کد خبر: ۹۳۸۵

حکیم مهر - در سال جاری برای اولین‌بار همزمان با سراسر کشور انجام عملیات تلقیح مصنوعی در مازندران به شیوه نوین لاپاراسکوپی در حال انجام و اجرا است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اعلام این مطلب گفت: عملیات تلقیح مصنوعی به شیوه نوین لاپاراسکوپی در سال جاری در دو گله مزرعه‌ای با حجم عملیات 600 رأس توسط یکی از اساتید برجسته جهانی از استرالیا به نام دکتر مک دوگال و با حضور معاون مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی انجام گرفت.

حسین نگهدار افزود: در مرحله دوم اجرای طرح در مهرماه سال جاری 600 رأس دیگر نیز وارد عملیات تلقیح مصنوعی با این روش قرار می‌گیرند که با توجه به اینکه در این نوع عملیات پایه پدری نژاد رومانوف است و چون نژاد فوق‌الذکر خاصیت چندقلوزایی را دارد، در صورت تثبیت نژاد فوق در استان شاهد تولید 250 رأس بره از یک گله 100 رأسی خالص رومانوف و آن هم در یک بار زایش خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: مازندران در راستای اجرای هورمون‌تراپی و همزمانی فحلی در سال 1390 با حجم عملیات 22 هزار رأس میش مولد با مشارکت بخش خصوصی بالاترین آمار را از نظر حجم عملیات اجرایی در سطح کشور به خود اختصاص داده است که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، میزان بره‌گیری در گله در یک دوره زایش از یک گله 100 رأسی حداکثر 70 رأس بوده است.

نگهدار ادامه داد: در اثر این عملیات، تعداد بره‌گیری به 120 رأس افزایش یافت که با فروش این بره‌ها در پایان شش ماهگی با توجه به وزن 30 کیلوگرمی پس از کسر هزینه‌های هورمون‌تراپی حدود 25 میلیارد ریال درآمد نصیب دامداران استان شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سال 1360 با توجه به اهمیت توده نژادهای گوسفند بومی به منظور حفظ غنای خزائن ژنتیکی این توده‌ها به‌عنوان طرح محوری قوچ با هدف برجسته احیاء ژن‌پول در مازندران، گوسفند نژاد زل به‌عنوان تنها نژاد بی‌دمبه کشور انتخاب شد که در حال حاضر عملیات اجرایی آن با حجم دو هزار رأس میش مولد نژاد زل و در قالب گله‌های 100 رأسی با اعتبار ملی در حال اجرا است.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه