کد خبر: ۱۱۱۴۶

حکیم مهر - نخستین بانک پشتیبان ذخایر ژن کرم ابریشم و درخت توت کشور در سال جاری افتتاح می‌شود.

معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات ابریشم کشور با اعلام این مطلب گفت: در سایر کشورها معمولاً مراکز تحقیقاتی بانک ژن‌های خود را برای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه در چندین مکان متمرکز می‌کنند تا در صورت برخورد با این حوادث منابع و ذخایر ژنتیکی از بین نرود که بر همین اساس مرکز تحقیقات ابریشم نیز نخستین بانک پشتیبان ذخایر ژن خود را در سال جاری افتتاح خواهد کرد.

علیرضا بیژن‌نیا با بیان اینکه اقدامات مقدماتی راه‌اندازی این بانک پشتیبان انجام شده است، افزود: با تأمین اعتبارات از سوی مرکز تحقیقات گلستان این بانک ژن در گرگان به تکثیر اجداد و نگهداری و حفاظت از آنها برای ارائه به واحدهای تجاری در راستای تولید اصولی و تخصصی‌تر خواهد پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نگهداری مطلوب از ذخایر ژنتیکی و حفظ تنوع زیستی به‌عنوان سرمایه‌های ملی با استفاده از تکنیک‌های زیست فناوری از مهمترین اهداف ایجاد بانک ژن است، تصریح کرد: جمع‌آوری نمونه‌های بیولوژیک، آماده‌سازی و نگهداری بلندمدت آن، ثبت ژنتیکی و استفاده از تکنیک‌های زیست فناوری برای حفظ، بقا و مدیریت آنها ازجمله وظایف بانک ژن است.

کارشناس آفات و بیماری‌های توت سطح توتستان‌ها را 24 هکتار عنوان کرد و یادآور شد: نگهداری و حفاظت از این توتستان‌ها که شامل مراحل داشت و... است، نیازمند تلاش بسیار است که با اقدامات کارشناسی مناسب صورت می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه