کد خبر: ۸۲۸۱

حکیم مهر - سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور در بازدید از ایستگاه تحقیقات شتر در بافق گفت: مجموعه علوم دامی کشور، استان یزد را متولی تحقیقات و پرورش شتر می‌شناسد و ایستگاه تحقیقات شتر بافق تنها مرکز تحقیقات شتر در این استان است.

دکتر هرمز منصوری در خصوص موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور اظهار کرد: این مؤسسه یکی از 23 مؤسسه تابع سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که حوزه فعالیت آن در زمینه‌های دام، طیور و زنبور عسل بوده و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی در 30 استان کشور دارای زیرمجموعه است که عمده فعالیت آن در مراکز تحقیقاتی استان‌ها بیشتر بر روی گاو، گوسفند، زنبور عسل و دام‌های بومی کشور است.

منصوری خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی که در کشور انجام می‌شود، توسط مؤسسات یاد شده ساماندهی شده و در نهایت طرح‌های تحقیقاتی که در مراکز استان‌ها مصوب می‌شوند، به اجرا در می‌آیند و این طرح‌های مصوب شده از طریق دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره ترویج در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی انجام شده، تصریح کرد: بیش از 300 طرح تحقیقاتی در سال جاری توسط این مؤسسه در حال اجراست و فعالیت‌های خوبی نیز انجام شده که این پژوهش‌ها بیشتر در حوزه دام و طیور و زنبور عسل و نژادهای بومی از جمله گاو سیستانی است.

منصوری، همچنین با بیان ویژگی‌های خاصی که در خلقت شتر وجود دارد، افزود: با توجه به تولیدات بیولوژیکی، همچنین تولید گوشت و شیر شتر، انجام تحقیقات بر روی این حیوان امروز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: بر همین اساس مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور در حال تدوین برنامه‌ای است که بتواند مجموعه فعالیت‌های مستمر و منسجمی در زمینه توسعه پرورش شتر در کشور ساماندهی کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور، جایگاه ایستگاه تحقیقات شتر بافق را خوب ارزیابی کرد و یادآور شد: مجموعه علومی دامی کشور، استان یزد را متولی تحقیقات و پرورش شتر می‌شناسد و ایستگاه تحقیقات شتر بافق تنها مرکز تحقیقات شتر در این استان است که سابقه بسیار خوبی در پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی در این زمینه دارد.

منصوری خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که برای توسعه مرکز تحقیقات شتر بافق انجام شده، انتظار می‌رود در زمینه پرورش شتر و تولید فراورده‌های بیولوژیکی از آن پیشرفت‌های خوبی حاصل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌هایی که در استان یزد به ویژه در شهرستان بافق در زمینه پرورش شتر وجود دارد، این مؤسسه در حال سیاست‌گذاری برای فعال‌تر کردن ایستگاه تحقیقات شتر بافق است.

منصوری اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب در راستای توسعه ایستگاه‌های تحقیقات شتر در کشور گامی مؤثر برای ایجاد امنیت غذایی و تأمین بخشی از گوشت مصرفی جامعه برداشته شود.

وی با اشاره به دیگر وظایف مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور گفت: این مرکز با تصویب قانون نظام جامع دامپروری کشور با همکاری مراکز اصلاح نژاد دام وابسته به معاونت تولیدات دامی می‌تواند نقش مهمی در حفظ ذخائر ژنتیکی دام و توسعه پرورش حیوانات برای تأمین امنیت غذایی ایفا کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با اشاره به خطرات جاده‌ای شتر نیز اظهار کرد: با توجه به وابستگی بسیار زیاد شتر به طبیعت و استفاده بیشتر این حیوان از منابع طبیعی و توسعه روزافزون جاده‌ها، متأسفانه هر از گاهی شاهد تصادفات جاده‌ای این حیوان هستیم.

منصوری با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از بروز این تلفات جاده‌ای، یادآور شد: به منظور کاهش این خسارات اقدام به کُددار کردن حیوانات شده است که به این صورت ضمن شناسایی حیوانات از طریق الکترونیکی تا حدودی نظارت بیشتری بر روی آن‌ها می‌شود و مکان‌های پرورش شتر به مناطقی هدایت می‌شوند که کمتر در معرض خطر قرار گیرند. البته باید گفت که به دلیل ویژگی خاص پرورش این حیوان نمی‌توان خطرات را به صفر رساند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور همچنین با اشاره به کاهش پرورش «لوک برتر» ایران تصریح کرد: یکی از اهداف دستگاه‌های اجرایی و مصرف‌ کنندگان در واقع ترویج نژادهای برتر و تولیدکنندگان مربوط به آن است که این مهم بیشتر از طریق جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود تا حدودی محقق خواهد شد.

منصوری در پایان برگزاری این جشنواره‌ها را در زمینه ترغیب دامداران مؤثر دانست و گفت: به دلیل خشکسالی‌های پیاپی سال‌های اخیر و کاهش منابع طبیعی و خوراک این دام، پرورش و تولید این حیوان سیر نزولی داشته است.

این اظهارات در حالی بیان شده که به تازگی دکتر آقامیری عضو کمیته تخصصی پزشکی و دامپزشکی صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از عدم دریافت طرح های پژوهشی در حوزه دامپزشکی انتقاد کرده است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه