کد خبر: ۸۷۸۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

حکیم مهر - رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که کاهش انگیزه‌های فراگیری در دانشجویان رشته دامپزشکی چالش فراروی آموزش در این دانشکده است، گفت: مشکلات اشتغال به دلیل عدم رابطه مناسب بین فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی و نیاز بازار کار، تا حدود زیادی باعث بی‌انگیزگی و عدم بهره‌گیری مناسب از امکانات آموزشی شده‌ است.

دکتر مسعود قربانپور با بیان این مطلب عنوان کرد: در زمینه آموزش در دروس نظری مشکل خاصی وجود ندارد و با وجود امکانات وسیع، دسترسی به اینترنت، کتابخانه‌های دیجیتال و تجهیز کلاس‌های دانشکده به فناوری‌های جدید، اساتید به نحو مطلوب می‌توانند دانش خود را انتقال بدهند.

وی افزود: اما در دروس عملی که بخشی از آن به تجهیزات آزمایشگاهی مربوط می‌شود، تا حدودی با چالش مواجه هستیم. البته وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و توسعه امکانات روند صعودی قابل قبولی داشته است اما برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی لازم است بعضی تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شود.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران با بیان این‌که کیفیت امور آموزشی نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته، مشکل اصلی را میزان استفاده از امکانات فعلی عنوان کرد و ادامه‌ داد: در گذشته با وجود امکانات کم، بیشترین بهره‌برداری از فضاها و تجهیزات آموزشی صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر انگیزه دانشجویان برای فراگیری‌ کاهش یافته که این موضوع به نوبه خود ناشی از دغدغه مشکلات اشتغال آینده آن‌ها می‌شوند.

قربانپور تاکید کرد: در دانشجویان ورودی‌های قدیمی شاید یک یا دو نفر بدون انگیزه بودند اما در حال حاضر این مسئله معکوس شده و تعداد دانشجویان ضعیف بسیار افزایش یافته است؛ هرچند از نظر هوش و استعداد تحصیلی تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد اما انگیزه لازم را ندارند.

وی با تایید این‌که افزایش پذیرش دانشجو اگرچه به عنوان یک سیاست از سوی وزارت علوم پیگیری می‌شود، منجر به اشباع بازار کار و در نتیجه بی‌انگیزگی و آسیب به آموزش عالی شده است، افزود: از یک سو تقاضا برای ورود به دانشگاه زیاد است و مسئولان مجبور به افزایش ظرفیت‌ها هستند اما از سوی دیگر کشور، دارای امکانات بالقوه بسیاری است که باید بالفعل شود تا زمینه کار برای فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی فراهم شود.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران ادامه‌داد: همچنین ظرفیت‌های غیرمنطقی دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجویان رشته دامپزشکی باعث ایجاد رابطه ناهماهنگی‌ بین خروجی دانشگاه‌ها و نیاز بازار کار شده است. در حال حاضر بیش از 22 دانشکده دامپزشکی در کشور وجود دارد در حالی که در کشورهای بسیار مترقی جهان که از نظر دامپروری در وضعیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به کشور ما قرار دارند، شاید 2 یا 3 دانشکده دامپزشکی وجود داشته باشد.

قربانپور در خاتمه تصریح کرد: توسعه بی‌رویه و بیش از حد دانشگاه آزاد و عدم نظارت بر رشته‌هایی که در این دانشگاه ایجاد شده، این معضل را به وجود آورده است، در حال حاضر یک چهارم خروجی‌های دامپزشکی از دانشکده‌های دولتی و نزدیک به سه چهارم فارغ‌التحصیلان از دانشگاه آزاد هستند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو ازاد گرمسار
|
-
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
1
آقای دکتر قربانپور ...........دانشگاه دولتی با گرفتن بیش از اندازه دختر این رشته را ......حتی اساتید دانشگاه تهران که به دانشکده ما می ایند بسیار شاکی هستند .دختر هایی که بدون شناخت می ایندو از یک توشه کردن فراری اند دامپزشکی را به این وضع در اورده.جهت کسب اطلاع بروید و از قبولی تخصص ها در دانشکده های دولتی اماری بگیرید که با وجود بی عدالتی به جرم دانشگاه ازادی بودن ولی بسیار این امار بالاست.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
1
من دانشجوی شیراز بودم در امتحان تخصص در اهواز شرکت کردم. وقتی یادم می اید که چه ..... در دانشکده تحت مدیریت شما بود برای پذیرش خنده ام می گیرد. شما نگران این بی عدالتی ها باشید. این افرادند که دامپزشکی را به این روز دراوردند. دانشجوی دوره تخصص دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
0
این نگاه باعث می شود خودمان را گول بزنید. بروید از بعضی دانشگاه دولتی ها هم خبر بگیرید این توهم است که همه ی امکانات وجود دارد برای مثال خبری از دانشکده دامپزشکی زابل یا سمنان بگیرید.
دانشجوی سال 3
|
-
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
0
0
سلام
من دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران هستم و دقیقا دانشجوی دکتر قربانپور در درس ایمنی نیز هستم.وقتی که به صورت پراکنده مطالب بالا را می خواندم و به عبارت - با وجود امکانات وسیع، دسترسی به اینترنت - رسیدم برایم سوال پیش امد درباره کجا دارد صحبت می شود؟ دانشکده ی ما؟؟! البته راست می گوید که به اینترنت دسترسی داریم اما از خدا می خواهم که به مرکز سایت دانشکده محتاج نشوم!! اگر خوش اقبال باشیم کامپیوتری نصیبتان می شود که کار می کند!! اگر بیشتر بیشتر خوش اقبال باشیم می توانیم به اینترنت هم وارد شویم و نفس راحتی بکشیم امااینترنت با چه سرعتی! ما صبور بودن را با این کامپیوترها تمرین می کنیم!اتاق انترن ها که شبیه سلول انفرادی است.کتابخانه اش ...بگذریم!نمازخانه قسمت خواهران در مقایسه با قسمت برادران مثل پایین بودن تمییزی و زیبایی یک اتاق خانه می ماند نسبت به تمییزی و زیبایی پذیرایی!! بماند که حتی ساعتهایی که در راهرو های بیمارستان نصب هستند با هم اتفاق نظر ندارند!و معلوم نیست ساعت کدام کشورها را نمایش می دهند!قبول دارم اینها فرعیات ست اما دانشکده می تواند بهتر ازین باشد.البته البته البته نقاط مثبت خیلی زیادی دارد مثل ازمایشگاه های عالیه ساختمان جدید دانشکده. مثل عالی بودن بعضی اساتید مثل اقایان دکتر نوری-اسماعیل زاده-البرزی-قربانپور-نجف زاده-خاکساری-جمشیدیان....از دیگر نقاط مثبتش به تجهیزات کلینیکی اش بنظرم می شود اشاره کرد. و از دیگر نقاط مثبت می توان اشاره کرد به...! و از نقاط منفی اساسی و اصولی اش می توان اشاره کرد به...!
من
|
-
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
1
درمورد دانشگاه ازاد خوب آمدند
مفقودالاسم
|
-
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
1
انصافا بعضي فارق التحصيل هاي دانشگاه آزاد هويت علمي همه دامپزشكا رو زير سوال بردن.اين يه حقيقت تلخه قابل انكار هم نيست....هر كس نميتونه بشنوه ........البته همه فارق التحصيلاي دانشگاه سراسري هم عالي نيستن اما باز وضعيت بهتري دارن.اينو خود دانشگا آزاديا هم ميگن.
گلچین
|
-
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
0
0
ما نمیگوییم که دانشجوهای دانشگاه آزاد را اخراج کنید!! ما میگوییم که باید پذیرش دانشجوها در دانشگاه آزاد کنترل شود تا هم آموزش وهم بازار کار کنترل گردد. دانشجوهای دامپزشکی دانشگاه آزاد هم بهتر است بدون تعصب وجبهه گیری بیمورد این حرف را قبول کنند.پذیرش بالا وسرسری اهمیت رشته را پایین می اورد وموجب پایین بودن سطح دانش اونها میشه. توجه به آموزش و تعداد پذیرش باید تو هردو دانشگاه آزاد وسراسری مد نظر باشه.اینکه یک دانشگاه آزاد 150نفر دکتری حرفه ای دامپزشکی برمیداره خوب مسلمه که وضع آموزش وبازار کار دامپزشکی چجور میشه. دامپزشکی از هر مانعی که عبور میکنه به مانعی بزرگتر میرسه.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
0
0
سلام - از پاسخ منطقی جناب گلچین سپاسگزارم. ما هم به عنوان دانشگاه ازادی به پذیرش بالا و به قول شما سرسری دانشگاه انتقاد و اعتراض داریم اما باز هم مشکل دانشگاه ازاد نیست. در همین دانشگاه ازاد و یا دولتی این اجازه یابهتر بگویم جرات وجود ندارد که یک دانشجو در گروه پزشکی بدون اجازه از وزارت بهداشت بگیرند . اما انقدر مسولین رده بالا دامپزشکی ناتوان اند و یا گروه دامپزشکی وزارت علوم که نمی توانند این رو کنترل کنند.اگر بصورت جدی مسولین رشته ما پیگیر باشند. مطمئن باشید این اتفاق نخواهد افتاد. در سال 86 واحد پزشکی دانشگاه ازاد 25 نفر از انچه که قبلا اعلام کرده بود بیشتر دانشجو در گروه دندانپزشکی گرفت.اما پس از برخورد قاطعانه وزارت بهداشت نتیجه این شد که 25 نفر از ظرفیت سال اینده دانشگاه ازاد کم کنند.مشکل از صنف ماست .اردشیر
دامپزشکی یا .....؟
|
-
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
هرچه هست از قامت ناساز بي اندام ماست....ورنه تشريف تو بـر بالاي كس كـوتاه نيست
یک دامپزشک
|
-
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
خانه از پای بست ویران است , خواجه در بند نقش ایوان است
می خواستم یه سری موضوعات خاص رو مطرح کنم، به این نتیجه رسیدم که احتمالا آقای حکیم مهر همه رو نقطه چین می کنند. پس بی خیال
.......................................................................................................................................
علی
|
-
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
1
0
دانشجو سال دو همین دانشکده بد نرین اناتومیست های ایران تو دانشکده هستن میاین ایراد میگیرین از دانشگاه ازاد برید فیلم های اناتومی بچه های ازاد کرج و شهر کرد ببینید ببینید سطح اموزش کجاست یکی از اساتید خو معتاد تشریف دارن که انقد سر توضیح دادن سرفه میکنه نمیفهمیم چی به چیه لطفا چاپ کنید کمی انتقاد بود همین
نظر شما
ادامه