کد خبر: ۸۰۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - یک متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با اشاره به این که چربی موجود در شیر، مفید نیست، گفت: اگر از شیر محلی استفاده می‌کنید، حتما سرشیر آن را جدا کنید.

دکتر اکبر نیک پژوه با بیان این که استعمال دخانیات از جمله عوامل خطرزا اما قابل کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی است، عنوان کرد: استعمال دخانیات به اشکال گوناگونی ممکن است سیستم قلبی و عروقی را دچار اختلال کند.

وی ادامه داد: پارگی لایه داخلی سرخرگ‌ها از جمله عوارض قلبی و عروقی ناشی از مصرف سیگار و ابتلا به سرطان دستگاه گوارش، سرطان ریه و سرطان دهان از جمله عوارض غیرقلبی ناشی از مصرف سیگار هستند. بنابراین لازم است یک عزم جدی در ترک سیگار ایجاد شود.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با بیان این که اصلاح تغذیه ناسالم نیز در کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است، اظهار کرد: باید توجه داشت چربی شیر از نوع چربی اشباع است. به همین خاطر باید از لبنیات و شیر کم‌ چرب استفاده کرد.

وی افزود: اگر از شیرمحلی و بسته بندی نشده استفاده می‌کنید، حتما سرشیر آن را جدا کنید.

نیک پژوه چاقی دور شکمی و اضافه وزن را عامل دیگر خطرزای دیگری دانست و گفت: توصیه می‌شود دور کمر در مردان از 102 سانتی متر و در زنان از 88 سانتی‌متر بیشتر نباشد. در همین راستا، داشتن فعالیت جسمانی کافی به منظور کاهش چربی‌های مضر و افزایش چربی‌های مفید لازم است. 30 دقیقه ورزش روزانه که می‌تواند در بازه‌های زمانی 10 دقیقه‌ای و با فاصله انجام شود، توصیه می‌شود. ضمن آن که ورزش می‌تواند به حفظ روحیه و کاهش استرس و تنش‌های عصبی به فرد کمک کند.

به گفته این متخصص طب پیشگیری، استرس‌ها و تنش‌های عصبی نیز از جمله عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

وی در پایان تاکید کرد: انجام چکاپ‌های منظم طبق دستورالعمل‌های معتبر پزشکی جزو مواردی است که لازم است هر شخص در زندگی‌اش به آن توجه کند. اندازه گیری فشارخون حداقل دو سال یکبار در افراد سالم بالای 18 سال، ضروری است. ضمن ان که مردان حتما از 35 سالگی به بالا و زنان از 45 سالگی به بالا آزمایش چربی خون بدهند. البته افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری‌ها را دارند از سنین پایین‌تر انجام آزمایشات و غربالگری‌ها را آغاز کنند.

گفتنی است تاکنون بارها دامپزشکان نسبت به استفاده از شیر محلی و فله هشدار داده‌اند و مردم را نسبت به خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند تب مالت آگاه نموده‌اند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
0
0
... منظور ایشان، پس از جوشاندن شیر بود. در صورت جوشاندن که مصرف شیر محلی مشکلی ایجاد نمی کند.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
0
1
بنده خدا گفته اگر استفاده می کنید و نگفته بروید استفاده بکنید!! ضمنا احتمالا آنقدر فکرش روی چربی متمرکز بوده که تب مالت توی ذهنش نیامده است!! و یادش رفته بگوید بجوشانید و بعد چربی آن را بگیرید. البته تا آنجا که من می دانم چربی های شیر درصد عمده اش هم از نوع مدیوم چین تریگلیسرید( تریگلیسرید زنجیر متوسط) هستند که خطرشان از چربی های اشباع و زنجیر بلند، کمتر است. ضمن اینکه میزان اسید چرب ترانس آن هم حدود 5 درصد است. در مورد چربی شیر نباید خیلی مردم را ترساند. هر چند رعایت احتیاط برای سنین میانسالی به بالا در این مورد خوب است.
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
0
0
یک متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با اشاره به این که چربی موجود در شیر، مفید نیست، گفت: اگر از شیر محلی استفاده می‌کنید، حتما سرشیر آن را جدا کنید.
توصیه بالا کاملا صحیح است اگر به کلمه اگر توجه فرمایید
دامپزشکان عزیز حتما با توجه به بافت جمعیتی ایران آگاه هستند که بیشتر مردم در روستاها و حتی شهرستانها از شیر محلی استفاده می کنند و برای آنها توصیه به استفاده از شیر با چربی 1% چه مفهومی می تواند داشته باشد. برای یک فرد روستایی جدا کردن سرشیر از شیر در حقیقت همان کم کردن درصد چربی شیر است که برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی توصیه می شود. و این البته مسلم است که با جوشاندن شیر از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله تب مالت جلوگیری شده و البته سرشیر آن نیز جدا می شود. دکتر نوری
نظر شما
ادامه