کد خبر: ۹۹۱۲

حکیم مهر - محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) با رمزگشایی از ژنوم چشم کرم پهن امیدوارند بتوانند شیوه‌های نوینی برای درمان بیماری های چشم بیابند.

پلانارین قادر به بازسازی مجدد بخش های از دست رفته بدن است و بدلیل همین ویژگی بسیار مورد توجه محققان قرار دارد.

محققان ژنوم کامل چشم کرم پهن را رمزگشایی کرده و معتقدند که این جانور می تواند نقش محوری بعنوان مدلی برای تحقیقات در حوزه چشم و بیماری های آن باشد.

پروفسور «پیتر ردین» به همراه «سیلویان لاپان» از محققان MIT بیش از دو هزار نمونه چشم کرم پهن پلاناریان را مورد بررسی قرار داد و 600 ژن فعال کشف کردند.

مدل قبلی از روی نمونه ژنوم چشم مگس میوه تهیه شده بود، اما ژنوم کرم پهن طیف به مراتب وسیع تری را در اختیار محققان قرار می دهد و برخی از ژن های کشف شده پیش از این در چشم مگس میوه شناسایی نشده بودند.

همچنین برخی ژن های مرتبط با توسعه بافت چشم و ژن های مرتبط با دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن و سندرم آشر که باعث بیماری تخریب پیشرونده شبیکه می شود، در تحقیقات قبلی مشخص نشده بودند.

پروفسور «ردین» خاطر نشان می کند: دستیابی به فهرست کامل ژنوم کرم پهن، جامع ترین فهرست ژنومی دخیل در بیولوژی چشم را در اختیار محققان قرار داده و می توان از آنها برای سرعت بخشیدن به تحقیقات در خصوص عملکرد ژن ها در بروز بیماری های مختلف چشمی استفاده کرد.

 

نظر شما
ادامه