کد خبر: ۷۸۲۵۳
تعداد نظرات: ۶۴ نظر

حکیم مهر: یک فعال محیط زیست گفت: وقتی نهادها و سازمان‌های مربوطه فکری برای معضل سگ‌های ولگرد نمی‌کنند باید قبول کرد افزایش آنها برای بسیاری از شهروندان ایجاد مزاحمت کرده و منجر به اینگونه اقدامات می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چند روز پیش، کلیپی در فضای مجازی منتشر شد و فردی را نشان می‌داد که با بستن یک قلاده سگ به خودرو و کشاندن حیوان بی‌زبان بر روی زمین، موجب آزار آن شد و امروز محسن صبری‌پور فرمانده انتظامی گلبهار از شناسایی و دستگیری عامل این حیوان آزاری خبر داد.

 این واقعه موجب شد تا به منظور شناسایی علل بروز این رفتارها و راهکارهای جلوگیری از آن، با یک فعال محیط‌زیست در شهرستان چناران و گلبهار به گفت وگو بنشینیم.

«علی وطن‌دوست» گفت: در بروز این‌گونه اقدامات مجموعه‌ای از علت‌ها دخیل است و متأسفانه برخی افراد عصبانیت‌شان را بر حیوانات خالی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت جامعه‌ای عصبانی داریم، افزود: هرچند کار این فرد بسیار اشتباه بوده و باید با شهرداری و محیط‌زیست تماس می‌گرفت تا نسبت به جمع‌آوری این حیوان اقدام کنند، اما وقتی نهادها و سازمان‌های مربوطه فکری برای معضل سگ‌های ولگرد نمی‌کنند باید قبول کرد افزایش آنها برای بسیاری از شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کند.

این فعال محیط‌زیست، عدم فرهنگ‌سازی در جامعه را یکی دیگر از دلایل بروز این‌گونه اتفاقات دانست و تصریح کرد: در این خصوص تاکنون چندین جلسه با شورای شهر و شهرداری، حامیان و تعدادی از شهروندان گلبهار داشتیم اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: حامیان فقط شعار می‌دهند و آرمان‌گرایانه صحبت می‌کنند و از سویی ابزار و توان کافی ندارند و فقط توقعاتی دارند مبنی بر اینکه پولی برای ایجاد پناهگاه به آنها داده شود، اما از سوی شهرداری‌ها و شوراهای شهر چنین حمایتی نمی‌شوند که بخواهند در این خصوص هزینه کنند.

وطن‌دوست گفت: متأسفانه تعداد زیاد سگ‌های بلاصاحب مانع از این است که شهرداری و شورای شهر بخواهد برای ساماندهی و مدیریت هزینه‌های کلان و در سطح گسترده عقیم‌سازی را انجام دهد.

ضرورت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب

این فعال محیط‌زیست افزود: این در حالی است که هنوز کارشناسان محیط‌زیست نتوانسته‌اند به تصمیمی برسند که باید در خصوص سگ‌های ولگرد چه اقدامی انجام دهند. از یک سو عقیم‌سازی نیاز به اعتبار دارد و از سوی دیگر اگر تصمیم به معدوم‌سازی باشد با حامیان حیوانات مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: بارها با حامیان حیوانات در این خصوص صحبت داشته‌ایم اما قانع نشده‌اند، اکنون وجود سگ‌های بلاصاحب تبدیل به معضل شده و امکان عقیم‌سازی در این سطح و یا ساخت پناهگاه وجود ندارد و چاره‌ای جز معدوم‌سازی خاموش که حیوان زجر نکشد، نداریم.

وطن‌دوست با بیان اینکه هرچند بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کنیم اما فعالان محیط‌زیست معتقدند خداوند به این حیوان جان داده و ما حق نداریم جانش را بگیریم، بیان کرد: اگر این‌گونه است خداوند به مرغ و گوسفند هم جان داده ولی ما آنها را می‌کشیم و می‌خوریم چون نیاز داریم.

وی اظهار کرد: در وضعیت فعلی جامعه، نیاز است سگ‌های بلاصاحب ساماندهی شوند زیرا این حیوانات به حیات‌وحش، سلامت اجتماع و محیط‌زیست آسیب می‌رسانند.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه بسیاری از جانداران در حیات‌وحش به دلیل وجود سگ‌های ولگرد در معرض خطر هستند، عنوان کرد: سگ‌های بلاصاحب برای سیر کردن خود به گونه‌های دیگر حمله می‌کنند.

وی گفت: وجود این تعداد سگ در سطح شهر از سویی موجب عصبانیت شهروندان می‌شود و بعضاً شاهد این‌گونه رفتارهای غیرانسانی هستیم و موجب تحریک عواطف جامعه می‌شود و مهمتر اینکه انسانیت ما را زیر سؤال می‌برد.

برخورد قاطعی با حیوان آزارها نمی‌شود

این فعال محیط‌زیست عنوان کرد: به عنوان یک فعال محیط‌زیست معتقدم برای یک بار باید در این خصوص تصمیم درستی گرفته شود و تکلیف سگ‌های ولگرد مشخص شود، اگر می‌توانیم در سطح گسترده عقیم‌سازی کنیم وگرنه باید تصمیم دیگری گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: همه باید پای کار باشند و تصمیم قاطع و درستی گرفته شود، اگر این اتفاق نیفتد هر روز شاهد افزایش رفتارهای حیوان آزاری‌ها خواهیم بود.

وطن‌دوست همچنین در خصوص رفتار افرادی که این‌گونه اقدام به حیوان آزاری می‌کنند، گفت: متأسفانه برخورد قاطعی با این افراد نمی‌شود، مگر اینکه به طور موردی مدعی‌العموم ورود داشته باشد و در اکثر موارد چشم‌پوشی می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز فیلم کشیدن این سگ بر روی زمین و اتفاقاتی نظیر این به واسطه فضای مجازی بیشتر دیده می‌شود اما این موارد در گذشته هم بوده ولی چون این فضا نبوده کسی مطلع نمی‌شده است.

وجود ۲ میلیون سگ ولگرد در کشور

وی با بیان اینکه امروزه باید از سایر کشورها که در خصوص مهار جمعیت سگ‌های ولگرد موفق بودند الگو گرفت، تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی بالغ‌بر ۲ میلیون سگ ولگرد در کشور داریم که البته آمار غیر رسمی بسیار بیشتر از این است.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه امروز بسیاری از سگ‌های بلاصاحب به دلیل ابتلا به بیماری، برای سلامت انسان‌ها به یک تهدید جدی تبدیل شده‌اند، عنوان کرد: چاره‌ای جز معدوم کردن سگ‌های بلاصاحب به روش کارشناسی شده نداریم، در این خصوص باید احساسات را کنار بگذاریم و با منطق تصمیم بگیریم.

غذا دادن به سگ‌های ولگرد هم نوعی حیوان آزاری است

وی در ادامه غذا دادن به سگ‌های ولگرد را هم نوعی حیوان آزاری دانست و افزود: چون نمی‌توان همیشه به سگ بلاصاحب غذا داد عملاً امید واهی می‌دهیم و چرخه زجر آلودی را به وجود می‌آوریم.

این فعال محیط‌زیست گفت: اینکه به صورت مقطعی چند مرحله به سگ غذا بدهیم جز تحمیل یک زندگی زجر آلود نه تنها کمکی نمی‌کنیم بلکه خیانت هم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هرچند این حیوان آزار در گلبهار دستگیر شد اما اگر بخواهیم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم باید همه به وظایف خود درست عمل کنیم، افزود: عموم در همه موارد همیشه به درستی تصمیم نمی‌گیرند در این موارد باید از نظر کارشناسان مرتبط و متخصصین استفاده کرد.

وطن‌دوست همچنین بر فرهنگ‌سازی در سطح جامعه تأکید و بیان کرد: حق نداریم جانور را این‌گونه آزار دهیم و تکرار این رفتارها در جامعه نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی درست صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: در این خصوص مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ... همه باید پای کار بیایند و هر کس در حد خودش اقدام کند، اما راه درست این است که حاکمیت یک بار یک تصمیم قاطع بگیرد.

زباله گاه‌ها بزرگترین مرکز تکثیر سگ‌های ولگرد در جامعه

وطن‌دوست با بیان اینکه جامعه ما در موضوع سگ‌های ولگرد یک غده سرطانی دارد که باید درد و هزینه آن را به جان خرید تا جراحی کرد، گفت: اگر هر کس، به وظایف خودش به درستی عمل کند عملاً شاهد این‌گونه اتفاقات و حیوان آزاری‌ها نخواهیم بود.

وی در ادامه بزرگترین مرکز تکثیر سگ‌های ولگرد در جامعه را زباله گاه‌ها دانست و افزود: زباله گاه‌ها بهترین مکان برای سگ‌های ولگرد هستند.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: باور ندارم کسی به نام حامی حیوانات که خودش گوشت می‌خورد و انواع و اقسام ظلم را در حیوانات می‌بیند و حیواناتی مانند موش، مگس و سوسک را در خانه می‌کشد بعد مدعی حمایت از سگ‌های ولگرد باشد.

وی اظهار کرد: تنها کسی می‌تواند حامی حیوانات باشد که به هیچ حیوانی حتی به مگس و سوسک در داخل خانه آسیب نمی‌رساند و حتی گوشت نمی‌خورد، تنها کسانی می‌توانند حامی حیوانات باشند که اصلاً گوشت نمی‌خورند و هیچ حیوانی را آزار نمی‌دهند.

وطن‌دوست با بیان اینکه امروز تعداد سگ‌های ولگرد بسیار افزایش یافته حال آنکه باید توازن در این‌گونه جانوری برقرار شود، گفت: متأسفانه برخی حامیان به جای تصمیم عقلانی حرف‌های ناشایستی می‌زنند.

 

انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
25
45
همه جا پر از سگ ولگرد شده
دلیل افزایش ناگهانی این سگها افراد سودجو و کلاهبرداری هست که به ظاهر ادعای دفاع از حقوق حیوانات رو دارن
اگر ازشون بپرسید حقوق حیوان یعنی چی معنیش رو نمیدونن قطعا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
43
38
باسلام
باتوجه به آمار بالای سگ های بلاصاحب در کشور پیشنهاد می گزدد مسئولین بررسی و راهکاری جهت صادرات سگ به کشورهای آسیای شرقی که از گوشت سگ استفاده می کنند پیدا کنند .
صادرات هم مشکل سگ های بلاصاحب را حل می کند و هم می تواند ارز آوری برای کشور داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
ببخشید تا امروز کدوم ارز بدست ملت رسید که اینبار ارز سک برسه ..کمی تفکر بد نیست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
33
50
بسیارخطرناک شدن. بایدجلوگیری کنن اززیادشدنشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
26
38
س همه این حیوانات حق زندگی دارن کسی حق ندارد جان انها را بگیرد چون زیاد شدن مشکل از فرهنگ و عدم مدیریت جلوی حیوان ازار ها به شدت باید گرفته شود تا بفهمن با قانون طرفن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
توهم مثل اونهای که ازترست شبها بیرون نمیری ببینی که چقدر سگهای ولگرد هستند یااینکه دم از مبازه با حیوان ارازی میزنند یک روز توهم میگی چرا رسیدگی نمیکنند وسگها جمع کنند
آهو
|
Croatia
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
18
35
بهترین راه کار عقیم سازی هست در غیر اینصورت با کشتن سگ ها گناهی بزرگتر از این وجود نداره ایا درست خانواده های فقیر وروستای تعداد زیادی بچه به دنیا می آورند یا بچه‌ای کار روز به روز داره زیاد میشن پس بخاطر این مشکل آنها هم باید مرگ خاموش بشند این چه نظری هست وقتی بودجه تعین شد برای سگ های بلاصاحب باید خرج خودشون بشه عقیم سازی مثل کشور های دیگه تو کشور ما اگر کسی مجرم بود باید اعدام بشه،بلاصاحب بود باید کشتار بشه واقعا مااز نظر فکری و فرهنگ صد سال از کشور های دیگر عقب هستیم کشور ما نیاز به مغز های خلاقانه دارند نه مغز های پوسیده متاسفم برای کسی که تصمیم به کشتار میگیره
پاسخ ها
محمد مهدی یک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
عقل طرفو نگاه بزرگترین گناه اینه؟ پس مردم بدبخد غزه که کودک و زن شهید میشن دسته جمعی چیه
البته کشتن موجودات از جمله سگ گناه داره اما گشتن یک انسان با شرف به مراتب از کشتن صد ها سگ گناهش بیشتره
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
طبق قانون بودجه عقیم سازی بر عهده شهرداری هست. حالا شهرداری میگه پول نداره که چاله های خیابان ها را پر کنه یا وسایل بازی داخل پارکها را تعمیر کنه و مشکلات دیگری که در سطح شهر است ، رفع کند . پس این حامیان حیوانات لطف کنند دست بودجه نگهداری و عقیم سازی و واکسن این حیوانات دوست داشتنی را پرداخت کنند. حامی بودن و عاشق حیوانات شدن که مجانی نمیشه. اگر فتوا می‌دین کشتن این حیوانات گناهه پس لطفاً هزینه نگهداری آنها را پرداخت کنید که خیلی ثواب داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
12
29
آخه کشورهای آسیای شرقی هم که گوشت سگ میخورن گوشت سگ ولگرد و آلوده که نیست
گوشت سگ هم باید یکسری شرایط بهداشتی را دارا باشه
اگه به این سگهای ولگرد دقت کنیم اکثرشون از کنه و شپش رنج میبرن و مدام خودشون رو میخارونن
خیلی از این سگهای ولگرد مبتلا به ضایعات قارچی گسترده هستن
خیلی هاشون مبتلا به گری هستند و کلا موهای بدنشون ریخته
خیلی ها دست و پاشون زخم یا شکسته هست و خیلی از عوارض دیگه که برای هیچ حامی حیواناتی مهم نیس
علاوه بر اون با توجه به بار انگلی بالای این سگهای ولگرد و پرسه زدن این سگها در مزارع و باغات صیفی جات باعث افزایش میزان الودگی فاسیولایی میشوند
علاوه بر اون باعث افزایش چشمگیر سل و بروسلوز لپتوسپیروز لیشمانیوز و خیلی از بیماریهای مشترک دیگه میشن
اصلا از همه اینا بگذریم بچه ها در کوچه و خیابون بازی میکنند به زمین دست می‌زنند، زمینی که آلوده به ادرار یا مدفوع سگهاست
حتی اگه نگهداری و پیاده روی سگها در کشورهای غربی آزاد است ولی اجازه ندارند در معابر، پارکها و .. ادرار و مدفوع کنند وگرنه جریمه می‌شوند
چون همین ادرار و مدفوع موجود در معابر عامل انتقال بسیاری از بیماریهاست

ضمن اینکه بنظر میرسه پرسه زدن این سگها باعث افزایش میزان آلودگی سگهای خانگی به دیستمپر و پاروویروس شده
و با توجه به پرسه زدن این سگها در حیات وحش باعث انتقال دیستمپر به حیوانات حیات وحش در حال انقراض، هم میشه و حتی این بیماری رو به حیوانات باغ وحش هم منتقل میکنن
بنابراین بنظر میرسه این سگها هم عامل انتقال به هم جنس های خودشون میشن هم حیوانات حیات وحش و هم انسانها و از طرفی خودشون هم زندگی پر درد و رنجی رو تحمل میکنن
پس بهتره با مرگ اسان از پرسه زدن این حیوانات در معابر و مراتع و جنگلها پیشگیری کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
15
نمیخوام از حیوان آزاری دفاع کنم چرا که همه جوره محکومه ولی مسئله‌ای که کمتر بهش توجه میشه و در این خبر تا حدی پوشش داده شده بود علت این حیوان آزاری هاست
هر چند بحث تربیتی و فرهنگ سازی بسیار مهم است ولی خیلی از این حیوان آزار ها از دست یک حیوان ولگرد مثل سگ به تنگ میان و صبرشون لبریز میشه که میان همچین حرکات زشتی رو مرتکب میشن
اگر ما از یک طرف میخوایم با حیوان آزاری مقابله کنیم باید از طرف دیگر جلوی گسترش حیوانات ولگرد و بدون صاحب رو هم بگیریم وگرنه با تنبیه یک نفر فقط به نتایج سطحی و کوتاه مدت میرسیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
7
15
بعضی‌ها با نام دفاع از حیوانات دارن به زد حیوانات کار میکنن. اطراف شهرها پر شده از سگهای ولگرد.که عده‌‌ایی با رساندن غذا باعث میشن که روز به روز جمعیت این سگهای ولگرد بیشتر بشه.
و اگر همینطور به کارشون ادامه بدن روزی میرسد که خودشون پشیمون بشن و بیان تقاضا کنن که شهرداری سگ‌های ولگرد رو از بین ببره .
به نظر من اگه این افراد توانایی نگهداری از سگ رو دارن . یا تو باغ یا ویلا . بهتره که پس از واکسن و ...
به ملک خودشون ببرن و نگهداری کنن.
در غیر اینصورت به این حیوانات ظلم میکنن.
محمد سهامیان
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
16
کنترل جمعیت سگها،مبارزه با هاری و... راهکار دارد.کشورهای همسایه ی ما ترکیه،کابل و.‌..طرح CNVR رو انجام داده اند ولی شهرداریهای کشور ۳۰ سال است که درو و تسلسل باطل رو دنبال می‌کنند.
البته در کنار این طرح،قانونمند شدن توله کشی،جلوگیری از جابجایی سگها،فرهنگ سازی در مدارس و مساجد و....ضروری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
آفرین درود بر شما کاملا درست میفرمایید???
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
15
11
چه منطق جالبی،چون مرغ و گوشت میخوریم پس باید بقیه حیوانات رو از بین ببریم،این آقا بجای فعالیت در محیط زیست بیشتر نیاز به ....... دارد،راهکار کنترل تعداد سگها کاملا مشخص هست و هزار بار گفته شد ولی ظاهرا بعضیها به کشتن علاقه خاصی دارند،اینکه دستگاهها کوتاهی کردند پس باید سگهارو بکشیم،متاسفانه اینگونه افراد ....... که خود دانشمند پنداری دارند زیادند ولی تعجب از اینست که تریبون دارند آنهم مثل حکیم مهر که تریبون دامپزشکان هست و باید عقلانی عمل کنه
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
27
21
باید همشون کشته شوند و دفن شوند چون ناقل بیماری های وحشتناکی هستند که جبران ناپذیره
پاسخ ها
ستاره
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
شدی خدا استغفرالله تو کار حدا دخالت میکنی همینه که حال روزمون هرروز بدتر میشه خدا افریده که زیر سایه بنده هاش اینا هم زندگی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
ستاره خانم تونمیخواد از سگها دفاع کنی نکند سگ داری خدایش اینقدر به سگت میری به عزیزانت میرسی
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
9
19
هر کس حیوان آزاری میکنه یا به خاطر پول آدم عوضی و کثافت است و ........‌‌‌‌‌‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
دمت گرم
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
12
23
در سرزمینی که با حیواناتش ظلم شود دعاها هیچ وقت به اسمان نخواهد رسید.به خودتون تا حالا نیومدید که این‌همه بلا و بدبختی سرمون میاد اه همین زبون بستهاست .با حیوانات مهربانتر باشید.لعنت بر حیوان اذار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
لعنت به حیوان ازارها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
گل گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
4
13
سلام
تمام مخلوقات حق حیات دارند شکی نیست افرادی که حامی هستن تعقل هم نیاز هست شهرها شهرداری یا گاها حامی. فقط یی سری موارد رو می بینن اکثر روستاها یکی از معضلات شون شده سگهای ولگرد قبل از هر برنامه نگهداری طیور سخت شده به محض اینکه هرکدام از مرغ بوقلمون و. بیرون از منزل برن غافل بشی چند قلاده سگ حمله واشده وسریع هرکدام ی قسمت اونو میبرن بچه کوچه میاد معضل دیگه تنها من حامی حیوان آزاری هستم شکی نیست این حیوان درنده خوی وحشیگری هم در وجودش هست از اون طرف گرسنه هم هست الان طوری شده نون هم نمی خورن عادت کردن به گوشت ایا اون ماکیان که چند تا سگ بهش حمله ورشدن بچه هم نگاه میکنه وحشت وجودش رو میگره اگر اون حامی بچه خودش وماکیان خودش باشه چکارری پیشنهاد میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
7
13
بجای اینکه شعار بدین سگهای ولگرد مریضی دارن مشکل ساز هستن فرهنگ رو ترویج بدین اگه سگ معظل شده جمع آوری نمیشه بخاطر بی کفایتی مسولین هستش که فقط به فکر راحتترین کار کشتن هستن این همه ادم معتاد دزد ارازل اوباش مواد فروش افغانی وغیره تکلیف اینا باکیه آدم آمنیت نداره کنار دریا یا تو کوچها تنها بره اینا رو کی باید جمع آوری کنه این ما آدما معظل شدیم نه سگها سگ اگه یه لقمه غذا بهش بدی یکبار دم تکون میده وفادار بهت ولی آدما حیف اینایی که هم ابن سگهارو به ماشین میبندن یه مشت ........ هستن آدم نیستن کاش یکم از وفامحبت سگ تو آدما بود
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
7
9
اینهمه پول توی این کشور حیف و میل میشه اونوقت برای عقیم کردن بودجه ندارین؟ خرج یه سال ............. رو بدین کل مشکل ( البته از شما) حل میشه .شما مگه خدا هستی که میخوای جون بگیری اونم به جرم اواره بودن
همینه که این مملکت ..........
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
10
8
ای انسانها ظلم نکنید بخدا تهش خاکه. حیوانات هم حق زندگی دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
گل گفتی
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
7
13
مقصر افراد به ظاهر متمدن هستن که بجای کمک به فقرا میرن و اطراف شهر به سگهای ولگرد غذا میدم و اکوسیستم طبیعی زندگی حیوانات را بهم میریزم. وقتی سگ ولگرد احساس امنیت داشته باشه و غذا داشته باشند زادو ولد میکنن و تعدادشون به نحو خطرناکی زیاد میشه و روزی نیست که خبر حمله سگها به آدمها و دریده شدن کودکان معصوم حاشیه شهرها بدست این سگهای ولگرد را نشنویم. گناه این بر عهده کسانی هست که با سواد کم و بی توجه به زیست شناسی به سگهای ولگرد غذا میدن. تنها چاره کشتن و کنترل اونا هست مثل کشورهای اروپا و آمریکا که همین کارو میکنن در مواقع مشابه وگرنه باید شاهد دریده شدن آدما باشیم
پاسخ ها
رها
| United States of America |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
باید برای افکار پوسیده ای مث شما افسوس خورد ک حتی کوچکترین دانشی دراین زمینه نداری ولی اظهار فضل میکنی.این خانه از پایبست ویران است.تا امثال غیرکارشناسانه شماها هست این کشور نیاز ب دشمن نداره خودمون داریم با فرمان درست کشورمون ب فلاکت میکشیم
ذکریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
شمایی که از کشورهای اروبایی هیچی نمیدونی کجا سگها وحیوونا رو میکشن در کنا حیوانات وحشی زندگی میکنند حق کشتن حیونا رو ندارند حیواناتی مثل خرس پلنگ گوزن الگ بهش میگن گرگ مار در کشور هندوستان میمون فیل وگرگها هیچ کدوم حیونا رو نمیکشن مار که میاد خونه هاشون می گیرن می برن تو طبیعت رهاش میکنن گوزنها وخرسا میان تو خونه هاشون هیچ کاری با حیونا ندارن ببرا میان تو حیاط خونهاسون سگا رو میکشن ولی اجازه ندارن حیونا رو بزنن شمایی که میگی کشورهای اروپایی حیوانرو کشتن هیچ کس حق کشتن حیونات رو نداره این فقط ایران که حیونارو قتل عام میکنن .......... بعد از دم از انسان دوستی واز مهربانی با حیوونا حرف میزنند شیرای توی قفس وببرای توی قفس رو می کشن بعد مخان به سگهای ولگرد زبون بسته رحم کنند ...............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
10
5
بنظر من اینارو سالی یکی دو مرحله بگیرند و صادر بکنند به کشورهای همچون چین وغیره که از گوشت و پوستشون استفاده می‌کنند بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
برادر من چین هنوز اونقدر گدا نشده که سگ ولگرد در انگل ایران رو وارد کنه
اونها اگر چه گوشت سگ میخورن ولی برای خودشون احترام قائلند.
ما همین گوشت و لبنیات خلال و استاندارد خودمون رو نمی‌تونیم صادر کنیم همه برگشت میخورن بدلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و کیفی اونوقت گوشت سگ ولگرد ؟؟؟
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
9
7
با سلام حیوانات حق زندگی دارن خدا افریده لعنت به حیوان ازار و فکر اشتباهش لعنت به حیوان ازار خدا ازشون نگذره که به مخلوقات خدا رحم ندارن سر خودشون و عزیزاشون بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
کرور کرور ماهی خلیج فارس رو دادین چین بخوره
کلا نسل کشی کرد کسی صداش در نیومد حیوان آزار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
ستاره حواست باشه تو احتمالا از خانواده دامپزشکان و تحصیلکرده هستی اما این طرز صحبت کردن شبیه پیرزن بیسواداست که از سر نادانی یا ناتوانی فقط نفرین میکنن
میثم از شهرری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
11
بنظر من کار تخصصی وعلمی نیاز داریم خارج ار عاطفه و تعصبات. هرجه سریعتر بازم اقدام بشه بازم خیلی دیره.
کل روستاها و اطراف شهرها شده از سکهای بلاصاحب
من خودم شاهد بودم اطراف کلاردشت این سکهای ولگرد یک سگ صاحبدار دا برای یک لحظه بی توجهی صاحبش جطوری دریدن و از کسی کاری بر نیامد.
ترحم بیش از اندازه ستم هستش بر دیگران حتی خودش
جبار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
1
10
این یخهای ولگرد نه شهرداری قبول می کنه جمع کنه نه دهیاری مسخره بازی چیه جمع کنید این سگهارا
مسعود ندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
8
2
بعضی جاها وجود سگ های بزرگ به برخی نقاط زیبایی خاصی می بخشد ،با این زیبایی های خدادادی و طبیعی بازی نکنیم،مگر اینکه مثلا هاری داشته باشد که باید درمان شود در غیر اینصورت می‌شود تصمیمات مناسب تری گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
سگ هار رو درمان کنیم؟؟؟
دلت میاد سگ هار که آب دهنش میچکه که خییییلی زیباست
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
4
5
....................... متاسفانه هیچ موجودی خطرناکتر و ظالمتر از انسان نیست.
مهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
7
1
همین کار کردم که خدا رحم نمکنه سگ بی زبون برو بالا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
چی زدی؟
خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
3
2
سلام خب این سگهای ولگرد رو جمع کنن و یه چند هفته مراقبت کنن وبه کشورهای آسیای شرقی که گوشت سگ میخورن صادر کنن هم معضل اینا حل میشه هم .............
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
4
4
بهترین کار رو کرده وقتی شهر داری جواب گو نیست باید این کار رو انجام دادا
کشتن این سگ ها از شیر مادرش حلال تر بود
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
3
بااینگونه رفتارها مقابل چشم بچه ها اینگونه رفتارهای خشونت آموز با حیوانات آینده را برای بچه ها چطور پیش بینی می کنید آیندگان در مورد ما چه قضاوتهایی خواهند داشت
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
2
7
بخاطر حماقت یک عده تیپ دوستدار حیوانات که بیشتر دوستی خاله خرسه حساب میشه و کمبودای خودشونا ابنطوری با حمایت بی الکی پر میکنن تا یه گندی بالا نیاد ول کن ماجرا نیستن
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
0
8
سلام به نظر من باید بعضی از مسوولینی که کارشون رو درست انجام نمیدن به ماشین ببندن تو کوچه ها اون حیوون بیچاره که گناهی نداره فقط باید درست مدیریت بشن
سها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
3
3
لعنت خدا بر کسی که حیوانی رو به هر روشی آزار بده.اونها مخلوق خداوند هستند و حق زندگی دارند
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
4
1
در این زمانه که مردم نمی تونن خودشون رو سیر کنن. چه برسه به سگها. بهتر به همین چین صادرکنند.که همشون سگ خورنند
محمد مهدی دو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
2
4
سریع تر این سگ های ولگرد از محیط انسانی باید دور شوند لطفا اقدام کنید کم به بچه های خردسال و کدوک حمله نکردن این معضل اگر درست نشه بعد ها به دردسر تبدیل میشه
??ع
|
Poland
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
3
3
خواهش میکنم.ظلم به این حیوان مظلوم نکنیت عاقبت خوشی نداره به خدا قسم دعای هیچ حیوانی پیش خدا گیرا تر از سگ نیست شما همش میگیت فلان شهر سگ حمله به آدم کرده چرا نمیگیت فلان شهر ارازل و اوباشاش از هر درنده ای بدتره باید سرکوب کرد.این حیوان یه تکه نون خشک بهش بده دیگه ازش نترس ولی اون دست تا آرنج عسل بکن تو حلقش ببین چه خبره اونوقت میفهمی که ما داریم چه حق نا حقی میکنیم ولی ازش بی خبریم .
جانان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
1
2
من هم موافقم باید سگهای نازنین مدیریت شوند این همه اسمولگرد اسمی به این زشتی نمی‌دانم چه از خدا بی خبری این اسم رو روی این موجودات خدا گذاشته
حداقل بگین سگهای بومی
بهر حال ما اسم خودمون رو آدم یا انسان میذاریم درحالی که از تمام موجودات بی رحم تریم نمیتونیم بگیم فقط شهرداری باید کاری کنه یا مقصره
باید مردم و شهرداری ها و مسولین همه دست به دست هم دهیم تا کنیم ایران را آباد
هرکسی هر کاری از دستش می‌آید انجام دهد یا اینان مدیریت شوند
بیشترین تقصیرها گردن کسانیست که می‌توانند و دل نمی‌دهند اگر رسانه ها یا مسولین در هر منطقه و دیار و روستا و هر شهر یه فراخوان بزنند بخدا که همه پا جلو می‌گذارند و کمک می‌کنند حتی اون حیوان آزار از خدا بی خبر هم تلنگری بر وجدان نداشته اش، می‌خورد و کمکی می‌کند
هر کسی که مالی هرچند کم می‌تواند کمک می‌کند دیگری قدمی دیگری قلمی و همه دست به دست هم دهیم کنیم ایران را آباد و به عبارتی حمایت کنیم این بی زبون ها رو و در هر محدوده ایی کسی زمینی بیکار یا ساختمانی بدون استفاده داشته باشد یا دامپزشکان بسیاری هستند که حاضرند رایگان انجام وظیفه کنند یا حتی دامپزشکان که دوره طرحشان را می‌گذرانند د ر دانشکده شان ازشان با عنوان یک درس و نمره بخواهند تعدادی سگ را درمان یا عقیم و رسیدگی کنند خیلی سریع این مشکلات به بهترین شکل و انسانی ترین حالت حل می‌شود و بقول دوستمان فرزندانمان هم هموزش صحیح حیوان دوستی می‌گیرند و ما هم وجدان خاموش و نداشته مان به حرکت می‌افتد
التماس تفکر و التماس مهربانی و التماس انسانیت ?????
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
2
2
لعنت به افکار ...... این دو پاها که میگن باید سگ ها را بکشید و آزار بدید اونا حق زندگی دارن اگه اونا ناقل بیماری هستن این دو پا ..... هم از اون بیشتر بیماری پخش می‌کنه منظورم انسان نبود منظور من دوپا است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
6
0
از کشور چین برای این سگهای ولگرد کمک بخواین اونا میدونن چکار کنند ظرف ۶ ماه یک سگ ولگرد باقی نمیمونه
تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
4
1
این همه مخالف حیوان ازاری .این همه فعال محیط زیست.بیشترمردمم دوس دارن هرچه زودتر جمع اوری بشه .شهرداری ودولت که لیاقت نداره کاری بکنه .مخالف ها دست به جیب بشن توهرشهر ی زمین بگیرن برای نگه داری .حیوان دوست ها هم غذاشون وتامین بکنن .یااقیم سازی بکنن .یاسگهارودرمان بکنن وصادرات.من خودم مخالف حیوان ازاری هستم .ولی دوس ندارم خودم یاهمسایه وهم وطنم ازبیرون رفتن ترسی داسته باشه یابراش اتفاقی بیوفته .
شجاع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
3
بهترین کار اینکه تو کار خدا دخالت نکنید،بهتره هرکسی دست از دروغ گفتن و کارهای ناشایست دزدی اختلاس و ... برداره تا صاحب اصلی همه این موجودات و دنیا زمام امور رو به دست بگیره
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
4
............. واژه ولگرد مختص اون آدمهایی هست که توخیابونها و بیابونها در حال عیاشی اند و زباله ریزی و تخریب محیط زیست، وگرنه سگها ازهزاران سال پیش با انسانها دوست بوده اند...
پاسخ ها
غریب آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
درود بر شما ..
رویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
0
3
حیوانات حق زندگی دارن طبعیت مال اوناست نباید وحشیانه برخورد کرد
aaa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
3
0
به چین صادر کنید از در امد نفت بالاتره
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
اونایی که میگن فقط حیوانات خطرناک هستن درواقع از خطرناک بودن خوده انسان بی‌خبرند
هرکسی وجدان داشته باشه حکم بر نابودی حیوانات زبون بسته نمیده
علی شفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
فقط صادر شود البته با شرایط لازم کشورهای شرق اسیا
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
0
0
اون سگهای با وفا و مهربان که هر کدوم از اونا به هزار انسان می ارزه نیومده به منطقه زندگی ما . ما رفتیم تو منطقه زندگی اونا . هر روز با شهرک سازی و شهر سازی جدید داریم محل زندگی اونا رو تصرف میکنیم و این حیوان آزاری شدید در ایران تاوان سنگینی داره که داریم یواش یواش تاوان میدیم ...................
نظر شما
ادامه