کد خبر: ۸۳۰۰

حکیم مهر - سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: براساس ارزیابی‌ها در سازمان دامپزشکی کشور، استان اردبیل در سیستم ثبت اطلاعات جغرافیایی واحدهای اپیدمیولوژیک طیور حائز رتبه برتر شده و در زمره استان‌های فعال کشور نیز تقسیم‌بندی شده است.

"دکتر صادق صالحی" اظهار کرد: سیستم GIS یا سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های پرندگان و قرنطینه در تحلیل بیماری‌های مختلف طیور، مقابله و کنترل بیماری‌ها کاربرد دارد.

به گفته وی، همچنین این سامانه در ارائه آمار بسیار دقیق بیماری‌ها و اطلاع‌یابی از مسیر بیماری و اطلاع‌رسانی به واحدهای مجاور درگیر بیماری و کنترل هدفمند بیماری‌های طیور در استان کمک فراوانی می‌کند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: این سیستم برای کنترل و پایش هدفمند بیماری‌های طیور در منطقه، اطلاع‌رسانی از وضعیت بیماری‌ها در استان‌های هم‌جوار و پیش آگهی به مرغداری‌های داخل استان استفاده می‌شود.

صالحی با بیان اینکه این سیستم به صورت آنلاین به سازمان دامپزشکی کشور مرتبط است، خاطرنشان کرد: این سازمان اطلاعات داده شده به سیستم را دقیقاً رصد می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از بیماری‌ها با رعایت مقررات امنیت زیستی در پرورش طیور افزود: با رعایت این مقررات و تقویت اقدامات بهداشتی ـ قرنطینه‌ای، شیوع بیماری‌های طیور در مزارع پرورش کاهش می‌یابد و صنعت مرغداری استان پویاتر می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اطلاع‌رسانی دقیق، آموزش و بازآموزی به مرغداران و پرورش‌دهندگان طیور، کاربرد صحیح واکسن‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده، شیوه‌های صحیح ضدعفونی و کنترل تردد افراد و اصلاح ساختاری در بسیاری از واحدهای پرورش در مقوله پیشگیری از بیماری‌های طیور را بسیار مؤثر دانست و این اصول را از مهم‌ترین اصل‌های امنیت زیستی برشمرد.

صالحی گفت: در راستای کنترل بیماری‌های طیور، مرتباً واحدهای پرورش پایش و نمونه‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال 5826 نمونه‌برداری از واحدهای پرورش انجام و در زمینه مبارزه با بیماری احتمالی آنفلوانزای فوق حاد طیور از 2355 روستا بررسی و از 1541 واحد مرغداری صنعتی نمونه‌برداری انجام شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه بیماری طیور کاملاً تحت کنترل است و مشکل حادی از نظر این بیماری‌ها در سطح استان وجود ندارد، خاطر نشان کرد: صنعت طیور استان در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به ویژه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است ‌طوری که این استان هم‌اکنون از استان‌های مطرح در زمینه تولید جوجه یک‌روزه کشور است.

صالحی ادامه داد: هم‌اکنون پنج واحد کارخانه جوجه‌کشی، پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور و بیش از 350 مرغداری صنعتی اعم از گوشتی، تخمگذار، مادر گوشتی و مادر تخمگذار در سطح استان فعالیت می‌کنند که اطلاعات همه این واحدها در سیستم GIS ثبت شده است.

نظر شما
ادامه