کد خبر: ۸۵۲۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، لنجان، انار، فهرج و چهارمحال و بختیاری

 

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اردبیل بر لزوم گسترش همکاری با دامپزشکی تأکید کرد


در آستان عید سعید نوروز و در اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر اماکن عرضه فرآورده های خام دامی ، مدیر کل تعزیرات حکومتی بر لزوم گسترش همکاری با دامپزشکی تاکید کرد.

حمیدرضا عزیزپور در دیدار سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل با وی که در محل اداره کل تعزیرات حکومتی انجام شد ، گفت : گسترده فعالیتهای دامپزشکی در راستای ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی در جامعه کاملاً مشهود است و دامپزشکی نقش بسیار مهمی در تضمین سلامت و امنیت غذایی بعهده دارد. لذا بدون تعامل و همکاری بین بخشی و پشتیبانی سایر ارگانهای دولتی فعالیتهای دامپزشکی تکمیل نخواهد شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی به اهمیت سلامت غذا و تغذیه و ارتباط آن با سلامتی انسانها اشاره کرد و گفت مسئله غذا و دسترسی به تغذیه سالم از اولویت های اساسی و نیازهای اولیه زندگی بشری است لذا ارگانهای مرتبط با موضوع باید از همه لحاظ مورد حمایت واقع شوند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر لزوم گسترش همکاری ‏‏، آمادگی این ارگان را در رسیدگی به تخلفات بهداشتی دامپزشکی اعلام و از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دامپزشکی و تعزیرات حکومتی در آینده نزدیک خبر داد و افزود ‎؛ براساس این تفاهم نامه همکاری بین این دو ارگان تشدید می شود و علاوه بر دستگاه قضایی  قسمتی از پرونده های تخلفات بهداشتی جهت رسیدگی و صدور رأی نهایی به تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.

عزیزپور در راستای صدور دستور همکاری به کلیه شعب تعزیرات حکومتی در شهرستانها در جهت همکاری با اکیپهای سیار نظارت فنی و بهداشتی دامپزشکی و بازرسین فرآورده های خام دامی در اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی قول مساعد داد.

در این دیدار سرپرست اداره کل دامپزشکی اردبیل هم گفت: نظارت بهداشتی بر اماکن و مراکز تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی یکی از حساس ترین وظایف دامپزشکی است  و این مراکز در طول سال به طور مستمر مورد بازرسی بهداشتی قرار می گیرند تا فرآورده های خام دامی سالم و با کیفیت ، استاندارد و بهداشتی و مطمئن بدست مصرف کننده برسد.

(دکتر صالحی - نفر اول از راست)

دکتر صادق صالحی ، علاوه بر استمرار نظارت بهداشتی ، به اجرای چندین طرح تشدید نظارت بهداشتی در طول سال اشاره کرد و افزود: در ایام خاصی از سال مانند ایام عید ، با ورود میهمانان و مسافرین نوروزی تقاضا برای خرید مواد پروتئینی حیوانی و فرآورده های خام دامی افزایش می یابد که براین اساس طرح تشدید نظارت بهداشتی در قالب طرح کشوری و مطابق برنامه سراسری سازمان دامپزشکی کشور اجراء می شود.

دکتر صالحی ادامه داد: این طرح نظارتی از 22 اسفند ماه با ساماندهی 34  اکیپ ثابت وسیار در سطح استان شروع گردیده و تا
 15 فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش مجموعه دامپزشکی تضمین سلامت و بهداشت فرآورده های خام دامی در مصرف روزانه مردم است ، خاطر نشان کرد : دامپزشکی براساس رسالت سازمانی خود با افرادیکه خارج از ضوابط و موازین بهداشتی دامپزشکی با عرضه فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی موجب تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه شوند به طور جدی برخورد می کند و متهمان پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی و تکمیل فرآیند قضایی به مراجع ذیربط معرفی خواهند شد.

به گفته دکتر صالحی ، اجرای بهینه طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی برفرآورده های خام دامی ، تسریع در رسیدگی به پرونده تخلفات بهداشتی دامپزشکی و جلوگیری از اطاله دادرسی ، رسیدن به نتیجه مطلوب در حداقل زمان ممکن و کاهش تخلفات ، تعامل و همکاری بین بخشی دامپزشکی و تعزیرات حکومتی ، ایجاد وحدت رویه و رسیدن به نقطه نظر مشترک در رسیدگی به اینگونه پرونده ها  از اهداف این دیدار عنوان شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان از همکاری نزدیک ، تنگاتنگ و صمیمانه دادگستری و تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی با عوامل دامپزشکی در راستای حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه تشکر کرد.

 

-------------------------------

 

کشف،ضبط و معدوم سازی مقدار 180 کیلوگرم مرغ ،ماهی وآلایش خوراکی وغیر خوراکی تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف در لنجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی لنجان از توابع استان اصفهان گفت :  باتوجه به فرا رسیدن ایام عید و جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سود جو در این محدوده زمانی طرح ضربتی نظارت بر مراکز عرضه فراورده های خام دامی از بیستم اسفند ماه سال جاری به اجرا گذارده شد.

دکتر رنجبر افزود : تا کنون بازرسین این شبکه موفق به کشف،ضبط و معدوم سازی مقدار 180 کیلوگرم فراورده خام دام وطیور غیر قابل مصرف در سطح شهرستان لنجان شده اند و متخلفین جهت بر خوردقانونی به مراجع قضائی معرفی گردیدند. 

 

--------------------------------

 

مدیر دامپزشکی انار خبر داد:
مایه‌کوبی 1500 رأس دام علیه تب برفکی در انار


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: یک هزار و 500 رأس دام سنگین شهرستان انار بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
احمد رضایی‌نسب اظهار داشت: در مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی سال جاری یک هزار و 500 رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه این طرح از پنجم اسفند ماه جاری آغاز شد،‌بیان داشت: در این فاز تمام جمعیت گاوی در این شهرستان علیه تب برفکی مایه‌کوبی شدند.

رضایی‌نسب عنوان کرد: تب برفکی بیماری ویروسی و واگیردار است که از مهم‌ترین نشانه‌های آن وجود تاول در دهان، روی پستان و یا سم و لنگش است و می‌تواند خسارات اقتصادی زیادی را به دامداران وارد کند.

وی تصریح کرد: از دامداران درخواست داریم تا با رعایت شرایط و ضوابط قرنطینه‌ای و بهداشتی، همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی واکسیناسیون که به صورت منظم و طی یک فاز به واحدهای آنها مراجعه می‌‌کنند، داشته باشند.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد :
آشنایی دانش‌آموزان فهرجی با بیماری‌های دامی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: دانش‌آموزان مدرسه‌های این شهرستان با شرکت در گارگاه‌های آموزشی دامپزشکی با بیماری‌های دامی آشنا شدند.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: 400 نفر از دانش‌آموزان سه مقطع تحصیلی مدرسه‌های این شهرستان از سوی کارشناسان شبکه دامپزشکی آموزش‌های لازم را در زمینه بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های دامی فرا گرفتند.

وی افزود: همچنین دانش‌آموزان با توجه به آغاز سال جدید آموزش‌های لازم را برای نگهداری از ماهیان زینتی و راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری‌های آن به انسان فرا گرفتند.

بمان‌دشتی از دیگر مباحث مطرح شده در این دوره آموزشی را بهداشت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی، مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اذعان داشت: این دوره آموزشی با استقبال گسترده دانش‌آموزان این شهرستان بر گزار شد.

بمان‌دشتی گفت: امیدواریم با همکاری خوب مسئولان آموزش و پرورش برگزاری این دوره‌های آموزشی تداوم یابد.

 

----------------------------------

 

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد :
تشدید اکیپ‌های نظارت دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در نوروز 91


معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از تشدید کنترل و بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ و ماهی در ایام تعطیلات نوروزی در این استان خبر داد.
محمد اسدی اظهار داشت: 10 اکیپ سیار و ثابت در سطح این استان از تاریخ 24 اسفندماه تا تاریخ 15 فروردین‌ماه سال 91 آماده بازرسی بهداشتی از اماکن تولید و عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی است.

وی افزود: شبکه‌های دامپزشکی در سراسر این استان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و پاسخ به سئوالات بهداشتی مردم این استان است.

اسدی اضافه کرد: بر همین اساس لازم است تا مردم این استان برای تهیه فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سایر فرآورده‌های خام به مراکز عرضه مجاز این محصولات مراجعه و از خریداری این محصولات از افراد دوره‌گرد جداً خودداری کنند.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت توجه به نکات بهداشتی در هنگام خرید ماهی قرمز تأکید کرد و گفت: ماهی باید شاداب و سرحال بوده و هیچ‌گونه اختلال در حرکت نداشته باشد، باله‌های ماهی سالم باشند، هیچ‌گونه زخم و یا جراحتی بر روی بدن ماهی وجود نداشته باشد.

وی اضافه کرد: باید از دست زدن بدون دستکش بچه‌ها و افراد به ماهی یا تماس با آبی که ماهی در آن غوطه‌ور بوده به جد خودداری شود.

اسدی با بیان اینکه ماهیان آکواریومی و زینتی مزایای فراوان از لحاظ روحی و روانی دارند، گفت: این در حالی است که در صورت عدم رعایت شرایط بهداشتی می‌توانند ناقل بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و آلودگی‌های انگلی و قارچی باشند.

وی ادامه داد: ماهی قرمز باید در دمای 250 درجه سانتی‌گراد و در یک ظرف دهان گشاد با برخورداری از به ازای هر ماهی یک تا دو لیتر آب تمیز، سالم و بدون کلر با اکسیژن کافی نگهداری شود.

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تعویض مرتب آب ظرف نگهداری ماهی بدون ایجاد استرس، وجود نور مناسب در طول روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور زیاد، غذادهی اندک از دیگر شرایط نگهداری ماهی‌های قرمز در منزل است.

 

نظر شما
ادامه