کد خبر: ۱۰۰۴۱

حکیم مهر - مسئول فنی یک شرکت طیور در استان کرمانشاه گفت: نقش واسطه‌ها در افزایش هزینه‌های تولید مرغ پررنگ تر از قبل شده است.

محمد امین مروتی در خصوص علل بالا رفتن قیمت مرغ، اظهار کرد: با شروع فصل گرما شیوع بیماری‌های میکروبی و ویروسی در سطح مرغداری‌ها افزایش می یابد و همین مسئله سبب کاهش میزان تولید مرغ شده است.

وی با بیان این‌که حدود 50 درصد مرغداری‌ها با شیوع بیماری‌های مختلف در فصل گرما مواجهند، عنوان کرد: این مسئله می تواند شکست‌های پیاپی را به این صنعت تحمیل کند و به نوبه خود می‌تواتد برخی مرغداری‌های کم توان را از چرخه تولید خارج کند.

مروتی به نقش واسطه‌ها در بالا رفتن قیمت نهاده‌های مورد نیاز در تولید مرغ اشاره و اظهار کرد: اکثر مرغداران، جوجه و سایر نهاده‌های مورد نیاز در تولید شامل دان مرغ و دارو را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند که این اتفاق می‌تواند 10 تا 20 درصد بر هزینه تمام شده تولید مرغ بیفزاید.

مروتی با بیان نقش پر رنگ واسطه ها در افزایش هزینه های تولید مرغ تاکید کرد: واسطه‌ها به افزایش قیمت مرغ دامن می زنند.

وی با اشاره به این‌که مسائل پیش روی تولیدکنندگان مرغ این صنعت را به یک صنعت پر ریسک تبدیل کرده است، بیان کرد: همه این مسائل سبب می‌شود فعالان این عرصه به تدریج از چرخه تولید خارج شوند.

این تولید کننده مرغ کرمانشاهی، میانگین قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ را بدون احتساب تلفات طبیعی 3500 تا 3900 تومان، عنوان و تصریح کرد: افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز امنیت شغلی و روانی را از تولید کنندگان می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که افزایش نظارت بر قیمت نهاده‌های مورد نیاز در تولید مرغ می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت موجود ایفا کند، خاطرنشان کرد: این مسئله می تواند امنیت شغلی و روانی را به تولید کنندگان بازگرداند.

 

نظر شما
ادامه