کد خبر: ۹۳۴۶

حکیم مهر - رییس جهاد دانشگاهی مازندران از اخذ مجوز تکثیر ماهی سوف توسط جهاد دانشگاهی مازندران برای اولین بار در کشور خبر داد.

مصطفی مهدی‌نژاد در نشستی با مدیرگروه کشاورزی و منابع طبیعی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، مدیر علوم پایه و مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی که در جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، با اعلام این خبر اظهار کرد: در صورت تحقق این مهم، افتخاری دیگر به افتخارات جهاد دانشگاهی مازندران افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به این که دو پروژه کلان ملی در دستور کار این نهاد قرار دارد، افزود: پروژه تولید هیدروژن از جلبک از سوی جهاد دانشگاهی مازندران در شورای عالی عتف به تصویب رسیده و مازندران به عنوان قطب معرفی شده است.

مهدی‌نژاد با بیان این که طرح ملی بیولامپ نیز در شورای عالی عتف به تصویب رسیده، ادامه داد: تفاهم‌نامه پروژه تولید برق و هیدروژن از پسابهای شهری به همت جهاد دانشگاهی مازندران و جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس با سازمان گسترش منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه طرح اسیدآمینه میتیونین جهاد دانشگاهی مازندران در حضور رییس جمهور رونمایی شد، افزود: این طرح در حال انجام مراحل نهایی است و کارهای کشت اولیه اسیدآمینه نیز انجام شده که طی چند ماه آینده تحویل کارفرما می‌شود.

مهدی‌نژاد اظهار کرد: طرح‌های تولید انسولین خوراکی، خون مصنوعی، شناساگر دیابت، طرح پرورش زالو، طرح استارتر ماست پروبیوتیک و طرح ترمیم‌گر از دیگر طرح‌هایی است که از سوی جهاد دانشگاهی مازندران در مرحله پیگیری است.

مهدی‌نژاد با بیان این‌که جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اولین موضوع، بحث شکل گیری پژوهش است و سپس آموزش کارآمد باید شکل گیرد.

وی یادآور شد: همچنین در بحث فرهنگی و اشتغال نیز تحولاتی در حال انجام است و در این راستا باید برنامه‌ریزی طولانی مدت شکل گیرد.

مهدی‌نژاد با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی مازندران به عنوان دبیر ستاد گیاهان دارویی در استان انتخاب شده است، گفت: تولید نشاء و بذر گیاهان دارویی و همچنین طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی مازندران از جمله طرح‌های در حال انجام مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران است.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: در بحث آموزش، تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی امضا شده تا کشاورزان ضمن کار با مراحل کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی آشنا شوند.

وی ادامه داد: آموزش زنان روستایی برای اشتغال‌زایی، کشت گیاهان دارویی و کشت پنیرک در اراضی مازندران به شکل تعاونی‌های روستایی از جمله طرح‌های مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران به شمار می‌روند.

رییس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: یکی از مشکلات در بحث گیاهان دارویی در مازندران ساماندهی عرضه گیاهان دارویی است.

مهدی‌نژاد گفت: مازندران دارای ظرفیتهای بالقوه‌ای است که باید این ظرفیت را به بالفعل برسانیم.

 

نظر شما
ادامه