کد خبر: ۱۰۰۲۴

حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای کنترل و ایمنی بیشتر، طرح پلاک کوبی دام‌ها در دستور کاراین وزارتخانه قرار دارد گفت: ممکن است از برخی مبادی غیرقانونی دام به صورت قاچاق وارد کشور شود که این مسئله بسیار خطرناک است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به شکل جدی با آن برخورد کند.

دکتر صادق خلیلیان در پاسخ به این سئوال خانه ملت که پس از آزادسازی واردات دام برای ثبات بازار چه اقداماتی برای بهداشتی بودن آن انجام می‌شود، گفت: واردات دام و گوشت زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واردات گوشت از کشتارگاه‌هایی صورت می‌گیرد که در‌ آن‌جا هم نظارتی بهداشتی وجود دارد هم ذبح شرعی انجام می‌شود، تصریح کرد: فقط در این صورت گوشت از کشور مبدأ یا تولیدکننده وارد کشور می‌شود.

خلیلیان درباره واردات دام زنده نیز گفت: مسیرهای مرزی با نظر سازمان دامپزشکی برای واردات دام زنده انتخاب شده است که این دام‌ها با قرنطینه به نزدیک‌ترین کشتارگاه منتقل و ذبح می‌شوند.

این عضو کابینه دولت دهم یادآور شد: ممکن است از برخی مبادی غیرقانونی دام به صورت قاچاق وارد کشور شود که این مسئله بسیار خطرناک بوده و یکی از مسائل مهم در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همین موضوع است که باید به شکل جدی با این موضوع برخورد شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل و ایمنی بیشتر، طرح پلاک کوبی دام‌ها را در دستور کار دارد که با اجری این طرح دام‌های قانونی و بهداشتی به راحتی شناسایی می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: با اجرای طرح پلاک‌کوبی، دام‌های زنده در منطقه قرنطینه شناسنامه‌دار می‌شوند و حق انتقال به استان دیگری هم ندارند و باید در همان محل مرزی کشتار شوند.

وی درباره علت کشتار بیش از حد دام‌های زنده به دلیل کمبود علوفه، گفت: دام‌های پرواری در حال حاضر مسیر خود را طی می‌کند؛ اگر علوفه گران شده، گوشت دام‌های پرواری هم افزایش قیمت داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: دام‌های شیرده وقتی به سنی می‌رسند که ضریب تبدیل علوفه آن‌ها به شیر پایین می‌آید، دامداران آن‌ها را جایگزین می‌کنند و گوشت آن‌ها در مصارف صنعتی استفاده می‌شود و کشتار آن‌ها تأثیری در قیمت گوشت ندارد.

 

نظر شما
ادامه