدرک دامپزشکی از نقطه نظر اجازه درمان و سایر امور دامپزشکی وجود ندارد و سازمان نظام دامپزشکی حق دخالت در وضعیت دارندگان مدرک دامپزشکی نخواهد داشت .
لطفا پاسخ دهید
|
Germany
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
1
3
آقای محترم وقتی واسه پول دارن الکی هزاران دانشجو کاردان و کارشناس و ارشد و پی اچ دی در دولتی و آزاد میگیرن و شغل قانونی و حیطه مشخص واسش تعریف نکردند طرف چهار سال با هفت سال رفته لیسانس دامپزشکی و ارشد دامپزشکی گناهش چیه ؟ ............ از وزارت علوم و سازمان دامپزشکی بپرسین وظیفه کاردان دامپزشکی ،کارشناس بهداشت و بازرسی گوشت ،کارشناس ارشد بیوشیمی دامپزشکی یا حتی پی اچ دی بیوشیمی یا ویروس شناسی دامپزشکی چیه؟ چرا جهاد کشاورزی و فنی حرفه ای و علمی کاربردی دارن بهداشتیار دامپزشکی دانشجو میگیرن ! ؟ چرا فدراسیون سوارکاری تهران داره بهداشتیار دامپزشکی تربیت میکنه؟ با مجوز کی ؟ بعد حیطه قانونی کار این دانشجوها چیه مگه جوانی و زندگیشون رو مفت بدست آوردن ویا هزینه تحصبلشون و ایندشون رو ؟ چرا فقط موقع تمدید شماره نظام دامپزشکی و یک میلیون هزینه واسه دوسال پیرادامپزشکی جزو خانواده دامپزشکی هست و موقع تصویب قانون و مشخص کردن حیطه شغلی جزو خانواده دامپزشکی نیست و میشه علوم دامی و کشاورزی !؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
طرف چکار کنه ،چهارسال ،شش سال رفته زحمت کشیده یا بیشتر حتی تو رشته های پیرادامپزشکی ولی از لحاظ قانونی شغلی واسش تعریف نکردند بره دزدی کنه ؟ خودکشی کنه ؟ از دیوار مردم بالا بره ؟ شما که گفتین چرا درمانگر غیر مجاز داریم شما بفرما پیرادامپزشکی معنیش چیه ؟ این شش تا دانشکده پیرادامپزشکی در نقاط مختلف کشور چیه ؟ قوانین چرا چیزی در مورد رشته های پیرادامپزشکی ندارن؟ شمایی هم که دیسلایک میزنی یا خیلی بیکاری یا از شرافت و انسانیت دور شدی چون صحبت چند هزار نفر دانشجو و فارغ تحصیل پیرادامپزشکی هست ،چرا باید دختر یا پسری که از کاردانی دامپزشکی شروع کرده و تا پی اچ دی رفته ،ده دوازده سال زحمت کشیده بخاطر خلا قانونی بخاد بره اسنپ یا فروشندگی؟زیاد هست از این مثال ها
نظر شما
ادامه