کد خبر: ۹۸۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر، یزد، سنندج و بوانات

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد :
واکسیناسیون بیش از 700 هزار راس دام برعلیه بیماریهای دامی


مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر از واکسیناسیون بیش از 700 هزار راس دام برعلیه بیماری‌های دامی در سه ماهه نخست امسال در بوشهر خبر داد.
دکتر مرتضی بحرانی در خصوص عملکرد سه ماهه مبارزه با بیماریهای دامی این اداره کل عنوان نمود : با تلاش مستمر پرسنل زحمتکش اکیپهای واکسیناسیون دامی در سطح استان بیش از 700 هزار راس دام بر علیه بیماریهای دام و همچنین بیماریهای مشترک بین انسان ودام واکسینه شدند .
وی افزود : در سه ماه نخست سالجاری با برنامه ریزی های انجام شده 744035 راس دام شامل گوسفند و بز ، گاو و گوساله بر علیه بیماریهایی همچون آبله ، آنترتوکسمی و برسلوز (تب مالت واکسینه شدند که خوشبختانه میزان عملکرد اکیپ های واکسیناسیون تا کنون بیش از 50 درصد پیش بینی عملکرد کل سال بوده است .
مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در ادامه افزود : در راستای مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و دام نیز علاوه بر واکسیناسیون برسلوز ( تب مالت) ، 739 قلاده سگ نیز بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند که همچنان این فعالیت ادامه دارد .
دکتر بحرانی اظهار داشت : در راستای مبارزه با مبازره با انگلهای خارجی بدن دام نیز بدن بیش از 367 هزار راس گوسفند و بز و گاو سمپاشی شده است و در خصوص سمپاشی جایگاه دام هم 583491 متر مربع جایگاه دام با فعالیت مستمر اکیپ های دامپزشکی سمپاشی شده است که این میزان در سه ماه اول سالجاری 60 درصد میزان پیش بینی شده کل سال بوده است .
وی در پایان گفت : مجموعه تلاشها و فعالیت های دامپزشکی در بحث مبازره با بیماریهای دامی و همچنین بیماریهای مشترک بین انسان و دام تامین سلامت جامعه بوده و این مهم تا کنون با دقت و حساسیت خاص و بررسی های کارشناسانه ای انجام و از این پس نیز با جدیت تمام این عملکرد تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

------------------------------

 

در اداره کل دامپزشکی استان یزد برگزار شد:
دوره آموزشی سم شناسی


دوره آموزشی دو روزه ضمن خدمت سم شناسی با حضور 2 نفر از اساتید سم شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در اداره کل دامپزشکی یزد برگزار گردید.

مسئول اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی یزد در این باره گفت: در این دوره آموزشی دو روزه که 30 نفر از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل دامپزشکی استان حضور داشتند با مسمومیت های ناشی از فلزات سنگین و مواد شیمیایی موجود در محیط زیست و تاثیر آن ها بر سلامت انسان و دام آشنا شدند.
دکتر حمید پورمیرزایی گفت: مبحث سم شناسی همیشه در دامپزشکی به دلایل تشخیص بیماری های دامی از دغدغه های دامپزشکان به شمار می رود و برای تأیید تشخیص و بیماری ها لازم است از وسایل و لوازم پیشرفته ای جهت شناسایی آن استفاده شود.

 

-----------------------------

 

بهره برداری از پیش سردکن کشتارگاه صنعتی دام سنندج


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان کردستان از بهره برداری از پیش سردکن کشتارگاه صنعتی دام سنندج خبر داد. 
دکتر محمد جدی پور تصریح کرد : این اقدام می تواند در راستای مقابله با خطرات انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه تب خونریزی دهندة کریمه کنگو بسیار مهم و سودمند باشد. بعلاوه توزیع گوشت را از مقصد کشتارگاه صنعتی به اقصی نقاط استان تسهیل می نماید.
معاون فنی دامپزشکی استان نگهداری گوشت در پیش سردکن قبل  از مصرف را عاملی بسیار مهم در ارتقاء کیفیت لاشه و ایجاد تردی در گوشت عنوان نموده و گفت : کاهش PH گوشت تأثیر بسزائی در از بین بردن عوامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام بویژه عامل تب خونریزی دهندة کریمة کنگو خواهد داشت.
وی با اشاره به لزوم عدم مصرف گوشت های بدون برچسپ و مهر دامپزشکی بر لزوم تعطیلی کشتارگاه های سنتی دام استان تاکید کرد.

 

---------------------------

 

یک واحد قصابی در شهرستان بوانات پلمپ شد


درطرح تشدید نظارت بهداشتی ماه مبارک رمضان طی بازرسیهای به عمل آمده ازمراکز تهیه، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی، یک واحد قصابی در شهرستان بوانات پلمپ شد.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوانات با اعلام این خبر گفت: این واحد عرضه گوشت قرمز به علت عدم توجه به موازین و مقررات بهداشتی وتکرارتخلف در کشتارغیرمجازدام، نگهداری و فروش گوشت فاسد پلمپ واز فعالیت آن جلوگیری بعمل آمد.
خدارضا امیدی افزود: طرح تشدید نظارت بهداشتی تا پایان ماه مبارک رمضان درشهرستان بوانات ادامه خواهد یافت.

نظر شما
ادامه