کد خبر: ۸۴۷۳

حکیم مهر - با توجه به فراهم شدن شرایط محیطی و آغاز فصل مهاجرت ماهیان رودکوچ به رودخانه‌ها، از تاریخ پانزدهم اسفند ماه از سوی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان شهید انصاری شیلات گیلان نسبت به استقرار گروههای کاری و کارشناسی ویژه صید مولدین در رودخانه‌ها با هدف فراهم شدن امکان صید مولدین و تکثیر نیمه مصنوعی و مصنوعی ماهیان از جمله گونه ارزشمند و بومی حوزه جنوبی دریای خزر یعنی ماهی سفید اقدام شده است.

این فعالیت که هر ساله به طور تقریبی تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت با هدف بازسازی ذخایر و دست یابی به ارقام تولید گونه مذکور در سال1390یعنی تکثیر و تولید حداقل 100 میلیون لارو 60 میلیون بچه ماهی و رهاسازی آنها در منابع آبی منتهی به دریای خزرصورت می‌گیرد.

دریای خزر با دارا بودن بیش از 80 گونه از انواع ماهیان استخوانی و خاویاری یکی از مهمترین پهنه‌ها و گستره آبی موجود در جهان محسوب می‌شود که به دلیل ساختار اکولوژیک منحصر به فرد خود از گذشته‌های بسیار دور نقش قابل ملاحظه را در اقتصاد کشورهای حاشیه و تامین نیازهای معیشتی مردم منطقه ایفا کرده است. صید بی‌رویه، ایجاد موانع در مسیر مهاجرت ماهیان، تغییر ساختار اکولوژیک رودخانه‌ها، افزایش نسبی میزان آلودگی‌ها، ورود گونه‌های غیربومی و مهاجم، رشد جمعیت و ازدیاد تقاضا، همگی موجب شده اند تا میزان ذخایر موجود در این منبع آبی دستخوش تغییرات و نوسانات شدید شده و ذخایر برخی از گونه‌ها به پایین ترین حد خود تقلیل یابد.

در استان گیلان قریب به 40 رشته رودخانه به دریای خزر می‌ریزند که اکثریت قریب به اتفاق آنها (به جزء رودخانه سفیدرود) رودخانه‌های فصلی و غیردائمی بوده و در شرایط فعلی تعداد قریب به 10 رشته رودخانه در این استان از قابلیت لازم به منظور پذیرش مولدین ماهیان مهاجر دریای خزر به منظور زادآوری در فصل مناسب برخوردار هستند.

نظر شما
ادامه