کد خبر: ۹۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - با وجود پیشرفت شهر بندرعباس، از بافت سنتی به مدرن، متأسفانه اماکن عرضه ماهی و میگو همچنان در حالت گذشته باقی مانده است.

با گسترش پدیده دستفروشی آبزیان دریایی در سطح خیابان‌های شهر بندرعباس، وضعیت بهداشتی موادغذایی عرضه شده اسف‌بار به نظر می‌رسد که جمع‌آوری یکی از آنها در محل پشت بازار ماهی فروشان امید به بهبود این وضعیت را افزایش می‌دهد.

همچنین حضورغیرنظام‌مند دستفروشان در خیابان‌ها، ایجاد آلودگی محیطی به دلیل دور ریختن ضایعات آبزیان در اطراف اماکن فروش و عرضه و ایجاد بی‌نظمی از دیگرعوارض و پیامدهای منفی حضور دستفروشان مواد غذایی دریایی در سطح شهر است.

عرضه آبزیان درکف خیابان‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که امکان سرایت بیماری از طریق فروشندگان به آبزی و همچنین انتقال بیماری از آبزیان به انسان وجود دارد. از سوی دیگر محل استقرار این دستفروشان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه خیابانها به شکلی است که در برخی موارد باعث بروز تصادف با وسایل نقلیه می‌شود. البته نباید از معضل زباله و پسماندهای ماهی و میگو اطراف بازار ماهی فروشان بندرعباس که معضلاتی را همچون هجوم انواع حشرات و جانوران موذی و بروز بیماریها و به مخاطره انداختن سلامت مردم می‌شود،غافل شد.

متاسفانه در حال حاضر این شهر تنها دارای دو بازارچه عرضه آبزیان دریایی است که این ظرفیت محدود عرضه، پاسخگوی حجم زیاد تقاضای شهروندان برای خرید ماهی و میگو و همچنین تامین کننده فرصت‌های شغلی کافی در این زمینه نیست؛ به عبارت بهتر شرایط به گونه‌ای است که بین عرضه و تقاضای آبزیان دریایی در شهر بیش از 400 هزار نفری بندرعباس توازن و تعادل مناسبی وجود ندارد.

باید در نظر داشت هیچ کس تمایل به انجام کار دستفروشی ندارد زیرا این کار، شغلی کاذب و بدون امنیت و ثبات شغلی است، اما به دلیل وارد آمدن فشارهای ناشی از فقر در اقشار آسیب‌پذیر و وجود بی‌سوادی در بخش سنتی از جامعه شهری بندرعباس، پدیده دستفروشی گسترش یافته بوده و این امر نیازمند دیدگاه اجتماعی و تحلیلی به مساله است.

برخوردهای قهری و اجرای طرح‌های ضربتی جمع‌آوری دستفروشان نه تنها دردی را از جامعه دوا نمی‌کند بلکه باعث افزایش سطح آسیب‌های اجتماعی در جامعه شهری نیز خواهد شد.

شش سال پیش، تعداد زیادی از دستفروشان ماهی و میگو در کنار بازار قدیم ماهی فروشان بندرعباس تجمع کرده بودند چراکه وضعیت بهداشتی مناسبی نداشتند. برهمین اساس، طرحی در شورای دوم مبنی بر ساماندهی این دستفروشان مطرح شد که با همکاری شهرداری و استاندار وقت، بازارچه فعلی ماهی فروشان شامل 52 غرفه و با میزان اشتغالزایی برای بیش از 150 نفر احداث شد که باعث رفع بسیاری از مشکلات پیش آمده در آن زمان شد.

چند سال گذشته نیزدر ضلع شرقی اسکله پشت شهر بندرعباس زمینی از دریا بازیافت شده است که قرار بود از سوی شیلات استان، محلی برای عرضه آبزیان دریایی، به صورت خرده و عمده احداث شود، تا آنجایی که بنده اطلاع دارم بخشی از این زمین به شهرداری واگذار شده و در این راستا می‌توان از طریق مشارکت بخش خصوصی نسبت به احداث این بازارچه اقدام کرد.

از این رو و پس از جمع آوری دست فروشان آبزیان اطراف بازار ماهی فروشان بندرعباس به این مکان سری زدیم این عمل که به همت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صورت گرفته و مورد حمایت سایر دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته است علاوه بر حفظ سلامت شهروندان نمای فضای شهری در این منطقه را نیز بهبود بخشیده است.

ریس دانشگاه علوم پزشکی در این راستا گفت: هرچند امر جمع‌آوری دست فروشان از وظایف این دستگاه نیست اما به دلیل آلودگی‌هایی که این مکان برای شهروندان به وجود می‌آورد وبرای حفظ سلامت مردم، دانشگاه علوم پزشکی این اقدام را صورت داد که مورد حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گرفت.

"محمد شکاری" افزود: باید در بهبود وضعیت بهداشتی اماکن عرضه موادغذایی و به خصوص عرضه خام ماهی و میگو تدابیری اندیشیده شود و بر اساس اولویت‌ها موارد و مشکلات بهداشتی موجود بندرعباس و بازارماهی فروشان را رفع کرد.

وی اهمیت بهینه‌سازی و سالم‌سازی محیط و ارتقای زیرساخت‌های بهداشت شهری را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: توجه به زیرساخت‌های بهداشتی همچون پاکیزگی محیط و دفع به موقع زباله و پسماندهای ماهی و میگو در بازار ماهی فروشان نقش مهمی در پیشگیری و بروز بیماریهای واگیر و غیرواگیر خواهد داشت.

دراین زمینه همچنین شهردار بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگارایسنا، گفت: بهترین نقطه برای احداث یک بازارچه جدید عرضه آبزیان دریایی در کنار اسکله پشت شهر در نظر گرفته شده و به دلیل اینکه شغل غالب ساکنان محله پشت شهر صیادی و ماهی فروشی است در این قسمت از شهر، زیرساخت‌ها و مقدمات لازم برای چنین کاری فراهم شده است.

"محمد جواد سلطان زاده" افزود: این محل به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در کنار موج شکن اسکله قرار گرفته که امکان پهلوگیری شناورهای صیادی در نزدیکی آن وجود دارد، از سوی دیگر راه‌های دسترسی به آن نیز فراهم بوده و مشکل ترافیکی چندانی هم ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح احداث یک بازارچه جدید آبزیان در زمین کنار اسکله پشت شهر تصویب و مزایده آن ‌انجام شد، تصریح کرد: با همکاری اعضای شورای شهر در تصویب این طرح، امیدواریم به‌زودی مراحل ابتدایی احداث این بازارچه آغاز شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد یک مکان مناسب و استاندارد جهت عرضه ماهی و میگو باشیم.

سلطان زاده، اضافه کرد: ایجاد این بازارچه علاوه بر اشتغال‌زایی، دستاوردهای مثبتی همچون عرضه بهداشتی ماهی و میگو، کنترل بهداشت و سلامت فروشندگان، نظارت متمرکز دستگاه‌های متولی از جمله دامپزشکی و شیلات بر امر عرضه آبزیان دریایی و صدور پروانه کسب برای ماهی فروشان باسابقه را در پی داشت؛ زیرا با این اقدام، ماهی فروشان هم به ثبات و امنیت شغلی مناسبی رسیدند.

یکی از دستفروشان ماهی فروش که با اجرای طرح جمع‌آوری دستفروشان ماهی فروشان خانه نشین شده است اظهار کرد: اگر از این طریق نتوانم ماهی‌های صید شده را بفروشم چگونه مخارج زندگی خود و فرزندانم را تأمین کنم؟!

وی با بیان اینکه همسرش مدت‌ها به دلیل تصادف خانه نشین شده و توانایی کار کردن را ندارد، اضافه کرد: با وجود داشتن دو فرزند دانشجو و محصل و یک دختر در آستانه ازدواج چگونه مخارج این سه فرزند را تأمین کرده و بتوانم از آبروی خانوادگیمان دفاع کنم.

این شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه مسوولان باید برای برطرف کردن معضل دستفروشی اقدام به تصمیم‌گیری اساسی کرده و سپس به جمع‌آوری دستفروشان بپردازند، اضافه کرد: بنده و هزاران نفر مثل من توانایی پرداخت اجاره بهای سنگین غرفه در بازار ماهی فروشان را نداریم، پس باید چه کنیم و چگونه نان شب خود را تأمبن کنیم؟!

وی در پایان خواستار رسیدگی به این مشکل و ارائه راهکاریی در جهت برطرف شدن معضل مالی خانواده‌ها شد.

حال باید دید مسوولان چگونه با این مشکل برخورد کرده و به ساماندهی ماهی فروشان در بندرعباس خواهند پرداخت وآیا به این موضوع نیز مثل جمع‌آوری قایق‌ها در سطح شهر که هنوز مشکلات آن برطرف نشده و حتی بر بیکاری قایقداران افزوده است، برخورد خواهد شد؟

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
اداره کل دامپزشکی استان کجا بوده؟؟؟!!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
از سهام عدالت و یارانه ها
نظر شما
ادامه