کد خبر: ۱۱۵۶۰

حکیم مهر - مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: مرگ ناگهانی دام از جمله علایم بیماری شاربن است.
 حجت‌الله جعفری اظهار داشت: بیماری شاربن که در انسان به آن سیاه‌زخم می‌گویند یک بیماری عفونی و واگیردار مشترک بین انسان و حیوانات است.

وی افزود: بیماری شاربن به نام‌های پشم‌ریسان و تب طحال نیز شناخته می‌شود و بیشتر در پستانداران مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، بز کوهی و سایر علفخواران دیده می‌شود.

جعفری عنوان کرد: اگر انسان در تماس با حیوانات مریض و آلوده قرار گیرد و یا با بافت‌های آلوده آنها مانند گوشت، احشا و پوست در تماس باشد به این بیماری دچار می‌شود.

وی تصریح کرد: عامل این بیماری یک باکتری میله‌ای شکل و غیر متحرک به نام باسیلوس‌آنتراسیس بوده و از خصوصیات مهم این جنس یعنی باسیلوس‌ها و این باکتری، تولید هاگ یا اسپور است.

جعفری افزود: به همین دلیل در محیط، مقاومت زنده ماندن آنها بالا است و از جمله علایم آن در دام می‌توان به مرگ ناگهانی دام اشاره کرد و قابل ذکر است که لاشه در مدت کوتاهی نفخ می‌کند و از منافذ طبیعی بدن دام خون قیری رنگ خارج شده که منعقد نمی‌شود.

وی گفت: حدود 95 درصد ابتلا انسان به این بیماری به شکل پوستی و در نهایت با بروز زخم‌های وسیع و مهلکی در بدن همراه است و در شکل تنفسی نیز نشانه‌های مهم بیماری شبیه یک سرماخوردگی عادی شامل گلودرد، تب خفیف، درد عضلات و کسالت است سپس نشانه‌ها پیشرفت کرده و با علائم مشکلات تنفسی و شوک سبب مرگ می‌شود.

وی در مورد شکل گوارشی بیماری شاربن ابراز داشت: بیشتر در اثر مصرف گوشت آلوده به میکروب ایجاد می‌شود و به صورت التهاب لوله گوارش و مشکلات گوارشی بروز می‌کند.

جعفری افزود: ازجمله اهداف حرفه دامپزشکی در کنترل و مبارزه با این بیماری مهم و مهلک شامل انجام اصول پیشگیرانه و واکسیناسیون دام‌های مناطق مختلف علیه بیماری شاربن، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی درباره این بیماری، توجه به مقوله قرنطینه و حمل بهداشتی دام زنده، خودداری از خرید ورود دام‌های فاقد هویت به گله و انجام برنامه‌های مراقبتی در مناطق دارای اولویت، بهسازی و نوسازی اماکن دامی است.

جعفری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 138 هزار و 633 راس دام سبک، 4 هزار و 103 راس گاو و 229 راس تک‌سمی علیه این بیماری در قالب دو اکیپ عملیاتی بخش دولتی در دو بخش مرکزی و گنبکی واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد چهار کلاس آموزشی ویژه عشایر و دامداران در محل شبکه و یک مورد کلاس آموزشی ویژه بهورزان و دهیاران در محل فرمانداری شهرستان ریگان در زمینه بیماری شاربن برگزار شد و 500 اطلاعیه آموزشی دراین مورد در اختیار شرکت‌کنندگان قرارگرفت.

 

نظر شما
ادامه