کد خبر: ۹۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون آبزی پروری شیلات گیلان گفت: امسال در طرح پرورش همزمان برنج و ماهی در حدود 500 هکتار از شالیزارهای استان، معادل دو دهم درصد از شالیزارهای گیلان اجرا شده است.

ابراهیم بیگ تن گفت: با اجرای طرح پرورش همزمان برنج و ماهی، شالیکاران گیلانی می‌توانند در هر هکتار علاوه بر برداشت برنج، حدود یک تن انواع ماهی استخوانی مانند فیتوفاک، کپور، آمور و سرگنده برداشت کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو ماهی پرورشی شالیزار به طور میانگین 23 هزار ریال است، افزود: به جز 23 میلیون ریال درآمد حاصل از پرورش ماهی در هر هکتار، کشاورزان می‌توانند در مصرف انواع کود و سموم شیمیایی نیز صرفه‌جویی کنند.

وی افزود: ارزش ریالی مقدار ماهیانی که در حال حاضر سالانه از طریق پرورش همزمان ماهی و برنج استحصال می‌شود حدود 11 میلیارد و 500 میلیون ریال است این درحالیست که درآمد حاصل از پرورش ماهی در هر هکتار شالیزار توسط کشاورزان حداقل 30 میلیون ریال است که این امر نشان از توجیح اقتصادی بالای اجرایی این طرح دارد.

بیگ تن خاطرنشان کرد: امسال در طرح پرورش همزمان برنج و ماهی در حدود 500 هکتار از شالیزارهای استان، معادل دو دهم درصد از شالیزارهای گیلان اجرا شده که علاوه بر برداشت بیش از هزار و 500 تن برنج، حدود 500 تن کپور ماهی نیز از آن استحصال خواهد شد.

وی متذکر شد: رهاسازی ماهی در شالیزار، علاوه بر مصرف نکردن کودهای شیمیایی که به گونه‌ای مبارزه بیولوژیک با برخی آفات از جمله کرم ساقه‌خوار برنج و کنترل علف‌های هرز است می‌تواند به طور میانگین حدود 300 کیلوگرم در هر هکتار برنج تولیدی را افزایش دهد.

بیگ تن گفت: اگر براساس برنامه بلند مدت 20 ساله بتوانیم هر سال هزار هکتار به شالیزارهایی که در آنها به طور همزمان برنج و ماهی پرورش داده می‌شود، بیفزاییم، می‌توانیم امیدوار باشیم که بیش از 2 برابر آنچه که ماهی از دریا صید می‌شود، از شالیزارها برداشت کنیم که خود عامل مهمی در حفظ ذخایر ارزشمند دریای خزر است.

با توجه به اینکه نسل ماهیان استخوانی در خزر در خطر انقراض است، به نظر می‌رسد جدی گرفتن اجرای این طرح در کنار دیگر طرح‌های احیای آبزیان خزر، گامی اساسی در حفظ ذخایر ارزشمند بزرگترین دریاچه جهان باشد. از سوی دیگر اجرای این طرح علاوه بر این مقوله‌ی مهم، راهکاری مناسب برای افزایش درآمد و رونق اقتصادی کشاورزان خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
0
0
قابل توجه معاون ابزی پروری گیلان: ماهی آمور علفخوار میباشد چگو نه می توان این دو را با هم پرورش داد؟ این هم از آن طرح های نا پخته و غیر کارشناسی مسئولین محترم میباشد به سوابق کار پرورش ماهی وبرنج در مازندران مراجعه فرمایید درسالهای پیش ادعا می شد 500 هزار تن ماهی درکنار مزارع برنج تولید می شود لابد ماهی علفخوار کم داشتند که حالا بحمدالله حاصل شده که مزارع پاکسازی میشود.مزارع برنج ایران کم عمق وکم آبند که باید اصلاحاتی از جمله پناهگاه ماهی در ان ایجاد شود تا بتوان تولیدی هم از ماهی غیر از علفخوار در آن بدست آید!
.
نظر شما
ادامه