کد خبر: ۹۶۱۵

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی یزد با انتشار یادداشتی اعلام کرد : بیماری تب مالت یک عفونت باکتریایی است که از گاو، گوسفند و بز آلوده به انسان انتقال می یابد.

این بیماری در دو نوع حاد و مزمن بوده که علائم در نوع حاد شامل تب متناوب، لرز، تعریق، خستگی قابل توجه، درد به هنگام لمس ستون فقرات، سردرد و بزرگ شدن گره های لنفاوی می باشد. فرم مزمن آن به صورت خستگی، درد عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی، بروز آبسه در تخمدان، کلیه و مغز بروز می نماید. راه انتقال این بیماری از طریق مصرف شیر یا محصولات لبنی غیر پاستوریزه به انسان می باشد.
منصور منصوری کارشناس نظارت بر فراورده های خام دامی شهرستان یزد در این باره گفت : برای پیشگیری از این بیماری باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که از جمله می توان به پرهیز از مصرف شیر غیرپاستوریزه، جوشاندن شیر خام قبل از مصرف، استفاده از دستکش، محافظ چشم، پیش بند در زمان تماس با حیوانات و واکسیناسیون به موقع دام ها اشاره نمود.
وی در ادامه افزود: با توجه به گسترش مراکز عرضه شیرخام در سطح شهر، شبکه دامپزشکی شهرستان ضمن شناسایی این واحدها، تشدید کنترل های بهداشتی و نمونه گیری شیرهای عرضه شده، اقدامات لازم جهت حذف شیرهای غیرقابل عرضه از این واحدها را بعمل آورده است.
منصوری در پایان ضمن تأکید بر تداوم نظارت های لازم بر اینگونه مراکز، از تمامی شهروندان خواست، جهت حفظ سلامت خود از شیر و فرآورده های پاستوریزه استفاده نمایند و اگرچنانچه در مواردی شیر را به صورت فله تهیه نمودند حتما به مدت 5 دقیقه آنرا جوشانده تا آلودگی احتمالی شیر از بین رفته و با اطمینان بیشتری مصرف گردد.

نظر شما
ادامه