کد خبر: ۹۳۵۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب کرمان، ارزوئیه، مازندران و بوشهر

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌ به مردم اطلاع‌رسانی شود


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: باید در راستای کنتر‌ل و پیشگیری از بیماری تب کریمه‌کنگو به مردم با آموزش راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.
ابراهیم توکلی در جیرفت اظهار داشت: تب خونریزی‌دهنده کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی حاد و تب‌دار مشترک میان انسان و دام و عامل این بیماری از گروه ویروس‌هایی است که توسط بندپایان به ویژه کنه‌ها «از جنس هیالوما» منتقل می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه این بیماری در دام علائم بالینی مشخصی ندارد، تصریح کرد: دام‌ها در صورت مبتلا شدن به بیماری تب کریمه‌کنگو به تب خفیف و گذرا دچار می‌شوند.

وی ابراز داشت: سردرد، درد عضلانی، گلودرد، شکم‌درد، استفراغ خونی و معمولی، اسهال، تهوع، خون دماغ، خونریزی زیر پوست، دستگاه گوارش و خونریزی مغزی از جمله علائم این بیماری در انسان است.

توکلی عنوان کرد: اما در نهایت مرگ انسان بیشتر ناشی از خونریزی‌های مداوم در قسمت‌های مختلف بدن است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان همچنین با اشاره به راه‌های انتقال بیماری به انسان گفت: گزیده شدن توسط کنه، تماس با خون و مواد آلوده کننده دامی که دچار عفونت خونی در هفته اول هستند، تماس با خون و ترشحات فرد مبتلا در بیمارستان و تماس با گوشت تازه آلوده از جمله راه‌های انتقال هستند.

توکلی بیان داشت: تشخیص بیماری تب کریمه‌کنگو بر اساس تاریخچه بیماری، نشانه‌های درمانگاهی و تأیید آزمایشگاهی صورت می‌گیرد.

وی اذعان داشت: باید در راستای کنتر‌ل و پیشگیری از این بیماری به عامه مردم با آموزش راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری اطلاع‌رسانی لازم انجام گیرد.

توکلی خاطرنشان کرد: قرنطینه، کنترل تردد دام و جلوگیری از عبور و مرور غیرمجاز دام باید با جدیت انجام گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین با عامل بیماری کنه هیالوما از طریق سمپاشی اماکن دامی، بدن دام‌ها و حمام آنها می‌توان مبارزه کرد.

توکلی با تأکید بر بهداشتی کردن جایگاه‌های دامی «سیمان کردن بستر و دیوارها» تصریح کرد: استفاده از لباس، دستکش، چکمه، کلاه و عینک مناسب توسط افرادی که در دامداری‌ها، قصابی‌ها و کشتارگاه‌های دام فعالیت می‌کنند از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری است.

وی با بیان اینکه باید از آلایش‌های خوراکی دامی که دارای بسته‌بندی بهداشتی هستند، استفاده کرد، افزود: برای مصارف خوراکی نیز باید از گوشت‌هایی که دارای مهر بازرسی دامپزشکی هستند، استفاده کرد.

توکلی عنوان کرد: باید هنگام ذبح و پشم‌چینی دام‌ها از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ارزوئیه اعلام کرد :
مایه‌کوبی 3 هزار رأس دام در ارزوئیه


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: 3 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان ارزوئیه واکسینه می‌شوند.
مرضیه صادقی اظهار داشت: تب برفکی از بیماری‌های مهم و بومی دام‌های کشور است که گاو، گوسفند و بز را مبتلا و همه‌گیری‌های آن هر چند سال یک بار سبب تلفات و خسارات شدید در دام‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی ممکن است، سبب تلفات گوساله، بره و بزغاله شود، افزود: هنگامی که بیماری در فصل زایش اتفاق می‌افتد این تلفات بسیار زیاد و چشمگیر است.

صادقی گفت: از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری تب برفکی در دام بیمار وجود تاول در دهان و یا بالای سم و یا روی پستان دام است، بنابراین با باز کردن دهان گاو و یا معاینه سم و پستان دام به راحتی می‌توان تاول‌ها را مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌های پیشگیری از بیماری شامل جدا کردن دام‌های سالم از بیمار، جلوگیری دام از چرا در مراتع درگیر بیماری، ضدعفونی جایگاه و تعویض لباس‌ها و چکمه‌ها در مناطق درگیر بیماری، جلوگیری از ورود دام جدید به دامداری و واکسیناسیون به موقع دام‌ها است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارزوئیه گفت: در شهرستان ارزوئیه 3 هزار رأس دام سنگین در فاز اول تب برفکی علیه بیماری که از سوم تیرماه به اجرا در آمده به مدت یک ماه واکسینه می‌شوند.

صادقی از دامداران منطقه خواست در صورت بروز علائم بیماری سریعاً شبکه دامپزشکی را مطلع سازند.

مرضیه صادقی با خبرگزاری اظهار داشت: دامپزشکی نقش اساسی و زیربنایی در توسعه سلامت جامعه دارد‌، دقت و صحت کارها و فعالیت‌های دامپزشکی نسبت مستقیم با سلامت جامعه دارد و نارسایی در این بخش سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

وی بیان داشت: علاوه بر نقش مستقیم دامپزشکی در افزایش بهره‌وری تولیدات دامی و جلوگیری از خسارات اقتصادی اجتماعی به سرمایه عظیم دامی کشور این بخش سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است.

صادقی افزود: عملکرد شبکه دامپزشکی ارزوئیه در مبارزه با بیماری‌های مشترک مناسب بوده و گواه این موضوع عدم شیوع بیماری‌های تهدید کننده در صنعت دام و کاهش تلفات جمعیت دامی در اثر ابتلا به بیماری‌ها است.

وی عنوان کرد: به دنبال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مناطق مختلف شهرستان با هماهنگی مرکز بهداشت کلاس‌های آموزشی برگزار و به اهالی منطقه اطلاعات کافی در مورد بیماری داده شد.

صادقی تصریح کرد: از دامداران تقاضا داریم که از تماس مستقیم با کنه‌ها که به عنوان ناقل اصلی بیماری هستند، جلوگیری شود و در صورت برخورد با مشکل خاص مراتب را سریعا به مرکز بهداشت و شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

وی همچنین از مردم خواست از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی جدا خودداری کنند و در صورت برخورد با متخلفان مراتب را به این شبکه گزارش کنند.

 

--------------------------------------

 

اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی استان مازندران علیه بیماری نیوکاسل


بیش از سه میلیون و دویست هزار قطعه طیور بومی استان مازندران تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.
جلسه شورای هماهنگی مسئولین شبکه های دامپزشکی شهرستانها بمنظور اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان مازندران تشکیل گردید.

در این جلسه که با حضور مدیر کل ، معاون فنی  رؤسای ادارات شهرستانی دامپزشکی مازندران ، در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی مازندران برگزار شد، دکتر مجید مختاری مدیرکل دامپزشکی این استان بر نحوه صحیح اجرای این طرح توسط کارشناسان و نحوه نظارت مسئولین شهرستانها بر نحوه انجام کار تاکید نمود .

 طرح مذکور از دهم تیرماه سال جاری در سراسر استان بطور همزمان آغاز می شود و شامل واکسیناسیون جمعیت طیور بومی استان خواهد بود که در این طرح  بیش از سه میلیون و دویست هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند .

 

--------------------------------------

 

در راستای همکاری مشترک آموزشی و ترویجی
نشست مشترک مدیران کل دامپزشکی و صدا و سیمای استان بوشهر برگزار شد


مدیر کل صداوسیما با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در تضمین سلامت جامعه ، همکاری دامپزشکی را در زمینه برنامه آموزشی ، ترویجی و اطلاع رسانی ضروری دانست .

صبح روز سه شنبه 6 تیرماه در محل صداوسیما مرکز استان بوشهر نشستی در خصوص همکاری صداوسیما و دامپزشکی در برنامه های آموزشی و ترویجی با مدیران کل و کارشناسان این دو اداره تشکیل شد .


در این جلسه منصور لاوری منفرد مدیر کل صداوسیما با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در  تضمین سلامت جامعه و در زمینه های مختلف بخصوص بیماریهای مشترک بین انسان و دام و بهداشت مواد غذایی ، همکاری دامپزشکی را در زمینه برنامه آموزشی ، ترویجی و اطلاع رسانی ضروری دانست و از تهیه و امضاء تفاهم نامه ای در این زمینه خبر داد .
در ادامه دکتر مرتضی بحرانی مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت : برای همکاری با صداوسیما و برنامه ریزی در این خصوص سه محور فعالیتی مشخص نموده ایم که موضوع محورها بشرح ذیل می باشد :
محور اول : شناساندن پتانسیل ها و قابلیت های دامپزشکی در سطح استان به عموم مردم
محوردوم : انتقال مفاهیم بیماریهای مشترک بین انسان و دام به عموم مردم از طریق تهیه برنامه های مستند و پیامهای بهداشتی
محور سوم : نظارت بهداشتی بر مواد غذای با منشاء دامی از روند تولید ، کشتار ، فرآوری و عرضه محصول و تشخیص شرایط سالم بودن محصول از طریق پخش پیامهای بهداشتی ، زیرنویس و تیزر
در پایان این جلسه با موافقت مدیران کل دامپزشکی و صداوسیما مقرر شد تفاهم نامه ای در این خصوص تنظیم و فعالیت ها با همکاری تنگاتنگ دو اداره کل آغاز گردد .

 

---------------------------------------

 

با درخواست اداره کل محیط زیست استان بوشهر
دوره آموزشی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو برگزار شد


با موافقت دامپزشکی استان بوشهر یک دوره آموزشی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو با حضور کارشناسان و محیط بانان محیط زیست برگزار شد.


صبح روز یکشنبه چهارم تیرماه یک دوره آموزشی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو با حضور کارشناسان و محیط بانان محیط زیست استان بوشهر در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد .


در این دور آموزشی که دکتر غلامرضا رستگار رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان بوشهر مدرس آن بود در خصوص بیماری تب کریمه کنگو ، نحوه انتقال و راههای پیشگیری و رعایت اصول و ضوابط بهداشتی نکاتی به حاضرین در این دوره آموزشی ارائه شد.

 

نظر شما
ادامه