کد خبر: ۹۸۸۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بروجرد، ریگان، فردوس، شهربابک و قلعه گنج

 

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد خبر داد:
یک میلیون راس دام و طیور در بروجرد واکسینه شدند

 

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد از واکسینه شدن بیش از یک میلیون راس دام و طیور در شهرستان خبر داد.

"نوری موسیوند" افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک میلیون و 371 هزارو 63 دام و طیور در این شهرستان علیه انواع بیماریها واکسینه شدند.

وی اظهارکرد: درعملیات واکسیناسیون، د‌ام‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ‌ع‍ل‍ی‍ه‌ ب‍ی‍م‍‍ار‌ی‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍روس‍ل‍وز، ش‍‍ارب‍ون‌ گ‍‍او‌ی‌ و گ‍وس‍ف‍ن‍د‌ی‌، ‌آب‍ل‍ه‌ گ‍وس‍ف‍ن‍د و ب‍ز، و ت‍ب‌ ب‍رف‍ک‍‍ی‌ و‌اک‍س‍ی‍ن‍ه‌ ش‍دن‍د.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد با بیان اینکه در این مدت 877 هزارو 356 قطعه طیور بازرسی شده است‌، تصریح کرد: 324 لاشه دام و 3228 قطعه طیور معدوم شده‌اند.

موسیوند ادامه داد: همچنین در مدت یاد شده بازرسی از اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی به تعداد 3983 مورد انجام شده و 15 فرد متخلف به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت بر روی 864 راس گاو تست سل و برسلوز انجام و 21 هزارو 201 لاشه کشتارگاه نظارت و بازرسی شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد، اظهارکرد: تاکنون 1157 فقره گواهی بهداشتی حمل دام و فرآورده‌های خام دامی صادر و 144هزار و 892 دام و طیور معالجه شدند.

موسیوند گفت: 13مورد عملیات آزمایشگاهی و کالبد گشایی 369 مورد دام و طیور و سایر عملیات دامپزشکی از دیگر اقدامات انجام شده در مدت یاد شده است.

 

-------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اعلام کرد :
انجام تست سل 300 راس گاو در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: 300 رأس گاو در شهرستان ریگان علیه بیماری سل تست شدند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری سل انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده است.

وی افزود: این تست به عنوان تست مقایسه‌ای انجام می‌پذیرد به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به تست 300 رأس گاو علیه این بیماری کرده است.

جعفری عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ مورد دام مشکوک و راکتوری علیه‌ بیماری سل در شهرستان ریگان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: ضد ‌عفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه‌ای دام از جمله اقدامات کنترلی این بیماری مهم است.

جعفری گفت: این تست‌ها‌ توسط سه اکیپ عملیاتی در شهرستان در 2 بخش مرکزی و گنبکی انجام شده است.

وی افزود: سل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، این بیماری توسط باکتری مایکوباکتریوم رخ می‌دهد.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان ابراز داشت: عامل این بیماری در گاو مایکوباکتریوم بوسیس است، این باکتری با توجه به ساختار و دیواره سلولی ‌ضخیم ‌در برابر حرارت ‌خشکی و اغلب ضد‌ عفونی کننده‌ها مقاوم است.

وی افزود: میکروب سل از طریق ائروسل‌های تنفسی، مدفوع، خلط، ادرار، شیر، ترشحات رحمی و ... به محیط دفع می‌شود‌.

جعفری گفت: این بیماری‌ با ایجاد توبرکل‌های پیش رونده در اندام‌های مختلف بدن همراه است و یکی از فرم‌های آن سل ریوی است و ایجاد آلودگی از طریق گوارشی در چراگاهای دام به علت مدفوع ‌دام آلوده می‌تواند آب و غذای دام را آلوده کند.

در ریگان بیش از 14 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس خبر داد :
کاهش 60 درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های فردوس


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از کاهش 60 درصدی جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش نیمچه گوشتی این شهرستان خبر داد.
جواد اسماعیلی اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش نیمچه گوشتی شهرستان فردوس در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: شهرستان فردوس دارای 30 واحد مرغداری است که این واحدها ظرفیت جوجه‌ریزی 400 هزار قطعه در هر دوره پرورش و 2 میلیون قطعه در طول سال را دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس افزود: گرانی نهاده‌های طیور از قبیل خوراک، نوسان قیمت مرغ زنده، افزایش قیمت جوجه، هزینه‌های جاری مرغداری و هزینه سوخت سبب شده برخی واحدهای مرغداری این شهرستان از یک سال گذشته غیرفعال باشند.

اسماعیلی میزان جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری این شهرستان در چهار ماه نخست سال جاری را 371 هزار و 510 قطعه عنوان و تصریح کرد: در دوره مشابه سال گذشته 619 هزار و 570 قطعه جوجه در مرغداری‌های سطح شهرستان فردوس تولید شده است.

گوشت طیور باید در کشتارگاه‌ها بسته‌بندی شود

وی یادآور شد: طیور زنده باید در کشتارگاه‌های صنعتی بهداشتی با نظارت بازرسان بهداشتی کشتار، سالم‌سازی و بسته‌بندی شده و گوشت استحصالی پس از نظارت‌های بهداشتی عرضه شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فردوس با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی در شهرستان فردوس گفت: ارتقای بهداشت عمومی، کنترل بهداشتی عرضه گوشت مرغ و پیشگیری از بیماری مشترک انسان و دام فقط از طریق نظارت و بازرسی و اقدامات بهداشتی دامپزشکی انجام می‌شود.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر چهار باب کشتارگاه صنعتی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از امکانات کافی در حوزه‌های مختلف اعم از ناوگان بهداشتی حمل سرد و تجهیزات ضدعفونی برخوردار هستند.

 

--------------------------------

 

رئیس دامپزشکی شهربابک:
شهروندان از گوشت ممهور به مهر دامپزشکی استفاده کنند


رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: شهروندان از گوشت قرمز ممهور به مهر دامپزشکی و گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی استفاده کرده و به تاریخ درج شده بر روی تخم‌مرغ دقت کنند.
مجید اسدی اظهار داشت: طرح تشدید نظارت بر بهداشت گوشت و سایر فرآورده‌های خام دامی در ادامه نظارت‌های مستمر شبکه دامپزشکی بر بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی است.

وی افزود: طی این طرح به طور روزانه 2 اکیپ ثابت و سیار از ساعت هشت صبح تا 20 شب در شهرستان بر بهداشت این فرآورده در کشتارگاه و مراکز عرضه و سایر اماکن مرتبط نظارت می‌کنند.

اسدی تصریح کرد: فرآورده‌های خام دامی نقش مهمی در غذای مصرفی دارند و رعایت بهداشت در تهیه و مصرف آنها در تأمین سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و با توجه به فسادپذیری، حساسیت به دمای بالا و امکان بروز مسمومیت از این طریق مردم باید به نکاتی نظیر نوع نگهداری فرآورده «داخل یخچال» آلودگی‌های سطحی و رنگ طبیعی آن دقت کنند.

وی بیان داشت: در ارتباط با گوشت قرمز باید به موارد دارای رنگ قرمز با درخشندگی مخصوص توجه کرد و هنگام لمس کردن زیر دست زبری ویژه‌ای احساس می‌شود، گوشت سالم دارای ارتجاع است و کشش مخصوصی دارد، گوشت قرمز نباید دارای بوی نامطبوع باشد و سطح گوشت نباید حالت لزج داشته باشد.

اسدی گفت: برای خروج گوشت از حالت انجماد اصولی‌ترین روش این است که 24 ساعت قبل از مصرف، ماده غذایی منجمد را از فریزر به داخل یخچال منتقل کرد، باید گوشت‌ها را به میزان مورد نیاز برای مصرف از فریزر خارج کرد و از خارج کردن گوشت از حالت انجماد و انجماد مجدد آن اجتناب کرد.

وی از مردم خواست به منظور پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و حفظ سلامتی خود در صورت مشاهده، هر گونه تخلف را به شماره تماس 4222034 اطلاع دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک از شهروندان خواست گوشت قرمز ممهور به مهر دامپزشکی و گوشت مرغ را به صورت بسته‌بندی تهیه کرده و به تاریخ درج شده بر روی تخم‌مرغ دقت کنند.

 

-------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج خبر داد :
مایه‌کوبی 52 هزار رأس دام قلعه‌گنج علیه بیماری بروسلوز


سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج گفت: بیش از 52 هزار رأس دام سبک علیه بیماری بروسلوز در این شهرستان واکسینه می‌شوند.
فرشید چمک در قلعه‌گنج با اشاره به تشدید نظارت‌های دامپزشکی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: نظارت دامپزشکی در طول سال به صورت مستمر در حال انجام است.

وی افزود: در این نظارت‌ها از تمام عرضه‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی بازدید می‌شود.

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج با اشاره به اهمیت نظارت در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در راستای تشدید نظارت دامپزشکی در ماه مبارک رمضان یک باب مغازه قصابی در قلعه‌گنج پلمپ شد.

چمک با اشاره به اینکه نظارت دامپزشکی سلامت جامعه را تضمین می‌کند، خاطرنشان کرد: کارکنان دامپزشکی در 2 شیفت صبح و عصر بر فرآورده‌های خام دامی نظارت دارند.

سرپرست دامپزشکی قلعه‌گنج گفت: بیش از 52 هزار رأس دام سبک علیه بیماری بروسلوز در این شهرستان واکسینه می‌شوند.

چمک با بیان اینکه این واکسیناسیون تا پایان مرداد ماه ادامه دارد، افزود: در این مرحله بیش از 52 هزار رأس دام سبک علیه بیماری بروسلوز واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به همکاری بخش خصوصی در این مرحله از واکسیناسیون عنوان کرد: بخش دولتی و خصوصی در این مرحله از واکسیناسیون حضور دارند.

چمک با اشاره به انجام تست در یکی از واحدهای روستایی شهرستان قلعه‌گنج خاطرنشان کرد: 570 رأس گاو در قلعه‌گنج تست سل و بروسلوز شدند.

 

نظر شما
ادامه