کد خبر: ۷۸۶۷

حکیم مهر -  سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف سفالوسپورین‌ها در حیواناتی مانند گاو، مرغ و بوقلمون را تابع دستورالعمل سخت‎گیرانه جدیدی کرد.

هدف از صدور این دستورالعمل، مقابله با مصرف غیرمنطقی و خودسرانه سفالوسپورین‌ها در حیواناتی که فرآورده‎های غذایی آنان به مصرف انسان می‎رسد بیان شده است.

FDA امیدوار است با صدور این دستورالعمل و اعمال تدابیر سخت‎گیرانه گامی عملی در جهت مقابله با مقاومت دارویی میکروب‌ها در انسان بردارد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‎ها در حیوانات مولد غذا برای انسان به منظور کنترل یا پیشگیری از بیماری‌ها و یا افزایش سرعت و کیفیت رشد حیوان (در طیور) به باکتری‎ها فرصت می‎دهد تا نسبت به این دسته از داروها مقاوم شوند و این مقاومت به انسان هم در طول یک زنجیره غذایی سرایت نماید.

سفالوسپورین‌ها دسته‎ای از آنتی‎بیوتیک‎ها هستند که برای درمان عفونت‌های مختلف باکتریایی در اندامهای مختلف بدن مانند حلق، گوش، ریه، سینوس‎ها و پوست استفاده می‌شوند و خود را به عنوان جانشینی مؤثر برای پنی‎سیلین در برخی بیماران مطرح نموده‌اند.

پزشکان از این دسته داروها به طور عمده برای درمان ذات‎الریه، عفونت‌های بافت نرم، عفونت پای مبتلایان به دیابت و عفونت دستگاه ادراری استفاده می‎کنند.

اگر سفالوسپورین‎ها در درمان این بیماری‎ها مؤثر نباشند، پزشکان مجبور به استفاده از داروهای دیگری خواهند بود که کم اثرتر هستند و عوارض جانبی نامناسبی هم دارند.

بر اساس دستورالعمل جدید FDA مصرف سفالوسپورین‎ها در حیواناتی که مصرف غذایی برای انسان دارند به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها ممنوع است و تجویز برخی داروهای این دسته که صرفاً برای درمان بیماریهای انسان یا حیوانات خانگی تأیید شده‎اند هم نباید در حیوانات مولد غذا صورت گیرد.

این دستورالعمل همچنین بر رعایت دقیق دوز، تعداد موارد استفاده ، دوره درمان و روش تجویز این دسته از داروها تأکید نموده است.

بنابراعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف سفاپیرین (cephapirin) که مقاومت میکروب‌ها به این داروی قدیمی چندان مطرح نیست از شمول این دستورالعمل خارج است.

همچنین حیواناتی مانند اردک و خرگوش هم از این دستورالعمل استثناء شده‎اند.

 

نظر شما
ادامه