کد خبر: ۸۸۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی ، مرکزی و آذربایجان شرقی

 

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به ابتلای شهروندان به تب کریمه - کنگو

معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی از کلیه شهروندان خواست تا با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو(CCHF) و ... در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر نکات بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر جواد اعلمی اظهار داشت: کشتار غیرمجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

وی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده "تب کریمه-کنگو"، گفت: این بیماری یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه‌هایی نظیر، گزش به وسیله کنه‌هایی که از روی بدن دام به انسان منتقل می‌شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی عواقب ابتلای به بیماری را بروز علایم بیماری شامل سردرد شدید، تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی و در صورت عدم تشخیص به موقع و عدم پاسخ به درمان‌های کمکی فوت فرد مبتلا دانست.

دکتر اعلمی عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را مبارزه با کنه‌ها به عنوان ناقلین بیماری از طریق سمپاشی جایگاه‌های دامی و حمام دادن دام‌ها، استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت‌های دارای مُهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی دانست.


-----------------------------

 

توسعه مراکز خصوصی دامپزشکی مصداق حمایت از کار و سرمایه ایرانی است


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: توسعه مراکز خصوصی دامپزشکی شامل درمانگاه، داروخانه و آزمایشگاه مصداق حمایت از کار ایرانی و سرمایه علمی و تخصصی جوانان ایران است.
دکتر' سعید حسینی' افزود: در حال حاضر 35 مرکز درمانی، 33 داروخانه و هفت آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی در استان مرکزی با مدیریت بخش خصوصی و دامپزشکان جوان فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به توسعه این بخش بیش از 70 درصد مایه کوبی ها و طرح های واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و با نظارت اداره کل انجام می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: تقویت بخش خصوصی، استفاده از نیروی انسانی متخصص و بهره گیری از سرمایه های شخصی باعث گسترش حوزه دامپزشکی و ارتقای سلامت جامعه می شود.
حسینی خاطر نشان کرد: سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از دستگاه های پیشرو در امر واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی، اقدامات مطلوبی را در این حوزه دارد که باعث بها دادن به نیروهای کاربردی جدید است.
وی ادامه داد: 35 هزار مراجعه حضوری دامدار و مرغدار برای معالجه و واکسیناسیون به مراکز خصوصی در سال گذشته صورت گرفته که از این تعداد 26 هزار راس دام سبک و سنگین مورد معالجه قرار گرفتند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تاکید کرد: در راستای خدمات رسانی مطلوب به مردم این اداره کل نظارت های دقیقی بر این مراکز دارد و در صورت هرگونه تخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
حسینی توضیح داد: یکهزار و 670 مورد بازدید و بازرسی سال گذشته از مراکز خصوصی دامپزشکی در استان مرکزی انجام شده که هشت مورد تخلف شناسایی و تذکرات لازم به آنها داده شده است.

-----------------------------------

 

آغاز واکسیناسیون گوسفند و بز علیه آبله و شاربن در آذربایجان شرقی 

 

 مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از شروع فاز اول واکسیناسیون گوسفند و بز بر علیه بیماری های آبله و شاربن در استان خبر داد.

دکتر بهراد زندیه با اشاره به اهمیت مایه کوبی در کنترل و پیشگیری بیماریها از شروع فاز اول واکسیناسیون گوسفند و بز بر علیه بیماری های آبله و شاربن در استان خبر داد و افزود این طرح تا  خرداد ماه سالجاری ادامه خواهد یافت.

دکتر زندیه با اعلام کاهش چشمگیر بیماریهای دام و مشترک بین انسان ودام اظهار داشت اکیپهای مبارزه با بیماریهای دام اداره کل دامپزشکی استان در سال گذشته حدود 4 میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نوبت راس دام را در دو فاز بهاره و پاییزه بر علیه این دو بیماری واکسینه نموده اند.

وی همچنین اعلام نمود واکسیناسیون دامها بر علیه بیماری آبله و شاربن در دامهای کوچک در دو فاز بهاره و پائیزه انجام خواهد گرفت و دراین طرح  اکیپهای واکسیناسیون دامپزشکی در شبکه دامپزشکی شهرستانها به صورت رایگان دامها را مایه کوبی خواهند نمود.

دکتر زندیه در پایان از دامداران خواست که با ماموران دامپزشکی همکاری داشته باشند.

نظر شما
ادامه