کد خبر: ۹۳۱
فضولات پرندگان می تواند مخزن قارچی به نام Cryptococcus neoformans باشد که قارچ خطرناکی است و در افرادی که به نحوی دچار نقص در سیستم ایمنی بدن خود هستند می تواند وارد ریه شده و نهایتاً ایجاد مننژیت نماید که مننژیت های کریپتوکوکوسی مقاوم به درمان و خطرناکند. لذا باید افرادی که با پرندگان کار می کنند یا از آنها نگهداری می نمایند اصول بهداشتی را کاملاً رعایت نمایند و اگر مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند از نگهداری پرنده پرهیز نمایند...

حکیم مهر -  استاد قارچ شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در حاشیه برگزاری کنگره ملی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در گفتگو با حکیم مهر به افراد دارای نقص ایمنی توصیه کرد از نگهداری پرندگان پرهیز نمایند.

دکتر علیرضا خسروی گفت : در گذشته بیماریهای قارچی منحصر به بیماریهای پوستی قارچی می شد اما در دو دهه اخیر با توجه به افزایش موارد نقص ایمنی و تراکم نگهداری حیوانات اهمیت عفونتهای قارچی بیشتر شده است.

وی افزود : در بسیاری از کشورهای دنیا مراکز قوی در رابطه با بیماریهای قارچی شبانه روز فعالند و در کشورمان هم ضمن تلاشی که برای شناساندن بیشتر اهمیت قارچ شناسی داشته ایم ، هم اینک دو واحد درس قارچ شناسی در دانشکده دامپزشکی تدریس می شود که با توجه به اهمیت مبحث مایکوتوکسین‏ها که به تنهایی دنیایی از علم است این تعداد واحد کافی نیست و قبلاً هم اینجانب پیشنهاد داده‏ام که تعداد واحدهای این درس افزایش یابد.

متخصص قارچ شناسی و استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت : خبر خوب این است که اکنون در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران کارشناسی ارشد این رشته به تصویب رسیده و از سال آینده دانشجویانی از دانشگاههای پزشکی و دامپزشکی و علوم پذیرش خواهیم داشت، ضمن آنکه چند سال است که دوره PhD قارچشناسی هم راه اندازی شده است.

دکتر خسروی ابراز امیدواری کرد با تربیت متخصصین این رشته بتوانیم بر مشکلاتی که اکنون مایکوتوکسین ها در دام و طیور ایجاد می کنند و با عوارض اقتصادی بسیار همراه است و با انتقال به انسان هزینه های سنگین در بعد بهداشت عمومی می پردازیم فائق آییم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان اهمیت عفونت های قارچی در حیوانات خانگی و مخاطرات آن برای صاحبان آن ها گفت : با توجه به آنکه در سالهای اخیر بسیاری از مردم ایران بخصوص در تهران از سگ و گربه نگهداری می کنند باید بدانند قارچی به نام Microsporum canis وجود دارد که گربه ناقل بسیار خوبی برای آن است و حتی می تواند بدون داشتن علائم آنرا به انسان منتقل و باعث همه گیری خانوادگی بشود. لذا توصیه می کنیم حیوانات را از نظر بیماریهای پوستی قارچی بطور مرتب توسط دامپزشک زیر نظر داشته باشند و از معاینات دوره‎ای غافل نشوند.

دکتر خسروی درباره نگهداری پرندگان در منزل هم اظهار داشت : فضولات پرندگان می تواند مخزن قارچی به نام Cryptococcus neoformans باشد که قارچ خطرناکی است و در افرادی که به نحوی دچار نقص در سیستم ایمنی بدن خود هستند می تواند وارد ریه شده و نهایتاً ایجاد مننژیت نماید که مننژیت های کریپتوکوکوسی مقاوم به درمان و خطرناکند. لذا باید افرادی که با پرندگان کار می کنند یا از آنها نگهداری می نمایند اصول بهداشتی را کاملاً رعایت نمایند و اگر مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند از نگهداری پرنده پرهیز نمایند.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که صاحبان سگ و گربه باید ترس زیادی داشته باشند یا با رعایت اصول بهداشتی خطر آنچنانی آنها را تهدید نخواهد کرد گفت : مهمترین قارچی که می تواند از سگ و گربه به انسان منتقل شود درماتوفیت ها هستند و ترس نیاز نیست و با رعایت اصول بهداشتی و معاینه توسط دامپزشک مشکلی بوجود نخواهد آمد.

دکتر خسروی همچنین افزود : حتی اگر این بیماری قارچی از طریق سگ و گربه به انسان منتقل شود چون سیستمیک نیست قابل درمان است. لذا افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند اگر حتی مبتلا به این بیماری قارچی هم بشوند درمان آنها مشابه آنچه در مورد پرندگان گفتم مشکل نیست.

 

نظر شما
ادامه