کد خبر: ۱۱۵۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، نیشابور و جوین

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
کاهش عوارض ناشی از خشکسالی در دستور کار قرار دارد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: کاهش عوارض ناشی از خشکسالی در دستور کار قرار دارد.
وهاب پیرانی اظهار داشت: این دستگاه اجرایی به سهم خود در راستای مقابله با عوارض خشکسالی تلاش کرده است.

وی با اشاره به اینکه وقوع پدیده خشکسالی در سنوات اخیر مشکلاتی را فراهم کرده، ادامه داد: این دستگاه در راستای مقابله با پدیده خشکسالی فعالیت‌های خود را افزون کرده است.

این مسئول اضافه کرد: بیشتر فعالیت‌های دامپزشکی استان ایلام در راستای کاهش عوارض ناشی از خشکسالی در جمعیت دامی بوده که موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است.

پیرانی تصریح کرد: در حال حاضر 2 میلیون راس گوسفند و بز در استان ایلام توسط جامعه عشایر و ... پرورش می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: اجرای طرح‌های مبارزه با انگل‌های داخلی دام از جمله وظایف این دستگاه برای صیانت از دام‌های استان است.

وی خوراندن دارو و سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام و واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را از جمله وظایف ذاتی این دستگاه برای مقابله با عوارض ناشی از خشکسالی عنوان کرد.

این مسئول اضافه کرد: 100 درصد خدمات ذکر شده به صورت رایگان در اختیار جامعه هدف قرار گرفته است.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد:
براساس قانون ، روحانیون ناظرذبح شرعی ، ضابطین خاص قضائی در کشتارگاه ها محسوب می شوند


مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت : براساس قانون ، روحانیون ناظرذبح شرعی ، ضابطین خاص قضائی در کشتارگاه ها محسوب می شوند.
دوره آموزشی ناظرین ذبح شرعی باحضور مدیرکل دامپزشکی استان ، کارشناس مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان ، روحانیون ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه های دام و طیور استان ، روسا شبکه دامپزشکی شهرستان و بازرسین بهداشتی کشتارگاه های دام و طیور استان و با تدریس دادستان مرکز استان در محل این اداره کل برگزار گردید.
در ابتدا این جلسه ، دکتر صادقی مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تقدیر و تشکر از حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و همچنین حاضرین در جلسه ، اهمیت نظارت شرعی در کنار نظارت بهداشتی در کشتارگاه ها را عنوان و به جایگاه و اهمیت غذای حلال در زندگی انسانها و رعایت مسائل شرعی در ذبح و کشتار اشاره نمود.
وی همچنین به قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید مصوبه سال 87 مجلس شورای اسلامی اشاره و گفت: در بند 8 این قانون ، روحانیون ناظر بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها در حکم ضابطین خاص قوه قضائیه محسوب شده و می توانند در حوزه عمل خود در کشتارگاه ها مشکلات و تخلفات را جهت برخورد با متخلفین با هماهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی به مراجع قضائی معرفی نمایند.
در ادامه کوشا ، دادستان مرکز استان موارد قانونی مربوط به ضابطین و وظایف آنها را تشریح و به سئوالات حاضرین پاسخ داد. در پایان این جلسه آموزشی مقرر گردید جهت اجرائی شدن موضوع، دادستانهای شهرستانها در صورت تماس ضابطین قضائی کشتارگاه ها در هرساعت از شبانه روز همکاری و اقدامات لازم را مبذول دارند.

------------------------------------

 

به روز رسانی بخش تشخیص مولکولی طیور آزمایشگاه مرکزی استان سیستان و بلوچستان


دومین آزمایشگاه تشخیص مولکولی اداره کل دامپزشکی، به منظور شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سیستان و بلوچستان، با استفاده از روش های جدید و نصب و راه اندازی تجهیزات نوین آزمایشگاهی به روزرسانی گردید.
در این آزمایشگاه که بر اساس  RT-PCR H5عمل میگردد ، با استفاده از نمونه های گرفته شده از بافت های نای ، ریه و سواب نای و کلواک طیور ، ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مدت زمانی کوتاه ، تشخیص داده می شود .ضمن اینکه از آزمایشگاه تشخیص مولکولی در جهت شناسایی سایر بیماریهای موجود در رابطه با دام و طیور نیز ، میتوان استفاده نمود.
گفتنی است ؛ تکنولوژی تشخیص مولکولی بیماریها در جهان از جایگاه بالائی برخوردار می باشد و  استان سیستان و بلوچستان ، با دارا بودن یک مرکز آزمایشگاه تشخیص مولکولی آبزیان در چابهار جهت شناسایی بیماری های میگو و آزمایشگاه تشخیص مولکولی دام و طیور در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان ، توانسته است نقش مهمی در پیشبرد اهداف عالیه سازمانی همچون ارتقاء سطح بهداشت عمومی و حفظ و حراست از سرمایه های دام، طیور و آبزیان ایفاء نماید .

----------------------------------

 

تولید 320تن گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک درنیشابور


رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: مقدار320 تن گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک طی 9ماهه اول سال 91 درنیشابور تولید شده است. 
دکتر علی سلیمانی اظهار داشت: 3مرغداری گوشتی فعال با ظرفیت 87 هزار جوجه ریزی مرغ بدون آنتی بیوتیک در نیشابور وجود دارد.
وی افزود کارشناس طیور این شبکه در طی یک دوره جوجه ریزی 3نوبت اقدام به نمونه گیری بافت شامل عضله ران ،سینه و کبد از واحدهای  مذکور نموده ،پس از بررسی  باقیمانده آنتی بیوتیک به آزمایشگاه ارسال وباتوجه به نتایج آزمایشگاه مجوز کشتار مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک صادر گردده است.
شهرستان نیشابور با توجه به ظرفیت مرغداری های گوشتی قابلیت افزایش تعداد مرغ داری های که مرغ بدون آنتی بیوتیک را تولید می کنند دارد.

----------------------------------

 

تولید بالغ بر دو هزارو پا نصد تن گوشت سفید مرغ در نه ماهه سال 91 درشهرستان جوین


دکترافتخارزاده رئیس شبکه  دامپزشکی  جوین  گفت: شهرستان جوین دارای پانزده واحد فعال مرغداری گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی بالغ بر450000 قطعه در هردوره می باشد که دامپزشکی با نظارت برجوجه ریزی ، واکسیناسیون ، درمان وحمل به کشتارگاهها از این سرمایه عظیم دامی حراست می نماید.که نقش به سزایی درتامین گوشت سفید مورد نیاز مردم در سراسراستان دارد. وی درادامه افزود این شهرستان باتوجه به اقلیم وشرایط جغرافیایی، محیط مناسبی جهت توسعه وپرورش صنعت مرغداری می باشد. درنه ماهه ابتدای سال 91 بالغ بریک میلیون و بیست وچهار هزار قطعه طیور گوشتی باوزن بالغ بر دو هزار و پانصد تن از شهرستان جوین به سایرکشتارگاههای کشورارسال شده است.

نظر شما
ادامه