کد خبر: ۸۲۶۷

حکیم مهر - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر روند تولید واکسن در کشور از تولید تمامی واکسن‌های مورد نیاز کشور ظرف دو سال آینده خبر داد و گفت: واکسن‌های هپاتیت و «ب.ث.ژ» سال آینده آماده صادرات می‌شوند.

دکتر مصطفی قانعی در حاشیه برگزاری اولین همایش ناظران و داوران کارآزمایی های بالینی ایران و در جمع خبرنگاران گفت: شان تحقیقات و فناوری به تولید محصولات داخلی است و واردات واکسن‌ها بر عهده سازمان غذا و دارو است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه زمانبندی شده، واکسن‌های هپاتیت و «ب.ث.ژ» سال آینده آماده صادرات هستند و واکسن پنتاوالان ظرف دو سال آینده آماده صادرات می‌شود که در حال حاضر هم در ایران مورد مصرف بالایی ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی تولید واکسن‌های مورد نیاز برای کودکان از جمله واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا گفت: واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا مراحل کلینیکال ترایال(کارآزمایی بالینی ) خود را می‌گذراند که در صورت مثبت بودن جواب آن، در برنامه واکسیناسیون قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: زمانی اقدام به طراحی و تولید یک واکسن می‌کنیم که آن بیماری به دنبال رعایت بهداشت و اصول پیشگیری به یک گروه خاص منحصر شده و مخاطره آمیز شود. از این جهت یک کمیته کشوری وجود دارد که باید در مورد تولید و استفاده از یک واکسن در کشور تصمیم‌گیری کند.

 

نظر شما
ادامه