کد خبر: ۷۹۳۸

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی از متوقف شدن توزیع کود شیمیایی یارانه‌ای برای این بخش از تولید خبر داد و گفت: علیرغم اینکه42 هزار تن سهمیه کود شیمیایی یارانه‌ای برای تولید ماهیان گرمابی در نظر گرفته شده بود تاکنون حدود 18 هزار تن از این میزان تامین شده و ادامه توزیع نیز متوقف شده است.

حسن آقازاده با اشاره به این‌که تامین نهاده‌های موردنیاز این بخش از جمله کود شیمیایی در انحصار دولت بوده و باید وزارت جهاد کشاورزی آن را تامین کند، اظهار کرد: با وجود این‌که انبارهای شرکت‌های خدماتی حمایتی استان‌ها مملو از کود شیمیایی است و تولیدکننده به آن نیاز دارد، این نهاده تامین نشده است.

وی افزود: طبق وعده معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود با آغاز کشت پاییزه کود شیمیایی آبزی‌پروری نیز تامین شود اما این وعده اجرایی نشد.

آقازاده با انتقاد از شفاف نبودن سیاست تامین نهاده‌ها، تصریح کرد: به دلیل عدم تامین به موقع کود شیمیایی به عنوان تغذیه آبزی‌پروری، امسال با افت وزن محصول و کاهش 20 درصدی برداشت ماهیان پرورشی مواجه شده‌ایم که این امر باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است.

به گفته وی سال گذشته ماهیان گرمابی با وزن بیش از یک و نیم تا دو کیلوگرم صادر می‌شدند که امسال وزن آن به یک کیلو و 100 تا یک کیلو و 600 گرم کاهش یافته است و وزن مطلوب و بازار پسند این محصول را از دست دادیم.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرمابی گفت: این درحالی است که رقبای ایران ماهی پرورشی را 1.5 برابر وزن محصول صادراتی ایرانی در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

آقازاده اظهار کرد: سال گذشته 28 هزار تن ماهی گرمابی به قیمت کیلویی 3.8 دلار به کشورهای عراق، کره، دوبی و آسیای میانه صادر شده است که بیشترین ارزآوری را در بخش شیلاتی ماهیان گرمابی به خود اختصاص دادند.

وی خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته 127هزار تن ماهی گرمابی در کشور تولید شده است که 97 هزار تن آن توسط بخش خصوصی به بازار عرضه شده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان گرمابی گفت: علیرغم این‌که طبق ماده 28 قانون بودجه 90 تمام بدهی‌های معوقه تولیدکنندگان باید بخشوده و اصلی بدهی آن‌ها به پنج سال تقسیط شود، بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل بخش کشاورزی این قانون را اجرایی نمی‌کند.

گفتنی است؛ ‌استان‌های خوزستان، مازندران،‌ گیلان و گلستان چهار استان عمده تولید و پرورش ماهیان گرمابی در ایران هستند.

 

 

نظر شما
ادامه