کد خبر: ۱۱۲۵۴

حکیم مهر - آگاهی از فناوری‌ نانو هنوز هم در سطح پایینی قرار دارد، بطوریکه تحقیقی درباره دیدگاه شهروندان آمریکایی درباره نانو نشان داده است که تفاوت‌های جالب توجهی بین آنها وجود دارد.

بر اساس این تحقیق 37 تا 46 درصد گروه‌های سنی زیر 65 سال، حداقل چیزهایی درباره فناوری‌ نانو شنیده‌اند که این موضوع برای گروه سنی بالای 65 سال، 26 درصد است.

آگاهی شهروندان آمریکایی مسن‌تر نسبت به پتانسیل فناوری‌نانو، خوشبینانه‌تر بوده و در مقایسه با سایر گروه‌های سنی بر این باورند که مزایای بالقوه فناوری‌نانو بیشتر از ریسک‌های آن است.

نتایج فوق حاصل تحقیق آنلاینی است که در دوره زمانی 18 تا 25 ژوئن سال جاری میلادی توسط شرکت Harris Interactive انجام شده است.

در این تحقیق 2467 بزرگسال آمریکایی در سنین 18 و بالاتر شرکت کرده‌اند. از نظر منطقه‌ی جغرافیایی نیز تفاوت‌های چشمگیری در زمینه میزان آگاهی از فناوری‌ نانو وجود دارد. در این تحقیق، 44 درصد شرکت‌کنندگان بخش‌های مرکزی آمریکا، مناطق شرقی 33 درصد، جنوبی 36 درصد و مناطق غربی 31 درصد، خاطرنشان کرده‌اند که «هیچ چیزی راجع به فناوری‌نانو» نشنیده‌اند. با این وجود، درصد افرادی که به میزان کمی از فناوری‌نانو آگاهی دارند در بین مناطق مختلف تقریبا برابر است.

همچنین بر اساس یافته‌های این تحقیق، در بین کسانی که حداقل چیزهایی در خصوص فناوری‌ نانو شنیده‌اند، منبع کسب آگاهی آنها از طریق اینترنت با رقم نسبتا بالایی (54 درصد) در صدر قرار دارد. این رقم برای تمامی گروه‌های سنی و بیشتر مناطق مصداق دارد. تنها برای مناطق شرقی این رقم متفاوت بوده و منبع اینترنت با 44 درصد و تلوزیون با 45 درصد بوده است.

حدود 52 درصد آمریکایی‌های 50 سال به بالاتر در مقایسه با سایر گروه‌های سنی خاطرنشان گفته‌اند که منبع آگاهی آنها نسبت به فناوری‌نانو برنامه‌های خبری تلویزیون بوده و این در حالی است که این رقم در بین گروه‌های سنی جوان‌تر حدود 26 تا 36 درصد است.

منبع کسب آگاهی از طریق روزنامه‌ها نیز برای گروه‌های سنی 65 سال به بالاتر 48 درصد و برای گروه‌های سنی پایین‌تر 13 تا 22 درصد است. همچنین 36 درصد گروه سنی 18 تا 29 سال خاطرنشان کرده‌اند که آشنایی آنها با فناوری‌نانو از طریق دوستان یا فامیل خود بوده است.

بر اساس یافته‌های تحقیق فوق، 63 درصد پاسخ‌گویانی که حداقل چیزهایی از فناوری‌ نانو شنیده‌ بودند، علاقه زیادی داشتند تا از کاربردهای فناوری‌نانو در بخش سلامت مطلع شوند. بخش‌های تولید انرژی، محیط زیست و رایانه‌ها نیز به ترتیب با 59، 55 و 54 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند.

 

نظر شما
ادامه