کد خبر: ۹۱۳۵

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ملاک در بیان وجود آلودگی تب کریمه‌کنگو در یک منطقه اعلام وزارت بهداشت است.

این در حالی است که معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفته بود : سازمان دامپزشکی مسئول کنترل تب کریمه کنگو در کشور است.
دکتر سیدمحسن دستور در جمع خبرنگاران در جیرفت اظهار داشت: سیاست کلی سازمان دامپزشکی کشور ساماندهی کشتارگاه‌های دام است.

وی با بیان اینکه از اقدامات انجام شده در این زمینه ترغیب بخش خصوصی به تأسیس کشتارگاه صنعتی دام است، افزود: کشتارگاه‌های سنتی مشغول فعالیت معمولا وابسته به شهرداری هستند.

دستور با بیان اینکه سال گذشته 50 درصد کشتارگاه‌های صنعتی تسهیل شدند، تصریح کرد: در این راستا کشتارگاه‌هایی که شرایط لازم را ندارند تعطیل و کشتارگاه‌های صنعتی جایگزین آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سوم ساماندهی کشتارگاه‌ها، کشتارگاه در مناطقی که مورد نیاز است ایجاد و پراکنش کشتارگاه‌ها ساماندهی می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در حوزه دام حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی لازم است و سازمان دامپزشکی از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه استان کرمان در همسایگی استان‌های مرزی است و قاچاق دام در این منطقه دیده می‌شود، ابراز داشت: از آنجا که دام قاچاق باید به کشتارگاه‌ها فرستاده شود داشتن کشتارگاه صنعتی در مناطق جنوبی استان کرمان لازم است.

دستور با اشاره به بروز بیماری تب کریمه‌کنگو اظهار داشت: ملاک در بیان وجود آلودگی در یک منطقه اعلام وزارت بهداشت است و اینکه دام مناطق نمونه‌برداری و موارد مثبت اعلام شود که در جنوب کرمان 91 مورد مشکوک اعلام شده بود که همه موارد منفی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مردم برای اطمینان بیشتر گوشت با مهر دامپزشکی مصرف کنند، اذعان داشت: در سال گذشته هم تب کریمه‌کنگو را داشتیم و توصیه می‌کنم برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های دام از کشتار دام خارج از کشتارگاه خودداری شود.

دستور با اشاره به نظارت دامپزشکی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی افزود: در مراکز عرضه در سطح کشور بیش از 2.5 میلیون مورد بازدید در سال از مراکز عرضه گوشت داریم و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با اشاره به تلفات دام در کانون‌های بیماری دام خاطر نشان کرد: در سال 91 تعداد محدودی کانون بیماری داشتیم که حتی در بعضی موارد تلفات هم نداشتیم و در مواردی هم کاهش تولید داشتیم.

دستور ابراز داشت: سازمان دامپزشکی فعالیت‌های گسترده‌ای در مبارزه با بیماری‌های دام و بیماری‌های مشترک دارد و در حوزه دام در سال 250 میلیون رأس واکسیناسیون دام انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در عرضه شیر نیز طرح پایش سه سال است که توسط سازمان دامپزشکی در حال اجرا است و عوامل مختلف به ویژه باقیمانده سموم شیمیایی، قارچی، فلزات سنگین و بعضی از داروها در شیر پایش می‌شود.

وی افزود: در این سه سال از نظر اکثر این موارد پایش شده و به صورت کلی شیر عرضه شده قابل قبولی بوده است.

دستور با اشاره به کمبود نیرو در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان از پیگیری رفع این مهم خبر داد و اظهار داشت: آشنایی دامداران در مقایسه با گذشته نسبت به خدمات دامپزشکی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه 750 واحد فنی دولتی در نقاط مختلف کشور مستقر شده است، اذعان داشت: سال گذشته شماره تلفن چهار 1512 برای پاسخگویی به سئوالات مردم و دریافت اطلاعات ایجاد شده است.

دستور با بیان اینکه 4 هزار واحد فنی در بخش خصوصی در کشور داریم، ابراز داشت: 60 مورد کشتارگاه صنعتی احداث شده و 60 کشتارگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در منطقه جازموریان برای ارائه خدمات بهتر و ساماندهی بیماری‌های دامی مطالعه دارند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه