کد خبر: ۹۶۰۸

حکیم مهر - محققان دانشگاه «ملبورن» با همکاری یک دانشمند ایرانی نشان داده‌اند که دو ویروس واکسن متفاوت که به طور همزمان برای کنترل شرایط مشابه در مرغ‌ها مورد استفاده قرار می گیرند، در کنار هم یک ویروس عفونی جدید را ایجاد می کنند که به واکنش زودهنگام تنظیم‌کنندگان داروهای دامپزشکی استرالیا منجر خواهد شد.

از این واکسن‌ها برای کنترل «لارینگوتراکئیتیس عفونی» (ILT) استفاده می‌شود که یک بیماری تنفسی حاد در مرغ‌ها در سراسر جهان بوده و از تاثیر قابل توجه اقتصادی و رفاهی بر صنعت مرغداری برخوردار است.

دکتر امیر نورمحمدی، دانشیار دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه ملبورن با همکاری محققان دیگر دریافته‌اند که هنگامی که دو گونه واکسن ILT در یک جمعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شکل دو گونه جدید ترکیب مجدد شده و منجر به شیوع بیماری می‌شود.

getty-253.jpg

هیچ کدام از این بیماری‌ها قابل انتقال به انسان یا دیگر حیوانات نبوده و همچنین تهدید غذایی نیز در پی ندارند.

پیش از این تصور می‌شد که ترکیب گونه‌های ویروس واکسن زنده در خارج از آزمایشگاه امکان ندارد اما این پژوهش که در مجله ساینس منتشر شده، نشان داد که این امکان وجود دارد و منجر به شیوع بیماری در میان مرغها خواهد شد.

این محققان به آگاه‌سازی سازمان آفت‌کش‌ها و داروهای دامپزشکی استرالیا از نتایج خود پرداخته و آنها اکنون به کار از نزدیک با این دانمشندان، ثبت‌نام‌کنندگان واکسن و صنعت مرغداری برای تعیین اقدامات نظارتی کوتاه و بلندمدت پرداخته‌اند.

اقدامات کوتاه‌مدت شامل ارزیابی خطر تمام واکسن‌های ویروس زنده ثبت‌شده تا کنون توسط این سازمان در خصوص خطر ترکیب مجدد بوده و می‌تواند به تغییراتی در برچسب محصول منجر شود که محدودیت‌هایی در استفاده از دو واکسن از دو منشا مختلف در یک جمعیت حیوانی را در پی خواهد داشت.

واکسن‌های ILT جزو واکسن‌های تضعیف‌شده هستند که به معنی حذف برخی از عوامل بیماری‌زا از ویروس است اما سیستم ایمنی بدن هنوز آنها را به عنوان یک عفونت واقعی شناسایی می‌کند.

واکسن‌های زنده در سراسر جهان برای کنترل ILT مورد استفاده هستند. برای بیش از 40 سال واکسن‌های مورد استفاده در استرالیا از یک گونه ویروس استرالیایی گرفته می‌شوند، اما در پی یک کمبود،‌ یک واکسن دیگر از اروپا در سال 2006 ثبت شده و به سرعت مورد استفاده عموم قرار گرفت.

کمی پس از معرفی گونه اروپایی واکسن، دو گونه جدید ویروس ILT به عنوان مسوول بیشتر بیماری‌های شایع شده در نیوساوث‌ولز و ویکتوریا شناخته شدند از این رو داشمندان به بررسی منشا این دو گونه جدید پرداختند.

آنها به تعیین توالی ژنوم دو واکسن مورد استفاده در استرالیا و دو گونه ویروس شایع شده پرداختند. با بررسی زیست‌انفورماتیک توالی دی‌ان‌ای به دست آمده، محققان دریافتند که گونه‌های جدید بیماری‌زا در اثر ترکیب گونه‌های واکسن استرالیایی و اروپایی به وجود آمده‌اند.

 

نظر شما
ادامه