کد خبر: ۹۴۰۸

حکیم مهر - دامداران از گفته‌های ضد ‌و نقیض‌های مسوولان خسته‌ شده‌ و بلاتکلیف مانده‌اند چرا که این مقامات هر کدام ساز خود را می‌زنند و هر روز موضوع تازه‌ای را اعلام می‌کنند که متناقض وعده و توافق‌نامه‌های همکارانشان است.

سعید سلطانی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ـ با گلایه از نبود تصمیم واحد برای مشخص‌شدن تکلیف قیمت شیر و تامین نهاده‌های تولید، اظهار کرد: از بس که مسوولان دولتی ما را سرکار گذاشته‌اند، خسته‌ شده‌ایم. آنها حتی بر آنچه خودشان نوشته و امضاء کرده‌اند، پایبند نیستند و هر روز حرف تازه‌ای می‌زنند و گفته‌های یک‌دیگر را رد می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در زمینه‌ سبوس گندم هر سه‌چهار روز یکبار یک بخش‌نامه‌ جدید ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: در حالی که معاونت بازرگانی داخلی وزارت تجارت با اتحادیه دامدار توافق‌نامه‌ای را هفته‌ گذشته امضاء کرده که شیر خام را کیلویی 750 تومان تحویل بگیرد و در ازای آن سبوس 250 تومانی و سویای 900 تومانی ارائه کند، هنوز این بخش‌نامه را به استان‌ها ابلاغ نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: این در حالی است که در هر استان مسوولان ساز خودشان را می‌زنند و دامداران استان‌های مختلف اجرایی‌شدن این توافق‌نامه را از اتحادیه مرکزی طلب می‌کنند.

به گفته‌ سلطانی هنوز بخشنامه‌ وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ نشده است و از نهاده ارزان خبری نیست.

وی اظهار کرد: سبوس گندم کیلویی 250 تومان و کنجاله سویا 900 تومان در نظر گرفته شده تا به دست دامدار برسد که البته با احتساب هزینه‌ بسته‌بندی و حمل‌ونقل کیلویی 40 تومان افزایش می‌یابد، اما باز هم مسوولان امر بخشنامه امضاء کرده‌ خود را پایبند نیستند و اجرا نمی‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با انتقاد از اینکه هر کس از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کند، تصریح کرد: وظایف بخش کشاورزی هنوز تفکیک نشده است و برای تولید باید با وزارت کشاورزی و برای بازار، تامین نهاده‌ها و قیمت‌ها باید با وزارت تجارت سروکار داشته باشیم.

او با گلایه از چندگانگی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: تا زمانی که این از هم‌پاشیدگی اصلاح نشود و مدیریت منسجم برای زنجیره تولید و بازار نباشد، دود این مشکلات به چشم تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌رود.

سلطانی خاطر نشان کرد: در هر دوره از تولید یکی از نهاده‌ها وجود ندارد، در صورتی که برای خوراک دام باید مجموعه‌ای از اقلام علوفه‌ای مخلوط شود و کنستانتره شود تا کیفیت محصول نهایی، مطلوب باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: هر زمانی که نهاده‌های وعده داده شده را برای دامداران تامین کنند، 15 روز بعد، دامداران شیر را با قیمت توافق کرده، عرضه خواهد کرد اما در حال حاضر هیچ یک از این گفته‌ها همخوانی ندارد و دامداران با چندگانگی مواجه شده‌اند که ادامه‌ این روند و بی‌توجهی‌ها تولید را به مخاطره می‌اندازد.

به گفته وی قیمت هر کیلو شیر خام پایه (3.2 درصد چربی، بار میکروبی یک میلیون و سه درصد پروتئین) به طور میانگین در کشور 700 تومان فروخته می‌شود، البته در برخی از دامداری‌ها شیر خام تا 850 تومان هم قیمت دارد که جایزه افزایش چربی و کاهش بار میکروبی آن است که کارخانه‌های لبنی به حساب شیر خام پایه لحاظ و دامداران را متهم به گران‌فروشی می‌کنند.

سلطانی یاد‌آور شد: شیر خام با بار میکروبی زیر 100 هزار شیر ممتاز و نمونه محسوب می‌شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه