کد خبر: ۸۷۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - بنا بر گزارشاتی که مردم منطقه هورامان علی‌الخصوص روستای "عباس‌آباد" و "ورگه‌ویر" به محیط زیست استان کردستان اعلام نموده‎اند، پلنگ به حیوانات و دام‌های آن‌ها حمله کرده است.

کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست استان کردستان گفت: سه قلاده از این پلنگ‌ها توسط افراد منطقه مشاهده شده است که کارشناسان ما با مراجعه به محل و مشاهده آثار آن، احتمال وجود پلنگ در منطقه تأیید شده است.

عامری‌فر افزود: ما با کار گذاشتن دوربین‌های تله‌ای و طعمه برای این پلنگ‌ها در صدد شناسایی آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شواهد امر مشخص شد که در کوهستان‌های کوسالان قطعا پلنگ وجود دارد و این پلنگ از نوع پلنگ ایرانی است که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

عامری‌فر ادامه داد: با توجه به غنی بودن زیستگاه کوسالان از لحاظ گونه‌های حیات وحش احتمال وجود حداقل خانواده چهار نفری از این پلنگ بسیار قوی هست.

کارشناس حیات وحش به وجود پلنگ ایرانی در حاشیه غربی کشور ازجمله ایلام، اردبیل و چند استان دیگر اشاره کرد و یادآور شد: با این وصف ثابت می‌شود نوار غربی کشور یعنی کوهستان‌های زاگرس زیستگاه این جانور بوده و استان کردستان در این حلقه مطرح است.

وی تصریح کرد: تأمین اعتبار، تخصیص امکانات و حمایت در سطح ملی و بین‌المللی از این گونه جانوری در حال انقراض، می‌تواند زندگی دوباره به نسل آنها را برگرداند.

عامری‌فر حمله به دام‌های کشاورزان را عکس‌العمل طبیعی این حیوان برای یافتن غدا می‌داند.

وی تأکید کرد: جبران خسارت کشاورزان برای جلوگیری از نابودی پلنگ‌ها و حفظ نسل آنها یکی از مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

عامری‌فر در مورد عملکرد محیط زیست در مقابل حفظ این حیوانات، اظهار داشت: گروه کارشناسان محیط زیست با مراجعه به محل و به خصوص آموزش کشاورزان و مردم منطقه در مورد فایده پلنگ برای کنترل جمعیت خوک‌ها که یکی از معضلات کشاورزان و بهره‌برداران میوه انار است تاحدی از تلف شدن آن پلنگ‌ها جلوگیری به عمل آمد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مژگان وفایی
|
-
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
سلام ضمن عرض خسته نباشید جهت کپی کردن مطالب از خبرگزاری ها من خبرنگاری از کردستان هستم که چندتا از گزارشاتم تو ایانا در سایت شماست که کامل ذکر منبع نکردین برای هر کدوم از اون گزارش ها روزها تلاش و زحمت صرف شده و در نظر ما مسلمانا رعایت امانت از واجباته لطفاً رعایت کنین.
با تشکر
حکیم مهر
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
0
0
بیننده محترم / منبع ذکر شده است.
نظر شما
ادامه