کد خبر: ۹۲۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - صورت مصرف گوشت قرمز تهیه شده در کشتارگاههای صنعتی و یا ممهور بودن گوشت به مهر بهداشتی دامپزشکی جای نگرانی برای ایجاد بروز بیماری تب کریمه کنگو وجود ندارد .

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام خبر فوق گفت : با حضور کارشناسان و بازرسین بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاههای تحت پوشش و معاینه دام قبل از کشتار و معاینه لاشه ها پس از کشتار و همچنین نظارت بر نحوه توزیع گوشت در مراکز عرضه مجاز در سطح استان توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی بروز و شیوع این بیماری مهلک و خطرناک به حداقل می رسد .

دکتر مجید مختاری تصریح کرد : این امر به شرطی امکان پذیر است که هم استانیهای عزیز با دامپزشکی همکاری لازم را داشته و ضمن توجه به هشدارهای بهداشتی ، به محض رویت گوشت فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی و برچسب TAG ( شناسنامه لاشه شامل نام کشتارگاه تاریخ تولید و انقضاء و نوع دام که در کشتارگاهها بر روی دست و ران لاشه نصب میگردد) مراتب را فوراً با نزدیکترین شبکه دامپزشکی در میان بگذارند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران افزود:  درمی یابیم که بروز بیماری با مصرف گوشت و دیگر فراورده های خام دامی که تحت نظر کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه های مجاز و مراکز بسته بندی دارای کد پروانه بهداشتی بهره برداری می باشند ارتباطی ندارد . وی بزرگترین خطر را متوجه تماس غیر مجاز با دام و کشتار غیر مجاز آن ها  دانست و افزود در هنگام بروز همه گیری CCHF ، جای نگرانی از بابت مصرف آلایش خوراکی و  گوشت قرمز کشتارشده در کشتارگاه های دامی مجاز، که مهر دامپزشکی بر روی آن ها زده شده و در فروشگاه های مجاز عرضه مواد پروتئینی ، به فروش می رسند ، وجود ندارد .

وی در پایان چند هشدار جدی را به شهروندان خاطر نشان ساخت :
1-  پرهیز جدی از نگهداری دام به خصوص گوسفند و بز در منازل به دلیل احتمال آلودگی با ویروس و کنه های ناقل آن
 2- اجتناب از کشتار دام در منازل ، معابر و مکان های عمومی
3- درصورت سفر به مناطق روستایی از تماس بی مورد با جایگاه و خود دام ها اجتناب باید کرد. در صورت انجام این کار باید رعایت پوشش کامل را نمود .
3- کار با دام زنده و لاشه های کشتاری در حالیکه زخم باز در روی دست و یا صورت و پا وجود دارد ، احتمال ابتلا را افزایش می دهد
4- پرهیز از عادات پرخطر مثل؛ عدم استفاده از دستکش به دلیل کند شدن کار، عدم شستشو وضدعفونی وسایل کشتار دام ، تماس غیر ضرور با دام ها ، خوردن و آشامیدن و کشیدن سیگار در محل نگهداری دام ها و یا محل کشتار دام ، بازی  با کنه ها و له کردن آن ها بادست ، خوردن جگر خام  وگوشت دام تازه کشتار شده  از جمله مواردی هستند که مخاطره ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بخش خصوصی
|
-
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
0
0
در روزهای چهارشنبه هر هفته در بازار دواب شهرستان ....... تعداد زیادی دام کشتار و گوشت ان به فروش میرسد از وزارت محترم بهداشت تقاضای رسیدگی دارم
نظر شما
ادامه