کد خبر: ۸۰۵۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، مازندران، خراسان رضوی، فسا، خوزستان و کرمان

 

برگزاری نشست تشکل های انجمن کارفرمایان کشتارگاه طیور در اداره کل دامپزشکی استان یزد


نشست انجمن کارفرمایان کشتارکاه های طیور در اداره کل دامپزشکی یزد برگزار شد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل استان دامپزشکی یزد ضمن اعلام این مطلب گفت : با توجه به ضرورت ایجاد تشکل های صنفی به منظور انسجام، هماهنگی بیشتر بین مدیران عامل و مسئولین مرتبط، ایجاد بازار رقابتی سالم، بهبود شرایط اقتصادی حاکم و در نتیجه ارتقاء سطح بهداشت جامعه، جلسه تشکیل انجمن کارفرمایان کشتارگاه صنعتی طیور استان با حضور مدیران عامل مربوطه در محل اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.

دکتر محمد رضا صادقپور افزود : پس از بحث و تبادل نظر با موافقت کامل حاضران در نشست، اعضاء هیئت مؤسس مشخص و نماینده شرکت جهت پیگیری مراحل کار به ادارات مرتبط معرفی شد.

 

----------------------------

 

صدور مجوز بهداشتی ترخیص انواع نهاده های خوراک دامی وارداتی یکی از وظایف مهم دامپزشکی است
 
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت : در راستای وظایف نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بر انواع فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام و طیور، اداره کل دامپزشکی مازندران در سال جاری اقدام به صدور 179 فقره گواهی بهداشتی ترخیص برای انواع نهاده های خوراک دام از قبیل جو دامی ، ذرت ، سبوس گندم ، کنجاله آفتابگردان ، کنجاله کلزا و گندم دامی نموده است .

دکتر مجید مختاری افزود : صدور مجوز بهداشتی ترخیص کالا ( انواع نهاده های خوراک دامی ) یکی از وظایف مهم دامپزشکی است و این اداره کل نیز بر اساس قوانین موجود و ضوابط سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری برای بیش از 352 هزار تن از انواع نهاده های خوراک دامی مجوز بهداشتی ترخیص صادر نموده است .

وی مبداء واردات اینگونه نهاده ها را کشورهای  اوکراین ، روسیه و قزاقستان و از طریق بنادر تجاری شمال کشور اعلام کرد.

 

----------------------------

 

تولید 37 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز درکشتارگاه های دام خراسان رضوی


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از تولید 37 میلیون و 350 هزار کیلوگرم گوشت قرمز در این استان خبر داد.
معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت : دامپزشکی استان براساس رسالت سازمانی خود مبنی بر پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و نیز نظارت بر سلامت فرآورده های خام دامی مورد استفاده در سبد غذایی خانوار، نظارتی همه جانبه از مزرعه تولیدات دامی تا سفره خانوار بر کلیه مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی داشته که از جمله این اماکن، کشتارگاه های دام است که طی 9ماهه اول امسال، کارشناسان دامپزشکی مستقر در این واحدهای تولیدی ضمن ضبط کامل و موضعی 1727 راس دام بیمار، از ورود 132 هزار کیلوگرم گوشت حاصل از این دام ها که غیرقابل مصرف بوده جلوگیری و نسبت به معدوم نمودن آن اقدام های لازم را انجام داده اند.
دکتر جواد اعلمی، دام کشتار شده در کشتارگاه های استان را طی مدت یادشده، 859 هزار راس دانست و یادآور شد: علیرغم وجود تنها 3 کشتارگاه صنعتی در خراسان رضوی، گوشت حاصل از دیگر کشتارگاه های استان تحت نظارت کامل بهداشتی کارشناسان دامپزشکی این اداره کل قرار دارد و هیچ گونه نگرانی از بابت مصرف فرآورده های خام دامی حاصل از اینگونه کشتارگاه ها وجود ندارد و امید می رود تا در آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی، شاهد افزایش تعداد کشتارگاه های صنعتی دام و کاهش واحدهای سنتی دراین حوزه در استان باشیم.
وی با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی زائران و مجاوران حریم رضوی به رویکرد دامپزشکی استان در جهت حمایت از تولید محصولات سالم تر اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر مرغ که تمهیدات لازم برای عرضه بدون مصرف آنتی بیوتیک آن انجام شد برنامه هایی در دست تدوین است تا دیگر فرآورده های خام دامی نیز وارد چرخه تولید بدون مصرف آنتی بیوتیک شوند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان از کلیه شهروندان خواست نسبت به نظارت همگانی بر بهداشت عمومی توجه داشته باشند و در صورت مشاهده موارد تخلف در مراکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در مشهد، با شماره تلفن‌های 7250025و 7250035(شبکه دامپزشکی مشهد)، 1512(پیامگیر اداره کل)، سامانه پیامک اداره کل به شماره 30001905 و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.

------------------------------

 

یکصد و نود هزار راس دام در فسا علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند


 در دی ماه امسال توسط بخش خصوصی و دولتی فسا از توابع استان فارس 190 هزار راس گوسفند علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان فسا با اعلام این مطلب گفت : هم اینک حدود 380 هزار راس گوسفند در این شهرستان وجود دارد که به دلیل کمبود واکسن فقط 60 درصد گوسفندان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند .
دکتر فرزین سلیمانپور بیان کرد: هم اینک اقدامات مورد نیاز برای واکسیناسیون مابقی گوسفندان توسط این اداره در دست پی گیری است .

وی همچنین گفت : درادامه طرح تشدید نظارت بربهداشت عمومی 34 پرونده قضایی درخصوص زنده فروشی طیور به دادگستری این شهرستان ارجاع شد که مورد بررسی قرار گرفته واحکام آن نیز صادر شده است .

سلیمانپور اضافه کرد: هم اینک 13 پرونده دیگر در همین زمینه در نوبت رسیدگی قرار دارد. وی ادامه داد: در چارچوب اجرای این طرح نیز دراین شهرستان 10 دستگاه پرکنی غیرمجاز جمع آوری شده که با حکم دادگاه ثبت و ضبط شده است .

وی گفت: به شهروندان توصیه می کنیم که از خرید مرغ زنده از از افرادمتفرقه ای که مبادرت به زنده فروشی طیور می کنند اجتناب و مرغ مصرفی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی شده از کشتارگاه های مجازکه تاریخ مصرف نیز بر روی آنها درج شده است ، تهیه نمایند. 
شهرستان فسا در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی شیراز، واقع شده است.

 

--------------------------------

 

بازدید مسئولین بهداشت و صدور پروانه شبکه های دامپزشکی خوزستان از کارخانه خوراک دام کارون رامهرمز


مسئولین بهداشت و صدور پروانه شبکه های دامپزشکی خوزستان از کارخانه خوراک دام کارون رامهرمز بازدید کردند.

رییس شبکه دامپزشکی رامهرمز با اعلام این خبر گفت : در این بازدید گروهی که حدود 40 نفر از مسئولین بهداشت و صدور پروانه های شبکه های دامپزشکی استان بهمراه ریاست و کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل حضور داشتند ، از قسمت های مختلف کارخانه خوراک دام ، طیور و آبزیان رامهرمز و مراحل تولید دان بازدید کردند .


دکتر حقیقی افزود : پیش از این بازدید جلسه ای در خصوص بازرسی بهداشتی و نحوه انجام بازدید به منظور صدور پروانه تشکیل شد و دکتر دلیلی رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان مطالبی در این خصوص به حاضرین ارائه نمود.

 

--------------------------------

 

معدوم‌سازی طیور در راستای مقابله با بیماری‌های مسری در کرمان


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور‌، آبزیان‌، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی شمال استان کرمان گفت: معدوم‌سازی طیور در راستای جلوگیری از انتشار بیماری‌های مسری انجام شود و این موضوع را باید به دقت پیگیری کرد.

دکتر آمنه زینلی در نشست با مسئولان دامپزشکی شمال استان کرمان با اشاره به دستورالعمل ابلاغی از سوی رئیس سازمان دامپزشکی کشور و توضیح بندهای مهم آن از رؤسای شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها درخواست کرد در زمان معدوم‌سازی صرفا به دیدگاه فنی توجه و از معدوم‌سازی براساس درخواست مرغدار یا تصمیمات احساسی که صرفا منافع مرغدار را در آن منظور کرده‌اند، خودداری کنند.
وی همچنین هدف از معدوم‌سازی را صرفا جلوگیری از انتشار بیماری‌های مسری اعلام و از رؤسای شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها درخواست کرد، این موضوع را به دقت پیگیری کنند.
دکتر مینا قاضی‌زاده مشاور مدیرکل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی نیز با اشاره به نحوه صدور پروانه‌های بهداشتی اماکن دامی به ویژه دامداری‌های روستایی به موضوع مشاغل خانگی اشاره و درخواست کرد، انجام این موضوع برابر با مقررات و ضوابط موجود انجام و از صدور هرگونه موافقت برای واحدهای نگهداری انواع طیور خوددار کنند.
وی با اشاره به ضرورت رعایت فواصل بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری‌ها خواستار نظارت جدی‌تر بر کشتارگاه‌های طیور شد.
دکتر مهدی رفیعی رئیس اداره قرنطینه و امور بین‌الملل نیز با تأکید بر دقت لازم در زمان ثبت گواهی تخلیه در سیستم نرم‌افزاری قرنطینه از تمام‌ روسای شهرستان‌ها درخواست کرد، پس از اطمینان از کشتار دام‌های حمل شده به مقصد آن شهرستان گواهی تخلیه را صادر کنند.
وی با تأکید بر هماهنگی بین شهرستان‌ها در زمان صدور گواهی‌های بهداشتی حمل گفت: ضرورت دارد درخواست صدور حمل دام به صورت مکتوب از سوی شهرستان‌های مقصد به شهرستان‌های مبدا ارسال و سپس شهرستان‌های مبدا اقدام به صدور مجوز حمل برای دام‌های بومی کنند.
دکتر مریم کاظمی‌نیا رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماری‌های دامی با اشاره به تعداد کانون‌های بیماری‌های دامی در استان طی 10 ماهه سال جاری و اعلام میزان کانون‌های بیماری بروسلوز‌، تب برفکی‌، شاربن علامتی‌، هاری‌، آبله‌، اکتیما و ... خواستار توجه ویژه شهرستان‌ها به انجام اقدامات قرنطینه‌ای و عملیات مایه‌کوبی علیه بیماری‌های دامی براساس بخشنامه‌های ارسالی شد.
وی با اشاره به مشاهده بیماری‌هایی همچون ‌HJS، شاربن‌، هاری و شاربن علامتی که اخیرا و به ترتیب در شهرستان‌های بردسیر‌، انار‌، ارزوئیه و بم گزارش شده، خواستار اعلام سریع موارد مشابه و در صورت شیوع به شخص مدیرکل و به اداره بررسی‌ها شد.

نظر شما
ادامه