کد خبر: ۱۱۴۷۲
حکیم مهر - رییس اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: طرح خودکفایی گوشت قرمز که در کارگروه تنظیم بازار تصویب شده است، امروز در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

سیروس روستا گفت: براساس این طرح کشورمان باید تا سه سال آینده در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسد.

وی افزود: در سال جاری 970 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که جوابگوی 90 درصد از مصرف کشور بوده و 10 درصد از نیاز جامعه که از طریق واردات تامین شود براساس این طرح باید در داخل تولید شود.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را 900 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: براساس این طرح باید نقدینگی برای فعال شدن واحدهای پرواربندی، زمینه‌های واردات اسپرم نژاد گوشتی و شرایط دیگر افزایش تولید فراهم شود.

روستا تصریح کرد: در حال حاضر علیرغم وجود پتانسیل‌های افزایش تولید گوشت قرمز و شکل‌گیری واحدهای صنعتی تولید گوشت، مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و بسیاری از واحدهای پرواربندی با 20 تا 30 درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از موارد وزن دام‌های ارسالی به کشتارگاه مناسب نبوده و وزن لاشه‌ها نیز استاندارد نیست. از سوی دیگر گوسفندهای ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و گوساله‌های کم وزن نیز به صورت غیرقانونی به ترکیه می‌رود که این عوامل دست به دست یکدیگر داده و مانع افزایش تولید گوشت قرمز و رسیدن به خودکفایی این محصول شده است.

 

نظر شما
ادامه