کد خبر: ۸۱۰۷

حکیم مهر - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از برگزاری جلسه‌ای در این کمیسیون برای بررسی مشکلات مرغداران با حضور مقامات مسئول خبر داد و گفت: در این جلسه عنوان شد که 225 میلیارد تومان از افزایش هزینه مرغداری‌ها پس از هدفمندی یارانه ها جبران نشده است.
 کاظم فرهمند اظهار داشت: جلسه کارگروه بررسی مشکلات مرغداران در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور اتحادیه مرغداران گوشتی، تخم‌گذار، اعضای هیئت‌مدیره، مدیرکل امور دام طیور وزارت جهاد کشاورزی و نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این جلسه به منظور بررسی مشکلات مرغداران به ویژه در زمینه عدم دریافت یارانه و عدم اجرای کامل بسته حمایتی انجام شد.

به گفته فرهمند، در این جلسه نمایندگان تولید کنندگان اعلام کردند یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن تولید مرغ در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ سقف تولید و نیز افزایش آصادرات است.

فرهمند با استناد به اظهارات اتحادیه مرغداری‌ها گفت: به دلیل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در صورتی که تولید کنونی مدیریت نشود و یا بسته‌های حمایتی به درستی اجرا نشود نه تنها اهداف وزارت جهاد کشاورزی در برنامه پنجم توسعه تحقق نمی‌یابد بلکه احتمال کاهش تولید نیز هست.

وی افزود: همچنین اتحادیه‌های مرغداران انجام ناقص بسته حمایتی تحویل گندم ارزان‌ قیمت و نیز کم بودن پیشرفت اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در مرغداری‌ها را در ایجاد مشکلات مرغداری‌ها موثر دانستند.

فرهمند گفت: به گفته آنها تاکنون دولت ۷۷۰ هزار تن از بسته حمایتی یک میلیون تنی گندم را در اختیار آنان قرار داده است و 230 هزار تن هنوز باقی‌مانده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به گفته نمایندگان مرغداری‌ها تفاوت قیمت حامل‌های انرژی قبل و بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور ۳۰۰ میلیارد تومان بوده در حالی که دولت تنها 75 میلیارد تومان یارانه در قالب تسهیلات و بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: در این جلسه نماینده مرغداران از پرداخت با تاخیر و ۷ الی ۸ ماهه پول آنها توسط مرکز پشتیبانی امور دام خبر دادند و اعلام کردند این مرکز حمایتی از آنها در زمینه تنظیم بازار نمی‌کند.

فرهمند گفت: در این جلسه اتحادیه‌های مرغداران انتظار داشتند دولت با کاهش تعرفه صادراتی و نیز در تصویب بودجه جایزه صادراتی به این بخش کمک کند.
اخیرا دولت برای صادرات یک کیلوگرم مرغ 500 تومان جایزه صادراتی تعیین کرده و هنوز محل این بودجه تعیین نشده است، اتحادیه مرغداران تامین این بودجه از محل 230 هزار تن گندم باقیمانده از بسته حمایتی یک میلیون تنی را پیشنهاد داده است.

وی گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت بالایی در تولید مرغ و تخم‌مرغ و اشتغال در این بخش دارد که اگر موارد گفته شده انجام شود می‌توان بازارهای جهانی و منطقه‌ای را در دست گرفت.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: قرار شد جلسه دیگری با حضور وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برای تصمیم‌گیری در این بخش صورت گیرد.

اخیرا اتحادیه‌های مرغداران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور این مشکلات را مطرح کرده بودند.

گفتنی است کاظم فرهمند نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس رئیس این جلسه بوده است.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه