کد خبر: ۸۱۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بافت، خراسان جنوبی و بوکان

 

رئیس دامپزشکی بافت خبر داد :
توزیع داروهای دامی در مناطق محروم بافت


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: همزمان با دهه فجر و به منظور افزایش رفاه دامداران روستاهای محروم و دور افتاده اکیپ‌های دامپزشکی با حضور در این مناطق اقدام به توزیع داروهای رایگان و سمپاشی می‌کنند.
سمیه صادقی اظهار داشت: دامپزشکی در نمایشگاه معرفی مشاغل که به مناسبت گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در حال برگزاری است، حضوری فعال دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت افزود: در غرفه این اداره تلاش شد، حرفه دامپزشکی به نحو مطلوبی به بازدیدکنندگان معرفی و لوازم کار در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

صادقی بیان داشت: در این نمایشگاه سعی شد اقدامات مؤثر صورت گرفته از سوی شبکه دامپزشکی از ابتدای سال جاری تا کنون برای آگاهی سایر بازدید کنندگان به نمایش در آید.

وی تصریح کرد: دامپزشکان در مقابل سلامت جامعه مسئول هستند و هرگونه سهل‌انگاری موجب به خطر افتادن سلامت مواد غذایی و در نتیجه آن سلامت عموم مردم می‌شود و این بیانگر مسئولیت سنگینی است که بر دوش دامپزشکی قرار دارد.

صادقی اذعان داشت: دامپزشکی بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری در تولید داروها و واکسن‌های دامی و همچنین در زمینه کنترل بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک داشته است.

وی افزود: به مناسبت گرامیداشت این ایام‌الله و به منظور افزایش رفاه دامداران روستاهای محروم و دور افتاده اکیپ‌های دامپزشکی با حضور در این مناطق  اقدام به توزیع داروهای رایگان و سمپاشی می‌کنند.

مراکز خصوصی درمانی شهرستان بافت 12 بهمن مصادف با آغاز دهه فجر دام‌ها را به صورت رایگان ویزیت کردند.

 

-------------------------

 

راه‌اندازی میز خدمت در دامپزشکی بم

 

مسئول شبکه دامپزشکی بم گفت: میز خدمت در شبکه دامپزشکی بم راه‌اندازی و آماده خدمت به شهروندان است.

مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف دولت و به منظور انجام خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان از آغاز این هفته میز خدمت در شبکه دامپزشکی بم راه‌اندازی شده است.

وی راه‌اندازی این طرح را از مصادیق بارز تکریم ارباب رجوع دانست و تصریح کرد: تسریع در خدمت‌رسانی به مردم و صرفه‌جویی در وقت از جمله اهداف راه‌اندازی میز خدمت است.

---------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:
اقدامی برای جمع‌آوری دامداری‌های شهری صورت نگرفته است


مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی وجود دامداری در محدوده بافت شهری را یک معضل بهداشتی دانست و گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای جمع‌آوری دامداری‌های سطح شهر صورت نگرفته است.
محمد رضایی در جمع مدیران بخش بهداشت و درمان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: ساماندهی این بخش نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوط دارد.

وی تصریح کرد: وجود دامداری در مناطق شهری تبعات بهداشتی را در پی دارد که لازم است بیش از پیش به این مسئله توجه شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش سرد را یکی از ضروریات این بخش عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو لازم است که کشتارگاه‌ها به پیش سرد مجهز شوند.

رضایی ادامه داد: اگر این امکان در کشتارگاه‌های سطح شهر فراهم شود می‌توان گوشت را 24 ساعت در این فضا نگهداری کرد و میکروب‌های احتمالی در این مدت زمان از بین می‌رود.

*تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش سرد نیازمند اعتبار 400 میلیون تومانی

وی اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی هشت کشتارگاه وجود دارد که تنها یک کشتارگاه به پیش سرد مجهز است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی ادامه داد: تجهیز کلیه کشتارگاه‌های فعال سطح استان نیازمند اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان است.

رضایی، تجهیز کشتارگاه‌های سطح استان به پیش سرد را منوط به تأمین اعتبار موردنیاز دانست و گفت: باید مسئولان در این راستا همکاری لازم را داشته باشند تا این کار ضروری انجام شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: ایجاد پیش برد برای کشتارگاه‌های سطح استان به تصویب مسئولان رسیده است.

محمدابراهیم افشاری ادامه داد: باید اعتبار موردنیاز ساخت این پیش سردخانه‌ها تأمین شود چرا که ارتباط مستقیم با سلامتی مردم جامعه دارد.

----------------------------

 

رئیس دامپزشکی بوکان خبر داد :
سمپاشی 21 هزار رأس دام در بوکان


رئیس دامپزشکی بوکان گفت: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و حفظ بهداشت عمومی 21 هزار و 671 دام سبک و سنگین در بوکان سمپاشی شده است.
 بایزید حسن‌پور اظهار داشت: در قالب اجرای طرح محوری مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان تاکنون 85 هزار و 398 مترمربع از جایگاه‌های دامی با استفاده از 227 لیتر سم سمپاشی و گندزدایی شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه واکسیناسیون دام در مقابل بیماری‌ها تاکنون 539 هزار و 889 رأس دام سبک و سنگین واکسینه شده و یک‌هزار و 243 دام تست، یک‌هزار و 63 دام خونگیری و آزمایش شده است.

این مسئول از معدوم‌سازی 3 هزار و 600 لیتر شیر خام فاسد در این شهرستان در هفته اخیر خبر داد و افزود: این مقدار شیر خام پس از انجام آزمایشات مختلف به دلیل بالا بودن بار میکروبی فاسد تشخیص داده شد.

حسن‌پور بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی مراکز جمع‌آوری شیر خام در شهرستان تأکید کرد و گفت: با افرادی که در این زمینه دچار هر گونه تخلفی شوند برخورد جدی به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: در این راستا بیش از 935 کیلو گوشت قرمز و 1 هزار و 921 کیلو گوشت سفید آلوده معدوم‌سازی شده است.

رئیس دامپزشکی بوکان اظهارداشت : به دنبال شیوع بیماری تب‌برفکی و کنترل بیماری‌های دامی، دامپزشکی بوکان طی اطلاعیه‌ای از دامداران این منطقه خواست به مدت دو هفته از انتقال دام به میدان دواب (شنبه بازار) خودداری کنند.

حسن‌پور تصریح کرد: تب‌برفکی از بیماری‌های ویروسی مسری است که ابتدا با تب شدید و متعاقب تاول‌هایی در داخل دهان و زیر سم حیوان ظاهر می‌شود و عدم رعایت اصول بهداشتی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای دامداران این منطقه به دنبال داشته باشد.

وی بر ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه تأکید کرد و نقش فعالان عرصه دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه و امنیت غذایی را مهم توصیف کرده و تصریح کرد: در این عرصه باید دقت و هوشیاری بالایی داشت.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوکان همچنین از ممنوعیت کشتار مرغ زنده در معابر عمومی و عرضه آن به مشتریان همچنان خبر داد و گفت : با عاملان آن بشدت برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: برای حفاظت از سلامت جمعیت طیور کشور و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، ممنوعیت کشتار خارج از شبکه کشتارگاههای صنعتی همچنان برقرار است.

وی آثار آلودگی زیست‌محیطی کشتار مرغ و یا دام در معابر و جوی‌های آب و رودخانه‌ها را بسیار مخرب توصیف کرد و یادآور شد: در صورت کشتار یک دام و یا یک مرغ آلوده محیط یک شهر می‌تواند آلوده شود.

این مسئول محصولات عرضه شده از سوی کشتارگاه‌های صنعتی را کاملاً بهداشتی و مقرون به صرفه اعلام کرد و افزود:‌ دام و طیوری که در خارج از شبکه کشتارگاههای صنعتی عرضه می‌شوند، معمولاً دارای مشکلات بهداشتی هستند که بدون هیچ بررسی به مصرف غذایی مردم می‌رسد.

رئیس شبکه دامپزشکی بوکان به شهروندان بوکانی تأکید کرد: از خرید و مصرف مواد گوشتی که در خارج از کشتارگاه‌های صنعتی و شناخته شده عرضه می‌شود جداً خودداری کنند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بخش خصوصی
|
-
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
0
مگر ان استان روابط عمومی ندارد
بازنشسته
|
-
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
0
به استحضار میرساند اولا طرح محوری سالهاست تمام شده است و سمپاشیها در غیر قالب طرح انجام میشود در ثانی سوال مشخص از ریاست محترم شبکه دامپزشکی استان اذربایجانغربی این است که در حالیکه استان اذربایجانغربی دارای بالاترین تعداد دکتر دامپزشک در سطح کشور است چرا مسیول دامپزشکی بوکان یک نفر غیر دکتر است که ...........
نظر شما
ادامه