کد خبر: ۷۷۸۹۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از فعالیت کارشناسان بازدید صدور پروانه نظام دامپزشکی:
یا خود ارباب رجوع باید کارشناس را ببرد و بیاورد یا اینکه باید مبلغی را تحت عنوان ایاب و ذهاب پرداخت کند. ما سعی می‌کنیم که با خودروی خودمان برویم و مبلغی را به عنوان هزینه ایاب و ذهاب در نظر می‌گیریم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بعد از گذشت بیش از یک دهه، قرار است که آزمون اخذ گواهی‌نامه کارشناسی صدور پروانه‌های نظام دامپزشکی استان‌ها با هدف انجام امور مرتبط با ماده ۵ قانون نظام جامع دامپروری و نیز ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی از سوی سازمان نظام دامپزشکی برگزار شود. تمدید مهلت ثبت نام برگزاری این آزمون در روزهای اخیر بهانهای شد تا به بررسی سازوکاری که پیش از این برای کارشناسیها انجام گرفت، بپردازیم.

سازوکار بازدید چیست؟

«مواردی که باید تحت بازرسی و بازدید قرار گیرد، توسط کارگروه مربوطه به کارشناسان ابلاغ میشود که میتواند شامل بازدید از دامداری صنعتی، روستایی و... باشد.» این را «دکتر مجید دلگشایی» یکی از کارشناسان بازدید نظام دامپزشکی استان تهران به حکیم مهر میگوید: «ما از مکان مورد نظر بازدید میکنیم و در فرمهایی که به همین منظور تدارک دیده شده، موارد مدنظر و چکلیست را بازرسی میکنیم. چکلیست را پر و تصاویر مورد نیاز را تهیه میکنیم و آن را به کارگروه مربوطه ارجاع میدهیم. در نهایت شورای نظام تصمیم میگیرد که اگر نواقصی است، برطرف کند و آیا پروانه صادر شود یا خیر؟»

وی با اشاره به اینکه شاخصههای بازدید کارشناسان به این بستگی دارد که چه چیزی از ما بخواهند، تصریح میکند: «آیتمهای شاخصهها در پروندههای صنعتی و پروندههای روستایی با یکدیگر متفاوت است. در پروندههای روستایی کمی حساسیت کمتر است، اما به طور کلی همه اینها دستورالعملهایی است که سازمان دامپزشکی نوشته و به نظام دامپزشکی داده و باید عملیاتی و اجرا شود.»

سازمان نظام دامپزشکی درصدی را بابت حق نظارت کسر میکند

دکتر دلگشایی درخصوص تعرفههای بازدید خاطرنشان می کند: «سازمان نظام بابت هر کیس درصدی را تحت عنوان حق نظارت کسر میکند. دریافتیها به شکل موردی است و بستگی به بازدیدی دارد که انجام میدهیم. هزینه بازدید طبق تعرفههایی است که سال به سال ابلاغ میشود که مثلا بابت هر بازدید، این مبلغ پرداخت شود. ما از ارباب رجوع میخواهیم که مبلغ را به حساب ما واریز کند و سپس ما بازدید را انجام میدهیم. در واقع فیش واریزی هم باید به همراه گزارش بازدید در سامانه بارگزاری شود.»

هزینه اسنپ زیاد است و با خودروی شخصی میرویم

وی درخصوص نحوه ایاب و ذهاب کارشناسان بازدید میگوید: «یا خود ارباب رجوع باید کارشناس را ببرد و بیاورد یا اینکه باید مبلغی را تحت عنوان ایاب و ذهاب پرداخت کند. کارشناس اگر بخواهد از آژانس و اسنپ استفاده کند، هزینه او زیاد میشود، لذا ما سعی میکنیم که با خودروی خودمان برویم و مبلغی را به عنوان هزینه ایاب و ذهاب در نظر میگیریم.»

دکتر دلگشایی در پایان در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آزمون پیش رو چیست؟ اظهار میکند: «من نمیتوانم در این خصوص اظهار نظر کنم، چون مجری اداری نیستم و صرفا یک کارشناس هستم که در قالب قرارداد کار میکنم. اما در استان تهران ما سه نفر کارشناس هستیم که به صورت ثابت این کار را انجام میدهیم و پروانه دیگری هم نداریم. در واقع پروانه کارشناسی که برای ما صادر شده، حقوق دیگر را از ما گرفته است. کارشناسی از دید ما یک کار سخت است که همواره باید در رفت و آمد باشیم و روحیات خاص خود را میخواهد. اینکه آزمون میتواند مفید باشد یا نه، بستگی به استانهای مختلف دارد. شاید در بعضی استانها مفید باشد اما ظرفیت استان تهران با توجه به اینکه مسافت زیادی ندارد، محدود است.»

پیشنهاد غیرمتعارف داشتم اما تا به حال تهدید نشدم

یکی دیگر از کارشناسان بازدید استان تهران معتقد است که انجام کارشناسیها بیشتر بر مبنای اعتماد است و تا به حال از ما سوال و امتحانی گرفته نشده بود و فعالیت ما بیشتر بر اساس تجربه بوده است: «در واقع مراجعات ما بر اساس پروندههایی است که ارجاع میشود. در این میان پروندههای صنعتی هر چهار سال یک بار و پروندههای روستایی هر سه سال یک بار انجام میشود.»

وی با بیان اینکه یک کارشناس از زیرساختهای واحد بازدید میکند، تصریح میکند: «شاخصههای بازدید بستگی به این دارد که واحد پرورش ماهی، گاو شیری و گاو گوشتی باشد یا طیور تخمگذار، مادر، گوشتی و غیره. برای دامداریهای صنعتی و شیری، شیردوشی بر اساس ظرفیت، برای گوسالهدانی بر اساس تعداد مولد، مسائل ضدعفونی کننده، نحوه ورود و خروج پرسنل و بازدیدکنندهها و قرنطینه و... صورت میگیرد. در نهایت نتیجه به شکل کتبی و همراه با عکس در سایت سماک بارگذاری یا به رئیس کمیسیون تحویل داده میشود که در کمیسیون ارزیابی و نتیجه به شخص متقاضی اعلام میشود.»

این کارشناس بازدید با اشاره به اینکه معمولا نحوه برخورد واحدها با فرد کارشناس مناسب است، خاطرنشان میکند: «به هر حال دست آنها زیر ساطور است و مجبور به خوشرویی هستند. در این میان برای بنده پیش آمده که درخواست غیرمنطقی داشته باشند اما تا به حال من را تهدید نکردند. پرداختیها نیز بر اساس تعرفهای که سازمان به عنوان کارشناسی در نظر گرفته، به حساب کارتی که ارائه میکنیم پرداخت میشود و مقداری هم به عنوان هزینه رفت و آمد به آن اضافه میکنیم؛ یک پورسانتی هم خود سازمان از ما میگیرد.»

عدم شفافیت منابع، نقطه کور آزمون است

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آزمون پیش رو چیست؟ اظهار میکند: «ما اصلا نمیدانیم رفرنسهای آزمون چیست و آیا در مورد مجموعه قوانین نظام دامداری و دامپروری هست یا نه، اما این یکی از نقاط کور این آزمون همین است که رفرنس آن مشخص نیست. از نظر بنده قصد دارند که نحوه گزینشی خود به خودی را ببندند و یک درگاهی گذاشتند که سایرین هم معترض نشوند که رفقا و دوستان خود را به کار گرفتهاند، مثلا بگویند بر اساس این آزمون، گزینش و ظرفیت فلان استان، مثلا پنج کارشناس یا مثلا سه کارشناس نیاز داریم.»

این کارشناس در پایان میگوید: «با توجه به شرایط استان تهران، شاید در هفته پنج یا شش بازدید به هر کارشناس برسد که با توجه به هزینه بازدید فکر نمیکنم کم باشد و تا به حال کسی شاکی نبوده که بگویند نمیرسیم. در نهایت اگر میخواهند امتحان بگیرند، منابع و مشخصات آن را بگویند و به یکباره نگویند که هفته آینده امتحان است.»

 


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
5
ولی ما در استان .. به دلیل ضببط سی کیلوگرم گوشت دام حاصل از کشتار غیر مجاز از رستوران توسط مقامات شهرستانی خارج از سازمان مورد تهدید و توهین قرار گرفتیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
1
1
قبل از آزمون و گزینش بهتره هر استان ظرفیت سنجی بشه، مهمتر از نتیجه آزمون اینکه فرد کارشناس جدید از نظر اخلاقی خصوصا اخلاق حرفه ای و ... بررسی بشه چون اگه فردی باشه که به یه سری اصول اخلاقی و حرفه ای پایبند نباشه تمام دردسرهایش برای رئیس و دبیر استان و درنهایت مجموعه سازمانه، امیدوارم انتخاب ها و گزینش ها آگاهانه و روشنفکرانه باشه، بعنوان یک فرد باتجربه در زمینه صدور پروانه معتقدم حداقل دو سال طول می‌کشه که یک فرد صفر کیلومتر بیاد و تو صدور پروانه تقریباً از آب و گل دربیاید و تمام زحمت و بعدش ریسک های این بر گردن استانه، در نهایت پیشنهاد میکنم قسمتی از نمره گزینش به شورای استان ها که نماینده و منتخب بخش خصوصی هستند اختصاص داده بشه.
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
3
بنده کارشناس بازدیدهستم وتوسط متقاضی تهدیدشدم،چون حکم تخریب بنای غیرمجازش اومده بود
درهمه ردیف های شغلی دامپزشکی به جزکارشناسی امکان تهدیدوارعاب دامپزشک وجود داره
اما مسئله مهم ناکفایتی نظام دامپزشکی به عنوان پشتوانه دامپزپشکان وهمینطور ناکفایتی درحل مسائل و مشکلات درون قشری هست
نظام دامپزشکی که یک سازمان مردم نهاد هست وبه دست خوده ما دامپزشکان تاسیس شده تا مشکلاتمون رو بر طرف کنه امروزه
به معبدآمون تبدیل شده
وفقط فعالیت ها واقدامات ما رو روندشون رو با تاخیر مواجه میکنه وسرمایه وپول دامپزشکان رو هدر میده
امروز یک دامپزشک حتی بخواد آب هم بخوره باید در ساندا پول پرداخت کنه
آیا این نظام دامپزشکی همون نظامی هست که برای راحت شدن امور دامپزشکان تاسیس شد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
2
سلام دوستان
طبق قانون دامپزشکان میتونند شرکت ممیزی ثبت کنند
که حداقل از ۳ نفر هیت مدیره شرک۲نفر دامپزشک باشه
و با وجود شرکت ممیزی دامپزشکی در هر استانی
نظام دامپزشکی اجازه دخالت در صدور و بازدیدهای اماکن دامی رو نداره
و حتی این آزمون هم نباید برگذار بشه
شرکت های ممیزی باید کارشناس موظف استخدام کنند
و بازدیدهای مربوط به استانشون رو انجام بدن
فقط نظام دامپزشکی
و اداره کل وظیفه نظارتی دارند
و بر بازدیدها و روندشون ناظر هستند
روزگاری نظام دامپزشکی تشکیل شد که کمکی به بزرگ تر شدن سفره دامپزشک ها کنه و مشکلات صنفی وغیر صنفی دامپزشکان رو حل کنه
ولی امروز نظام دامپزشکی به عنوان یک رقیب برایما دامپزشکان شده
چرا نظام دامپزشکی باید این همه درامد از مجل بازدیدهای ماده ۲ و۵ داشته باشه
این پول ها کجا و در چه محلی خرج میشه
نظام دامپزشکی شده یک معبد آمون که رقیب دوستان بخش خصوصی هست
و بجای اینکه اجازه بده که دامپزشکان شرکت های ممیزی ثبت کنند و در هر استان تعدادی دامپزشک در این حوزه مشغول بشند حتی نمیاد اطلاع بده که چند سال هست طبق قانون نظام دامپزشکی حق انجام بازدیدها رو نداره و در صورتی که در استانی شرکت ممیزی دوستان دامپزشک ثبت کنندباید بازدیدها وپروانه ها روبه بخش خصوصی تحویل بده
طبق قانون نظام دامپزشکی باید در هر شهرستان مثل دفاتر نظام مهندسی کشاورزی دفتر داشته باشه
و در حال حاضرکارشناسان نظام دامپزشکی باید دفتر جزا داشته باشند طبق دستورالعمل
و با وجود شرکت ممیزی کلا باید پرونده ها به شرکت های استان ها تقدیم بشه
ولی متاسفانه نظام دامپزشکی که سردمدار
قشر دامپزشک هست خودش بخاطره منافع مالی قانون شکنی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
اینکه نظام دامپزشکی باعث نارضایتی همه شده درسته اما دوست عزیز این مواردی که گفتین طبق قانون نظام دامپزشکی هست، همچین مواردی در این قانون وجود ندارد. شاید قانون دیگری منظورتونه؟ لطف کنید عنوان قوانین و مواد مربوطه رو دقیق ذکر کنید.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
0
بنده یکی از کارشناسان منطقه ........... در امر صدور پروانه هستم؛ متاسفانه به دلیل بی تدبیری مسـﺋولان فعلی نظام دامپزشکی استان و با افزودن غیر منطقی و بدون نیاز سنجی استانی کارشناسان جدید، صرفه اقتصادی این حرفه برای کارشناسان استان، کاهش یافته است؛ البته به دلیل بی توجهی نظارت سازمان مرکزی نظام دامپزشکی، زمینه برای جولان رییس شورای نظام استان در این راستا هموار شده است. همچنین به دلیل فشار از سوی نمایندگان مجلس، فرمانداری و جهاد کشاورزی استان .......... و همراهی رییس نظام دامپزشکی استان، کار تا مرحله اخراجم به دلایل واهی پیش رفته است.
نظر شما
ادامه